keuringsklaar maken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

keuringsklaar maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 12:31

Van de zomer gaan we met Sbulisina naar de keuring.
Ze is twee jaar geleden al geweest maar toen was ze nog niet zadelmak, dus onbespierd en had ze een veulen bij zich. Dit resulteerde er in dat ze wel in het KWPN stamboek is opgenomen en er van haar werd gezegd dat ze welleens sterwaardig kon zijn.
Helaas liet ze binnen niets zien, ze stond in de hoek te gillen naar haar veulen die leuk door de bak heen rende.
Ondertussen zijn we 2 jaar verder en ze is qua spieren al een stuk opgeknapt. Nu zei mijn vriend die de eigenaar van haar is. Dat ze vier weken voor de keuring niet gereden mocht worden, maar alleen gelongeerd. Nu is mijn vraag is dit waar. Kijk meer longeren en met bijzet begijp ik, maar de training van 4 x in de week rijden naar 4 x in de week longeren omzetten is volgens mij ook niet echt verstandig. Ik zat meer te denken aan 2 x longeren en 2 x rijden.
Wat vinden jullie?

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 13:15

Weet hier helamaal niemand antwoord op.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:18

4 weken niet rijden en alleen maar longeren zou ik ook niet doen wel afwisselen. dus longeren en rijden. Dit doe ik trouwens ook altijd zo en mijn beide merries zijn ster geworden en eentje nu zelfs ster preferent.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:52

zie het verband met de keuring niet zo.... of moet je ook bestgaand rijden?

ponylover11

Berichten: 76
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:37

Hoi Anke84,

Ik denk juist dat het heel erg slim is om een paard voor de keuring stil te zette (qua rijden dan). Bij de keuringsstal waar ik werk doen we dat ook. Nico (de bedrijfsleider) zegt dat je op deze manier de juiste spieren kunt trainer, met rijden is dit veel moeilijker gezien je dan hulpen moet geven tewijl je op het paard zit. Ook heeft de rugspieren de tijd om dan sterk te worden.
Een heel verstandige opmerking van je vriend dus!!! OK dan! OK dan! OK dan!

8Eveline

Berichten: 3208
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:05

Mmmh ik heb er zelf niet echt van gehoort. Maar ik kan het bets wel begrijpen dat het zo is. Maar daarbij doen ze het dus beter op een keuring als er daarvoor 4 weken alleen longeren wordt ? Of is het ook als ze alleen mara in de wei staat en word losgegooid

ponylover11

Berichten: 76
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:10

Je zult natuurlijk wel moeten trainer (vrijspringen), een amateur wielrenner gaat toch ook niet zo de tour de frans rijden

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:27

Ik zal wel 1 a 2 maal per week rijden, maar dan vooral veel die achterhand eronder rijden, zodat je die kontspieren traint en uitstrekken, zodat ze een beetje meer kan zweven op de keuring., dit kan ook wel aan de longe, maar die achterhand eronder brengen vind ik makkelijker onder het zadel.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:44

Ik zou gewoon het zelfde doen als normaal.
Lekker door gaan met rijden, afwisselend met longeren.
De dag voor de keuring op stal laten staan.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:13

Heb wel eens gehoord dat ze idd 1-2 weken vantevoren niet meer rijden en alleen longeren enz. Schijnt dat de rug er dan wat beter uitziet? Het fijne weet ik er niet van. Helemaal stilzetten zou ik in ieder geval niet doen. Anders informeer je eens bij een paar stallen die paarden keuringsklaar maken: dan vraag je wat de mogelijkheden zijn en of ze de paarden de laatste paar weken rijden ja of nee.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 17:47

Ik zou wel blijven rijden maar gewoon rustig aan en inderdaad met longeren meer spieren kweken. Als je alleen maar gaat longeren word ze er helemaal gek van. Ik zet paarden ook niet op rust voor een keuring. Ik longeer ze wel wat meer maar stop zeker niet met rijden.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 23:06

Ik zou het rijden en longeren afwisselen, maar niet ineens stoppen met rijden. Als je haar naast minder te rijden ook longeert komen die spieren heus ook wel hoor!