Handelaren en verborgen gebreken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Handelaren en verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 10:56

N.a.v. van mijn topic [foto's gemaakt van voorbenen, uitslag ernstig] in VVDD. De veearts heeft mij na de uitslag gister aangeraden om uit te zoeken hoe alles in zijn werk gaat met handelaren en verborgen gebreken. Ik heb een beetje met de zoekfunctie gezocht maar hier werd ik niet echt veel wijzer van.... Wie kan mij vertellen hoe het nu echt zit? Na hoelang heb je nog ''garantie'' op je paard en in welke gevallen?Waarschijnlijk zal ik er wel niks mee opschieten maar ik wil het toch wel even uitzoeken... Scheve mond


ikke

Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:11

Hoe lang heb je het paard?
Indien de handelaar had kunnen weten dat het paard iets mankeerde, dan had nij dat moeten melden. Terugnameplicht is een half jaar.
Bedenk wel dat jij onderzoekplicht hebt. Je moet dus zelf ook actie ondernemen om erachter te komen of en zo ja, wat er aan de hand is.
De rechtswinkel kan je hier vast alles over vertellen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 11:16

Ik heb het paard dus 7 maanden.... De veearts kan echter wel met zekerheid vaststellen dat het paard het gebrek al had alvorens ik het kocht. Of de handelaar het al dan niet wist valt natuurlijk al helemaal niet te bewijzen... Aangezien dit gebrek ook niet aan het licht was gekomen zonder rontgenfoto's ligt het allemaal nogal moeilijk denk ik... Scheve mond

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:22

Ik denk dat je hierin niet zo heel sterk staat. Je hebt het paard al langer dan een half jaar. En bij aankoop was het gebrek er misschien al wel, dus als je hem toen op de foto had gezet, had je het toen ook ontdekt!!
Of je moet harde bewijzen hebben dat de handelaar het zelf ook wist. En dit is dus heel moeilijk.

Maar goed, dit wist je zelf waarschijnlijk ook al. Dus succes!!

Kato
Berichten: 39
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:47

En wat nou als je het paard 10 dagen hebt en het blijkt minstens 4 jaar ouder te zijn dan bij de aankoop is aangegeven. Let wel, het gaat hier bij om een pony en de prijs was niet zo hoog dus er is geen keuring gedaan.
Ook is het entingsboekje achtergehouden met opzet om de leeftijd van deze pony niet te verraden.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:49

misschien even je eigen topic openen????

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:50

Een verzekeringsmaatschappij bellen; bv Amevhippo!
Die weten alles echt precies hoor en helpen je ook als je geen "klant" bent!

My imaginary friend thinks you have serious problems!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:51

Is het paard gekeurd bij aankoop?

My imaginary friend thinks you have serious problems!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 12:43

Ja, en goedgekeurd... Zelf toen ik haar al had zijn er nog buigproeven uitgevoerd op het slechte been en ook dit keer kwam ze overal doorheen Scheve mond

Wat betreft het bellen van een verzekeringsmaatschappij, daar zit ik ook nog mee.... Mijn paard is voor alles verzekerd, grootste pakket. Er wordt alleen niks uitgekeerd wanneer je paard het al had voor de verzekering in ging....Dat is dus wel het geval... Straks word ik ook nog eens de verzekering uitgeknikkerd Verdrietig

gitanaOud
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:04

Hoi bij welke handelaar heb je je paard gekocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:07

Heeft die handelaar rontgen oogjes?

Als hij je gewoon toestaat omdat paard te laten keuren en hij komt door de keuring.
Hoe kan hij dan weten dat er wat mis was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:08

MarchaL schreef:
Mijn paard is voor alles verzekerd, grootste pakket. Er wordt alleen niks uitgekeerd wanneer je paard het al had voor de verzekering in ging....Dat is dus wel het geval... Straks word ik ook nog eens de verzekering uitgeknikkerd Verdrietig


Dit snap ik niet, ik heb mijn paarden al jaren en ze zijn nooit verzekerd geweest.
Dit zou dus inhouden dat ik ze nu niet meer zou kunnen verzekeren omdat er toch niet uitbetaald zou worden omdat ik ze al had Verward

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:21

Ilindra"]
[quote="MarchaL schreef:
Mijn paard is voor alles verzekerd, grootste pakket. Er wordt alleen niks uitgekeerd wanneer je paard het al had voor de verzekering in ging....Dat is dus wel het geval... Straks word ik ook nog eens de verzekering uitgeknikkerd Verdrietig


Dit snap ik niet, ik heb mijn paarden al jaren en ze zijn nooit verzekerd geweest.
Dit zou dus inhouden dat ik ze nu niet meer zou kunnen verzekeren omdat er toch niet uitbetaald zou worden omdat ik ze al had Verward
[/quote]
Ik denk dat ze bedoeld dat de blesure/ziekte/afwijking al bestond voordat het paard de verzekering in ging, en dat ze daarom niets vergoed krijgt.
Niet dat ze het paard al had voor hij de verzekering in ging.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:23

Maar dat paard is klinisch goed gekeurd en is toen toch door de verzekering geaccepteerd?
Dan heeft de verzekering nu toch niks te zeuren?
Of begrijp ik dat helemaal verkeerd.
Ik heb Kawa namelijk niet verzekerd, dus weet niet precies hoe het allemaal gaat.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 10:25

Citaat:
Heeft die handelaar rontgen oogjes?


Nee natuurlijk niet, zo simpel ligt het ook niet natuurlijk he Scheve mond Het gaat erom dat dit probleem waarschijnlijk al lang bekend was en dat ook de handelaar er van op de hoogte kon zijn dat er iets niet helemaal in orde was.

Gister hebben we contact opgenomen met de vorige eigenaresse van mijn paard. Via het KWPN stamboek konden we gelukkig vrij simpel het een en ander achterhalen. De vrouw (zeer vriendelijk overigens Knipoog) vertelde ons dat mijn paard als veulentje vast is komen te liggen tussen ijzere balken waardoor ze al haar benen ernstig verwond moest hebben. Toen zij het paard kocht is dit er bij verteld. Tevens heeft zij de garantie gekregen dat ze het paard terug mocht brengen als het op dit been kreupel zou worden. Toen wij het hele verhaal vertelde over het sesambeentje schrok ze vreselijk, ook zij wist niet dat het zo ernstig was. Wat betreft het bedrag waar zij het voor gekocht heeft en doorverkocht, het gaat bijna om de helft van het bedrag wat ik ervoor heb betaald... Scheve mond Er was in ieder geval dus bekend dat dit paard enkel geschikt was als recreatiepaard en dat er beter maar niet mee gesprongen kon worden.

Zij heeft het paard uiteindelijk verkocht aan een andere handelaar in Brabant (met dit hele verhaal erbij want het ging om een kennis) en daarna (omdat ze waarschijnlijk niet verkocht kon worden) is ze doorgegaan naar een andere handelaar waar ik haar van heb gekocht....

Naast het feit dat mijn paard nu zo iets ernstigs blijkt te hebben is ze ook op andere punten niet eerlijk aan mij verkocht. Daarnaast heb ik er (achteraf gezien) dus zeker veels te veel geld voor betaald. Ze is aan mij verkocht als dressuur paard terwijl ze dit dus niet aan blijkt te kunnen (dit is ookal naar voren gekomen tijdens de dressuurlessen die ik volg) en eigenlijk enkel recreatief bereden mag worden. Het gaat me nu echt niet alleen om het geld maar de dierenarts rekeningen blijven ook maar oplopen natuurlijk.... Scheve mond Ik wil uiteraard graag weten wat er allemaal gebeurd is want ik kan je vertellen dat het niet leuk is om zoiets mee te maken....
Laatst bijgewerkt door MarchaL op 11-03-04 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 10:28

Citaat:
Ik denk dat ze bedoeld dat de blesure/ziekte/afwijking al bestond voordat het paard de verzekering in ging, en dat ze daarom niets vergoed krijgt.


Klopt, zo bedoel ik het inderdaad.

Citaat:
Maar dat paard is klinisch goed gekeurd en is toen toch door de verzekering geaccepteerd?
Dan heeft de verzekering nu toch niks te zeuren?

Klopt ook maar de verzekering gaat het hoogstwaarschijnlijk ook gooien op een verborgen gebrek en dus vergoeden hun het niet. Dat het sesambeentje er zo ernstig aan toe is komt niet aan het licht door een klinische keuring en dus zegt de verzekering: ''Ja hallo, dit konden wij niet weten en zo'n hoog risico gaan wij dus niet nemen''. En daar zit je dan lekker Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:31

Maar jij kunt toch nooit bewijzen dat die handelaar waar je haar van hebt gekocht het wist.
Die handelaar ervoor, die wist het, maar als die tegen jou handelaar niets heeft gezegd?

Ik kan me voorstellen dat je op zijn zachtst gezegd vreselijk baalt.
Maar aangezien dat paard door de klinische keuring is gekomen, denk ik dat je verder niet veel kunt verhalen op die handelaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:34

Maar dat risico neemt de verzekering zelf toch?
Bij paarden die duurder zijn verplichten ze daarom ook een rontgologische keuring.

Maar heb je de verzekering er al over gebeld, of vermoed je zelf dat de verzekering moeilijk gaat doen?
Want ook hier op stal heeft een paard gestaan (noem ff geen namen), wat waarschijnlijk ook al veel langer niet goed was, maar ook klinisch erdoor is gekomen, maar daar heeft de verzekering nooit moeilijk om gedaan, want die hadden immers dat paard geaccepteerd.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 10:38

Citaat:
Die handelaar ervoor, die wist het, maar als die tegen jou handelaar niets heeft gezegd?


Dat zou inderdaad goed kunnen. Daarom zijn we nu ook druk aan het uitzoeken hoe het allemaal zit. Hoogst waarschijnlijk schiet ik er inderdaad allemaal niet zoveel mee op en zal ik er nooit helemaal achterkomen wat er is gebeurd. Toch probeer ik er zoveel mogelijk aan te doen. We gaan zoiezo de handelaar een brief sturen met het hele verhaal erin, waarschijnlijk worden we van zijn reactie ookal een stuk wijzer....

We zijn gewoon zo enorm geschrokken en natuurlijk zijn we ook erg verdrietig. Zeker als je je bedenkt dat iemand hier van af heeft geweten en dit met opzet niet heeft verteld... Dan vraag je je toch af hoe iemand zoiets kan doen?


MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 10:44

We hebben de verzekering nog niet gebeld nee. Waarschijnlijk ontvangen ze vandaag de foto's van het been en zullen ze op korte termijn wel contact met ons opnemen. Hetgeen ik vertelde over het eventueel niet dekken van deze kosten komen voort uit de bepalingen van de algemene voorwaarden. Daar staat dit alles duidelijk in. De dierenartsen hadden het er ook al over dat dit nog weleens een hele ingewikkelde zaak zou kunnen worden. Ik hoop inderdaad dat het allemaal mee blijkt te vallen en dat het gewoon wel gedekt wordt door de verzekering, ook als mijn paard in de toekomst ooit afgekeurd zou worden op dit probleem. Mijn vriend zit zelf in de verzekeringen en hij zei dus dat de kans groot is dat we eruit worden geknikkerd vandaar dat je natuurlijk al wel het een en ander uit gaat zoeken en oplossingen gaat bedenken. Mocht er nu iets met mijn paard gebeuren dan wil ik er natuurlijk zeker van zijn dat ik haar kan helpen en dat geld dus geen rol mag spelen Scheve mond


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ComscoreBot, maessie en 35 bezoekers