wanneer mag je met een trailer rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

wanneer mag je met een trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 20:02

hallo,

ER zijn vast zat topics hier over geweest maar ik vind er steets vind ik wat anders...duss....wat is het nou?

Mijn vriend heeft een rijbewijs b en een auto met een trek haak het is een zware auto van 1200 kg.
Nu is mijn vraag mag daar een traler achter van 750 of gewoon een pony trailer?
Ik hoorde eerst dat je niet meer als 3500 mocht treken maar dat leek mij onlogies..
nu hoor ik van mijn vader dat je helemaal niet mag rijden met een aanhanger zonder E
En weer hier op bokt vond ik dat je auto en de trailer lichter moeten zijn dan je auto gewicht??


Ik had net gehoord dat je wel met een rijbewijs b mag rijden in een klein vrachtauto?

Ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven want ik zou heel graag voortaan zelf rijden

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:05

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar ook niets van snap. Ik denk dat je het beste gewoon je E rijbewijs kunt gaan halen, dan weet je zeker dat je niet illegaal bezig bent. Bovendien lijkt het me ook fijner als je al wat met een aanhangwagen hebt gereden/gelest om daarna met je paard te gaan rijden. Je leert dan denk ik toch een hoop.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:08

http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=149

Kijk maar eens op deze site rond.
Ik persoonlijk zou het E rijbewijs gewoon gaan halen, je bent toch met je paard op weg en als er wat misgaat doordat jij geen ervaring hebt met een situatie vergeef je het je eigen nooit!

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 20:10

ja idd..mar toch zou ik hier wat meer over willen weten aangezien ik en hij nog lang geen geld hebben voor nog een rijbewijs.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:17

1. de auto moet de trailer kunnen trekken.
2. het totaalgewicht (gewicht van de auto en gewicht + laadvermogen van de trailer) van de combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.
3. Het papierengewicht van de auto moet meer zijn dan het totale gewicht (eigen gewicht + laadvermogen) van de trailer.
Aangezien jij aangeeft dat de auto 1200 kg weegt en een trailer leeg al tussen de 500 en 750 kg is denk ik niet dat je daar gemakkelijk een trailer achter krijgt zonder E


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:26

nano schreef:
Ik had net gehoord dat je wel met een rijbewijs b mag rijden in een klein vrachtauto?


Yep, als het ledig gewicht maar onder de 3500 kg blijft, mag je met een B rijbewijs erin rijden. Als het boven de 3500 kg komt, moet je met C rijbewijs rijden.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:30

Vonnie84"]
[quote="nano schreef:
Ik had net gehoord dat je wel met een rijbewijs b mag rijden in een klein vrachtauto?


Yep, als het ledig gewicht maar onder de 3500 kg blijft, mag je met een B rijbewijs erin rijden. Als het boven de 3500 kg komt, moet je met C rijbewijs rijden.
[/quote]

Niet het ledig gewicht, maar het gewicht van de auto plus het laadvermogen!

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:47

heb een paar maanden geleden mijn e gehaald,omdat wij met gewicht en laadvermogen boven 3500 kg uitkwamen.Het is belachelijk dat je zelfs niet met een lege trailer mag rijden maar ja,€550 voor een dagcursus en gelukkig in 1 keer geslaagd!En vroeger kreeg je het E er gewoon bij !Een aanhangwagen trekken mag wel hoor,alleen een tandemasser waarschijnlijk niet.Ook E nodig als je trailer zwaarder is dan je auto(dus echt niet alleen het gewicht van de trailer maar ook het laadvermogen,ook al is hij leeg)Let wel op dat als je gaat rijden zonder het goede rijbewijs en je krijgt een aanrijding,ben je gewoon niet verzekerd!!!!!!!!!!!en ik zeg altijd maar,je hoeft zelf geen aanrijding te veroorzaken,een ander kan dat ook !

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:31

tamary"]
[quote="Vonnie84"][quote="nano schreef:
Ik had net gehoord dat je wel met een rijbewijs b mag rijden in een klein vrachtauto?


Yep, als het ledig gewicht maar onder de 3500 kg blijft, mag je met een B rijbewijs erin rijden. Als het boven de 3500 kg komt, moet je met C rijbewijs rijden.
[/quote]

Niet het ledig gewicht, maar het gewicht van de auto plus het laadvermogen!
[/quote]

Oohw ja, da's waar ook Haha!

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:41

Iduna schreef:
heb een paar maanden geleden mijn e gehaald,omdat wij met gewicht en laadvermogen boven 3500 kg uitkwamen.Het is belachelijk dat je zelfs niet met een lege trailer mag rijden maar ja,€550 voor een dagcursus en gelukkig in 1 keer geslaagd!En vroeger kreeg je het E er gewoon bij !Een aanhangwagen trekken mag wel hoor,alleen een tandemasser waarschijnlijk niet.Ook E nodig als je trailer zwaarder is dan je auto(dus echt niet alleen het gewicht van de trailer maar ook het laadvermogen,ook al is hij leeg)Let wel op dat als je gaat rijden zonder het goede rijbewijs en je krijgt een aanrijding,ben je gewoon niet verzekerd!!!!!!!!!!!en ik zeg altijd maar,je hoeft zelf geen aanrijding te veroorzaken,een ander kan dat ook !


zo duur weer maar goed zal wel weer moeten

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 20:51

wow is idd erg duur, denk dta het dan maar wegen word.
Denk je dat er een trailer van 750 achter een auto van 1200 zou mogen?

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:21

nano schreef:
wow is idd erg duur, denk dta het dan maar wegen word.
Denk je dat er een trailer van 750 achter een auto van 1200 zou mogen?


Lijkt mij niet.
Want het is niet alleen de trailer die meeweegt!

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:30

nano schreef:
wow is idd erg duur, denk dta het dan maar wegen word.
Denk je dat er een trailer van 750 achter een auto van 1200 zou mogen?


Nee, je moet kijken naar het ledig gewicht (750 kilo vermoed ik) PLUS laadvermogen van de trailer. Staat op het kentekenbewijs van de trailer vermeld!
Dit ledig gewicht PLUS laadvermogen mag de 1200 dan niet overschrijden.
Kortom maximaal laadvermogen van 450 kilo... beetje weinig he Verward

Het laadvermogen zal al gauw 600 kilo zijn bij een 1,5 paards trailer, dan kom je al op 750+600 = 1350 kilo en dus OVER de 1200 kilo heen, en heb je een E rijbewijs nodig. En een auto die die 1350 kilo (ledig gewicht + laadvermogen, in dit voorbeeld 1350) mag trekken Haha!

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:25

Heel simpel regeltje ; als je met een dubbelasser gaat rijden, moet je altijd je E rijbewijs hebben. En paardentrailers zijn volgens mij ALTIJD dubbelassers.
Zowieso vind ik het nogal onbezonnen en onverantwoord om zonder E rijbewijs met paarden op pad te gaan, je vervoert wel levende dieren, en je moet goed weten waar je mee bezig bent. Als je op een kiepkarretje een oud bankstel gaat vervoeren, go ahead, en maak vooral geen brokken, maar voordat je met paarden gaat rijden..... Dit is iets waarop je vooral NIET moet bezuinigen, dat kan namelijk wel eens een hele dure bezuiniging worden.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:24

Sabiy schreef:
Heel simpel regeltje ; als je met een dubbelasser gaat rijden, moet je altijd je E rijbewijs hebben.


En dat is dus niet waar Haha! Tong uitsteken

Ledig gewicht auto > ledig gewicht PLUS laadvermogen trailer

en onder de 3500 kg of course Knipoog

dan kun je dus zonder E-rijbewijs gewoon met je trailer op pad! Wij doen dit al jaren...

Bovendien rijdt mijn vriend zonder zijn E beter dan menig persoon met E. Ken mensen zat met E rijbewijs die niet eens een fatsoenlijk bochtje achteruit kunnen maken Knipoog , en ook mensen zat met een rijbewijs die überhaupt beter konden gaan fietsen, alsof zo'n papiertje alles zegt... Schijnheilig

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:48

Het is ook nog eens afhankelijk van welk rijbewijsmodel je hebt.
Heb je het nieuwe model met al die tekeningen erop, dan mag je een aanhanger trekken incl. laadvermogen van max. 750kg. Dat is dus een heel klein aanhangertje, geen paardentrailer dus.
RIJBEWIJS E Noodzakelijk!

Heb je het oude model rijbewijs dan moet je kijken naar het lediggewicht van de auto.
Weegt de auto 1500kg, dan mag je zonder rijbewijs E een aanhanger trekken waarvan het lediggewicht en het maximaal toegestane laadvermogen NIET boven het lediggewicht uitkomt van het trekkend voertuig. Dus met andere woorden, een paardentrailer zelfs zonder paarden erin mag niet getrokken worden zonder rijbewijs E met een normale personenauto. Het lediggewicht + laadvermogen van een paardentrailer zit al snel op 1800kg - 2000kg
Wil je dus wel een paardentrailer trekken zonder rijbewijs E, dan moet je een zware Jeep kopen.
Dan komt het volgende probleem, het lediggewicht van de auto + lediggewicht trailer + laadvermogen mag niet boven de 3500kg uitkomen.

Dan het volgende: DE VERKEERSVEILIGHEID!
Ook al rij je 80km per uur op de snelweg en je trailer met paarden begint te slingeren. Wat doe je dan????
Hoe ga je een bocht in met trailer volgeladen met paarden????

Kantelen is zo gebeurd! Voor die auto is het niet erg die schade, evenmin voor de trailer. Dat is toch allemaal maar materialistisch. Maar als het gebeurt door een fout van de bestuurder omdat die geen ervaring heeft of niet weet hoe ermee om te gaan op de weg, 10 tegen 10 dat je jezelf het nooit kunt vergeven ten opzichte van die paarden.

Advies: Ga een rijbewijs E halen en desnoods nog een vervolgcursus behendig sturen, zowel vooruit en achteruit.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 10:49

grandeur schreef:
Ken mensen zat met E rijbewijs die niet eens een fatsoenlijk bochtje achteruit kunnen maken Knipoog , en ook mensen zat met een rijbewijs die überhaupt beter konden gaan fietsen, alsof zo'n papiertje alles zegt... Schijnheilig



Hahaha daar heb je helemaal gelijk in.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 10:52

Nobby schreef:
Het is ook nog eens afhankelijk van welk rijbewijsmodel je hebt.
Heb je het nieuwe model met al die tekeningen erop, dan mag je een aanhanger trekken incl. laadvermogen van max. 750kg. Dat is dus een heel klein aanhangertje, geen paardentrailer dus.
RIJBEWIJS E Noodzakelijk!

Heb je het oude model rijbewijs dan moet je kijken naar het lediggewicht van de auto.
Weegt de auto 1500kg, dan mag je zonder rijbewijs E een aanhanger trekken waarvan het lediggewicht en het maximaal toegestane laadvermogen NIET boven het lediggewicht uitkomt van het trekkend voertuig. Dus met andere woorden, een paardentrailer zelfs zonder paarden erin mag niet getrokken worden zonder rijbewijs E met een normale personenauto. Het lediggewicht + laadvermogen van een paardentrailer zit al snel op 1800kg - 2000kg
Wil je dus wel een paardentrailer trekken zonder rijbewijs E, dan moet je een zware Jeep kopen.
Dan komt het volgende probleem, het lediggewicht van de auto + lediggewicht trailer + laadvermogen mag niet boven de 3500kg uitkomen.

Dan het volgende: DE VERKEERSVEILIGHEID!
Ook al rij je 80km per uur op de snelweg en je trailer met paarden begint te slingeren. Wat doe je dan????
Hoe ga je een bocht in met trailer volgeladen met paarden????

Kantelen is zo gebeurd! Voor die auto is het niet erg die schade, evenmin voor de trailer. Dat is toch allemaal maar materialistisch. Maar als het gebeurt door een fout van de bestuurder omdat die geen ervaring heeft of niet weet hoe ermee om te gaan op de weg, 10 tegen 10 dat je jezelf het nooit kunt vergeven ten opzichte van die paarden.

Advies: Ga een rijbewijs E halen en desnoods nog een vervolgcursus behendig sturen, zowel vooruit en achteruit.


z'n E- cursus duurt toch maar 1 dag? denk niet dat je dan die omstandig heden tegen komt.
Maar ben al aan het sparen voor de E Toch zou ik wel liever eerder al op stap willen

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:17

nano schreef:
hallo,

ER zijn vast zat topics hier over geweest maar ik vind er steets vind ik wat anders...duss....wat is het nou?

Mijn vriend heeft een rijbewijs b en een auto met een trek haak het is een zware auto van 1200 kg.
Nu is mijn vraag mag daar een traler achter van 750 of gewoon een pony trailer?
Ik hoorde eerst dat je niet meer als 3500 mocht treken maar dat leek mij onlogies..
nu hoor ik van mijn vader dat je helemaal niet mag rijden met een aanhanger zonder E
En weer hier op bokt vond ik dat je auto en de trailer lichter moeten zijn dan je auto gewicht??


Ik had net gehoord dat je wel met een rijbewijs b mag rijden in een klein vrachtauto?

Ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven want ik zou heel graag voortaan zelf rijden


Je mag zonder E rijbewijs rijden als je trailer niet zwaarder is dan je auto.
De meeste 1.5 paardstrailers zijn 1300 kilo de auto van je vriend is 1200 kilo zeg je,dan mag je niet zonder E rijbewijs met trailer rijden.

Wel kun je de trailer terug laten keuren in gewicht laat je hem terug keuren naar 1200 kilo(zelfde gewicht als je auto,of lichter) dan mag je dus WEL zonder E rijbewijs rijden(totale combinatie mag niet zwaarder dan 3500 kilo wegen)
Kijk maar eens op de site van de RDW.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 17:28

aah.. Thanx daar heb ik wat aan OK dan! eindelijk duidelijkheid en ook nog eens wat ik wil horen Knipoog

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:36

minkieboy schreef:
Je mag zonder E rijbewijs rijden als je trailer niet zwaarder is dan je auto.


Het gaat niet alleen om het gewicht van de trailer (dit is volgens mij al vaker gezegd), het gaat om het gewicht van de trailer + laadvermogen

Trailer (2-paards) + laadvermogen komt al gauw op 2000 kilo, dus dat is dan ook het minimale gewicht van je auto. Totale gewicht is dan dus al minstens 4000 kilo, dus moet je een E rijbewijs hebben (totale gewicht is meer dan 3500 kg)

Kortom, om met een tweepaardstrailer te mogen rijden, heb je een E rijbewijs nodig. Met een 1.5 paards kun je er wel onderuit komen, zolang het totale gewicht (auto + trailer + laadvermogen) onder de 3500 kg blijft, en de auto zwaarder is dan de trailer + laadvermogen.

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:53

Sabiy"]
[quote="minkieboy schreef:
Je mag zonder E rijbewijs rijden als je trailer niet zwaarder is dan je auto.


Het gaat niet alleen om het gewicht van de trailer (dit is volgens mij al vaker gezegd), het gaat om het gewicht van de trailer + laadvermogen

Trailer (2-paards) + laadvermogen komt al gauw op 2000 kilo, dus dat is dan ook het minimale gewicht van je auto. Totale gewicht is dan dus al minstens 4000 kilo, dus moet je een E rijbewijs hebben (totale gewicht is meer dan 3500 kg)

Kortom, om met een tweepaardstrailer te mogen rijden, heb je een E rijbewijs nodig. Met een 1.5 paards kun je er wel onderuit komen, zolang het totale gewicht (auto + trailer + laadvermogen) onder de 3500 kg blijft, en de auto zwaarder is dan de trailer + laadvermogen.
[/quote]

ik heb het dan ook over een 1.5 paardstrailer die over het algemeen 1300 kilo wegen en dat is dus incl laadvermogen,zonder laadvermogen zit een 1.5paards trailer op zo'n 510 kilo en niet op 1300 kilo,dit lijkt mij wel vrij logische. Schijnheilig Haha!
dus mijn verhaal klopt wel degelijk.
Ook heb ik er even bijgezet ,kijk even op de RDW site daar wordt het ook zeer duidelijk uitgelegd.

O ja en de auto hoeft NIET perse zwaarder te zijn dan de trailer,even zwaar is ook goed,wederom kijk even op de RDW site.