Ben ik te hard?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-01 19:57

Ik vraag mij af of ik mischien iets te makkelijk ben.
Guus mijn haflinger staat in een binnen stal zonder deken.terwijl alle andere paarden al met een deken staan.
Ik heb zo iets van het is 10/15 graden nog,ze staan in een binnenstal hebben ze dit nou nodig?
straks als het vriest moet er nog een deken boven op anders worden die beesten ziek.
Maar zelfs met het buitenspelen krijgen ze beide geem deken op.Ze zijn nog niet ziek gewest hierdoor.Ik vind dat je hier van trut paarden van krijgt van die beesten die altijd wat hebben.
Maar ligt dit nou echt aan mij of zijn de mensen bij mij op stal nou zo truttig?

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 19:58

Als je paard het niet koud krijgt en hij heeft geen last van zijn winterhaar tijdens de training dan is het geen enkel probleem je paard zonder deken te laten staat.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:00

Volgens mij vriest t......

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-01 20:02

Maar hij staat in een binnenstal,met 10 andere paarden.
Hij staat niet op de tocht het is droog en hij staat hoog opgestrooit.Hij heeft een aardige dikke vacht want hij heeft tot eind october buiten gestaan.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:03

Het is maar net wat je wilt: een paard met een ijsberenvacht of een paard dat normaal opdroogt na het rijden en dus minder kans op kouvatten heeft. Heeft weinig met truttig te maken, eerder met praktisch. Het is niet noodzakelijk om je paard onder dek te zetten, het kan wel praktisch zijn (ze blijven ook lekker schoon *LOL* ).
Overigens heeft het hier vannacht al gevroren, 10/15 graden is het echt niet meer hoor.
Het is echt niet zo dat een paard dat onder een deken staat altijd wat mankeert. Gipsy staat al jaren 's winters onder een deken (als het overdag ook vriest krijgt ze een onder deken bij) en ik heb haar nog nooit horen hoesten, hooguit van een ingeademd strootje.

Nulla tenaci invia est via

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-01 20:09

Nee ik bedoel ook niet dat als je al een deken op hebt dat ze altijd wat hebben.
Maar ik bedoel eigenlijk meer te zeggen hoe harder jij voor je beest bent des te meer hij kan hebben.
Daarmee bedoel ik niet slaan en schoppen ofzo,maar ik zie nu al dat als die paarden eventjes op de tocht staan zijn ze verkouden en ziek.
terwijl die twee van mij nog geen deken niets gehad hebben en ook nog niets hebben gehad.
als jij met je kind voor elk wissewasje naar de docter gaat krijg je ook zo een zeik kind dat altijd ziek is.
Ik laat ze eecht niet kou lijden ofzo maar ik wacht wel tot het uiteste

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-01 20:12

nou lees ik het topic van sanne weer en zie dat veulens totaal geen dekens opmogen.
Waarom bij een volwassen paard dan wel in een binnenstal.Ik geloof dat de weerstand van een veulen minder is.
Ik begrijp ook wel dat het niet vordelijk voor de vacht en weerstandsopbouw van het veulen is.
Maar de punt is waarom kan een volwassen paard dan niet zonder deken in de winter?

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:18

Kijk,
ze leggen een deken op die paarden omdat ze er regelmatig op rijden,en die paarden zijn heel moeilijk droog te krijgen met zo'n wintervacht.DAN heb je juist kans op ziek zijn enzo Scheve mond\ een veulen minder weerstand? Yep,maar een veulen moet weerstand opbouwen! En dat kan je alleen door hem geen deken op zijn flikker te gooien.

Kijk,wat doe jij met je haf? Ga je er veel op rijden?
Dan doe je hem wel een dekentje op,rijd je niet zoveel meer? Dan is het ook niet logisch.

Kijk door de ogen van de eigenaren v/d paarden,
dan weet je waarom ze er een deken op leggen,
en dit heeft niets met truttigs te maken.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:21

Dat wil helemaal niet zeggen dat je te hard bent. Of je paard een deken opkrijgt hangt voornamelijk af van wat je met hem doet. Als jij Guus nou elke dag zware dressuurtrainingen zou laten doen is een wintervacht niet echt praktisch en zou hij dus wel een deken opmoeten, maar dan al veel eerder.
Spot moet redelijk werken, heeft een flinke vacht en krijgt alleen als het echt koud is, als het vriest dus(nu...) een dunne deken op, maar dat is omdat ze erg vee; afviel omdat ze zoveel energie nodig had om zich warm te houden.
Een veulen hoeft geen deken op omdat hij ook niet hoeft te werken en het dus helemaal geen probleem is als hij een wintervacht heeft. Een veulen moet zoveel mogelijk in natuurlijke omstandigheden leven, hij moet immers een beetje harden. Als jij binnen met een dikke trui rondloopt word je immers veel vatbaarder voor griepjes enzo. Een volwassen paard kan dus best zonder deken, maar als de ruiter geen wintervacht wil (bij zijn paard..) is een deken handig!


Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-01 20:25

Nou ik rijd elke dag,daarna gaat hij lekker naar stal zonder deken.
Pas als het echt koud in stal word doe ik een deken op.Hij heeft een aardige dikke vacht en zweet ook aardig maar meestal stappen ik hem droog.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:26

tja maar sommige mensen vinden het niet leuk om een half uur droog te stappen.Dus dan leggen ze een deken op zodat hij/zij geen wintervacht krijgt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:47

mijn paardje (haf) staat in een binnenstal, zij gaat er elke dag uit, tenzij het regent + wind (dus alleen wind = buiten, alleen regen = ook buiten, storm = binnen)
Ze gaat zonder deken naar buiten

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-01 20:51

Nou mijn haf en veulen staan ook wel eens met regen buiten,ook zonder deken.
Als ze buiten staan dan spelen ze toch en blijven dan warm door de beweging.Op het moment dat ze stil gaan staan haal ik ze binnen en droog ze dan af.
Ze gaan dan nog een beetje vochtig op stal.
Ze gaan niet uren naar buiten,wij zetten ze alleen buiten als we gaan mesten,na het mesten gaan ze er uit en dan worden ze bereden.
Bij ons op stal hebben we niet het hele jaar weidegang.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:57

ik vind het juist goed dat je ze geen deken op doet. het ligt ook een beetje aan je training. train je hard en zweet ie lang na. zou je er op stal nog even een zweetdeken op kunnen leggen zodat ie niet te snel afkoelt. maar zweet ie vaak niet, zou ik geen deken gaan gebruiken. en vooral niet bij een veulen. die moeten juist weerstand opbouwen. met een deken op verlaag je die weer.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-01 21:15

Ja dat dacht ik ook Lonneke.
Maar ook op latere leeftijd kunnen ze meer hebben,en is de weerstand nog steeds goed.
En het is warm zat in die stal,als wij daar aan het werk zijn (mesten enz)doen we ook onze jas uit,zelfs als we stil zitten en wat drinken doen we onze jas niet aan.Paarden zelf geven al een hoop warmte af als je de deuren dicht houd zodat de warmte blijft is het heel erg warm.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 21:56

Zolang hij gewoon al z'n vacht nog heeft (dus niet geschoren ofzo) maakt het volgens mij niets uit.
Amulet staat ook gewoon buiten zonder dek n dat blijft ook de hele winter zo.
Als ik fanatieker bezig geweest was met rijden (wedstrijden e.d) dan had hij misschien wel een dek op gehad, maar het is zo moeilijk om Amulet nat te krijgen dat het gewoon niet nodig is.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 22:27

Hai,
Je moet kijken naar je paard Haha! .
Als zijn haren overeind gaan staan,als zijn oren ijzig koud zijn,dan heeft je paard het koud!!(of het dier is ziek)!
Ook goede voeding telt hier mee,voeding is energie en energie is warmte.
Groetjes Smousje
Knipoog .

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 22:42

waarom heb je nu geen deken op en moet Guus als het gaat vriezen ineens wel een deken op?

Mijn haf heeft ook geen deken op en die staat dag en nacht buiten en als het gaat vriezen dan krijgt hij nog geen deken op.

divana

Berichten: 948
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 09:45

hafs kunnen zoiezo meer hebben dan van die bloedbeestjes maar als je paardje en jij geen last ervan hebben waarom zou je dan een deken om doen? mijn paardje zal bv helemaal ziek worden maar als dat bij die van jou niet het geval is waarom zou je dan?

KUSZIES SASKIA HOEFJES DIVANA!

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 10:08

volgens mij mishandel ik ailin dan echt. ailin staat in een buitenstal zonder deken. er staat er maar een met deken. en das dan ook de enige Wpn'er die er staat (en binnenkort gaat een oudje ook onder een deken omdat die t anders niet red met zn vacht). Ailin rij ik 3 keer per week maar niet in t zweet. ze is nog jong zat. en ze zit nu super in der vacht. wel dik maar niet overdreven. gisteren was t zelfs zo koud dat der snorharen waren bevroren en der lange haren op de borst. wel gaan de bovendeuren dicht zodat de waterbakken niet zo snel bevriezen.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 10:57

Mijn paard staat ook in een buitenstal en heeft een superdikke deken op. Maar hij is ook geschoren Haha!
Mijn 2-jarige heeft geen dek op hoor en ze heeft maar weinig vacht, dus koud zal ze het niet hebben Haha!
Ik had toen ik geen wedstrijden reed ook nooit een deken op in de winter, maar het is nu gewoon makkelijker. Ik was meer aan het droogstappen als aan het trainen op het laatst...

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 11:37

jij zegt het al.. een HAFLINGER
winterharde dieren
maarja ligt er ook aan of ie een dikke vacht heeft
normaalgesproken moeten paarden in een stal wel een deken op omdat ze dan stilstaan en dus sneller koud hebben dan paarden wat de hele tijd in de wei staan

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 11:38

Mika is geschoren en staat gewoon elke dag lekker buiten, weer of geen weer....
Ze heeft als het droog is gewoon haar staldeken op met daaronder een wollendeken, en als het regent heeft ze een wollen deken op met daaroverheen een regendeken....
Ik merk nergens aan dat ze het koud heeft, is niet verkouden ofzo....
'snachts staat ze wel op stal, tegen 1700 ofzo haal ik haar binnen, maar dat is ook gewoon een buitenstal en de bovendeur zit er niet eens in....
Ze heeft totaal geen problemen....

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

miekehw
Berichten: 17
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 23:59

mijn fjord staat dag en nacht zonder deken. ook als het vriest. maar ja, hij heeft ook wel een dikke wintervacht Lachen ik hoef trouwens niet eens te proberen om er een deken op te leggen, die maakt hij kapot als ik even niet kijk!

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 00:03

Ik weet het niet zeker hoor, maar het is echt vreselijk koud... het vriest brrrr... maar het ligt er eigenlijk aan, Haflingers kunnen heel goed tegen kou, net zoals fjorden, ijslanders enz.
Maar als je paard verkouden wordt kan je beter wel een deken opdoen

Marar ik vind niet dat je te hard ben hoor.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lonniejj en 38 bezoekers