Kan dat? Merrie lijn die moeilijk hengsten fokt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Kan dat? Merrie lijn die moeilijk hengsten fokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 20:54

8/I Albina-lucy
v. 388/331 Geck-Mandl I
m. orginele haflingermerrie
geb.1919
klasse IIa
21 x gedekt
21 veulens
8 merries ingeschreven
2 hengsten ingeschreven
100% vruchtbaar
overleden op 26 jarige leeftijd

403/IV Eva-Dolly
v. 264/333 Girg-mandl I
m. 8/I Albina-lucy
geb.1928
klasse Iib
14x gedekt
12 veulens
4 dochters ingeschreven
geen zonen ingeschreven
85% vruchtbaar
uitgeschreven op 25 jarige leeftijd

448/IV Erle
v. 1448 Sieb
m. 403/IV Eva-dolly
geb. 1938
klasse Iia
14x gedekt
11 veulens
4 dochters ingeschreven
geen zonen ingeschreven
78% vruchtbaar
overleden op 17 jarige leeftijd

5498/T Eifel
v. 12 Anton
m. 448/IV Erle
geb. 1948
klasse Iia
12x gedekt
10 veulens
1 dochter ingeschreven
geen zonen ingeschreven
83% vruchtbaar.
?Uitgeschreven op 20 jarige leeftijd.

7674/T Erila
v. Molch
m. 5498/T Eifel
geb. 1959
klasse Iib
19 x gedekt
16 veulens
7 dochters ingeschreven
geen zonen ingeschreven
84% vruchtbaar
overleden op 25 jarige leeftijd

12894/T Esther
v. 1210 Astral
m. 7674/T Erila
geb. 1981
10x gedekt
8 veulens
2 dochters ingeschreven
geen zonen ingeschreven
80% vruchtbaar
nog in leven?

13885/T Eliza
v. 1369 Mendel
m. 12894/T Esther
geb. 1986
klasse Iia-
5x gedekt
2 veulens gehad
geen nakomelingen ingeschreven
40% vruchtbaar
nog in leven?

Dit is de merrielijn van mijn merrie, die ook fokmerrie was en 2 zonen en 4 dochters heeft gehad.
Kan het genetisch bepaald zijn wat voor geslacht veulens een merrie het meest produceert?
Waarschijnlijk zegt deze lijn jullie niks. Het gaat over haflingers, maar wat zouden jullie over deze lijn zeggen gezien de cijfers, qua kwaliteit?

Ik weet het, veel vragen. Haha!


Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:15

Omdat er meer veulens zijn dan dat er merries/hengsten staan kan het zijn dat merries eerder geregistreerd worden.
Bij shetlanders zie je het wel vaak. Een merrie is veel meer waard dan een hengst en bij hengsten ligt de registratie kosten meestal zelf hoger dan de marktwaarde van het hengstje is(of de marktwaarde niet genoeg stijgt in verhouding tot een hentst zonder papier).
Dit zou bij haflingers ook het geval kunnen zijn.
Verder heb ik niets met haflingers dus kan je vragen verder niet beantwoorden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:22

De hengst bepaalt het geslacht. Kan dus niet aan de moeder(lijn) liggen.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:58

Ik heb wel eens een verhaal gehoord van iemand die haflingers fokte.
Hij wilde zo graag een hengstje, maar uit 12 dekkingen, met dezelfde merrie, kreeg hij 12 merrieveulens.
Een kennis van deze man kreeg uit 1 merrie iedere keer hengstveulens.
Deze 2 heren hebben uiteindelijk geruild van merrie en de volgende veulens waren inderdaad weer hetzelfde geslacht.
Allebei de heren blij.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:02

Wat Inge zegt is idd waar. Merries geven altijd een X chromosoom (hoe schrijf je dat?) door en hengsten een X of een Y. Bij XX is het een merrie en bij XY een hengst.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:09

Zou het niet kunnen dat er in de merrie iets genetisch bepaald is zodat ze eerder het X-chromosoom 'pakt' van de hengst dan het Y-chromosoom? Dat de merrie op de een of andere manier het Y-chromosoom 'afstoot' ofzo, en dus ontvankelijker is voor chromosoom X? Misschien een heel stom idee hoor maar 12 merrieveulens uit 12 dekkingen, zou dat echt puur toeval zijn?

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:11

Voor zover ik weet heeft deze merrie hierna ook alleen maar merrieveulens gekregen, tot het eind.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:13

Justy schreef:
Zou het niet kunnen dat er in de merrie iets genetisch bepaald is zodat ze eerder het X-chromosoom 'pakt' van de hengst dan het Y-chromosoom? Dat de merrie op de een of andere manier het Y-chromosoom 'afstoot' ofzo, en dus ontvankelijker is voor chromosoom X? Misschien een heel stom idee hoor maar 12 merrieveulens uit 12 dekkingen, zou dat echt puur toeval zijn?


Dat is idd puur toeval.
De eicel van de merrie wordt bevrucht door een spermacel van de hengst. Deze spermacel heeft of een X-chromosoom of een Y-chromosoom, er kan dus niets afgestoten worden.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:24

Ok Tong uitsteken Dat was dus een blonde veronderstelling Blond (maar was er zelf ook wel benieuwd naar, heb genetica altijd wel interessant gevonden)

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:34

Het is anders wel intressant om te weten dat wereldwijd 50 % man is en 50% vrouw is van de mensenlijke populatie. Er steekt toch meer achter dan alleen x en Y chromosomen.

- Offline -

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:38

DeesDeBest schreef:
Het is anders wel intressant om te weten dat wereldwijd 50 % man is en 50% vrouw is van de mensenlijke populatie. Er steekt toch meer achter dan alleen x en Y chromosomen.


Ik snap niet wat je bedoelt. Er is toch gewoon 50% kans dat de spermacel een X of een Y chromosoom bevat. Dan is het toch logisch dat er 50% man en 50% vrouw is?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:43

Bij 1 persoon wel ja. Maar hoe zit 't dan met een man die alleen maar dochter heeft (5) of alleen maar 5 zonen heeft. Ik bedoel echt landelijk, wereldwijd.
Of ben ik weer moeilijk aan 't denken:x

- Offline -


Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:48

Volgens mij zijn de vrouwen zelfs in een kleine meerderheid. En dat alleen de hengst het geslacht zou bepalen ben ik ook niet mee eens. Hoe verklaar je dan een hermafrodiet?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:48

celdeling probleem.

- Offline -

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:54

DeesDeBest"]
Bij 1 persoon wel ja. Maar hoe zit 't dan met een man die alleen maar dochter heeft (5) of alleen maar 5 zonen heeft. Ik bedoel echt landelijk, wereldwijd.
[size=3]Of ben ik weer moeilijk aan 't denken[/size]:x
[/quote]

Ik hou het op toeval. Gooi eens 20 rode en 20 gele m&m's in een bak. Het kan zijn dat je eerst een gele pakt en vervolgens 5 rode, toch is het 50/50 verdeeld.

[quote="annegti schreef:
En dat alleen de hengst het geslacht zou bepalen ben ik ook niet mee eens.


Dat vind ik heel bijzonder. Lachen

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:55

Tessebes"]
[quote="DeesDeBest schreef:
Het is anders wel intressant om te weten dat wereldwijd 50 % man is en 50% vrouw is van de mensenlijke populatie. Er steekt toch meer achter dan alleen x en Y chromosomen.


Ik snap niet wat je bedoelt. Er is toch gewoon 50% kans dat de spermacel een X of een Y chromosoom bevat. Dan is het toch logisch dat er 50% man en 50% vrouw is?
[/quote]

Dat bedoelde ik ook. Als er een bevruchting plaatsvindt smelt de spermacel samen met de eicel van de merrie. Die eicel bevat dus genetisch materiaal, dat is duidelijk. Zou het dan niet kunnen dat er in dat genetische materiaal op de een of andere manier besloten ligt dat die eicel wel wil samensmelten met een spermacel met chromosoom X en niet met Y?

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:56

Het is altijd 50 % kans op alles , als je het simpel bekijkt.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:58

Justy"]
[quote="Tessebes"][quote="DeesDeBest schreef:
Het is anders wel intressant om te weten dat wereldwijd 50 % man is en 50% vrouw is van de mensenlijke populatie. Er steekt toch meer achter dan alleen x en Y chromosomen.

Ik snap niet wat je bedoelt. Er is toch gewoon 50% kans dat de spermacel een X of een Y chromosoom bevat. Dan is het toch logisch dat er 50% man en 50% vrouw is?
[/quote]
Dat bedoelde ik ook. Als er een bevruchting plaatsvindt smelt de spermacel samen met de eicel van de merrie. Die eicel bevat dus genetisch materiaal, dat is duidelijk. Zou het dan niet kunnen dat er in dat genetische materiaal op de een of andere manier besloten ligt dat die eicel wel wil samensmelten met een spermacel met chromosoom X en niet met Y?
[/quote]
Bij een vrouw is het altijd een X en bij een man óf X of Y. Dit in reactie op annegti. Een man bepaald dus het geslacht. En het verhaal van Justy klinkt ook niet gek. Zodra het sperma vrij is, zoekt het de eicel op en dus heb je kans op 50/50, tenzij er meer X sperma rondzwemt dan worden die kansen al anders, maar goed dát terzij. Het klinkt mij niet gek in de oren dat de/een eicel Y kan weigeren, wat weer duidt op een gezamelijke combi van het kiezen van 't geslacht. Of niet, want bij een vrouw is het altijd vrouw en bij een man niet.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-03-04 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

- Offline -

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:59

De spermacel die het eerst binnendringt zorgt voor de bevruchting. Daarna sluit de eicel zich af voor andere spermacellen. De eicel kan dus niet "weten" of de spermacel een X of Y chromosoom heeft.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:04

Ok, dat is duidelijk. Speelde nog heel even met het idee dat een bevruchte eicel XY bij sommige merries niet of verminderd levensvatbaar zou kunnen zijn maar dat is misschien toch een beetje te ver gezocht? Of niet? Verward

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:06

Nee ik denk dat de omstandigheden om voor een bevruchte eicel te overleven of niet, niet afhankelijk is van het feit dat 't een XX of XY is.

- Offline -

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:23

Het lijkt me dat een spermacel van de man zowel een X als een Y chromosoom bevat. Welke vervolgens tot ontwikkeling komt hangt af van de vrouw. Kleine fluctuaties in de hoormoonspiegel in het begin van de zwangerschap heeft tot gevolg dat er zich een tweeslachtig embryo kan ontwikkelen. Dus ik ga helemaal mee met de stelling: het hangt af van het vrouwtje.... (toch weer die hormoontjes) Knipoog

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:28

Een spermacel is ofwel X ofwel Y. Dus ofwel bevrucht een Y spermacel en wordt het een hengst, ofwel een X spermacel en wordt het een merrie.
Spermacellen en eicel zijn haploid, bevatten dus de helft van het genetisch materiaal van de normale cellen die dus wél XX of XY zijn.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 08:19

Onze stammerrie heeft 4 hengstveulens en 11 merrieveulens gehad. Haar 6e veulen was haar laatste hengstveulen, dus ze heeft 9 merrieveulens op rij gehad.

Ik noem zoiets toeval, het komt namelijk één keer in de 256 keer voor. Ik vond het doodzonde, omdat ik meer hengsten uit onze stammerrie gewild had.

Bij ons ligt de score nog steeds op meer hengsten dan merries. Maar nogmaals, ik noem het toeval.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:13

goede voedingstoestand speelt ook vaak een rol. Mijn inmiddels overleden eerste pony heeft 7 merrieveulens gegeven en 2 hengstveulens. Beide hengstveulens kwamen er in een periode dat de merrie aan de schrale kant stond. Bij het laatste hengstveulen hebben we dit bewust uitgetest of dit inderdaad zo was. Resultaat we hadden een hengstje en de nieuwe eigenaar is super blij met zijn pony. Hij had nu een volle broer en zus.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 bezoekers