Verschillen Wintec en Thorowgood.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Verschillen Wintec en Thorowgood.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 22:22

Wie kan me wat meer vertellen over de verschillen van deze twee kunststof zadels. O.a. is er kwaliteitsverschil, snelheid van slijtage, betere zit en van alles wat jullie evt weten. Ik ken ze nu alleen nog van het meelezen op Bokt erover.
Van de Wintec weet ik dat er modellen zijn met een verwisselbare boom.
Van de Thorowgood schijnen er dingen verwisselbaar te zijn dmv klitteband (blijft dat zitten?).

Wij hebben nu een kunststof zadel dat na een jaar al slecht wordt, slijtplekken, spijkertjes komen er uit. Overgenomen van iemand anders met het idee dat de ruiter toch ook nog groeiende is. Op zich bevalt een kunststof zadel wel dus willen we graag over enige tijd een andere maar dan dus veel betere kwaliteit.



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:23

wintec zweeft bij bijna ieder paard heb ik gemerkt en geeft vaak schuurplekken aan de achterkant van het zadel.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:25

bij wintec is de kniewrong ook verstelbaar dmv klitteband. bij wintec zit dit echter onder het zweetblad en bij thorrowgood er bovenop. dit laatste vind ik er nogal vreemd uitzien.
ik heb alleen maar ervaring met wintec, ik had een 2000 dressuur. het vergt weinig onderhoud en als je hem maar even afnam met een vochtige doek zag hij er weer perfect uit. het zadel lag heel lekker op verschillende paarden.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:42

Bij de thorowgood zitten de kniewrongen ook onder het zweetblad Blijft overigens prima zitten!

Ik heb zelf een thorowgood gehad, beviel prima. Heb een tijdje een paard van iemand gereden die er een wintec op had liggen, was hier zelf niet zo heel enthousiast over (zat niet fijn), maar smaken verschillen natuurlijk Knipoog
Hangt er ook nog vanaf welke thorowgood/wintec je over praat. Zit natuurlijk ook nog een behoorlijk prijs- en kwaliteit verschil tussen de verschillende modellen.
Ik denk dat je het best eens bij een zadelmaker langs kan gaan voor advies.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:08

Kunststof zadels zijn over het algemeen slijtgevoeliger dan (goede) lederen zadels. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je er mee om gaat.
Ik vind Thorowgood zadels heel fijn zitten en ik vind de pasvorm ook goed, toch moet je het per paard en ruiter bekijken natuurlijk. Ik heb nu een wintecje liggen, omdat die een verwisselbare boom heeft. Wintec vind ik wel minder zitten over het algemeen.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:15

Ik heb een oude wintec pro (dressuur, zonder verwisselbare boom, maar wel een flexibele boom). Ligt goed op zowel mn pony als mn bijrijdpaard (die toch een compleet ander type zijn), en zit als een huis. De beugels kunnen onder het zweetblad, kniewrongen zijn te verplaatsen.
Dit zadeltje heeft me wel 115 euro gekost Clown
Een vrouwtje op mn oude stal had een thorowgood, jézus, wat was dát een pijn-in-je-rug zadel. Werd onwijs in een vorm gedrukt, en kreeg er blauwe knieen van (zo hard)

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:21

Welk model van Thorowgood was dat Concorde?
Ik heb zowel een Maxam als een Supra gehad en vond ze allebei super zitten, absoluut niet hard iig.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:25

Ik heb zelf een voorkeur voor Thorowgood. Het komt op mij wat degelijker over dan Wintec. Vooral bij de oudere modellen van Wintec kreeg je op een gegeven moment gevaarlijke slijtage aan de beugelriemen en singelstoten, maar volgens mij is dat tegenwoordig minder. Ik heb trouwens toevallig vandaag met een Wintec gereden en dat beviel me best goed (maar ik zou mijn Hulsebosje er niet voor willen inruilen Knipoog ).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:32

Dat was een Maxam. Hard was ie niet op de kont, maar wel op de kniewrongen. Die meid waar het zadel van is zit ook ontzettend bagger, echt zo'n stoelzit heeft ze. Als je dr op een close-contact zag rijden zat ze altijd achterop de lepel.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:34

Dat hoeft niet aan het zadel te liggen hoor. Gewoon slecht aangeleerd. Het kan wel zo zijn dat het dieptepunt van het zadel te ver naar achteren ligt.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:35

Wij hebben ook een maxam.... vond deze ook niet echt hard zitten.
Mijn zusje reed er altijd mee in de les, en kreeg constant complimenten van de instructrice over haar perfecte zit Knipoog

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:39

Ik heb een dressuur wintec 2000, heerlijk zadel! Weinig onderhoud, past op verschillende paarden, heeft een verwisselbare boom. ben er heel erg blij mee. Die nieuwe van wintec (isabel geloof ik) lijkt me ook een heerlijk zadel!!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:41

Je hebt dus een Wintec Pro D&J?
Ik heb een Wintec 2000 (veelzijdigheid dus).

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:47

i heb ook een wintc pro.... ligt echt overal goed op, verstelbare boom, je hoeft alleen maar 2 schroefjes los en vast te draaien erg simpel.... en ik heb verstelbare knievrongen en dat blijft heel goed zitten. het is erg makkelijk schoon te maken, ik zet hm onder de kraan en heb een speciale spray voor vuilafstoten enz. ik ben super tevreden met mijn wintec... die ondertussen heilig is!!!!

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:18

Wij rijden zolang we paarden hebben (12 jaar) alleen maar met wintec en zijn er erg over te spreken .Passen zowat op ieder paard/pony en als je er gewoon mee omgaat gaan ze jaren mee.Zo heeft iedereen zijn voorkeur.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:30

ik heb ook een thorowgood (maxam), ik vind het opzich wel een fijn zadel, maar ik zit veel beter met m'n dressuurzadel. ik gebruik hem nog wel met springen/buitenritten. het vreemde is dat ik met de thorowgood op een gegeven moment last krijg van m'n enkels Verward terwijl ik daar met m'n dressuurzadel nooit last van heb!
ik heb ook een pony met een wintec Pro dressuurzadel gereden en dat vond ik wel een super fijn zadel! maar ik vind dressuurzadels zoiezo stukken fijner..

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:31

ik heb een jaar geleden een thorowgood gekocht. Bij aankoop leek alles prima in orde. Na een uurtje rijden de volgende dag voelde het al niet meer helemaal prettig. De eerste beste keer dat ik les had heeft mijn instructrice me min of meer opgedragen om het zadel weer terug te brengen. Het was gewoon helemaal niet goed aangemeten. Sjaak barste van de pijn in zijn rug en wilde absoluut niet meer lopen. Scheve mond
Wat bleek nu, het zadel was gewoon niet goed opgemeten. (ik zelf had er al helemaal geen verstand van) Het zadel lag veelste ver naar achteren gekanteld. Het heeft mij maanden gekost om hem weer wat vertrouwen te geven onder het zadel.
De afhandeling daarna verdiende ook niet echt de schoonheidsprijs. wel hebben ze het zadel teruggenomen en het geld terug gegeven.

Mijn mening als het zadel past is het een prima zadel om te gebruiken, maar voor sjaak is het niks. Ik spaar nog even door.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:38

Maar Sjakie, bij jou lag het dus aan de zadelmaker en niet aan het zadel zelf. Misschien had het met opvullen wel opgelost kunnen worden.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:40

Ik heb voor Dennis een Wintec 500 en ben er heel erg tevrede over Lachen . iK heb ook een tijdje een paard gereden met een Wintec Pro, dat zit helemaal als een huis.
Met Thorowgoog heb ik nog geen ervaringen, met Wintec alleen maar positieve.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:34

Ik heb eerst voor mijn merensje een Thorowgood Maxam endurance gahad. Dat zag er na 3 jaar gebruik nog steeds goed uit, en anderen die er op reden vonden het lekker zitten.

Voor mijn tinker hetb ik nu een Thorowgood Griffin. En dat zit heerlijk zacht.

Ik heb wel eens op een wintec gereden maar vond het zelf persoonlijk niet lekker zitten.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:37

Volgens mij weinig verschil, maar ja je moet toch wat te concurreren hebben op de zadelmarkt of niet, en wat al gezegd is smaken verschillen.

Vrijdag eerste springconcour met de Mermus
SPANNEND.

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:21

Ik heb ook een Wintec 2000 gehad, maar die begon op een gegeven moment te schuren achterop de rug. Toen heb een Thorowgood gekocht. (weet zo ff niet meer wat voor n type). Het is iig een veelzijdigheidszadel. Met verplaatsbare wrongen, blijven erg goed zitten. Ik heb m nu een jaar of 4 en hij ziet er nog steeds erg goed uit! En hij wordt best intensief gebruikt! Ik vind hem persoonlijk ook beter zitten als de Wintec.

Cemlys

Berichten: 14950
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:31

ik heb vroeger nog met een wintec veelzijdigheid gereden en ik vond het niet zo super. maar ik vind een dressuur zadel zowiezo beter zitten. heb er wel eens over gedacht een thorowgood te kopen (wel een griffin type kwpn geloof ik dressuur) vond ze heel mooi

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:32

Ik vind het allebei plastic fantastic troep, voor eventjes is het leuk, maar als je daar elke dag lang op moet rijden wordt je er niet echt vrolijk van!

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:54

Ik rijd al 10 jaar met winteczadels en heb veel modellen gehad Haha! , de fijnste vind ik de allereeste wintec, dat was een kuipje om in te zitten OK dan! en die heb ik nog steeds. De nieuwe vind ik fijn zitten, maar de verwiselbare boom heeft als nadeel, dat die weleens drukplekken kan geven en dat zou niet mogen . Mijn mening is geeft mij maar die oudere modellen zonder verwisselbare boom, die zijn het fijnst. (ik heb er zelfs eentje in de kleur babyblauw Tong uitsteken *LOL* )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AndreaB, Dolce_pony, Flew en 134 bezoekers