Vrijspringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Burney
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 20:33

Ik denk er over om met mijn driejarige merrie (Indoctro x Nimmerdor x Acer xx) in april mee te doen aan het vrijspringen in Delft.

Het lijkt me wel een goede voorbereiding naar de keuring toe. En ik ben benieuwd wat de jury (Wil Schellekens en Wim van Dam) ervan vinden.

Ik heb al een paar keer met haar geoefend en het lijkt goed te gaan. Wie van jullie heeft wel eens met zo'n vrijspringwedstrijd meegedaan? En wat zijn jullie ervaringen?


Esprietje
Berichten: 65
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:49

Leuk idee. Wordt dat vanuit het KWPN georganiseerd?

Ik heb zelf een jonkie van 2,5 jaar. Maar ik denk dat die er nog niet helemaal klaar voor is.

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:50

leuk idee hoor, als het oefenen goed gaat.. waarom niet, je kan er niets mee verliezen toch.. ik zou het gewoon dien!


Burney
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 20:52

Ja het is inderdaad om te oefenen. Ik ga me denk ik gewoon opgeven en dan zien we wel Lachen

Ik geloof trouwens niet dat het iets is dat het KWPN organiseert. Ik heb de informatie gevonden op de website www.vwf.nl

rigoletto
Berichten: 104
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: randstad zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 01:12

Het vwf is een fokvereniging voor zuid holland. Het is juist heel leuk om te doen, ook met een nog wat jong aandoend paard. In 2002 won er ook 1 die echt net twee weken uit de wei was. Ze kijken toch echt naar de springaanleg. Je moet je wel op tijd opgeven, het is altijd vrij druk.

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:13

Ik heb daar ook vorig jaar aan meegedaan met mijn Indoctro, was erg leuke ervaring. Ze bouwden toen wel behoorlijk aan de maat!

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:47

In Saasveld meegedaan. Goede oefening en zo weet je ook hoe een ander over het paard denkt. Ik zou zeker meedoen als ik jou was.

Vrijdag eerste springconcour met de Mermus
SPANNEND.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:17

rigoletto schreef:
Het vwf is een fokvereniging voor zuid holland. Het is juist heel leuk om te doen, ook met een nog wat jong aandoend paard. In 2002 won er ook 1 die echt net twee weken uit de wei was. Ze kijken toch echt naar de springaanleg. Je moet je wel op tijd opgeven, het is altijd vrij druk.


Weet je dat zeker??, want het is voor mij vrijwel onmogelijk om met een zeer groen paard een dergelijke wedstrijd te winnen. De winnaars hebben thuis in de meeste gevallen al flink geoefend.

Of je nu meedoet of niet, vrijspringen is een goede oefening voor joinge paarden, je ziet aanleg, ze wennen aan springen en je kunt ze ermee ook wat trainen, door bijv. een grondbalk achter de hindernis te leggen, waardoor ze wat meer terug gaan springen.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:20

het is losspringen dus groen of niet maakt niet uit. tenzij je aan t vierjarige springen meedoet. verleden jaar hebben we ook meegedaan met een drie- en een vier jarige. wordt idd flink hoog gebouwd maar niet oneerlijk. vind de bodem daar wel minder.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:36

Absoluut onverantwoord om een groen paard (dat dus nog niet heeft gesprongen) in een dergelijke wedstrijd mee te laten doen. Het paard zal geimponeerd zijn door hal, publiek, kleuren, vervolgens wordt het met longeerzwepen over de sprongen gejaagd. Alleen het idee al.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:27

Hee, wat leuk, ik heb ook een Indoctro x Nimmerdor, heb je er toevallig een foto van? Die van mij is nu 4, en heeft vorig jaar bij de stamboekopname (+ster geworden) ook vrij gesprongen, en dat deed ze super. Ik zou het gewoon doen, ze leren er altijd van!

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:33

Excuseme schreef:
Absoluut onverantwoord om een groen paard (dat dus nog niet heeft gesprongen) in een dergelijke wedstrijd mee te laten doen. Het paard zal geimponeerd zijn door hal, publiek, kleuren, vervolgens wordt het met longeerzwepen over de sprongen gejaagd. Alleen het idee al.


Elke eerste keer dat een paard naar een wedstrijd gaat zal het geimponeerd worden door hal, publiek, kleuren ed. Ongeacht of het nu een veulen is of een 3-jarige of een 10-jarige.

mensen met paarden hebben hemel op aarde maar als ze sterven valt er niets te erven

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:37

davy"]
[quote="Excuseme schreef:
Absoluut onverantwoord om een groen paard (dat dus nog niet heeft gesprongen) in een dergelijke wedstrijd mee te laten doen. Het paard zal geimponeerd zijn door hal, publiek, kleuren, vervolgens wordt het met longeerzwepen over de sprongen gejaagd. Alleen het idee al.


Elke eerste keer dat een paard naar een wedstrijd gaat zal het geimponeerd worden door hal, publiek, kleuren ed. Ongeacht of het nu een veulen is of een 3-jarige of een 10-jarige.
[/quote]

Niet als je er voor de tijd mee in een manege op een rustige manier mee hebt geoefend. Hier wordt de suggestie gewekt dat een paard vanuit de wei de trailer op kan en aan zo'n wedstrijd kan deelnemen, omdat het zo leuk is. Ronduit belachelijk

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:34

Excuseme"]
[quote="davy"][quote="Excuseme schreef:
Absoluut onverantwoord om een groen paard (dat dus nog niet heeft gesprongen) in een dergelijke wedstrijd mee te laten doen. Het paard zal geimponeerd zijn door hal, publiek, kleuren, vervolgens wordt het met longeerzwepen over de sprongen gejaagd. Alleen het idee al.


Elke eerste keer dat een paard naar een wedstrijd gaat zal het geimponeerd worden door hal, publiek, kleuren ed. Ongeacht of het nu een veulen is of een 3-jarige of een 10-jarige.
[/quote]

Niet als je er voor de tijd mee in een manege op een rustige manier mee hebt geoefend. Hier wordt de suggestie gewekt dat een paard vanuit de wei de trailer op kan en aan zo'n wedstrijd kan deelnemen, omdat het zo leuk is. Ronduit belachelijk
[/quote]

Kan je dus ook doen als je met de paarden gaat vrijspringen (doe ik trouwens ook).

En als ik Burney zijn antwoord lees dan zie ik toch dat hij al enkele malen heeft geoefend.

En hoeveel moet je oefenen voor het vrijspringen. In mijn ogen niet te veel (ik doe het ook maar enkele keren en vaak begin ik ook pas enkele weken op voorhand). Diegene die volop oefenen (lees prepareren) vallen uiteindelijk wel door de mand (elk jaar zien we toch ook hengsten die op de keuring ongeloofelijk springen maar na de test vallen ze toch af of zitten onder het gemiddelde). En de kenners (waaronder ik mezelf spijtig genoeg niet onderreken) zien wel of een paard geprepareerd is.

mensen met paarden hebben hemel op aarde maar als ze sterven valt er niets te erven

Esprietje
Berichten: 65
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:57

Misschien ga ik toch nog maar even oefenen met mijn jonkie. Het lijkt me eigenlijk ook wel leuk om mee te doen Lachen

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:20

Ik ben er die dag ook in Delft Lachen die kans is in ieder geval heel groot, moet nog opgeven.

Aantal 3 jarigen en 1 of 2 vierjarigen.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:30

We hebben pas op de vereniging een middag georganiseerd. Daar hebben zowel ons twee jarig hengstje als zijn 9 jarige moeder aan mee gedaan. Omdat ze beiden nog nooit hadden gesprongen werden ze na eerst een paar rondjes loslopen in het middenstuk, aan de hand door de fuik begeleidt. Hierna bracht ik ze in een rustig drafje bij het begin van de fuik en liet ze dan los. In alle rust hebben ze een paar keer gesprongen. De tweejarige natturlijk laag (max 70cm) en de merrie wat hoger alleen heb ik deze niet op de foto.

Juntos

Afbeelding

en Juliƫtte

Afbeelding

Sorry voor de slechte kwaliteit maar ze komen van video.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LDRD, Ubermetrics en 5 bezoekers