Infectie aan de pees, ervaringen met herstellen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Infectie aan de pees, ervaringen met herstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 20:05

Mijn pony heeft in september '03 een bacteriele infectie aan haar peeschede gehad (rechtervoorbeen). De dierenarts heeft gezegd dat, mocht ze weer kunnen rijden, het rustige stap- en drafritjes worden of rustig rijden in de bak. Geen springen en wedstrijden meer.

We zijn nu een half jaar verder. In de tussentijd is ze beter gaan lopen. ze is nog een keer kreupel geweest door een verstapping o.i.d. Nu kan ze weer rennen, bokken en noem maar op. Toch merk ik dat ze haar been nog steeds ontlast. Ook als ik buiten een stukje met haar draaf zie ik dat ze nog niet helemaal zuiver loopt.

Nu vraag ik me af of ze ooit weer zuiver gaat lopen. Haar pees is van binnen opgegeten/beschadigd door bacterien, hersteld zich dit ooit weer helemaal?

Wat zijn jullie ervaringen en tips hiermee? Hoe is het herstel bij jullie paarden/ponies gegaan, hoelang heeft dit geduurt en wat is het resultaat? Kunnen jullie weer "helemaal" rijden, moet je er dingen voor laten of kun je helemaal niet meer rijden?

*\o/* *\o/*


WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:23

Je weet hoe het bij Ofir is gegaan. Die loopt nu eindelijk weer regelmatig, maar hij heeft ook een hele tijd nog een hupje in zn loop gehad omdat hij het zelf nog niet aandurfde. Misschien dat ze zelf ook bang is om de pees te belasten en hem zo ontlast.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:21

ik heb gelukkig geen ervaring met infecties an de pees
maar wat je kunt doen is op de harde bodem stappen, elke dag 15 minuten zodat de pezen en botten steviger worden.

Kiekeboe

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:24

Het ligt er aan in welke mate het beschadigt is. Het herstelt vaak wel maar er komt littekenweefsel voor in de plaats wat minder sterk is als peesweefsel. Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad. Daar heb ik bijna twee jaar mee gestapt over de harde bodem. Uiteindelijk zijn we toch nog in de Z1 dressuur terechtgekomen. Ik spring alleen niet meer met hem uit voorzorg en ik stap regelmatig over de harde bodem om de pees sterk te houden. Verder staat hij de rest van z'n leven op ijzers met wigjes omdat hij anders te veel onderuit komt te staan, waardoor de pees zou oprekken, waardoor je kans hebt dat het weer stuk gaat. Het is een lange weg, maar het kan dus goedkomen!

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 19:03

HocusTivoli schreef:
Het ligt er aan in welke mate het beschadigt is. Het herstelt vaak wel maar er komt littekenweefsel voor in de plaats wat minder sterk is als peesweefsel. Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad. Daar heb ik bijna twee jaar mee gestapt over de harde bodem. Uiteindelijk zijn we toch nog in de Z1 dressuur terechtgekomen. Ik spring alleen niet meer met hem uit voorzorg en ik stap regelmatig over de harde bodem om de pees sterk te houden. Verder staat hij de rest van z'n leven op ijzers met wigjes omdat hij anders te veel onderuit komt te staan, waardoor de pees zou oprekken, waardoor je kans hebt dat het weer stuk gaat. Het is een lange weg, maar het kan dus goedkomen!

Jeetje 2 jaar is inderdaad lang... De infectie was aardig ernstig. Ze had bijna afgemaakt moeten worden (weet niet of dat wat zegt maar voor mij wast ernstig genoeg Scheve mond ). Haar been is inderdaad dik door al dat weefsel in de pees. Wel minder dik danin het begin maar de dikheid blijft nu hetzelfde. In de weekenden wandel ik met haar over de harde weg.

Ik laar haar zowiezo in april nog een keer nakijken door de DA. In mei wordt ze gedekt en ik heb de tijd voor haar herstel. I have no rush Haha!

Nog meer mensen met ervaring?

En Hocus Tivoli: heb jij nog de DA erbij gehad om te kijken vanaf wanneer en hoe zwaar het werk was dat je paard mocht doen? Hoe ben jij tot die twee jaar "rust" gekomen?

*\o/* *\o/*

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:56

Het ligt ook wel aan de leeftijd van je paardje. Als ze wat jonger zijn zal het herstel een stuk vlugger gaan. Ik denk dat op het harde stappen inderdaad verstandig is, en tijdens het rijden niet bandageren ter ondersteuning maar de kracht van de pezen opbouwen.

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:36

Ja, het was om de drie maanden scannen. Ze hebben ook nog iets in de pees ingespoten wat het herstel zou bevorderen. Tussendoor heb ik hem nog een keertje opgebouwd, maar toen was het weer mis omdat de hoefsmid hem teveel onderuit had gezet. Ik heb van de DA verder geen begeleiding gehad met het opbouwen. Dat moest ik zelf uitzoeken. Ik ben maar begonnen met één minuut draven en om de paar dagen een minuutje erbij. Op het laatst pas galop erbij. Daarna nog een keer laten scannen voor de zekerheid en toen was het gelukkig goed. Het heeft ook een hele tijd geduurd voordat ik hem weer los durfde te gooien. Ik gooi hem ook in de zomer niet meer in een grote wei, anders gaat hij teveel rennen en dan vlak voor het hek op de rem. Als het dan glad is hou ik mijn hart vast. Nee, hij staat alleen nog op een klein landje. Maar het is inmiddels bijna drie jaar terug en hij is gelukkig nog steeds goed.

Mendi

Berichten: 2278
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:59

Mijn paard heeft ook een peesbeschadiging sinds oktober. Het is de buitenste tussenpees, die ligt vrij ingesloten en herstelt dus ook veel langzamer dan bijvoorbeeld de buigpees. Dus dat ik "pas" 5 maanden bezig ben met het herstel van een beschadigde pees is nog niet zo lang?!? Verdrietig
Ik weet dat het een hele tijd duurt en nog gaat duren (heb net weer 2 maanden "stap-arrest" gekregen...) maar dat heb ik er wel voor over. En als alles weer goed is ga ik ook een hele andere weg in met mijn paard, veel meer ontspannen rijden en hooguit 2x in de week een dresuurlesje. Maar zover zijn we nog (lang) niet!
Wel goede hoop houden, alle moeite wordt zeker beloond!

Bessy, Neala, Hazel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, lianne125, nadcha, SuusvL en 31 bezoekers