veulen dood geboren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

veulen dood geboren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 17:32

Helaas is het veulen van Doria vanochtend dood geboren! Ik werd gebeld op mijn werk dat Doria ging veulenen. Ik dacht al dat kan bijna niet, want ze was er nog niet helemaal klaar voor. Toen ik op stal kwam waren ze met haar aan het stappen. Veulen lag blijkbaar verkeerd. Blijven stappen had de dierenarts telefonisch gezegd en hij zou eraan komen. Maar Doria had echt pijn en bleef persen n op een gegeven moment kun je niet meer blijven stappen. Wat we wel konden zien was dat op moment van persen de oren naar buiten kwamen. Doria op stal gezet en haar toch maar laten persen. Merrie was dichtgezet dus moest opengeknipt en het veulen kwam er, met enige hulp, uit. Zonder tekenen van leven. Dierenarts was ondertussen aangekomen en die constateerde meteen dat het veulen dood was. Hij gaf ook aan dat het al dood was en dat daarom de oren als eerste kwamen (anders zou het snoetje nog eerder zijn gekomen omdat het veulen dan de kracht heeft om een weg naar buiten te zoeken).

De nageboorte kwam eraf en daaraan was de oorzaak van de dood te zien: de navelstreng was helemaal gedraaid en aan het uiteinde was de streng zo gedraaid dat daar helemaal geen bloed meer door kon komen. Kan blijkbaar gebeuren. Geheel willekeurig. Doria heeft regelmatig koliek, maar daar kon het dus niet aan liggen volgens de dierenarts.

Echt super kl*te. Het was een merrieveulentje (precies wat ik wilde), vos, met achter 2 witte voetjes, verder geen aftekeningen. Ik had zo graag een merrieveulen uit Doria gewild. Doria is al 19 en omdat ze erg koliekgevoelig is denk ik niet dat ik het risico wil nemen naar nog een keer te laten dekken.

Het gaat nu redelijk met de merrie. Ik hoop dat ze geen koorts krijgt of andere complicaties. Dus ik ben ook wel blij dat de merrie in ieder geval nog leeft. Op een gegeven moment dacht ik dat ze er alles uit zou persen namelijk. Ik hoop dat ze snel weer de oude is.

Geen fijne dag dus Verdrietig


luxx

Berichten: 3503
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:36

Ach gut sterkte...

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.


Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:45

Jakkes, ik kan me heel goed voorstellen hoe het met jou gaat.
Ik heb namelijk precies hetzelfde meegemaakt een week terug.

Blijf haar elke dag voor de zekerheid temperaturen en geef haar veel beweging, weidegang of iets anders.
Dan krimpt de baarmoeder weer.

Veel sterkte.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:47

Heel veel sterkte Ach gut

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:14

o bah wat een ellende allemaal Verdrietig !!
Heel veel sterkte en inderdaad hou je merrie goed in de gaten, maar dat deed je vast al...
Ik was heel erg benieuwd naar jou veulen door de interesanten lijn die jou merrie voert ik snap heel goed dat je niet zomaar weer het risico durft te nemen.
Is het trouwens haar eerste veulen??

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:19

wat rot...heel veel sterkte Ach gut

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 18:39

Fijn dat jullie allemaal meeleven!

Ja, ik had ook erg graag een merrieveulen gehad uit de combinatie Krack C en mijn merrie. Ik was al dolblij dat ze meteen drachtig werd op haar leeftijd en dat alles zo goed verliep. De merrie ziet er super uit voor haar leeftijd, dus ik had al goede hoop dat alles goed zou komen. Ze hoefde ook nog maar 2 weken. Het veulen was dus niet echt te vroeg, maar kwam nu dus om de verkeerde reden. Meestal draagt de merrie over, dus ik had er al niet echt een goed gevoel bij. Vooral omdat de merrie er nog niet echt klaar voor leek.

Dit veulen was al het 9e veulen van mijn merrie.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:58

he bah!! nee!
wat een vreselijk topic, dit wil ik helemaal niet lezen..
wat verschrikkelijk voor jou en je merrie..
heel, heel veel sterkte..

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:02

Heel veel sterkte joh, ik heb vorig jaar net zoiets meegemaakt.
Hoe is het nou met je merrie?

XANTHA

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:07

Jeetje wat vreselijk!Ik weet ook precies wat het is een veulen te verliezen op deze manier.Onze Petrouschka kreeg 2 jaar geleden een hengstveulen 10 weken te vroeg en daarvan was ook de navelstreng zo ver in elkaar gedraaid dat er geen bloed meer door heen kon.heel veel sterkte!

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:16

He jeetje zeg.... Verdrietig Wat verschrikkelijk.....
Veel sterkte

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

heidiLOVER

Berichten: 9184
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:42

jeetje wat verschrikkelijk! voor jou en voor je merrie
heel erg veel sterket voor jullie allebei Ach gut

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:44

Acch wat zielig!! Heel veel sterkte!!

gemske

Berichten: 3546
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:13

Heel veel sterkte, hopelijk is je merrie snel weer de oude.

Pineapple
A thing of beauty is a joy forever (Keats)

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:58

Bah wat naar! Lijkt me echt afschuwelijk. Heel veel sterkte, ook voor je merrie!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:22

Wat erg zeg! Veel sterkte!

- Offline -

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:09

pfff....wat jammer.
Gelukkig gaat het met de merrie wel goed!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:10

He, dit is niet wat je verwacht als je een veulentje gaat fokken. Jammer dat je beslist om het niet nogeens te doen, maar wees blij dat de merrie nog leeft.

Je suis Charlie.


EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 12:55

Nou, tot nu toe gaat het redelijk goed met de merrie. Geen koorts. En ze oogt ook wel fit verder. Ze krijgt ook antibiotica uit voorzorg.

Gisteravond hebben we het veulen uit de stal gehaald. Ze had hem wel ondergestopt onder het stro, maar toen we het veulen weghaalde ging ze toch flink tekeer. 's nachts ben ik nog gaan controleren en toen was ze alweer wat rustiger. Vanochtend was ze soms nog wel wat onrustig. Ik heb even met haar gestapt buiten, maar ze wilde na een tijd toch wel weer graag naar stal. Ze heeft dan volgens mij toch het idee dat het veulen daar nog ergens is.
Dadelijk ga ik weer terug, dan mag ze lekker een tijdje naar buiten.
Zielige merrie....

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:17

Heb je ook een merrie die met haar mee naar buiten kan?
Ik had de merrie altijd samen met mijn andere verzorgpaard in de bak, al een half jaar ofzo.
En daar steunt ze heel erg op, nu zijn ze samen hengstig.

Hmm onze veearts wou geen antibiotica geven omdat dat juist de koorts zou gaan onderdrukken.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:21

Pff wat erg man.. Enige geluk is dat de merrie verder niets mankeerd, maar dit hoop ik nooit mee te maken.. Heel veel sterkte met het verlies!!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:08

He getver zeg, wat rot Ach gut
Gelukkig mankeert de merrie verder niets.

Sterkte.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 18:15

adriana schreef:
Heb je ook een merrie die met haar mee naar buiten kan?
Ik had de merrie altijd samen met mijn andere verzorgpaard in de bak, al een half jaar ofzo.
En daar steunt ze heel erg op, nu zijn ze samen hengstig.

Hmm onze veearts wou geen antibiotica geven omdat dat juist de koorts zou gaan onderdrukken.


Ze staat altijd met haar dochter (13 jaar oud) buiten. Dat heb ik nu inderdaad ook gedaan vandaag. Ze vinden elkaar wel lief, maar dochter is toch duidelijk de baas en ze blijven redelijk bij elkaar uit de buurt. Maar je merkt wel dat Doria het fijn vind om niet alleen te staan. Zij waren inderdaad ook vaak samen hengstig.

Ja, dat is het probleem met antibiotica. Maar tijdens de bevalling is een paar keer met de hand geprobeerd de voetjes van het veulen naar voren te krijgen. Het is een aardig risico dat hierdoor bacterien mee naar binnen zijn gekomen. De dierenarts raadde dus aan om toch preventief antibiotica te geven. Uiteraard houd ik haar goed in de gaten. Ze heeft inderdaad geen koorts, maar ze is verder ook goed fit en eet goed. Ik hoop dus dat het zonder verder complicaties goed afloopt.

Nogmaals bedankt voor jullie steun. Ik ben er echt goed ziek van, maar alle reacties helpen wel!

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:33

jee...wat een ellende allemaal Verdrietig heel veel sterkte en succes met de merrie Ach gut


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Manieki, stal_HD, Yavanna en 1 bezoeker