Cap verplichten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Cap verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 16:04

Is bij jullie op stal het dragen van een cap verplicht? Waarom wel of waarom niet? En onder welke voorwaarden?

Ik ben zelf een voorstander van het rijden met cap en zou het graag verplichten. Maar vind het aan de andere kant ook de verantwoording van de ruiter zelf. Ik ben er dus nog niet helemaal uit of ik op mijn stal een cap verplicht ga stellen.
Wat denken jullie?

* To Belg, or not to Belg *


Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:06

Bij ons (kleine pensionstal, dus alleen eigen paarden, dus eigen verantwoording) moet je zelf weten of je met cap rijd of niet.
Ik denk dat ik het als ik jou was zou verplichten voor mensen tot 18 jaar..
Laatst bijgewerkt door Joyce op 10-03-04 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:07

Ik sta op een min pensionstalletje, en daar moeten we t maar zelf uitmaken wel of niet. Op de vereniging is het wel verplicht tot 18 jaar. Daarna hoeft het dus niet, dan is het je eigen verantwoordelijkheid.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:08

zonder cap ben je niet verzekerd!
zal het wel verplichten anders kunnen ze jou ook aansprakelijk stellen voor de schade.

Samantha_

Berichten: 10796
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:08

Ik zou t verplichten tot 18 jaar.
Bij ons is t overigens niet verplicht.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:11

bij ons is het niet verplicht, maar jij hebt toch een soort verhuur stal achtig iets? dan zou ik het idd tot 18 verplicht stellen en daarboven ze het lekker zelf laten uitzoeken op eigen verantwoording Lachen

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:12

Verplichten tot 18 jaar voor mensen die manegepaarden en paarden bij rijden en bij het rijden van manegepaarden gewoon voor iedereen verplichten.

...Dreaming with my eye's wide open...

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:47

als je het niet verplicht moet je de mensen laten tekenen zodat ze accord gaan met het feit dat JIJ niet de verantwoordelijke bent bij schade veroorzaakt door HUN.
Maar als ik jou was zou ik eens goed kijken in je verzekerings voorwaarden!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:49

Idd sowieso tot 18 jaar verplicht stellen

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:51

pony25 schreef:
als je het niet verplicht moet je de mensen laten tekenen zodat ze accord gaan met het feit dat JIJ niet de verantwoordelijke bent bij schade veroorzaakt door HUN.
Maar als ik jou was zou ik eens goed kijken in je verzekerings voorwaarden!


zat ik ook al aan te denken. Volgens mij kun je als eigenaar van de accomodatie aansprakelijk gesteld worden als daar een ongeluk gebeurd en de ruiter heeft geen cap op. Maar daar weet ik het fijne niet van..

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 16:54

Hmm... Ik heb morgen een afspraak met een verzekeringsadviseur, dus zal het eens navragen.

* To Belg, or not to Belg *

Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:58

pony25 schreef:
als je het niet verplicht moet je de mensen laten tekenen zodat ze accord gaan met het feit dat JIJ niet de verantwoordelijke bent bij schade veroorzaakt door HUN.
Maar als ik jou was zou ik eens goed kijken in je verzekerings voorwaarden!


ik denk dat dit een heel goed antwoord is

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:58

Bij ons is het voor iedereen verplicht. Eigen paard of manegepaard.

Het is algemeen bekend, werd ook meteen gezegd toen ik voor het eerst contact opnam voor informatie. En als iemand zelf geen cap heeft kan die er een huren voor een euro ofzo. Niemand doet er moeilijk over.
(en ook de eigenaars houden zich er natuurlijk strikt aan).

Het is ook zeer duidelijk dat men gewoon wil dat er veilig paard wordt gereden. Zo min mogelijk risico's dus!

En die leeftijdsgrens vindt ik ook raar, er zijn toch ook beginners van boven de 18? Die zouden dan zonder cap mogen rijden? Verward

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:03

bij ons is het niet verplicht.
ik vindt iedereen moet het zelf weten.draag je geen cap en gaat het mis .eiegn risico dan.
je kan ook mensen onder de 18 dat die verplicht zijn met cap te rijden .

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:04

ik sta op een pension stal en het is bij ons NIET verplicht, maar er rijden er bij ons wel heel veel met cap. {ik behoor daar niet toe nee Bloos Schijnheilig }

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:12

Bij onze lokale manege is iedereen verplicht een cap te dragen (pensionklanten ook tijdens de lessen).

Bij de rijvereniging (dus eigen paarden) is het dragen van een cap alleen verplicht tijdens springlessen (zowel jong als oud).

[o]

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:17

op de rijvereniging is het bij ons wel verplicht voor iedereen dus jong en oud. Zonder cap mag je niet rijden in de manege. Maar bij ons op de pensionstal is het ieders eigen verantwoordelijkheid.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:32

Ik vind verplicht stellen, zeker bij volwassen mensen, best wel ver gaan, maar ik denk dat het wel verstandig is om je in ieder geval op papier in te dekken voor het geval er iets gebeurt. Of iemand die cap draagt moet hij/zij zelf weten, maar dat ze in ieder geval niet bij jou komen met de brokken als er iets gebeurt.

Overigens kunnen er mét cap nog steeds de meest vreselijke ongelukken gebeuren...

Nulla tenaci invia est via

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:39

Bij ons op stal is sinds 1 januari 2004 verplicht voor iedereen om een cap te dragen. Ook de staleigenaar houd zich daaraan.
Zo zijn er geen uitzonderingen en doet ook niemand er moeilijk over.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:44

Bij ons op de pensionstal moet iedereen het zelf weten of ze een cap dragen, maar op de manege waar ik rj is het voor iedereen verplicht. Zowel de manegeklanten als de pensionklanten als de eigenaren.

groetjes Bora

Het is niet erg iets moois te verliezen beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad. (Heilige anthonius van Rowwen Hèze)

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:49

Bij ons is het niet verplicht. Ik doe het dan ook niet.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:53

Op mijn oude manege was een cap onder de 16 verplicht, daarboven mocht je zonder maar moest je wel iets tekenen waarin je zelf je verantwoording nam.
Op de pensionstal waar ik later reed was het eerst voor niemand verplicht, maar na een aantal nare ongelukken waaronder eentje met een goede vriendin van me hebben ze het dragen van een cap toch verplicht gesteld. Ook hier kon je 'onderuit' door iets te tekenen. Ik heb dat niet gedaan en gelukkig maar want slechts een paar weken later maakte ik een smakkerd waarbij mijn cap letterlijk mijn redding betekende!

Ook die vriendin waar ik over sprak heeft haar leven te danken aan haar cap en haar ongeluk is de directe aanleiding geweest voor het invoeren van de nieuwe regel.

Cap = OK dan! !!! Ook als je 'goed kunt rijden en er al zooo lang niet bent afgevallen'....

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:59

Bij ons op de stalling is het niet verplicht, al draag ik altijd trouw mijn cap.

Maar bij mij op de manege is het al jaren verplicht ongeacht je leeftijd

Het is zo fijn om klein te zijn!!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:03

Voor de manege gangers is het bij ons in iedergeval verplicht. Hoe het met de pension gangers zit weet ik niet, maar ze dragen tot zo ver ik weet altijd allemaal een cap.

Een cap is gewoon veilig, maar zo als hier boven al gezegt word, het is ben blijft het risico van de ruiter...

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:43

op de manege heb ik heb altijd op want daar is het verplicht en als ik buiten ga rijden heb ik hem ook altijd op. maar als ik thuis in de bak rij dan moet ik eerlijk bekennen dat ik meestal mijn pet op heb. dat neemt beter zweet op. die cap die jeukt zo als je gaat zweten.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: shannen6 en 95 bezoekers