In hoeverre mag het papier de prijs bepalen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

In hoeverre mag het papier de prijs bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 17:14

Een vriendin van mij is op zoek naar een nieuw paard.
Ze wil graag een ruin of merrie, aangezien waar ze hem wil gaan stallen, een kleine pensionstal is van een fokker. Kortom een hengst tussen partij merries lijkt haar weinig. Bovendien is ze nog niet zo ervaren.

Ze is op zoek gegaan naar een leuk leerpaard, tussen de 6 en de 12 jaar.
Zelf maakt een papier haar weinig uit en zegt het haar ook weinig.

Nu had ze er een paar op het oog, en ik ging mee om te kijken.
Sommige vroegen belachelijk veel geld! Waarom?
Er zat een goed papier bij...
Van een merrie kan ik het mij goed indenken, als je veulen ooit wilt fokken in de toekomst is een papier van belang.
Maar voor een ruin?

Een papier zegt mij dan alleen wie pa en ma zijn, en wat ik kan verwachten.

Er stonden bijvoorbeeld 2 ruinen, die beide een "goed" papier hadden.
Maar beide niet echt bepaald hoog liepen (L en M op 8 en 12 jaar)
en niet bijzonder mooi waren of enigssinds toppers of talentvol.
En toch flink geprijsd vanwege het papier.

Kortom: In hoeverre mag het papier de prijs bepalen?



caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:40

ze wil een paard waar ze veel van kan leren?
als ze nog niet zo ervaren is, is een ouder goed opgeleid en kerngezond paard meer waard dan eentje met een ronkende stamboom die ze niet aankan.

laat je niet (mis)leiden door een papier.
het is leuk , maar niet noodzakelijk voor je vriendin , voor zover ik kan opmaken uit je verhaal.

natuurlijk zijn er betaalbare paarden die én braaf én goed opgeleid én mooi én gezond én geschikt voor haar én een mooi papier hebben.

in hoeverre de prijs het papier mag bepalen is persoonlijk.
het is maar wat de gek wil geven.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:42

Andersom kan het ook!
Ik had een keurige D-pony, 10 jaar, ZZ springen. Een bruin New Forest ruintje, een schat in de omgang, kipmak, echt een ideale pony.
Komt er zo'n meiske van een jaar of 11 kijken en rijden, ze was uit haar B pony gegroeid.
Kind stapt op en rijdt zo met de pony weg, springt een paar hindernissen (tot 1.10 aan toe!) en is helemaal verliefd. Deze moest het worden, haar droompony!
Moeders en "trainster" vragen om het papier en kijken ernaar.
"Nee hoor, deze kopen we absoluut niet! En als ik jou was zou ik maar tweeduizend gulden van de prijs afdoen, dit krijg je nooit verkocht! Er zit Golden Wonder in de tweede generatie!"

Boos! Boos! Boos! een RUIN. Om mee te SPRINGEN!!!! Boos! Boos!

Kindje helemaal in tranen, brullend in de auto mee naar huis. Ze kochten hem NIET

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 17:43

Dat had ik dus ook.

Voor een ruin lijkt mij een papier dus niet zo belangrijk.
Gezien het geen extra waarde heeft.

Maar hoe komen die handelaren er dan bij dat het een reden is voor de prijs?

@ missouri dat kan dus idd ook, al hoor ik dat bijna nooit.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:45

Miss_Petit schreef:
Dat had ik dus ook.

Voor een ruin lijkt mij een papier dus niet zo belangrijk.
Gezien het geen extra waarde heeft.

Maar hoe komen die handelaren er dan bij dat het een reden is voor de prijs?

Misschien omdat het zaad duur was? Ik kan verder niets bedenken, of is dit nou heel stom gedacht?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:46

Missouri schreef:
Andersom kan het ook!
Ik had een keurige D-pony, 10 jaar, ZZ springen. Een bruin New Forest ruintje, een schat in de omgang, kipmak, echt een ideale pony.
Komt er zo'n meiske van een jaar of 11 kijken en rijden, ze was uit haar B pony gegroeid.
Kind stapt op en rijdt zo met de pony weg, springt een paar hindernissen (tot 1.10 aan toe!) en is helemaal verliefd. Deze moest het worden, haar droompony!
Moeders en "trainster" vragen om het papier en kijken ernaar.
"Nee hoor, deze kopen we absoluut niet! En als ik jou was zou ik maar tweeduizend gulden van de prijs afdoen, dit krijg je nooit verkocht! Er zit Golden Wonder in de tweede generatie!"

Boos! Boos! Boos! een RUIN. Om mee te SPRINGEN!!!! Boos! Boos!

Had je toch de "trainster"commissie moeten geven. Knipoog

Kindje helemaal in tranen, brullend in de auto mee naar huis. Ze kochten hem NIET


Had je toch de "trainster"commissie moeten geven. Knipoog

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:47

Miss_Petit schreef:
Voor een ruin lijkt mij een papier dus niet zo belangrijk.
Gezien het geen extra waarde heeft.

Maar hoe komen die handelaren er dan bij dat het een reden is voor de prijs?


Aan dat papier zit een bepaalde "air" en verwachtingswaarde gekoppeld, waar je grof voor betaald.
Een kromme Gribaldi x Ferro (bijv) kost meer dan een goede Nooitgedacht x Planeet, al zijn het ruinen!

Voor een Krack C is men toch eerder geneigd veel geld te vragen dan voor een Kroonjuweel (bijv).

Aan de ene kant vreemd, aan de andere kant vanuit de verkoper wel te begrijpen.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:48

Sannie1980 schreef:
Misschien omdat het zaad duur was? Ik kan verder niets bedenken, of is dit nou heel stom gedacht?


bv een Sandro Hit x Donnerhall ben je alleen al aan dekgeld zo'n 8000 euri's kwijt Haha!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 17:49

@ Sannie vind ik niet stom gedacht.

Ik startte dit topic omdat ik zelf erg verbaasd hier over was.
Op handelsstallen waar ik bijv stage had gelopen, was het papier van een ruin niet belangrijk. Leuk om te weten wat de kopers konden verwachten, wat betreft gebruiksdoel en uiterlijk.

Maar zeker geen prijsbepaald iets, bij verkoop.

Bij merries daartegen wel.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:49

Miss_Petit schreef:
Maar hoe komen die handelaren er dan bij dat het een reden is voor de prijs?


Omdat ze een excuus moeten hebben om een prijs te vragen. Zeker wanneer je als koper niet al te ervaren bent, is het toch altijd het proberen waard?!

Ik hecht op verschillende manier waarde aan een papier: bij (toekomstige) fokmerries en bij jonge paarden.
Bij een fokmerrie lijkt het me duidelijk, bij een jong paard kan de afstamming je wat vertellen over het dier.

Bij een ouder paard voor de sport zegt de klassering op moment van kopen en het dier zelf toch het meest (hoe het gereden is, hoe het na te rijden is, algehele conditie)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:50

Een papier geeft een bepaalde verwachtingswaarde, maar een 8 jarige die L loopt voldoet duidelijk niet aan de gemiddelde verwachtingswaarde en dus is het papier niet van belang.

Je hebt er altijd wel gekken bij zitten die puur alleen op het papier een paard kopen, maar ik geloof dat dat nu in deze tijd toch minder makkelijk gaat als voor 2 jaar terug.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:51

Voor een ruin lijkt mij dat inderdaad vrij onbelangrijk.
Ik denk dat een handelaar meer geld vraagt voor een paard met goed papier, omdat daar meer voor betaald word.

Vooral bij een dressuurpaard.
Er zijn namelijk behoorlijk van die zeikerige dressuurmutsen die graag praten over hun Jazzje, Crackje en noem ze maar op.
Als je met ze praat weet je dat ook binnen een paar tellen, ook al heb je daar totaal niet naar gevraagd.
Voor de rest kun je het aan het paard niet af zien, maar het is wel een Ferro, dus ja.....dan moet het wel een goed paard zijn Schijnheilig

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 17:51

Missouri schreef:
Aan dat papier zit een bepaalde "air" en verwachtingswaarde gekoppeld, waar je grof voor betaald.
Een kromme Gribaldi x Ferro (bijv) kost meer dan een goede Nooitgedacht x Planeet, al zijn het ruinen!

Voor een Krack C is men toch eerder geneigd veel geld te vragen dan voor een Kroonjuweel (bijv).

Aan de ene kant vreemd, aan de andere kant vanuit de verkoper wel te begrijpen.


Dat is waar, je verwacht natuurlijk wel heel wat met zo'n papier.

Maar dat heb ik dan bij een jong paard.

Een ouder paard waar weinig van de afstamming qua uiterlijk en beweging is terug te zien, kan ik het mij weer niet bij voorstellen.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:52

Wouter24"]
[quote="Sannie1980 schreef:
Misschien omdat het zaad duur was? Ik kan verder niets bedenken, of is dit nou heel stom gedacht?


bv een Sandro Hit x Donnerhall ben je alleen al aan dekgeld zo'n 8000 euri's kwijt Haha!
[/quote]
Nou, dan zat ik toch niet zo verkeerd met mijn dure zaad Haha!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:52

ceasario schreef:
Had je toch de "trainster"commissie moeten geven. Knipoog


Whahaha, ze liep groen aan toen ze het papier zag en gooide het nog net niet op de grond... dat durfde ik niet eens meer aan Schijnheilig Haha!

Ik kijk zelf altijd eerst naar het paard. Als dat me niet aanstaat kan het papier nog zo mooi zijn...

Voor ik Silly kocht kon ik een Sandro Hit x Romadour ruin kopen. Vreselijk beest, echt, hij kon geen meter lopen zonder slag in het wiel. En wat vroeg men: niet overdreven, 40.000 euro. Voor een vierjarige die amper zadelmak was!

Waar kom ik mee thuis: een schimmeltje waarvan het papier niet echt super is, blauw ook nog eens, met een niet-goedgekeurde (inmiddels gecastreerde en verkochte, zo erg was het Schijnheilig ) vader.
Maar wel even keuringskampioen worden Knipoog Schijnheilig

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 17:54

Sjuimpje schreef:
Een papier geeft een bepaalde verwachtingswaarde, maar een 8 jarige die L loopt voldoet duidelijk niet aan de gemiddelde verwachtingswaarde en dus is het papier niet van belang.


Mijn vriendin had zoiets, van die 8 jarige... Misschien dat er meer in zit?
Tis wel een Ferro!

Dier was erg lang in de rug, en een lange horizontale hals...
Dus dat leek mij niet, want het verzamelen en oprichten van zo'n dier lijkt mij niet het makkelijkste.

Stel ze was alleen geweest, had ze dr nu waarschijnlijk mee gezeten Knipoog

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:56

Miss_Petit schreef:
Stel ze was alleen geweest, had ze dr nu waarschijnlijk mee gezeten Knipoog


Was jij dus goed bezig Haha!

Ik blijf het zeggen: op een papier kun je niet rijden.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:58

Als ik voor een dressuur paard ga kijken, kijk je natuurlijk sneller naar een dressuurafstamming dan een springafstamming dus een papier wekt wel een bepaalde verwachtingswaarde. Maar toch ga ik ook rustig kijken naar paarden met minder bekend papier.
Maar op het moment dat ik het paard zie, zit het papier niet meer in mijn hoofd. Dan ga ik alleen af op wat ik zie.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 17:58

@ Missouri

ook een beetje uit eigenbelang... Ik zou dat dier vd zomer 3 weken moeten rijden als ze op vakantie was... en in zo'n dier had ik geen zin... Knipoog

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:13

Zoals al gezegd ik, vind ik ook het papier belangrijker voor een jong paard (verwachtingen) of voor een merrie (fokwaarde). 'Oudere' ruinen moeten het dus meer hebben van hun prestaties (als je niet-recreatief wilt rijden) en is een papier meer ondergeschikt.

Citaat:
Als ik voor een dressuur paard ga kijken, kijk je natuurlijk sneller naar een dressuurafstamming dan een springafstamming


Voor een dressuurpaard kijk ik qua afstamming zowel voor dressuur- als voor springhengsten. Voor springen kijk ik daarentegen weer niet naar een dressuurpapier. Sommige paarden met een springpapier kunnen veel beter dressuren dan menig paard met 'dressuurpapier'.. Vice versa komt (volgens mij) veel minder voor..

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:25

Ik ben ook van mening dat een papiertje bij een ruin de prijs niet moet bepalen. Bij merries zijn voor de nafok de predikaten en afstamming zeker wel belangrijk en mag daar best geld voor gevraagd worden, maar voor een ruin?

Btw dat een ruin van 8 die L loopt niet aan de verwachtingswaarde voldoet, is imo wel onzin. Mijn paard is bijna 13 en loopt L, dat ligt niet aan haar, maar aan mij. Wie zegt dat dat paard alleen maar op wedstrijden gestart is tot zijn 8e?

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:35

Jurga schreef:
Btw dat een ruin van 8 die L loopt niet aan de verwachtingswaarde voldoet, is imo wel onzin.


Kan wel zo zijn, maar als de verwachting is dat-ie op zijn 5e Z loopt voldoet-ie daar dus niet aan.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:41

Al zou je kunnen stellen dat het papier van een ruin nog wel mee telt tav de verwachtingswaarde, omdat er nog steeds verwacht kan worden dat hij een Z proef kan gaan lopen? Ondanks dat hij dat (misschien door omstandigheden) nu niet heeft kunnen doen? Dus meer verwachtingswaarde heeft dan een papierloos paard, waar dit niet verwacht wordt? En daarom dus duurder is?

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:49

Missouri"]
[quote="Jurga schreef:
Btw dat een ruin van 8 die L loopt niet aan de verwachtingswaarde voldoet, is imo wel onzin.


Kan wel zo zijn, maar als de verwachting is dat-ie op zijn 5e Z loopt voldoet-ie daar dus niet aan.
[/quote]

Beetje Off-topic. Knipoog
Blijkbaar kun je ze het allemaal leren.

Zie hier hoe men de Piaffe leert een onderdeel die CJG ons enkele weken geleden niet wilde vertellen.
Daar hij dacht dat half Nederland het ging doen.
Inderdaad zou je toch een oud L paard kunnen kopen en dan komt de hogere dressuur w.o. de Piaffe vanzelf. Knipoog

Afbeelding

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:52

Offtopic ceasario... wie is die dikke papzak die erbij staat? Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carika en 157 bezoekers