Voer ik teveel? En kan stimix kwaad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Voer ik teveel? En kan stimix kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 22:43

Veerle krijgt 1/4de biks op een dag. Dit krijgt ze sochtends, en volgens mijn veearts is dit meer dan genoeg. Omdat de andere pony's savonds ook voer krijgen, en ik 1/4de moeilijk ook nog eens in 2'n kan delen, wilde ik haar dan ook nog iets voeren. Ik voer haar nu savonds pavo stimix, omdat hier verder geen eiwitten ed. in zitten. Het biks wat ik geef is ook eiwitarm (hippostar horsekwik).
Ik geef haar ongeveer een halve kilo stimix savonds, zodat ze ook het idee heeft dat ze wat te eten heeft.
Daarbij eet ze ook wel flink wat hooi. (soms wel een baal op een dag)
Het liefst geef ik haar savonds wel wat van brok (in dit geval stimix) omdat ze al voernijd heeft en anders helemaal boos is dat andere paarden wel eten en zij niet. Haar hooi vind ze op zo'n moment toch echt te min >;)

Ze is niet echt dik, maar heeft wel een beetje een buikje.
Afbeelding.
Ik vind haar zelf eigelijk wel netjes zo, maar ik vraag me af of ze niet te veel eet en of stimix verder nog iets toevoegt? Ze krijgt dit van mij nl vooral om het idee dat ze ook wat te eten heeft, volgens een stalgenoot kon dit geen kwaad, maar ik twijfel een beetje?

Ik zat ook al te denken om dan sochtends ipv biks ook stimix te geven, of sochtends wel gewoon 1/4de biks maar savonds wat minder stimix? (bv ook 1/4de) Maar als de stimix verder geen kwaad kan, dan mag ze van mij best die halve schep..

Ze werkt nog niet, maar gaat binnekort weg om ingereden te worden.
Wat zouden jullie doen?


Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:49

Als ik heel eerlijk ben dan vind ik haar best aan de stevige kant... Maard at kan natuurlijk ook door de positie van de foto komen.

Zoiezo vind ik het een beetje apart dat veel mensen denken dat stimix ''niks'' is.. Alleen omdat er weinig eiwitten in zitten.. Laatst zei een kennis dat nl ookal. Volgens mij is stimix gewoon een eiwitarm basisbrok in muesli vorm. Je had toch eerst ook stibro? Dat was de stimix in brokvorm en was de basisbrok van Pavo....
Ik vind een halve schep muesli wel erg veel als het normale voer uit een kwart kg bestaat.. Misschien kun je beter het kwart in 2 en delen en daar dan een handje stimix bij doen?
Ik heb ook een sober paard en die krijgt als hij niet werkt niet eens brokken.. Als hij wel werkt dan krijgt hij hooguit een kwart kg stimix..

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 23:11

Ja dat is ook wel een idee om dan gewoon de 1/4de biks als nog te verdelen en dan wat stimix er bij, dan bv ook de helft van 1/4de stimix sochtends en savonds ofzo.. Zodat het beide keren op 1/4de uit komt..
Toen ik het zat te typen wat ze allemaal at schrok ik er zelf eigelijk wel van Verward Zo zag ik wel duidelijk dat ze flink wat eet en eigelijk niet werkt..
Moet het wel veranderen, maar wil het dan wel meteen goed doen.. Vind het idee wat jij zei wel een goed idee, denk ik..
Dat ze stevig lijkt komt denk ook wel een beetje door hoe de foto gemaakt is, maar ik wil niet zeggen dat ze geen buikje of iets heeft..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 23:23

Dat buikje zou ik me geen zorgen over maken hoor, had Par ook voordat we aan het werk gingen en de andere jonge haffies bij ons op stal ook.

Verdwijnt wel als ze aan het werk gaan en dan krijg je spiertjes Knipoog

Hooi zou ik in ieder geval lekker zo laten, maar wat estragon zegt ik zou het biks toch door de helft doen en dan een kwart stimix door de helft doen.
En dat dan over de ochtend en avond verdelen, ze doet immers niets en heeft dus eigenlijk ook "niets" nodig.

Par krijgt ook heel erg weinig *hele andere reden maar ok* en dan gooi ik gewoon sávonds en sóchtends in 1 bak, en dat deel ik door de helft *idd omdat een kwart niet makkelijk te verdelen is, kwart meusli en biks door elkaar en dan verdelen gaat makkelijker*

En de foto is idd niet op zijn voordeligst genomen Tong uitsteken
Weet zeker dat jij veeeeeel mooiere hebt dan die Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 23:43

Hoe oud is ze? Werkt ze? Ik vind 'r ruimschoots aan de zware kant, maar ik ben wel gewend aan endurance paarden, die meestal wat schraler gehouden worden. Als ze weinig werk verzet zou ik het gewoon bij hooi laten, met een handje brokjes (letterlijk 1 handje) bij de voerbeurten zodat ze ook wat krijgt. Werkt je met haar, kan je na het rijden nog een kopje bix of stimix geven.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 09:18

Pavo Stimix is (volgens Pavo zelf dan Tong uitsteken) een goed alternatief om gedeeltelijk de brok te vervangen.
Dit is het mailtje wat ik van de Pavo ontving na mijn vraag wat ik mijn sTinkertje het beste kon voeren nadat ze laatst licht spierbevangen is geweest:

Goedemiddag,

Voor paarden met acute spierbevangenheid is het aan te raden dat je nu
alleen maar ruwvoer geeft en geen/weinig krachtvoer. Om er voor te zorgen
dat je paard wel alle benodigde vitaminen en mineralen binnen krijgt, is
het sterk aan te raden je paard wel een Vit & Min Supplement te geven.
PAVO heeft speciaal voor paarden die geen krachtvoer krijgen omdat ze ziek
zijn of blessure hebben het product PAVO-Vital ontwikkeld.
PAVO-Vital is een vitaminen en mineralen korrel dat speciaal is gemaakt
voor paarden die geen krachtvoer krijgen maar wel moeten voorzien in hun
behoefte aan vitamines, mineralen en sporenelementen. Je kunt jouw Tinker
met één handje PAVO Vital korrels per dag alles geven wat het nodig heeft
(100 gram).
Pavo Vital is verkrijgbaar in een emmer van 10 kg (adviesprijs 19.50 euro)
of navulzak van 20 kg (adviesprijs 30.70 euro).

Daarnaast raadt PAVO je nu aan ook het supplement PAVO MuslceFIt te geven.
Dit is een supplement om stijve, stramme spieren en paarden die gevoelig
zijn voor spierbevangeheid, (acuut of preventief) te ondersteunen. Het
product bevat anti-oxidanten om afvalstoffen goed af te voeren. U kunt
hiervan voor langere tijd 15 gram per dag geven. Als kuur van 8 dagen bij
optredende spierbevangenheid of zware traingsperiodes/wedstrijden kunt u 30
gram per dag geven en daarna overgaan op 15 gram per dag.

Om de supplementen aan je Tinker te kunnen geven, kun je ze dus mixen met
1/4-1/2 schep PAVO Stimix/Herbasan per dag. Deze muesli's zijn allebei veel
lager in eiwit dan de basisbrok van Havens. Het verteerbaar eiwit gehalte
is bij Havens 10,5 %, maar bij PAVO Stimix en Herbasan 5,5%! Stimix is
tevens havervrij en aan de Herbasan zijn 15 kruiden toegevoegd.

Geef dus nu: 1/4-1/2 schep muesli + 100 gram PAVO Vital en 15 gram
MuscleFit en daarbij 5 kg Hooi/voordroogkuil

Als je Tinker weer goed hersteld is, is het aan te raden haar te voeren met
PAVO Condition eXtra (brok) en PAVO Stimix of Herbasan.
Beide zijn produkten met voldoende energie vit & min, maar wel laag in
eiwit en zetmeel, ideaal voor sobere opaarden zoals Tinkers
Het is aan te raden te beginnen met 1/2 schep Condition eXtra en 1/4 - 1/2
schep Stimix of Herbasanper dag, daarnaast 5 kg ruwvoer (hooi). Door meer
ruwvoer te geven zorg je er voor dat ze niet zal invallen. Om te groeien
krijgt ze uit ruwvoer en het supplement Vital alle stoffen binnen.

Als dit allemaal goed gaat, dan kun je gerust wat meer gaan geven, indien
je paard dat nodig heeft voor zijn prestaties. Het is meestal aan te raden
niet meer dan 2 kg krachtvoer per dag te geven voor zulk soort paarden en
ze heel veel ruwvoer te geven. Blijf ook preventief Muscle Fit geven, 15
gram per dag.

Heb je nog vragen, mail dan gerust.

met vriendelijke groet,
PAVO


Ik heb voor Fayette idd Stimix gekocht om haar vit.E door heen te doen en als extraatje na het rijden. Op het moment staat ze op een 0,5 kg brok (Havens omdat dat nu eenmaal door de staleigenaar wordt gekocht) per dag, na het rijden ong. 0,5 kg Stimix en veel hooi. Hier doet zij het uitstekend op. Ze is niet te dik en ook niet te dun.
Persoonlijk vind ik Veerle er perfect uitzien. Een buikje mag best van me gezien dat ze nog niet aan het werk is. Verder lijkt ze me qua bouw niet een van de slanksten dus een beetje stevig hoort er dan bij Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 10:06

Ok, andere foto dan maar? Ik dacht ik doe er even snel een foto bij voor het idee Haha!
Afbeelding

Ik ga vandaag dan maar beginnen met het voer minderen, en dan de helft van een kwart biks en de helft van een kwart musli sochtends geven, en het zelfde savonds.

Ze is 3 jaar (ok, op 4 weekjes na Tong uitsteken ), werkt niet. Het enige wat we doen is wandelen, maar ook dat niet meer vaak. Ze doet dus eigelijk niks anders dan eten de hele dag >;)

Bedankt voor jullie reacties

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:11

Hoi,

Ik denk persoonlijk dat dat buikje wel minder wordt als je met haar gaat trainen. Anders zou ik toch iets minder hooi geven (een baal op een dag? Verward ), daar krijgt ze die buik van en niet van dat beetje voer wat ze krijgt.

Succes!

Groeten,
Judith

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:22

Estragon schreef:
Als ik heel eerlijk ben dan vind ik haar best aan de stevige kant... Maard at kan natuurlijk ook door de positie van de foto komen.

..

Ik vind hem op de foto juist goed. Volgens mij kan die buik toch ook zijn bouw zijn?
Ik geef Pavo herbasan bij mijn niet-werkende paardje voor erbij bevalt ook goed.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 10:33

Voice, imo is hooi belangrijker dan de brokken.
Dat buikje maakt me niet uit, ze mag best een buik hebben, die blijft toch wel als ze dadelijk weer 24/7 op de wei staat (en dan dus ook geen bij voer meer krijgt). Maar het gaat me er meer om of ik haar niet te veel voer qua brokken, omdat ze verder niks doet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:36

Ik vind het nog wel meevallen hoor, vergeet niet dat zo'n pony qua typ al wat forser is.

Gewoon nog een handje geven als de rest binnen komt zodat ze niks te zeuren heeft.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:44

Ik denk dat je inderdaad er wel goed aan doet om wat voer te minderen: ik vind haar niet echt fors ofzo, maar je voerde wel veel imo voor een jong paardje dat niet werkt. Mijn bijrijdhaffie (die overigens wel een stuk dikker is Knipoog ) wordt vrijwel elke dag gereden of gelongeerd (niet superintensief maar ze beweegt wel) en die krijgt 2x 2 handjes bix met een hoop hooi en daar doet ze het prima op...

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:01

Hoi,

Ik denk dat ze nog wel wat in de groei is ook toch? Dan mag ze toch best wat voer hebben? Ze "werkt" dan misschien niet, maar ze "groeit" wel. Mijn (bijna) vierjarige krijgt een kilo per dag en dat vind ik zelf niet echt veel.

Ik vind jouw pony er overigens prima uit zien hoor!

Groeten,
Judith

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:09

die van mij krijgt 2 kilo biks en 2 kilo haver op een dag. Erst kreeg hij van allebei 1 kilo en toen kreeg hij meer kuil, maar toen werg hij een beetje bloot op zijn rug en hing er wel een buik onder. Nu krijgt hij wat minder kuil en meer voer en nu is hij precies goed

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:20

Mackie schreef:
die van mij krijgt 2 kilo biks en 2 kilo haver op een dag. Erst kreeg hij van allebei 1 kilo en toen kreeg hij meer kuil, maar toen werg hij een beetje bloot op zijn rug en hing er wel een buik onder. Nu krijgt hij wat minder kuil en meer voer en nu is hij precies goed


Wat apart meestal gebeurd het net andersom meer ruwvoer-minder krachtvoer om de balans in de voeding te houden. Van ruwvoer krijgen ze wel een soort buik als je veel geeft maar volgens mij geen slecht vet. Zou dan eerder kiezen voor hooi of wat drogere kuil.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 12:14

Ik vind het wat moeilijk allemaal hoor. Ze is nog wel in de groei, maar had het er laatst met mijn veearts over, die zei dat ze aan 1/4de biks meer dan zat had. Meer had ze niet nodig en zou ze alleen maar (vervelend) sterk van worden.
Nu geef ik dus toch nog een halve kilo stimix 'extra' en daarbij is ze dus weer veel meer hooi gaan eten sinds ze niet meer hoest (toen hadden we gewoon wat minder nat hooi klaar dan dat er droog hooi is..)
Maar ze zal best in de groei zijn.. Arg, ik vind bepalen hoeveel voer goed is toch zowat het moeilijkst aan een eigen pony Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:58

Gave foto hoor, die in de sneeuw.
Ik vind haar buik ook wel meevallen. Maar misschien omdat ik de buik van mijn eigen knollie gewend ben (= echt te dik).
Je kunt die 1/4 toch gewoon in tweeën verdelen? Die van mij krijgt ook maar een handje per keer en dat ook alleen maar ter voorkoming van voernijd. Wij hebben ook wel eens gebroken gerst gevoerd, daar zit helemaal niks in.

There is no reality, only perception.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:39

gouda"]
[quote="Mackie schreef:
die van mij krijgt 2 kilo biks en 2 kilo haver op een dag. Erst kreeg hij van allebei 1 kilo en toen kreeg hij meer kuil, maar toen werg hij een beetje bloot op zijn rug en hing er wel een buik onder. Nu krijgt hij wat minder kuil en meer voer en nu is hij precies goed


Wat apart meestal gebeurd het net andersom meer ruwvoer-minder krachtvoer om de balans in de voeding te houden. Van ruwvoer krijgen ze wel een soort buik als je veel geeft maar volgens mij geen slecht vet. Zou dan eerder kiezen voor hooi of wat drogere kuil.
[/quote]


Hij staat ook gewoon elke dag in de wei, dus gras krijgt hij genoeg, maar voor een beetje vlees op zijn ribben en rug had hij gewoon wat meer krachtvoer nodig

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W


Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:50

ik gaf ook altijd stimix en mij hebben ze gezegd dat het echt niet zoveel kwaad van qua gewicht bijkomen e.d. als je een klassiek type haflinger hebt zijn die sowieso wat struiser als de modernere, dus ik zie geen enkel probleem met je voermethode van de stimix hoor

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:12

Als ik heel eerlijk ben dan vind ik haar best aan de stevige kant... Maard at kan natuurlijk ook door de positie van de foto komen.

Zoiezo vind ik het een beetje apart dat veel mensen denken dat stimix ''niks'' is.. Alleen omdat er weinig eiwitten in zitten.. Laatst zei een kennis dat nl ookal. Volgens mij is stimix gewoon een eiwitarm basisbrok in muesli vorm. Je had toch eerst ook stibro? Dat was de stimix in brokvorm en was de basisbrok van Pavo....
Ik vind een halve schep muesli wel erg veel als het normale voer uit een kwart kg bestaat.. Misschien kun je beter het kwart in 2 en delen en daar dan een handje stimix bij doen?
Ik heb ook een sober paard en die krijgt als hij niet werkt niet eens brokken.. Als hij wel werkt dan krijgt hij hooguit een kwart kg stimix..
_________________

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:45

Titsia schreef:
ik gaf ook altijd stimix en mij hebben ze gezegd dat het echt niet zoveel kwaad van qua gewicht bijkomen e.d. als je een klassiek type haflinger hebt zijn die sowieso wat struiser als de modernere, dus ik zie geen enkel probleem met je voermethode van de stimix hoor

ohja stimix is bij ons op stal aangeraden(door de da) bij een koliekgevoelig paard, dus daarvoor is het ook goed

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:43

Mackie"]
[quote="gouda"][quote="Mackie schreef:
die van mij krijgt 2 kilo biks en 2 kilo haver op een dag. Erst kreeg hij van allebei 1 kilo en toen kreeg hij meer kuil, maar toen werg hij een beetje bloot op zijn rug en hing er wel een buik onder. Nu krijgt hij wat minder kuil en meer voer en nu is hij precies goed


Wat apart meestal gebeurd het net andersom meer ruwvoer-minder krachtvoer om de balans in de voeding te houden. Van ruwvoer krijgen ze wel een soort buik als je veel geeft maar volgens mij geen slecht vet. Zou dan eerder kiezen voor hooi of wat drogere kuil.
[/quote]


Hij staat ook gewoon elke dag in de wei, dus gras krijgt hij genoeg, maar voor een beetje vlees op zijn ribben en rug had hij gewoon wat meer krachtvoer nodig
[/quote]

oh kijk nu snap ik hem. Lekker hoor iedere dag op de wei Tong uitsteken

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 20:37

Ik heb haar voer nu veranderd, ze krijgt nu sochtends en savonds de helft van een kwart biks en de helft van een kwart stimix.
Denk dat dit beter is Lachen Thnx allemaal voor de adviezen OK dan!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:03

Dat klinkt prima zo. Ze mag dan in de groei zijn, het is een sober ras en die halen meer uit hooi en gras als je denkt! Wij hebben een paardje op stal staan dat leeft van hooi, en als er gereden is een kopje bix, en dat is nog geen kilo af gevallen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baila2023, GoogleAdsense, Lynn_Nikita en 22 bezoekers