Nieuw zadel gekocht maar zit niet lekker wat nu?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Shalot
Berichten: 451
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Woerden

Nieuw zadel gekocht maar zit niet lekker wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 13:20

He eindelijk kon ik mijn nieuwe zadel Euroriding ophalen bij van Rijs. Ga ik gelijk er op rijden vind ik hem toch zo raar zitten. Het lijkt of ik alle kanten op ga. Ik ben van KN naar Euroriding gegaan. Zal het wennen zijn of heb ik gewoon nu een groot probleem?


Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:23

ik denk zelf dat je gewoon moet wennen aan de nieuwe vorm! Ik heb na een verandering van zadel een paar dagen totaal niet lekker kunnen zitten in galop. Ik had het idee dat ik er zo af zou rollen. Dat ging vanzelf over.

Shalot
Berichten: 451
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 13:32

dank je dat doet me effe goed om te horen dan wacht ik nog wel een weekje voordat ik v rijs gaat bellen Scheve mond

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:34

gek eigenlijk he, dat je ineens zo instabiel zit terwijl het hetzelfde paard is! Dat een zadel zoveel verschil kan maken...

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:36

Heb je je zadel niet gepast dan voordat je het ging bestellen/aanschaffen?? Ik neem toch aan van wel...

Ik heb ook een Euroriding (Diamant) maar heb niet echt het gevoel te glijden... heb je niet een maatje te groot aangeschaft ofzo?

Shalot
Berichten: 451
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 13:45

Natuurlijk heb ik van te voren v Rijs laten komen om te passen maar toch vind ik het raar zitten

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:50

Ja als je een tijdje op KN gereden hebt zit Euroriding natuurlijk heel adners.

ik denk dat je gewoon even moet wennen en dat het dadelijk heel lekker zit het nieuwe zadel

succes

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Shalot
Berichten: 451
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 13:53

Ik heb inderdaad 12 jaar op KN gezeten en nu Euroriding diamant

Emmi: Tuschinski x Chronos (ster, IBOP, KEUR) L2 + 15

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:19

Abel schreef:
dan wacht ik nog wel een weekje voordat ik v rijs gaat bellen Scheve mond

ik zou niet wachten met bellen, maar direct melden dat je niet goed zit!! anders zegt hij achteraf dat je dat direct had kunnen voelen en kunnen melden!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:24

rhijnauwen"]
[quote="Abel schreef:
dan wacht ik nog wel een weekje voordat ik v rijs gaat bellen Scheve mond

ik zou niet wachten met bellen, maar direct melden dat je niet goed zit!! anders zegt hij achteraf dat je dat direct had kunnen voelen en kunnen melden!
[/quote]
dat zou ik ook doen.
en als het een nieuwe zadel is moet je die nog inrijden en na een tijdje gaat die pas lekker zitten.

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:39

Ik heb pasgeleden ook een nieuw zadel gekregen en mij is door de zadelmaker verteld dat ik meteen zoiets moest hebben van 'wauw, dat zit lekker' en dat je niet een periode in moet rijden zeg maar. Dat gevoel heb ik ook met mijn nieuwe zadel, natuurlijk zit ik nog niet helemaal stabiel, maar elke keer als ik heb gereden ben ik weer erg blij met mijn zadel.
Dus ik zou inderdaad ook meteen bellen en overleggen

Fiolita H (Uphill x San Remo) Dressuur B + 15 (PR 213), L1 + 17 (PR 210), L2 + 15 (PR 214), M1 + 18 (PR 207,5)
Tequila Sunrise (v. Neostan) Dressuur: M1 + 3, Springen: B + 1. Dag lieverd...

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:42

En van KN naar een ander merk is wel heel erg groot! Maar als je niet lekker zit dan zou ik misschien toch eens kijken of je het weer in kan ruilen want je kunt wel wachten tot het lekker zit maar dan ben je ook weer een tijdje bezig

...Dreaming with my eye's wide open...

Eusebio
Berichten: 848
Geregistreerd: 28-07-03
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:49

He Daan, je had niet moeten overgaan op een ander zadel. Bloos Gewoon het lekker bij een KN houden. *LOL* Zou als ik jou was gelijk even Van Rijs bellen, om problemen te voorkomen, nu het nog kan! Veel succes.

Dressuur Z2+2
Springen B+8

Susanne1

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:08

Hoi, ik heb hetzelfde gehad. Ik ben van Kieffer vz naar Euroriding overgestapt en ik heb echt even moeten wennen. Het zit niet rot, maar wel erg anders. Ik vind nog steeds mijn Kieffer fijner. Maar ja voor mijn paard is een Euroriding beter, dus dan houdt het op.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:15

Ik ben ook van mening dat een zadel echt meteen lekker moet zitten. Er zijn zoveel zadels. Ik zou hem nu inruilen, grote kans dat je het volle bedrag terug krijgt. Volgende week krijg je er al veel minder voor, omdat het zadel er echt gebruikt uit ziet.

Waarom heb je eigelijk een nieuw zadel? Paste het andere niet meer?

Ik heb trouwens sinds zaterdag de Euro-riding Luxor. De diamant vond ik helemaal niet lekker zitten, maar dit zadel is echt OK dan!

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:21

Vind ik dus ook Vonnie.. Als het zadel goed past (zowel voor j epaard.. maar ook voor jou!!) moet je er zo mee weg kunnen rijden. Ik had een hele goede KN, maar reed er de blaren mee op mijn kont. Ik ben erg lang, dus vanwege de lengte werd er steeds een 17,5 inch aangesmeerd, ik schoof er alle kanten in op.. Nu heb ik de DK freedom, ik ben er zo mee weg gereden, dit zadel is voor mijn paard en mij op maat gemaakt, en dat voel je! Ik snap niet dat je moet "wennen" aan een zadel, als je goed in balans zit, dus je zadel is voor jou uitgebalanceerd, zit jegewoon lekker, anders is er toch nog iets mis. En dat iets hoeft niet groot te zijn..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:41

Ik vind trouwens ook dat je voor dat geld lekker moet zitten. Het is een behoorlijk bedrag wat je er voor neerlegt en je moet er wel echt blij mee zijn. Dadelijk ga je met tegenzin rijden, omdat het zadel niet helemaal lekker zit. Bovendien ga je zo zitten dat het wel lekker zit, maar wat misschien helemaal niet je eigen natuurlijke houding is. Daardoor kan je weer lichamelijke klachten krijgen (rugpijn) en ook voor je paard is het niet fijn als je wat 'verkrampt' zit, omdat het niet lekker zit.

Ik zou dus echt voor een ander zadel kijken.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:10

Je moet er denk nog wat aan wennen als je zo'n lange tijd op een desbetreffende zadel hebt gereden zit je niet in een keer lekkr op een ander. Na een week kan je er wel overoordelen als hij dan nog neit lekkr zit zou ik hem gwoon proberen te ruilen en volgens mij is Van Rijs daar neit moeilijk mee haal daar ook altijd me spulletjes en zadels.

gr

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:13

Bel anders even naar v. Rijs en vraag hen wat je het beste kan doen en wat voor inruiltermijn ze hebben. Het is vast niet de eerste keer dat iemand dit probleem heeft!

boemel

Berichten: 8348
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:55

Ik denk dat je er even aan moet wennen.
Mijn oude dressuurzadel (Premiere Bordeaux) zet je heel erg in een houding, verder had ik daar heel veel kniewrong op. Ik zat daar dus behoorlijk vast in.

Mijn nieuwe aankoop was de Passsier Optimum. Veel en veel minder kniewrong en een totaal andere zit. Ik vond dat in het begin echt heel raar en ik had af en toe ook de neiging om naar achter te gaan met mijn bovenlichaam.

Inmiddels ben ik er helemaal aan gewend en zou ik niet anders meer willen.

Als je het over een dag of 7 nog niet lekker vind zitten zou ik contact opnemen met van Rijs en bespreken wat hij verder aan mogelijkheden heeft.

M1+10

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:17

Fitzroy schreef:

Ik had echt een superfijn zadel, een Prestige, maar die paste helaas niet meer. Door de Euroriding word ik in een heel andere houding gedwongen die voor mij (nog) niet lekker zit. Ik hoop nog steeds dat het een kwestie van wennen is, want dit zadel is voor Fitz perfect.


Mijn quote uit jouw vorige topic Knipoog over de overgang van KN naar Euroriding.

Kortom, ik zit ook nog steeds niet lekker in mijn Euroriding en ik ben bang dat ook van Rijs daar niets aan kan veranderen.
Paste je KN niet meer?

Overigens valt me wel op dat Van Rijs bij bijna iedereen een Euroriding aanpraat. Zou hij soms aandelen hebben *LOL*

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:19

Fitzroy, welke 'variant' heb je? De Diamant of de Luxor?

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:20

De Euroriding Diamant heb ik. Wil je hem overnemen Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:23

NEEEEE Haha! ik heb sinds zaterdag de Euroriding Luxor. Ik vond de Diamant echt helemaal nix. Kon er m'n zit totaal niet in vinden. Maar toen ik op de Luxor zat, was ik echt helemaal verkocht Lovers M'n instructrice heeft er even opgezeten, en ze vond hem ook helemaal geweldig

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:45

Het kan een kwestie van wennen zijn , maar je moet toch eigenlijk wel direct goed voelen dat je blij bent met je zadel...ook al moet je nog een beetje wennen..

Ik zou er morgen nog eens een ritje mee gaan maken , misschien voelt het dan al heel anders Lachen

En ben je er dan nog niet blij mee , direct van Rijs bellen om te vragen wat je nu moet doen. Lijkt me voor hem niet prettig om een zadel dat al een week in gebruik is , alsnog terug te krijgen... beter even melding van maken dat je (nog) niet tevreden bent , en dan hem vragen wat jullie nu gaan doen verder Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Utah_, anne7, Arjette15, GrapeshotBot, pillow, Rubio, Vagabondo en 133 bezoekers