Veengrond en buitenbak :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Veengrond en buitenbak :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 10:55

Mijn vriend en ik gaan in augustus van dit jaar verhuizen naar ons nieuwe huisje in Dld. Bij dit huisje hebben we ook een eigen weiland *LOL*
De ondergrond van dit weiland bestaat uit veen. Nadeel: als het regent heb je dus gelijk een nat weiland. Voordeel: dankzij dat veen is het weiland ook zo weer droog Lachen Een vrij goed natuurlijk afwateringssysteem dus.
Nou willen we echter ook een bak aanleggen. Wie heeft er hier op Bokt ervaring met het aanleggen van een buitenbak op veengrond?
Zelf leek het ons namelijk beter om niks af te graven (anders haal je het veen toch weg Verward ), het bakgedeelte op te hogen (met puin, grind, of iets dergelijks Verward) en er dan zand over heen te storten.

Kan iemand ons helpen!? Lachen

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:20

Het is eigenlijk altijd beter om je bak wat hoger te leggen in verband met de afwatering, zo heeft een kennis van mij het ook gedaan en die heeft eigenlijk altijd een droge bak.
Zij heeft bij mijn weten gewoon het zand op (een gedeelte van) haar weiland gestort en dan wel afgezet met bielzen, zodat het zand niet wegspoelt door regen enzo.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:31

Onderop grof puin, dan drainagebuizen en wegendoek en ander soort puin erop. Daarna vaak 2 soorten zand.
Gebruik de zoekfunctie eens. Zijn al wel veel topics geweest over bakbodems

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:11

Wij wonen hier sinds 2 jaar op het veen en hebben vorig jaar een buitenbak aan laten leggen achter in onze tuin. Onze bak is "gekeerd" omdat dat de goedkoopste manier was.
Daarvoor is het veen afgegraven, en een paar meter zand er onder vandaan gehaald. Veen in het gat, zand er op en nog een lading extra zand omdat onze tuin tenopzichte van die van de buren erg laag lag.
We zitten hier sowieso in een soort holte van het landschap en het achterste deel van onze tuin heeft (volgens omwonenden) jarenlang elke winter onder water gestaan.

Vorige winter is onze bak, op een hoek achterin na, zo goed als droog gebleven. Deze winter was hij wel vaak behoorlijk nat, maar werd ook snel droog als het stopte met regenen. Volgens de hoefsmid stonden afgelopen winter alle bakken hier in de omgeving onder water. Ook die met puin er onder of met hele dure speciale bakbodems. Dus dat lag blijkbaar voornamelijk aan het natte weer.

Een stalling verderop heeft op dezelfde manier hun bak gemaakt, dus het veen gekeerd, en heeft ook een nagenoeg altijd berijdbare bak.

Als je puin wilt storten heb je (van wat ik gehoord heb) een speciale vergunning nodig.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:38

Ik zou het idd doen zoals Kyona zegt, misschien zelfs wat tapijtsnippers in de bovenlaag. Veen is echt waardeloos. Xara staat nu ook bij de opfok in een verhoogde paddock op veengrond en het water kan nergens heen. Ze staat dus tot d'r kogels in de bagger op dit moment. De bodem van die paddock bestaat uit zand en houtsnippers. Drainage icm puin is dus zeker geen overbodige luxe!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 15:51

Tessebes schreef:
Ik zou het idd doen zoals Kyona zegt, misschien zelfs wat tapijtsnippers in de bovenlaag. Veen is echt waardeloos. Xara staat nu ook bij de opfok in een verhoogde paddock op veengrond en het water kan nergens heen. Ze staat dus tot d'r kogels in de bagger op dit moment. De bodem van die paddock bestaat uit zand en houtsnippers. Drainage icm puin is dus zeker geen overbodige luxe!

Zeker weten dat het veen is waar ze op staat Verward Veen heeft juist het kenmerk dat het snel water afvoert. Op kleigrond blijft het water juist ontzettend lang liggen en zak je weken na de laatste regenbui nog tot je enkels weg in de modder.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:54

Het is veen. Op het gras blijft het water ook gewoon staan. Het is wel de natste plek daar. Ik denk dat het ook met het grondwater te maken heeft.

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:58

hier is ook alles veen, ik weet niet precies hoe het zit met de bodem, maar geloof dat er een soort zeil onder lag? vervelend is wel dat als er paarden langsdraven en je staat 10m bij de bak vandaan, dat je dan nog stuitert...

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:07

He, wat leuk, wij hebben ook een huisje gekocht in Dld. Waar gaan jullie naartoe?

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 17:27

Ratjetoe schreef:
He, wat leuk, wij hebben ook een huisje gekocht in Dld. Waar gaan jullie naartoe?

Georgsdorf, iets ten noorden van Nordhorn Lachen

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 23:30

Iemand nog meer tips? Schijnheilig