enten jullie tegen rhino?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

enten jullie tegen rhino?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 13:56

Sinds er vorig jaar bij een manege in de buurt rhino is uitgebroken wordt de hele pensionstal waar mijn paard staat ingeent tegen rhino. maar verschillende mensen zeggen dat het niet zo veel nut heeft omdat je ondanks dat ze de enting hebben gehad nog steeds rhino kunnen krijgen. toch hebben wij er op stal voor gekozen om door te gaan met het enten dit omdat onze paarden regelmatig in contact komen met andere paarden op de ruiterclub en ook op wedstrijden. Verder word er met sommige paarden ook gefokt dus die lopen anders risico om het veulen te verwerpen. dit is voor ons een reden om toch te enten.
nou is mijn vraag hoe denken jullie hierover en laten jullie je paarden hier tegen enten?

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:01

Ik ent zelf mijn oudje niet tegen rhino omdat de da zei dat het lang duurde voordat hij echt beschermd was en hij al te oud zal zijn. Bij mij op stal verdenk ik er sowieso een hoop van helemaal niet te enten (ook niet tegen tet/influ) en de meeste doen het 1 x per jaar (tet/influ) heeft vaak ook weinig zin. De meeste vaccins moet je 1 x in de 7 maanden herhalen anders werken ze niet meer (dit zei mij da). Bijna niemand op stal ent ook tegen rhino
Als ik een jonger paard krijg zou ik het wel doen ze kunnen dan wel rhino krijgen maar worder stukken minder ziek en bouwen weerstand op. Vind het een enge ziekte brrr.
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 10-03-04 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:03

De bereden politie kampt ook met Rhino, er zijn al 4 paarden aan bezweken.
Ik ent tegen Rhino, is verplicht bij ons op stal omdat we ook fokmerries hebben staan.

Je suis Charlie.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:05

Cassidy schreef:
De bereden politie kampt ook met Rhino, er zijn al 4 paarden aan bezweken.
Ik ent tegen Rhino, is verplicht bij ons op stal omdat we ook fokmerries hebben staan.

Was nog niet zeker welk virus ze hadden toch? Tenminste dat stond in de krant vanmorgen
sorry voor off-topic

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:06

gouda"]
[quote="Cassidy schreef:
De bereden politie kampt ook met Rhino, er zijn al 4 paarden aan bezweken.
Ik ent tegen Rhino, is verplicht bij ons op stal omdat we ook fokmerries hebben staan.

Was nog niet zeker welk virus ze hadden toch? Tenminste dat stond in de krant vanmorgen
sorry voor off-topic
[/quote]

[ON] Paardenziekte eist nieuwe slachtoffers

Je suis Charlie.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 14:07

ja ik hoorde vanmiddag op de radio dat ze weten wat voor ziekte het is en dat de paarden lest kregen van verlamingen dus ik denk ook dat het rhino is. daarom dacht ik ook aan dit topic.
bij ons worden de paarden twee keer per jaar geent tegen rhino en infulenza en tetanus. dit omdat rhino twee keer per jaar moet en dan doen we de rest er ook maar gewoon bij.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:24

jeetje wat erg Verdrietig Nou zou voor de zekerheid toch maar enten.


Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:58

Natuurlijk enten wij tegen rhino. Ten eerste omdat er drachtige merries op stal staan. En ten tweede omdat het verplicht is. (niet gaan schreeuwen, het is verplicht bij voor renpaardjes). En je moet altijd alle paarden op een stal enten, anders heeft het geen zin, dus de KWPN-ers doen gezellig mee.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:11

Bij ons op stal is het verplicht 2x per jaar te enten. En ook tegen Rhino ook omdat er regelmatig drachtige merries op stal staan... en er is te weinig verloop dus de paarden bouwen te weinig weerstand op

...Dreaming with my eye's wide open...

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:04

rhino moet je toch om de 3 maanden enten?

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:48

Nee hoor, 2x per jaar. Maar rhino enten is nog steeds geen 100% garantie dat een paard het niet kan krijgen.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:46

Mijn paarden zijn al een jaar of 8 ingeent tegen rhino (2x per jaar rhino +inf. tet.) Ben daar mee begonnen toen ik met mijn paarden een jaar op een manege gewoond heb (veel vakantiegangers: wisselende contacten dus) en nee het biedt geen 100% bescherming. Maar rhino, is eigenlijk gewoon griep, de ellende is echter dat rhino complicaties kent (ligt eraan welke stam je treft) de enting biedt bescherming tegen de ernst van de complicaties (verlammingsverschijnselen/abortus). m.a.w. als je rhinopneunomie op stal hebt en de helft van de paarden zijn ingeent, dan zal die helft minder verschijnselen vertonen. En dat heb ik er graag voor over, ook al staan die van mij nu aan huis

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:01

Ik heb mijn paard nog nooit ingeent tegen Rhino vondt ik niet nodig en mijn paard is nu nogal ziek dooral die entingen...

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:43

Scum schreef:
Nee hoor, 2x per jaar. Maar rhino enten is nog steeds geen 100% garantie dat een paard het niet kan krijgen.



Dat klopt! Maar ik laat onze paarden toch 2x per jaar enten tegen rhino...het geeft in ieder geval wel meer bescherming!

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:58

Ja onze worden 2x per jaar ge-ent tegen Rhino. Wij hebben 1x Rhino gehad (alle veulens verworpen) en we willen dat echt niet een 2de keer meemaken. Al is het niet 100% zeker dat het enten beschermt tegen de Rhino vorm met verlammingsverschijnselen. Wij hadden de variant dat "alleen" de merries hun veulens verwierpen.

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:45

Amvbeek schreef:
ja ik hoorde vanmiddag op de radio dat ze weten wat voor ziekte het is en dat de paarden lest kregen van verlamingen dus ik denk ook dat het rhino is. daarom dacht ik ook aan dit topic.
bij ons worden de paarden twee keer per jaar geent tegen rhino en infulenza en tetanus. dit omdat rhino twee keer per jaar moet en dan doen we de rest er ook maar gewoon bij.



Er zijn meer ziekten die dezelfde verschijnselen kunnen opleveren als Rhino. O.a. EVA (equine virale artritis). Ook deze ziekte kan verlopen als een verkoudheid, ook bij deze ziekte kunnen merries hun veulen verwerpen en ook bij deze ziekte kan ataxie ontstaan en ook bij deze ziekte kunnen paarden sterven (vaak aan secundaire infecties).

Of het dit virus is of een herpus (Rhino) virus of nog een heel ander virus is voor zover ik weet alleen met een bloedtest te achterhalen. De conclusie het zal dus wel Rhino zijn, is misschien voorbarig. Tenzij het al zeker Rhino is.

Enten tegen Rhino heeft alleen zin als de hele stal frequent en gelijktijdig ent. Anders kan de infectiedruk in een stal zo groot worden dat ook geente paarden alsnog ziek worden. Dan nog is het mogelijk dat paarden ziek worden van Rhino. Een enting biedt geen 100% bescherming.

Veel paarden zijn ook zelf drager van het virus (veel mensen ook van de mensenvariant). Net als bij mensen uit zich de ziekte soms onschuldig (verkoudheid), soms in iets ergers.

Mensen die drager van het herpesvirus zijn kunnen van alles krijgen van koortslip, tot waterpokken, tot gordelroos tot de geslachtsziekte herpes...allemaal veroorzaakt door het zelfde virus.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 01:17

klopt ja de hele stal moet tegelijk geent worden en dit gebuurt gelukkig ook. we hebben het met de hele stal besproken en iedereen is voor deze enting. dus de dierenarts komt twee keer per jaar de hele stal enten.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:09

Neeee, ik ent never en nooit niet meer Rhino. Mijn vorige paard heeft er een chronisch long probleem aan overgehouden, een ander paard is er aan overleden en een derde heeft maanden last gehad van kruisverlamming na een enting. Rhino entingen helpt niet tegen de verlammingsverschijnsel, en redelijk tegen de verkoudheidsvariant. Waarbij bij het laatste goed stalmanagemend en je paard happy en gezond houden veel effectiever is dan enting.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:53

Wij enten de hele stal, 18 paarden, veulens inclusief 2x per jaar tegen rhino, drachtige merries op 5-7-9 maanden dracht. Dit doen we nu gedurende ong. 4 jaar. Op 11 drachten in die 4 jaar hebben we nog geen enkele merrie gehad die heeft verworpen. Ook nooit een nevenreactie gezien.
Ik denk dat het probleem bij abortus net wordt onderkend. Hoe meer paarden geënt zijn, hoe minder virus zal vrijkomen en hoe minder paarden ziek zullen worden og aborteren.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:03

Bij ons op stal worden alleen de drachtige merrie's geënt.
Het heeft wel meer zin als ze hele stal geënt zou worden maar mijn dierenarts zegt dat het nu ook helpt (tegen aborteren) als het virus alleen maar "langswaait" Maar wordt een groot deel/hele stal ziek zal het niet helpen en zal de merrie toch aborteren.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:53

ik laat ook mijn paarden 2x per jaar enten tegen rhino, niet dat het de garantie geeft dat ze niet ziek worden maar ze bouwen toch een betere weerstand op tegen deze ziekte.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:32

het is toch zo dat er verschillende rhino's virussen zijn ?

en......er maar voor 1 kan geent worden van de 4 dacht ik
en dan inderdaad 2 x per jaar en als de hele stal het tegelijk doet,anders heeft het geen zin tot weinig.

ik ent ze niet voor rhino(en op stal ook niet allemaal).

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 18:17

Sinds een aantal jaren enten we de drachtige merries 2 tot 3 keer per jaar. De andere paarden (opfok en rijpaarden) worden niet tegen Rhino geent.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Balou_k, BeFunny, carika, Char_elle, dazai, Googlebot, Kirsha, Loe_Loe, Princesj, RenateHidden, Sababber en 59 bezoekers