Foto's gemaakt van Ozis voorbenen, uitslag ernstig

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Foto's gemaakt van Ozis voorbenen, uitslag ernstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 11:12

Een aantal keer eerder heb ik hier op bokt al topics geplaatst over mijn paard Ozis. Laatst heb ik ivm met rugklachten de veearts bij haar moeten laten komen. De veearts constateerde een beetje stijfheid in de kogel L.V. een adviseerde mij om eens foto's te laten maken, wellicht had dit te maken met haar rugklachten.

Gister was het dan zover, aangezien er een afspraak uit was gevallen bij de kliniek kon ik dus gister al terecht voor de foto's. Zo gezegt zo gedaan, gister was ik dus al vroeg bij Ozis om haar een beetje op te poetsen voor de reis. Alles ging eigenlijk perfect, ze stond binnen een minuut op de trailer en de reis naar de kliniek verliep gelukkig ook erg rustig.

Daar eenmaal aangekomen eerst een kreupelheidsonderzoek gedaan. Ozis was dan wel niet kreupel maar de kliniek vertelde mij dat ze dit altijd doen alvorens er foto's gemaakt worden. Zowel in de zware bak als op de stenen liep Ozis helemaal regelmatig, niks afwijkends te zien. De veearts vertelde me dat Ozis beter liep als menig paard en dat ze dus ook verwachte dat het allemaal reuze mee zou vallen. Toen de foto's... Gelukkig bleef Ozis mooi stil staan en waren de foto's snel gemaakt, alleen de zwarte rontgenkamer was natuurlijk wel erg spannend en mevrouw kon dus ook niet meer ophouden met snurken Knipoog

Na een half uur gewacht te hebben werd ik er bij geroepen... Het was toch niet zo positief als verwacht... Toen ik de foto's te zien kreeg kreeg ik werkelijk een halve hartverzakking Verdrietig ... Het Sesambeentje van Ozis was links voor aan de buitenkant helemaal misvormt. Waarschijnlijk heeft ze er vroeger eens een trap op gehad waardoor het ding verbrijzeld was geweest. Op de een of andere manier heeft het zich toch kunnen helen en is er nu niet meer van over als een hoopje aan elkaar gegroeide botjes Volgens de dierenarts was deze hele situatie eigenlijk onmogelijk... Met zo'n been kon Ozis eigenlijk niet regelmatig lopen, ze zou verschrikkelijk kreupel moeten zijn.....Er zijn ook direct zo'n 8 (!) veeartsen naar de foto's komen kijken, zo bijzonder moest het dan wel niet zijn.... De foto's werden met een dikke 4 beoordeeld, dat geeft dus wel aan hoe ze er daar over dachten... Eventuele operaties en dergelijke waren echter niet meer mogelijk omdat de hele handel vergroeit is... Het is echt zo vreemd, de veeartsen zeiden ook dat ze met glans door een klinische keuring heen zou komen, de foto's lieten echter een heel ander beeld zien....

Aangezien Ozis nu momenteel niet kreupel loopt kan ik wel gewoon met haar blijven rijden, ze lijkt er immers geen last van te hebben. Meer als stap, draf en galop hoef ik echter niet te verwachten en ik zal verder nooit met haar mogen springen.... De kans dat ze ooit kreupel wordt en nooit meer hersteld is enorm groot maar verder kunnen ze er dus weinig over zeggen omdat het geval opzich al zo bijzonder is... Misschien is het binnen een maand zover, misschien pas over 10 jaar...

Dit had ik natuurlijk niet verwacht en dus kwam het als een enorme schok.... De veearts adviseerde me om wel het een en ander over haar achtergrond uit te zoeken, iemand moest hier van op de hoogte zijn geweest. Of ik er veel mee op zal schieten is een tweede maar we kunnen het altijd proberen.

Dit is echt zo ontzettend kl*te, ik ben er echt kapot van Verdrietig Nu maar hopen dat mijn meisje zo lang mogelijk zonder pijn verder zal kunnen Ach gut


wuppie102

Berichten: 102
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:16

jeetje das wel raar ja dat ie niet kreupel loopt. maar gelukkig maar, ik hoop voor je dat ze er geen pijn aan krijgt en dat je nog een tijdje kan blijven rijden met haar. heel veel sterkte ermee!

L2+ 2 met Vierra ster + prok (Amsterdam X Equador)

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:57

Ik hoop ook voor je dat ze zolang mogelijk zonder pijn zal kunnen lopen! Wat een shock zeg, sterkte!

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:10

Jeetje dat is niet niks. Helemaal als je paard zowel op de straat als in de zware bak goed loopt.

Heel veel sterkte en hoop dat je nog heel lang van Ozis kan genieten!

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:11

Jeetje wat een rotverhaal zeg!! Hopelijk loopt ze nog een tijdje zonder pijn.. Heel veel sterkte Ach gut

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:13

He wat een naar verhaal zeg! Je verwacht gewoon dat het goed is en dan zoiets! Gelukkig is ze niet kreupel! Ik zou zeggen geniet van haar zolang het nog kan! Blijf goed naar haar KIJKEN dat is al het halve werk! En doe vooral lekker kalmpjes aan! Succes meis

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:48

Zo dat is schrikken. Krijg je eerst lovende woorden en goed nieuws en dan zulk verschrikkelijk nieuws Ach gut . Hoop dat hij de komende jaren goed blijft ik zal voor je duimen. Wat heeft het voor nut haar achtergrond te achterhalen wat de da adviseerde?

oh wacht edit edit
ik lees het al: [VMR] Handelaren en verborgen gebreken

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:03

Oww bah wat vervelend zeg. Heb je toch nog hoop en dan krijg je dit.

Ik hoop voor je dat ze nu idd geen pijn heeft en zo nog 10 jaar bij je kan blijven. Sterkte.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:07

Jeetje dat is wel even behoorlijk schrikken zeg, maar hopelijk blijft ze nog jaren gezond en vrolijk doorlopen!

Welke kliniek ben je geweest in Roosendaal?

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:33

Ongelooflijk balen zeg! Gelukkig loopt ze nu goed, hopen dat dat nog heel lang zo blijft! Verder heel veel succes ermee!!!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 13:35

Citaat:
Welke kliniek ben je geweest in Roosendaal?


Ik ben bij dierenkliniek Visdonk geweest.

Ik hoop inderdaad dat ze nog heel lang mee kan... Inmiddels hebben nu al meerdere mensen gezegt ''verkopen dat paard'' maar dat kan en wil ik niet... Verdrietig Uiteraard ben ik inmiddels gehecht aan haar... Helaas ben ik iemand die zich vreselijk snel zorgen maakt en ik ben dus erg bang dat het recreatief rijden niet meer zal zijn zoals het was. Ze is nu dan nog wel niet kreupel maar ik vrees nu al voor de dag dat ze het wel word... Ik durf eigenlijk haast niet meer te rijden uit angst dat ik de situatie vererger... Verdrietig

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:42

MarchaL schreef:
Citaat:
Welke kliniek ben je geweest in Roosendaal?


Ik ben bij dierenkliniek Visdonk geweest.

Ik hoop inderdaad dat ze nog heel lang mee kan... Inmiddels hebben nu al meerdere mensen gezegt ''verkopen dat paard'' maar dat kan en wil ik niet... Verdrietig Uiteraard ben ik inmiddels gehecht aan haar... Helaas ben ik iemand die zich vreselijk snel zorgen maakt en ik ben dus erg bang dat het recreatief rijden niet meer zal zijn zoals het was. Ze is nu dan nog wel niet kreupel maar ik vrees nu al voor de dag dat ze het wel word... Ik durf eigenlijk haast niet meer te rijden uit angst dat ik de situatie vererger... Verdrietig


Kan mij wel voorstellen dat nu je het weet je het een eng idee vind. Maar voor je paard is het beter om gewoon te rijden hoor. Paarden die niets of weinig doen gaan zich vaak toch minder waardig voelen als je snapt wat ik bedoel. Gewoon een beetje mak aan doen denk ook niet meer springen.

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:43

Geniet van elke dag die je nog kan rijden en koester de tijd dat je hebt kunnen rijden..........


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:45

Zo dat is wel schrikken ja. Eerst bijna overtuigds dat het niets ernstigs is en dan ineens een 4 krijgen!! Hopen dat het snel beter word en dat je nog lang kan blijven rijden op je trouwe dier!! Sterkte en een kusje aan Ozis

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:46

Zo dat is niet wat je verwacht als het paard verder nog helemaal goed loopt en zeker geen nieuws waar je op zat te wachten. Ik hoop echt voor je dat het gewoon nog goed blijft gaan en je paardje pijnvrij blijft.
Wel moeilijk dat als ze kreupel wordt er niets meer aan te doen is.

Niet bang wezen dat je met rijden het zal verpesten. Je haar wel voor de rest van haar leven alleen op het land zetten, maar veel paarden vinden hier ook niet veel aan en dus wat recreatief rijden is alleen maar goed. Je paard geestelijk gezond houden is toch net zo belangrijk?

Wel raar zeg, mijn paard loopt de helft van de tijd kreupel en bij haar is niets te zien op de foto's Verward
Paarden...

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 15:30

Citaat:
Ik hoop echt voor je dat het gewoon nog goed blijft gaan en je paardje pijnvrij blijft.


Het enge ervan vind ik dus ook dat ik hier totaal geen zicht op heb... Zelfs de kliniek stond versteld en konden mij helemaal niks vertellen over hoe dit verder zal aflopen... Het enige positieve was dat ze me kon vertellen dat het bot niet actief of geirriteerd was. Dit kon ze zien doordat er niet veel wolkjes (grijze plekjes) op het misvormde deel zaten... Mij zegt dit natuurlijk helemaal niks... Scheve mond

Ik hoop echt dat ze nog lang pijnvrij zal blijven maar ik ben bang dat de lol van het rijden zal worden overschaduwd door mijn zorgen Verdrietig

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:01

Ik weet een beetje wat je meemaakt...
Mirk werd atrose geconstateerd. Ik mag ook niet meer met hem springen (of, het mag wel, alleen op zachte ondergrond, en de kans dat het terug komt, vergroot het, dus liever niet).
Ik mag stappen, draven, galopperen, Ik mag buiten rijden, wedstrijd rijden. Allemaal hartstikke leuk hoor, maar die onzekerheid blijft. Als je maar denkt, wow hij loopt niet lekker, durf je hem niet verder te rijden.

Maar, om 1 ding mag je blij wezen, hij leidt geen pijn en je kan hem houden Lovers

Sterkte

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:17

dat is erg vervelend ja ! Zeker als je geen idee hebt wanneer de pijn zich zal gaan uiten...........succes ermee !!!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:11

Jeetje, wat vreselijk om zo onverwacht zulk rotnieuws te horen te krijgen! Gelukkig heeft je paard op dit moment geen pijn. Ik hoop voor jullie beiden dat dat zo blijft...
Heb je al iets over haar verleden kunnen achterhalen?

* To Belg, or not to Belg *

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 12:08

Gisteravond hebben mijn vriend en ik het een en ander uitgezocht en hebben we het telefoonnummer kunnen achterhalen van Ozis haar vorige eigenaresse OK dan! Na een beetje getwijfel hebben we toch besloten om haar op te bellen, we willen natuurlijk graag weten wat er met haar gebeurd is en in hoeverre andere mensen hiervan op de hoogte waren.

Gelukkig kregen we meteen de oude eigenaresse aan de telefoon. Het was een zeer vriendelijke mevrouw die ruimschoots de tijd voor ons heeft genomen (we hebben haast een half uur aan de lijn gehangen Knipoog ). Ze kon ons in ieder geval een hele hoop informatie geven over Ozis haar been, zo bleek Ozis dus als veulen vastgelegen te hebben tussen ijzeren balken waardoor ze op alle 4 haar benen ernstige wonden moest hebben gehad. Het been blijkt dus eigenlijk al haar hele leven zo te zijn geweest. Deze mevrouw heeft mijn paard destijds gekocht met dit verhaal erbij en haar is verzekerd dat ze het paard terug mocht brengen als het ooit zou gaan kreupelen op het been met de dikkere kogel.

Zij heeft mijn paard een goed jaar gehad en enkel recreatief met haar gereden. Verder heeft ze in dit jaar nooit gekreupeld. Dit was ergens voor mij wel een geruststelling aangezien ze dus al een hele tijd gewoon bereden is met dit probleem. Blijkbaar kan het dus toch heel wat hebben. Ze kwam in ieder geval eerlijk en oprecht over en ze schrok zelf ook enorm toen wij vertelde wat er daadwerkelijk aan de hand bleek te zijn met het been. Ik ben toch blij dat we even gebeld hebben, het heeft me toch wel een beetje gerustgesteld Ach gut

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:11

mooi nu weet je meteen ook meer over Ozis verleden. Leuk dat ze zo de tijd nam voor je. Goed dat ze zo sterk is. Succes

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:25

Dat is schrikken zeg... maar nu weet je wel wat meer over haar verleden ...

Sterkte

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:58

Dat is schrikken maar toch als ze goed loopt zou ik me niet druk maken. er zijn zat paarden waarbij je je op de foto's rotschrikt en die superlopen.
maar ook stokkreupelepaarden waarbij er niets te zien is op de foto's

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:34

MarchaL schreef:
Citaat:

Ik hoop inderdaad dat ze nog heel lang mee kan... Inmiddels hebben nu al meerdere mensen gezegt ''verkopen dat paard'' maar dat kan en wil ik niet... Verdrietig Uiteraard ben ik inmiddels gehecht aan haar... Helaas ben ik iemand die zich vreselijk snel zorgen maakt en ik ben dus erg bang dat het recreatief rijden niet meer zal zijn zoals het was. Ze is nu dan nog wel niet kreupel maar ik vrees nu al voor de dag dat ze het wel word... Ik durf eigenlijk haast niet meer te rijden uit angst dat ik de situatie vererger... Verdrietig


Jemig zeg wat een rot bericht Verward
Ik kan me heel goed voorstellen hoe je je nu voelt,heb iets dergelijks mee gemaakt met mijn haf,toen werd er ook gezegd verkopen dat paard,maar ik ben net zoals jij,moet er niet aan denken om hem weg te doen.
En ook ik ben overbezorgd en durfde eigenlijk niet zo goed meer op hem te rijden.
Het is bij ons nu drie jaar geleden en ben super blij dat ik hem nog heb,we rijden recreatief lekker door de bossen af en toe een sprintje trekken,maar je blijft inderdaad wel voorzichtig en als ie eens slecht loopt slaat de schrik je gelijk om het hart.
Maar a met al gaat het nog steeds goed.

Als ik jou was zou ik lekker op haar door blijven rijden,je doet je paard er in elk geval veel plezier mee,en ondanks al je zorgen nu zul jij er ook echt met de tijd weer van kunnen genieten
In elk geval veel sterkte met dit slechte nieuws,ene kop op he! Ach gut

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:43

Dat is wel schrikken zeg! Ik zou het in het begin ook heel eng vinden om te rijden, maar als ze van de kliniek zeggen dat je mag rijden moet je het gewoon doen.
sterkte

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_vD, Avatar22, daanbrego, Dandy200, Hobbyhorse, karinmanon, Kashmino, Marlou91, onpaard, paard1970, Rex_Rolfo, shaddy82, Zonnebloem24 en 156 bezoekers