Rekening houden met paarden? (discussie)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Rekening houden met paarden? (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 10:02

Naar aanleiding van een ander topic, maar even een nieuwe opgestart met het doel om een discussie op te starten.

Hoewel ik zelf soms ook echt helemaal hondsdol wordt in het bos/op de weg van mensen die bvb hun honden niet onder appel hebben, met stokken recht achter je paard langs gooien, met 80 langs je heen komt scheuren in hun auto, niet snappen dat kanos/waterfietsen echt heel erg eng zijn voor paarden en het dus niet zo handig is als zij net onder een bruggetje heenschieten als jij er met je paard overheen rijdt, etc, etc probeer ik het toch altijd maar van me af te schuiven met een "Tsja, het zijn geen paardenmensen, dus ze weten niet beter". Dit is soms makkelijker gezegd dan gedaan, als je paard weer eens een enorme schuiver maakt.

Wat ik me afvraag is of paardenmensen niet te veel verwachten dat iedereen om hun heen maar rekening met ze houdt. Kun je het mensen kwalijk nemen dat je paard schrikt van een hond die losloopt en uit de bosjes schiet, of zou je gewoon het paard niet naar buiten moeten nemen voordat hij voldoende onder controle is dat zoiets geen big issue wordt?

Wat denken jullie? Maken ruiters zich schuldig aan arrogant gedrag tov mensen die geen verstand hebben van paarden, en die in hun onwetenheid mischien vervelende situaties veroorzaken?

Europe is our playground


Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:06

Mensen met honden, paraplu's en dergelijke... tja... dat is niet anders, daar kan ik me neit zo aan ergeren, als je er vanuit gaat dat alle ehonden netjes aan de lijn zitten en braaf luisteren kan je misschien maar beter niet gaan buitenrijden

Ik vind wel dat automobilisten rekening zouden moeten houden met paarden. Ik bedoel, vaart minderen ben ik blij mee, maar hoeft van mij op zich niet, maar ga niet net naast een paard inhalen, hou even afstand en ga niet lopen toeteren, dat zou toch niet teveel gevraagd moeten zijn...

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:12

Zoals Ellende zegt, sommige dingen doe je gewoon niks aan. Ik vind wel dat sommige mensen te weinig rekening met paarden houden. Zoals idd auto's die gaan toeteren. Dat is gewoon uitdagen.
Toen ik laatst aan het wandelen was langs het bos kwam ik een tractor tegen. Veerle is daar bang voor, maar ik moest er langs. Die tractor stond stil, erg fijn!! Tot we er net voor waren en hij ineens gaat rijden. Dan denk ik echt, waar zit jou verstand?! Maar goed, kan nog onwetenheid zijn. Veerle schiet er vandoor terug, dus we moesten er weer langs, hij staat stil, en flikt weer het zelfde, dus veerle schiet er weer vandoor. Tot 5 x toe.
Dat vind ik asociaal gedrag, als je ziet dat een paard iets eng vind, is het toch niet te veel gevraagd daar even rekening mee te houden.
Verder heb ik niet zoveel problemen met andere op de weg, zolang ze maar gewoon normaal blijven doen.
Ieder mens kan nadenken dat het een dier is, en dat het kan schrikken. Honden zijn soms best irritant, als ze achter je paard aan komen rennen, maar het kan gebeuren en dat vind ik nog niet zo erg. Daar went ze maar aan, want dat kan nou eenmaal overal gebeuren, en net als een paard is een hond ook een beest wat soms oostindisch doof kan worden Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:13

Ik denk dat in beide stellingen wel een waarheid schuilt.
Mensen die niets van paarden weten, vergeten soms dat het levende wezens zijn. Wezens met reactievermogen en vluchtgedrag. Daar zou, ook voor hun eigen veiligheid, best wat meer aandacht voor mogen komen.
Anderszijds vind ik ook dat een ruiter zijn paard behoort te kennen en als je paard van elke beweging schrikt, moet je misschien eerst daar eens iets aan doen voor je het dier mee naar buiten neemt.

* To Belg, or not to Belg *

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:13

Ellende schreef:
Mensen met honden, paraplu's en dergelijke... tja... dat is niet anders, daar kan ik me neit zo aan ergeren, als je er vanuit gaat dat alle ehonden netjes aan de lijn zitten en braaf luisteren kan je misschien maar beter niet gaan buitenrijden

Ik vind wel dat automobilisten rekening zouden moeten houden met paarden. Ik bedoel, vaart minderen ben ik blij mee, maar hoeft van mij op zich niet, maar ga niet net naast een paard inhalen, hou even afstand en ga niet lopen toeteren, dat zou toch niet teveel gevraagd moeten zijn...


Eigenlijk ben ik het met Ellende eens.. Heb d'r weinig meer aan toe te voegen

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:19

Volgens mij is het zelfs verplicht om een paard stapvoets moet passeren, staat volgens mij in de verkeersregels.

Ik ga dus gewoon niet naar buiten, ik zou dan over plattelandsweggetjes moeten die niet al te breed zijn en waar men rustig met 80 km per uur overheen raast.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:23

Tja, ik denk niet dat iedereen snapt dat je een paard zo over de zeik helpt. Het enige wat je imo kan doen is bij auto's aangeven of ze langzamer willen gaan.
Verder altijd vriendelijk knikken/ bedanken naar mensen die wel proberen rekening te houden met je paard, op die manier geef je aan dat je er blij mee bent en zullen ze de volgende keer er ook rekening mee houden.
Ook al schrikt mijn pony nergens van ik bedank iedereen die rekening met me houd, want ik weet dat er andere paarden zijn die er wel van schrikken.


Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:28

Ik denk dat veel mensen zich ook aan ruiters ergeren omdat die lang niet altijd even hoffelijk zijn. Ook niet onderling!! Joggers ergeren zich aan kapotgereden voetpaden en ik ben ook te paard wel eens in de problemen gekomen omdat iemand het nodig vond me in galop te passeren En mensen ergeren zich aan mest op de openbare weg.

Daarnaast zijn er erg veel mensen die gewoon serieus denken dat alle paarden super mak zijn. Die denken er niet bij na dat als ze een stok gooien, een paard kan schrikken.

Mijn zwager fietst en die vroeg laatst aan mij hoe hij het nou moest aanpakken als hij paarden op het fietspad tegen komt - vaak met z'n 2én naast elkaar - en hij er langs wil. Bellen?? worden ze boos of schrikken ze. Er rakelings langs vindt hij ook geen strak plan. Hij baalt dan eigenlijk ook dat hij steeds af moet remmen omdat zij er met z'n 2-en rijden...

Ik denk dat het belangrijkste is om goed gedrag te belonen. Om iemand vriendelijk te bedanken als ze rekening met je houden en om vriendelijk te vragen of iemand rekening met je wilt houden als ze dat niet doen (dus niet gelijk met een boze kop gaan schreeuwen).

Dat is natuurlijk wel lastig als iemand met 80 km/u je voorbij komt scheuren... Haha!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:36

Ik heb het opgegeven om me er druk om te maken. Ik heb gelukkig een pony die nergens door van de wijs is te brengen dus dat scheelt. Er word gewoon nauwelijks rekening met je gehouden. Honden die achter je aan rennen, paraplu's die opgestoken worden als jij er vlak naast rijd, toeteren, geen afstand houden enz. Dennis kan het allemaal hebben zonder dat hij schrikt.
Ik heb toevallig maandag de extreemste schrik reactie in 3 jaar met hem gehad. Er kwam een fietser achter op die Dennis en ik beide niet hadden horen aan komen. We galopeerde en hij versnelde 1 galopsprong ietsje en ik schrok nog meer dan hij.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:45

Daarom zorg ik ook dat mijn paardjes dit alles al eens meegemaakt hebben en er niet meer zo van schriken... Maar het meeste wat vooral een paard nodig heeft is het vertrouwen van de ruiter.
Wat betreft stapvoets voorbij rijden.... we zijn al zo vaak met 80 gepasserd dat Myrddin schrikt als auto's stapvoets rijden.
Het valt me trouwens wel op dat vroeger meer auto's vaart minderen dan tegenwoordig...

Geniet nu, het is later dan je denkt

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:48

Ik denk dat zowel ruiters als mede verkeer rekening met elkaar moet houden.

Auto's zouden bijvoorbeeld wat rustiger en zonder te toeteren voorbij kunnen rijden

En sommige ruiters zouden bijvoorbeeld een bochtje in stap kunnen nemen in plaats van in galop.

Dit is even een voorbeeld dat er bij beide wel wat verbeterd kan en mag worden.

Ik heb trouwens bij mijn theoriecursus van mijn auto geleerd dat ik paarden langzaam zou moeten passeren wat een hele discussie werd in de groep.

Ik ben van mening dat veel mensen in onwetendheid paarden bang maken, maar de mensen die het expres doen die geef ik wel even mijn mening.

Dit onderwerp kan van verschillende kanten bekeken worden
Heel lastig

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:52

Ellende schreef:
Mensen met honden, paraplu's en dergelijke... tja... dat is niet anders, daar kan ik me neit zo aan ergeren, als je er vanuit gaat dat alle ehonden netjes aan de lijn zitten en braaf luisteren kan je misschien maar beter niet gaan buitenrijden

Ik vind wel dat automobilisten rekening zouden moeten houden met paarden. Ik bedoel, vaart minderen ben ik blij mee, maar hoeft van mij op zich niet, maar ga niet net naast een paard inhalen, hou even afstand en ga niet lopen toeteren, dat zou toch niet teveel gevraagd moeten zijn...



Eens. Mensen, honden en kinderen in het bos, dat weet je van te voren, en zij hebben net zo veel recht om in het bos/op de hei te wandelen als jij met je paard. Daar probeer ik altijd rekening mee te houden door op zondag niet als een gek door het bos te gaan crossen en goed opletten waar eventueel honden of kinderen de bosjes uit kunnen schieten. Het grootste probleem is automobilisten die met 70 langs je gaan scheuren op een smalle landweg, (zélfs als je seint dat ze wel íets langzamer mogen rijden!) die mogen van mij een enkeltje greppel krijgen want die houden ábsoluut geen rekening met ons.

F_Orumster

Berichten: 15307
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:52

Mijn voormalige verzorgpony raakte juist over de zeik als een auto stapvoets achter ons ging rijden.

Verder heb ik eigenlijk niet zoveel last meegemaakt, terwijl ik wel veel buiten reed. Als iedereen zn gezonde verstand gebruikt komt het een heel eind goed. En ik rijd zodra het kan altijd in de berm.

Honden neem ik het zowiezo niet kwalijk. Dus als er een hond achter ons sjeest, ach das toch zo'n ramp niet. Ik reed een schrikkerige pony en wist van te voren wel dat ze overal van schrikt.

Heb weleens een toeterende auto meegemaakt.

Ook heb ik juist het verkeer weleens gehinderd (ooh wat zijn die haaientanden toch vreselijk eng Haha! )

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:53

Ik vind sommige mensen echt asociaal tegenover paarden. Als je voor je theorie leert (rijbewijs) kom er ook te sprake dat je rustig een paard moet passeren. Mijn pony schrikt niet van auto's, dus het maakt ons niet zo heel erg uit als iemand met 100km p/u voorbij scheurt...

Wat ik wel aso vind, zijn de mensen met loslopende honden (die dus ook niet luisteren naar de baas). Ben al meerdere keren aan de kletter gegaan, maar Stan valt honden aan... Ook een keer iemand tegengekomen die zijn hond ging opjutten. Heb ik hem verteld dat dat niet zo slim was, dat Stan trapt. Man gaat door, hond bijt, Stan schopt en hond druipt jankend af. Vond ik mooi!! Haha!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:55

ik heb er niet zo veel problemen mee, omdat mijn pony goed verkeersmak is (oke, een tractor of motor heel dichtbij is wel eens eng, maar dat vind ik niet raar)
ik kan me voorstellen dat sommige mensen niet weten dat een paard van een paraplu of een vlieger kan schrikken.

dingen waar ik me wel heel erg aan erger is bijvoorbeeld crossmotoren op het ruiterpad Boos! of mensen die midden op een ruiterpad gaan zitten picknicken! (jawel, precies om een bocht natuurlijk, zodat je het ook niet ziet aankomen...)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:00

manic schreef:
Naar aanleiding van een ander topic, maar even een nieuwe opgestart met het doel om een discussie op te starten.

Hoewel ik zelf soms ook echt helemaal hondsdol wordt in het bos/op de weg van mensen die bvb hun honden niet onder appel hebben, met stokken recht achter je paard langs gooien, met 80 langs je heen komt scheuren in hun auto, niet snappen dat kanos/waterfietsen echt heel erg eng zijn voor paarden en het dus niet zo handig is als zij net onder een bruggetje heenschieten als jij er met je paard overheen rijdt, etc, etc probeer ik het toch altijd maar van me af te schuiven met een "Tsja, het zijn geen paardenmensen, dus ze weten niet beter". Dit is soms makkelijker gezegd dan gedaan, als je paard weer eens een enorme schuiver maakt.

Wat ik me afvraag is of paardenmensen niet te veel verwachten dat iedereen om hun heen maar rekening met ze houdt. Kun je het mensen kwalijk nemen dat je paard schrikt van een hond die losloopt en uit de bosjes schiet, of zou je gewoon het paard niet naar buiten moeten nemen voordat hij voldoende onder controle is dat zoiets geen big issue wordt?

Wat denken jullie? Maken ruiters zich schuldig aan arrogant gedrag tov mensen die geen verstand hebben van paarden, en die in hun onwetenheid mischien vervelende situaties veroorzaken?


Ja dat kun je mensen kwalijk nemen. Immers weet iedereen (ook mensen die geen verstand hebben van paarden) dat paarden snel schrikken. En je paard kan nog zo opgevoed zijn, het instict, als er een hond aan de staart hangt of achter het paard aanrent, is dan toch sterker dan de opvoeding hoor.

En arrogant nee, als je je hond los hebt lopen hoort hij onder apel te staan, anders lijntje vast (onze paarden lopen toch ook niet los?). Helaas kan een sorry er nooit vanaf als een onwetend hondenmens (die leuk loopt te lachen als het hondje zo lief met het paardje speelt) zijn huisgenoot weer eens niet onder controle heeft en een paard er bokkend vandoorgaat om de huisgenoot kwijt te raken... zou al zoveel schelen.... een simpel sorry, gaat het?
Laatst bijgewerkt door Vippie op 10-03-04 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:03

Ik denk dat heel veel mensen echt niet beseffen dat paarden zulke bange schrikachtige dieren zijn. De meeste mensen hebben ooit weleens een keer op een hele dooie pony gezeten die geen vlieg kwaad doet en dat denken ze dat alle paarden zo zijn. Ik denk dat ze denken dat het wel lache is om zo'n suf beest een beetje aan het schrikken te maken.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:04

Ben het met Gulpje eens.

Daarom kom ik niet op de openbare weg. Ik kan namelijk zo uit mijn hoofd 3 ongelukken opnoemen in de laatste paar jaar.
In 2 van de 3 gevallen heeft de ruiter het niet overleefd. En ik ben ook zuinig op mijn paard.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:11

Vippie"]
[quote="manic schreef:
Kun je het mensen kwalijk nemen dat je paard schrikt van een hond die losloopt en uit de bosjes schiet, of zou je gewoon het paard niet naar buiten moeten nemen voordat hij voldoende onder controle is dat zoiets geen big issue wordt?


Ja dat kun je mensen kwalijk nemen. Immers weet iedereen (ook mensen die geen verstand hebben van paarden) dat paarden snel schrikken. En je paard kan nog zo opgevoed zijn, het instict, als er een hond aan de staart hangt of achter het paard aanrent, is dan de opvoeding toch sterker hoor.
[/quote]

Eens, mensen kunnen wel degelijk hun honden bij zich roepen als er een ruiter aankomt Kleine moeite.

Er zijn gelukkig een hoop honden eigenaren die netjes de hond bij zich roepen of zelfs even aanlijnen.

Mijn paard kan zeer goed tegen honden (mijn eigen hond loopt vaak achter me aan in het bos), maar als er een hond blaffend achter hem aankomt en die baas roept hem niet terug vraag ik vaak of de baas de hond terug wil roepen.... vind het namelijk nogal raar als ze dat niet doen, je laat je hond toch ook niet blaffend op mensen afrennen, dan roepen ze de hond wel terug Verward

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:12

Vippie schreef:
Immers weet iedereen (ook mensen die geen verstand hebben van paarden) dat paarden snel schrikken.


Ik denk dus dat heel veel mensen dat echt niet weten. Meestal komen mensen alleen maar in aanraking met hele makke suffe ponies in hun jeugd. Ponies die niet vooruit te branden zijn. Hoe moet je dan weten dat paarden zo schrikachtig zijn?

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:16

Hiervoor is toch mede het ruiterbewijs in het leven geroepen?
ik heb tijdens die cursus geleerd, niet alleen hoe ik me moet gedragen met een paard in het verkeer/buiten/etc. maar ook hoe andere mensen op paarden reageren. Misschien niet allemaal examenstof, maar wel superhandig. Je gaat van de ruiter uit zeg maar, die weet het beste hoe zijn/haar paard reageerd. Als er een auto hard aankomt, een seintje geven dat ie vaart vermindert, een fietser die niet langs de durft gewoon zeggen dat ie erlangs kan (voordat ze gaan bellen, of zo achter je fietsen dat je paard ze niet meer ziet). Als je ervan uitgaat dat de meeste mensen bang zijn voor paarden, is het meeste op te lossen en hoef je je dus minder te irriteren.

Waar ik me dus wél aan irriteer: auto's die niet even de moeite nemen om af te remmen, die juist gas geven of toeteren. Andere ruiters/menners die niet gaan stappen als je ze tegenkomt. Mensen die hun hond niet in de gaten houden (gelukkig is mijn paard gewend aan honden). Maar dat zijn situaties waar je niets aan kunt doen.'Arrogant gedrag' heeft dan ook geen zin...Maar als de mogelijkheid er is zou ik proberen mensen er vriendelijk op aan te spreken, want het komt vaak uit onwetendheid...

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:21

Hmm.. hier hebben sloffie en ik laatst nog ruzie over gehad met een automobilist Boos! Hij reed achter ons en ik was bezig opzij te gaan (ofir kan nou eenmaal geen zijwaarts Scheve mond ) zat ie de hele tijd met zn voet op het gas en gas te geven. Daar werd ik niet heel blij van en toen hij langs reed heb ik heel subtiel mn vinger omhoog gestoken. Kon hij niet waarderen, en ging een 'discussie' aan over of wij dachten dat de hele wereld van onze was blabla...

Verder roep ik altijd meteen als ik een hond zie, "als ie een trap krijgt is het niet mijn schuld" aangezien de honden aangelijnd horen te zijn, maar dat nooit zijn. Hadden ze de hond maar bij zich moeten houden. Schijnheilig

Er zijn uiteraard leuke uitzonderingen (een jongen op een scooter die stapvoets reed tot we voorbij waren) maar over het algemeen erger ik me kapot... Ik rij dan ook het liefst om negen uur 's ochtends als er nog niemand in het bos is Haha!

JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:28

Blijkbaar is er al een actie gestart, bij ons op de site (www.ziezo.biz of www.lto.nl, link maken lukte even niet, sorry) vond ik een vrij uitgebreid persbericht over dit onderwerp, van het KNHS. De titel is 'Let op: paarden in het verkeer!' en het bevat een oproep om uit te kijken met paarden in het verkeer, wat uitleg over dat paarden vluchtdieren zijn enzo + een ervaring van een ervaren ruiter zelf. Goede actie!

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:14

Ik probeer altijd zo vriendelijk mogelijk te zijn voor mede-strand/duin/weg-gebruikers. Ik houd me zelf dan voor dat zij niet beter weten, er geen idee van hebben. Mensen reageren daar vriendelijk op.
Maar soms schiet ik weleens uit mijn slof en irriteer ik me mateloos. Maar dat is niet alleen te paard, dat is ook als ik ergens wandel of fiets. Sommige mensen zijn nou eenmaal een beetje asociaal Haha!

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:15

Bij ons mogen honden niet los in de duinen dus dat scheelt weer!
In principe mogen ze nergens los alleen op hondenveldjes.

Niet dat iedereen zich eraan houdt!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arjette15, FCSA, IASCrawler, JornaR, Mark0919, MirjamRobin, Pellelilly, wend2009 en 29 bezoekers