Wie kan mij vertellen.....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Wie kan mij vertellen.....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 00:19

Ik zelf rijd ook op een jong paard van 4 jaar, en ik dacht eigenlijk dat ik hem leuk aan het lopen had voor het gevoel, totdat ik na 11 jaar mijn eerste rijles weer kreeg waar ze mij duidelijk wilde maken dat ik mijn paard meer op zijn achterhand moest laten lopen, dus op 4 benen en dat ik mijn hand dus meer naar voren moest doen om hem meer lengte te geven in zijn hals zodat het neusje eruit kwam en zodat hij dus de kans krijgt om zijn achterbenen te gebruiken.
Ik moet zeggen dat ik nu toch wel wat van slag bent, omdat ik nu zelf niet meer weet hoe ik nu het beste mijn paard kan berijden. Ik ben nu dus bezig om mijn paard voorwaarts te rijden en me eigen niet zo bezig tehouden met het naar beneden te rijden Maar ik wil toch binnenkort als we dan zover zijn wedstrijd rijden maar ik weet nu eigenlijk helemaal niet meer hoe ik hem nu het beste kan rijden Vroeger had je naar mijn weten eigenlijk niet zoveel methodes en ik heb zelf toch op M niveau gereden. Maar goed, ik wil hem absoluut niet verknallen en rij daarom ook zo nu en dan les met hem maar ben nu toch een beetje van mijn aprepĆ³, wat zijn jullie tips hierover dan? Wat is voor mijn paard dan de beste rijwijze....dus de vraag is eigenlijk, hoe kan ik hem op de achterhand krijgen en toch ook rond en nageeflijk rijden op de loodlijn? Welke methode zouden jullie dan aanpassen bij een jong paard?

groetjes, Primadonna

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:34

Hi Primadonna,

Ik snap waar je het over hebt en vind het eigenlijk ook vrij moeilijk om hier een goed advies over te geven.
Maar het is inderdaad wel waar, ik ben ook bezig met het feit mijn paard op z'n achterhand te laten lopen, dit dmv veel voorwaarts rijden, aan het been en veel overgangen. Maar echt zin om dan nageefelijk te zijn had ie dan inderdaad niet, maar na een hoop gedult en concequend zijn heeft het uiteindelijk wel zijn resultaten opgeleverd. maar hoe stom het ook klinkt is dat ie niet met z'n kop in de krul loopt is wel beter dan hem in de krul te laten lopen maar wel op zijn voorhand. Het feit dat ie op de voorhand loopt heeft namelijk als gevolg dat ie z'n rug niet gebruikt en hij wel in de krul loopt met zijn kop maar niet nageefelijk is, als je snapt wat ik bedoel.
Je moet er aan denken dat je een paard nooit van voren tegen kan houden als je dat er van achter niet bijrijd.
Ik denk dat je voorlopig het beste voorwaarts kan blijven rijden, veel overgangen, dan word ie achter ook sterker (net zoals van galloperen, wel voorwaarts!) En voor een ligte constante druk houden. Als hij met zijn kop helemaal in de lucht gaat lopen dan voeg je iets meer druk toe, ook blijven rijden van achter! En als hij loopt waar ie moet lopen dan ontspan je. Maar je moet hem idd wel genoeg ruimte voor laten zodat je hem niet in de krul trekt, maar hem nageeflijk rijd.
Het belangrijkste is dat ie vrijwillig naar jou hand op zoek gaat, zijn achterhand de motor is, aan het been is en dat ie z'n spieren (vooral zijn rug) op de juiste manier gebruikt.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:58

Hihi, hoe meer je serieus over rijden gaat nadenken, hoe moeilijk het wordt.
Maar die instructeur die dat EINDELIJK tegen je gezegd heeft; die moet je houden en goed luisteren naar wat hij zegt! Ook als dat betekent dat je misschien voorlopig toch niet naar een wedstrijd toe kan....
Haastige spoed is nl zelden goed, maar het is nooit te laat om correct te leren paardrijden.

zo vanaf internet kan je niet leren rijden; dat moet in het zadel gebeuren, olv een goede instructeur. Succes!

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:03

Ik rijd ook een jong, vrij ongetraind paard op dit moment, en het eerste wat wij nu doen is voorwaarts, aan het been, overgangen rijden.

En dan na 20 minuten (en steeds eerder) zakt ze vanzelf met haar hoofd in de voorwaarts neerwaartse lijn, en voel je de rugspieren "meeveren" zeg maar.

Ik hou continue contact met de mond en ik geef soms een kleine ophouding, en verder blijf ik op dit moment van haar mond af. Het neusje is op dit moment dan ook voor de loodlijn, maar de kracht komt van achter uit en haar balans en het op eigen benen lopen zijn enorm verbeterd in 4 weken.

Veel succes!!

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:06

Ligt aan zowel jou als je paard. Vindt een instructeur waar je je prettig bij voelt en waarvanje het idee geeft dat hij een goed gevoel heeft voor wat je paard wel en niet aankan en vraag hem/haar hetzelde, dan krijg j waarschijnlijk een beter en meer bruikbaar antwoord...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:16

11 jaar geleden je laatste les gehad............. meid er sluipen zoveel fouten in, geloof me.......... Je gevoel kan zoveel anders zijn dan de werkelijkheid........... ik denk dat ik met je instrukteur mee ga......

Je zegt M gereden te hebben....... heb ik ook 16 jaar geleden....... het M niveau van toen is nu L. Er is zoveel veranderd en ontwikkeld dat het denk ik heel zinvol is je instrukteur te volgen Haha! Succes

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 13:13

Het gaat steeds beter, gister mijn tweede les gehad (verslag staat bij verslag van de dag) Hij begint steeds lekkerder telopen en ja na 11 jaar is er een hoop veranderd ja. Ik neem het ook allemaal erg serieus en mijn instructrice was erg blij dat ik haar in vertrouwen nam. We nemen er echt de tijd voor en heb nu idd ook als huiswerk mee gekregen om een hoop overgangen temaken tijdens het rijden. Hij wordt al wat sterker van achteren en het is al een groot verschil met 3 weken geleden
We gaan de goede kant op en ik voel me al een stuk minder onzeker over het rijden. *LOL* of ik het nu wel goed doe Scheve mond

Bedankt voor de tips OK dan! voor mij een extra bevestiging dat mijn instructrice wel ok is en dat we op de goede weg zitten OK dan!

Primadonna Knipoog