voor berijders van ruinen en hengsten (Engels)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-01 22:12

Een briljant artikel over het wassen van de edele delen van onze ruin of hengst. Hilarious, overigens behoorlijk niveau Engels.
Dit artikel komt van http://www.equusite.com een goede site met veel veterinaire info (wel allemaal Engels)

PS En wie doet dat iedere week, en hoe zijn de ervaringen?

Sheath Cleaning


--------------------------------------------------------------------------------

Part 1: About Sheath Cleaning...
WRITTEN BY: CHERYL MCNAMEE

First, we need to discuss a few things that are necessary prior to cleaning your horse's sheath. We all know that it isn't the most pleasant experience, but it is essential to your horse's health! Therefore, it must be done regularly.

What is "smegma"? Smegma is a collection of dirt and excretions, builds up inside the sheath and must be removed for the sake of the horse's health. It is not the most pleasant thing to do, but it is essential. If you don't or can't do this, you should have your veterinarian clean your horse's sheath at least every 6 months.

What is a "bean"? A firm lump of smegma that has collected and hardened inside the horse's penis. This lump or "bean" must be removed as often as possible. It can cause serious pain to your horse. There have been thousands cases in the last year where the bean is overlooked by the owner and becomes so large that the horse can no longer urinate...which may also cause other problems due to blockage.

What cleaning products should you use?
1.) Soap: K-Y jelly, Excalibur soap, betadine soap, or other mild soap such as Ivory. The choice of soap is entirely yours. However, if you horse is afraid of the hose/baths, you can leave off the rinsing step only if you use K-Y jelly and no other type of soap. The K-Y jelly will allow you to slide off most of the debris and smegma from inside your horse's sheath without the use of water. If you use betadine soap or other mild soap, be sure to rinse the entire area completely. If a soapy residue is left behind, it can irritate and dry out the area.
2.) Latex Gloves: You will also need a pair of Latex gloves (lubricated extremely well) if you want your hands to stay fairly clean. If not, you will have to lubricate your hands and wash them well when you are done. You may have to stop while cleaning to add more lubrication to your hands or gloves.

How do you get your horse's penis to extract?
1.) You can reach into the sheath, grasp the penis lightly and gently ease it out.
2.) You can tranquilize the horse. Once tranquilized, the penis usually becomes relaxed enough to extract on its own. However, this method is not recommended and is definitely not needed.

One of the most important things to remember when cleaning your horse's sheath, is to be patient and gentle. Don't be in a rush. Never be rough with your horse's genitals, or you may end up injured. If he hasn't been taught to accept humans handling his genital area, it is very important that you teach him. He will have to periodically have his genitals cleaned throughout his entire life.



A: Where you will find the 'bean'.
B: Inside the sheath area.



--------------------------------------------------------------------------------

Part 2: THE CLEANING PROCESS...
WRITTEN BY: PATRICIA HARRIS

1.) Check to make sure there are no prospective boyfriends, elderly neighbors, or Brownie troops with a line of sight to the proceedings. Though of course they're probably going to show up unexpectedly ANYWAY once you're in the middle of things. Prepare a good explanation.

2.) Trim your fingernails short. Assemble horse, hose, and your sense of humor (plus, ideally, Excalibur cleanser and perhaps thin rubber gloves).

3.) Use hose (or damp sponge) to get the sheath and its inhabitant wet. Uh, that is, do this in a *civilized* fashion with due warning to the horse; he is apt to take offense if an icy-cold hose blasts unexpectedly into his personal regions Knipoog

4.) Now introduce your horse to Mr Hand . What I find safest is to stand facing the horse's head, with my shoulder and hip snugly against the horse's thigh and hip so that if he makes any suspicious move such as raising his leg, I can feel it right away and am in any case pressed so close that all he can do is shove, not really kick. The horse should be held by an assistant or by your free hand, NOT tied fast to a post or to crossties. He may shift around a good bit if he's not happy with Mr Hand's antics, but don't be put off by that; as long as you are patient and gradual, and stick close to his side, he'll get over it. Remember that it would be most unladylike of you to simply make a direct grab for your horse's Part. Give the horse a clue about what's on the program. Rest your hand against his belly, and then slide it back til you are entering The Home of the Actual Private Part. When you reach this first region of your destination, lube him up good with Excalibur or whatever you're using. If the outer part of his sheath is really grungy you will feel little clods and nubblies of smegma peeling off as you grope around in there. Patiently and gently expedite their removal.

5.) Thus far, you have probably only been in the outer part of the sheath. The Part Itself, you'll have noticed, is strangely absent. That's because it has retired shyly to its inner chambers. Roll up them thar sleeves and follow in after it Knipoog

6.) As you and Mr Hand wend your way deeper into the sheath, you will encounter what feels like a small portal that opens up into a chamber beyond. Being attentive to your horse's reaction, invite yourself in . You are now in the inner sanctum of The Actual Private Part. It's hiding in there towards the back, trying to pretend it isn't there. Say hi and wave to it . No, really, work your finger back and forth around the sides of it. If the horse won't drop, this is your only shot at removing whatever dried smegma is clinging to the surface of the Part itself. So, gently explore around it, pulling out whatever crusty topsoil you find there. Use more water and more Excalibur if necessary to loosen attached gunk.

7.) When Mr Hand and the Actual Private Part have gotten to know each other pretty well, and the Part feels squeaky clean all around, there remains only one task: checking for, and removing, the bean. The bean is a pale, kidney-shaped accumulation of smegma in a small pouch just inside the urethra. Not all horses accumulate a bean, but IME the majority do, even if they have no visible external smegma. So: the equine urethra is fairly large diameter, and indeed will permit you to very gently insinuate one of your slimmer fingers inside the urethral opening. Do so, and explore upwards for what will feel like a lump or "pea" buried no more than, I dunno, perhaps 3/4" in from the opening. If you do encounter a bean, gently and sympathetically persuade it out with your finger. This may require a little patience from BOTH Mr Hand AND the horse, but the horse will be happier and healthier once it's accomplished. In the rare event that the bean is too enormous for your finger to coax out, you might try what I did (in desperation) last month on the orange horse: Wrap thumb and index finger around the end of the Part and squeeze firmly to extrude the bean. Much to my surprise it worked and orange horse did NOT kill me for doing it and he does not seem to have suffered any permanant damage as a result ;-> I have never in my life seen another bean that enormous, though.

8.) Now all that's left to do is make a graceful exit and rinse the area very thoroughly in apology for the liberties you've taken . A hose will be MUCH easier to use here than just a sponge and bucket, IME. Make sure to direct the water into the Part's inner retreat too, not merely the outer part of the sheath. This may require you to enfold the end of the hose in your hand and guide it up there personally.

9.) Ta-da, you are done! Say, "Good horsie" and feed him lots of carrots. Watch him make funny faces at the way your hands smell. Hmm. Well, perhaps there is ONE more step...

10.) The only thing I know of that is at all effective in removing the lovely fragrance of smegma from your hands (fingernails arms elbows and wherever else it's gotten) is Excalibur. Even then, if you didn't use gloves you may find you've got an unusual personal perfume for a while. So, word to the wise, do NOT clean your horse's sheath just before an important job interview or first date Knipoog and of course, there is that one FINAL step...

11.) Figure out how to explain all this to your mother (or the kid from next door, or the meter reader, or whoever else you've just realized has been standing in the barn doorway speechlessly watching the entire process.)

Now, go thou forth and clean that Part Lachen


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 22:16

Ja heb ik al eens gelezen. Mooi stukje Knipoog
Overigens heb ik vorige week voor het eerste in mn leven Waldo's edele delen schoon gemaakt! Haha! Hij laat zn zaakje normaal nooit hangen en laatst was ik aan het poetsen onder de buik en toen ineens hihi. Toen heb ik het maar schoongemaakt. Overigens is ie heel schoon op zichzelf gelukkig. Dus kan het geen kwaad dat ik het nooit doe Haha!

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 22:24

Nou, ik ben toch blij dat ik tegenwoordig een merrie berijd Haha! !
Maar ik zal het onthouden voor als ik weer eens een ruin ga verzorgen of er een koop! *LOL*

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 08:45

Ik probeer het elke maand een keer te doen. Eerste keer heb ik hem wat Sedalin laten geven, maar als ik tegenwoordig aan het poetsen ben, hangt het hele handeltje lekker buiten bengelen, dus verdoven is niet meer nodig. Volgens mij vind hij het nog niet eens zo heel erg. Lekker warm water, zacht washandje en veel zacht sop. Wel goed nasponzen met schoon water.
Trouwens, ik heb hiervoor een merrie gehad, en het kan zeker geen kwaad om eens een keer de uiertjes van de merrie te soppen, zeker als ze al een keer een veulen gehad heeft. Je staat er versteld van wat voor vieze prut daar tussenuit komt.

Toos paardloos

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 09:18

De meningen zijn hier over verdeeld. De ene arts zal adviseren regelmatig schoon te maken, de ander zegt dat je de natuur zijn gang moet laten gaan omdat je met wassen ook de goede bacterien verwijderd. Tsja, wat is wijsheid?

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 11:03

Geen idee. Maar ik ga n.a.v. dit erg leuke stuk toch maar eens kijken hoeveel troep die van mij in zijn koker heeft verstopt Haha!

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 11:06

De ene hengst/ruin zal er nooit last van hebben de ander duidelijk wel.
Daarom ben ik wel een voorstander van schoonmaken. Als een hengst niet dekt doet de natuur dus zijn werk niet meer. Knipoog

Schoonmaken is niet alleen de buitenkant, juist de binnenkant is erg belangrijk, want daar kan inderdaad de 'boon' zitten die de problemen veroorzaakt.

Ook mijn merries maak ik regelmatig schoon tussen de uiers en rond de anus/vulva. De een gaat er echt voor staan, bij de ander is het meer een zelfmoordpoging, maar ze moet er toch aan geloven. En als je het vaker doet went het vanzelf Knipoog

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 11:32

Nog ff een vraagje: Je moet dus ook met je hand in z'n koker, he? Maar hoe doe je dat als hij z'n pielemoos buiten heeft hangen. Ik kan dat ding niet naar binnen duwen, ik was altijd alleen z'n moosje en niet IN zijn koker. Hoe doe je dat dan??

Toos paardloos

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 11:46

De kokerzak is groot genoeg om je hand erbij te stoppen. De p-moos blijft er gewoon uithangen.
Vergis je niet in de grootte daarbinnen Verward Bij grote paarden kun je er soms tot je elleboog in.

Zorg dat je handen schoon zijn en geen ringen/horloges etc. Een beetje invetten kan geen kwaad.

Vies praatje he... Cool Party!!

Ook de reacties van omstanders zijn vaak erg leuk... Haha!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:47

Zal ik jullie eens een hele makkelijke tip geven??

Wanneer je hengst/ruin uitschacht, gelijk de babyolie erop, natuurlijk wel die zonder geurtjes en toevoegingen, goed overal babyolie opspuiten en waarschijnlijk schacht je paard gelijk weer in, de babyolie maakt de koker en de penis schoon.
Voor veel eigenaren en paarden is dit een hele makkelijke manier Haha! en een die werkt Knipoog

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:58

Ben het niet met je eens Cloris. De olie zal de viezigheid soepel en los maken, maar niet schoon. Dat krijg je pas als je daarna de boel afspoelt met warm water.
Na het afspoelen kun je er weer wat olie opsmeren.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sugarmiss op 2001-12-05 12:59 ]</font>

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 15:59

Rinaldo laat dus helemaal niets hangen. Z'n hele zaakje blijft netjes opgeborgen in z'n koker.

Wel is het hard nodig om het boel(tje) eens goed te soppen. Een paar weken geleden heb ik het geprobeerd. Lekker vond hij het wel Misselijk (hij tilde zelf een been op, net als een hondje die tegen de boom plast) maar hij hield alles nog steeds netjes verborgen.

Tips om hem zover te krijgen dat hij z'n zaak(je) eens laat hangen? Geen verdoving, vind ik veel te drastisch.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 16:04

Je kunt best een beetje Sedalin gebruiken hoor. Daar zal hij niks van krijgen en hij wordt er HEERLIJK ontspannen van.. Haha!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 16:05

Wal laat het ook bijna nooit hangen, mar wel als ie hard gewerkt heeft, ik hem onder de warme lamp zet en zachtjes zn buik poets/aai Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 16:06

Brigitte, je hoeft 'm ook niet plat te spuiten hoor. 1 streepje Sedalin en de meeste ruinen laten het handeltje al lekker ontspannen hangen.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 19:40

Nog ff tip: Je kunt ook de spons vochtig maken en met Betadine (or whatever) soppen en die even in zijn koker laten zitten. Vaak duwt hij de spons er na een poosje uit en schacht dan uit... doet hij niet, dan haal je de spons er zelf uit, de troep heeft dan even kunnen weken en maakt de velletjes en "beans" los, dan kun je makkelijk alle troep verwijderen.

Ik hoorde laatst een meisje die Lactacyd gebruikt (voor haar ruin) iemand daar ervaring mee?

love4ever
Berichten: 31
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 17:47

ik toch maar blij met mn merries Knipoog
maar toen ik mijn hengst nog had heb ik het wel eens gedaan, het klinkt gek maarja, t moet gebeure,
en hij deed alof het de normaalste zaak van de wereld was!

xx Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 18:06

Toen ik nog over stromend warm water beschikte zette ik iedere dag de slang eventjes op de koker van Lois. Nu maak ik alles 'met de hand' schoon ongeveer 1 keer per week. Met dit natte weer spat er behoorlijk wat zand en modder op wanneer de paarden in de molen lopen.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 18:22

Hmm, ik heb dat dus nog nooit gedaan bij de ruinen die ik gehad heb.
De een begon meteen te trappen, en de ander ging maar draaien en draaien.
Heb t ook nog nooit iemand zien doen overigens... Verward
Ik heb nu een hengstje van anderhalf, ik ga het boeltje dan toch maar eens schoonmaken.
Hoop niet dat ik doodgetrapt wordt... *LOL*
Mischien heeft iemand nog tips?

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 18:32

ik heb zelf 4 ruinen gehad, waarvan ik er nu twee nog heb en ik heb nu een hengst, maar dit heb ik dus echt nog nooit gedaan, moet zeggen dat ik wel eens gehoord had dat je z'n piepie zelf schoon moest maken als hij erg vies was en er allemaal vellen aan hangen, maar ik heb er echt nog nooit aangezeten en sta ook niet echt te springen om het wel te doen!
ik vind eigenlijk naar mijn idee ook niet echt nodig zolang je paard geen problemen heeft of zolang het er niet erg vies uit ziet.
als ze in de vrije natuur lopen gaat het ook allemaal goed, het zijn geen mensen die er schoon en fris uit moeten zien en ruiken, maar misschien dat dit dan weer zo'n discussie gaat worden van vermenselijking van de paarden en dat was niet mijn bedoeling Haha! , maar ik vind het onnodig!!

ooit zal ik daar komen waar ik wil zijn, ik moet alleen nog weten waar dat is.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 23:05

Voor Anne en al die anderen, in de vrije natuur regelen ze dit zelf als ze bijvoorbeeld door diep water lopen, maar wij mensen moeten paarden zonodig opsluiten en ze hun natuurlijke middelen ontnemen.
Overigens hebben merries ook edele delen die ook schoongemaakt dienen te worden, hoewel meestal minder snel problemen optreden.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 12:20

Ik heb al ff geinspecteerd Haha! en ga vanmiddag of morgen met een nat doekie of zwitsal babybillendoekje naar binnen... Verward Ben benieuwd!


anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 14:28

goh gery, ben ik toch benieuwd hoe die paarden in het wild die geen grote meren hebben om in te zwemmen dat regelen zo asl bijvoorbeeld de arabieren, die soms erg lang zonder water zitten en als ze wel water hebben is het vaak niet zo dat het zo diep is dat het tot de buik reikt.

maar als alleen zwemmen genoeg is, waarom dan zo'n uitgebreide poetsbeurt met speciale zeep en je kan mij niet wijs maken dat door alleen het zwemmen het achterste gedeelte(wat specifiek genoemd word in dit stukje)ook schoon word, bovendien is smegma vet en lost zeker niet goed op in water.

maar goed als af en toe zwemmen de oplossing is, heb ik geen problemen, in de zomer zwem ik regelmatig met ze in de zee en de weken dat we op vakantie gaan zwemmen we altijd in de meertjes in drente. Haha!

ooit zal ik daar komen waar ik wil zijn, ik moet alleen nog weten waar dat is.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 14:31

In de vrije natuur hebben ze meer sex Lovers , wordt het ook mooi schoongemaakt!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 14:33

Erg leuk stuk.

Mij ruin heeft dus ook een erg viese koker, maak hem wel eenschoon met water. Heeft iemand van jullie dus Exallibur wel een gebruikt? Ikke wel de babyolie...nooit meer dus...paard heeft een week met een dikke koker gestaan


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers