Aan de teugel tijdens buitenrit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 20:23

We gaan op de manege wel eens een buitenrit maken en dan zit ik altijd op Kimberly ( rij ik ook les op).
Als we dus buiten zijn rij meestal wel aan de teugel, dit gaat gewoon automatisch.
Maar voor een paard is een buitenrit toch een lekkere ontspanning, is een keer geen saaie rondjes lopen met de kop omlaag.

Hoe denken jullie hier over?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 20:27

Ik heb daar een hele duidelijke verdeling in:
Buiten is ontspannen, binnen wordt er gewerkt en dat weet ze ook, als ik haar buiten nageeflijk probeer te rijden krijg ik gelijk verzet! Haha!
Ik hou wel licht contact met de mond en zorg dat mijn paard aan de hulpen staat, ik hou dus wel een zekere mate van controle, maar ze mag best om zich heen kijken en haar hoofd dragen zoals zij het leuk vindt. (nou ja, sterrenkijken is niet toegestaan)

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 20:42

Als ik echt een buitenrit maak rij ik hem niet naar benenden. Alleen als hij echt zit te klieren, dan moet die voor straf even omlaag. Maar zoals jij al aangeeft, een buitenrit is voor paard en ruiter ontspanning en met het hoofd naar bendeden is het toch meer arbeid voor beide partijen. Reken maar dat de paarden het leuk vinden als ze lekker om zich heen kunnen kijken!

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 21:13

Ik vind dat een paard lekker moet kunnen ontspannen buiten, dus het maakt mij niet uit hoe hij z'n hoofd houd, alleen als het paard sssupper vervelend word en er telkens vandoor wilt gaan, rijd ik hem naar beneden.

Sanny

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 22:03

Mijn paardje gaat ook meestal uit zichzelf naar beneden lopen opeen buitenrit. Als ie wat hoort of ziet gaat ie kijken (ik laat hem ook kijken , want dan schrikt hij er minder van) en dan loopt ie weer even gewoon (niet naar beneden). En als we in draf en galop enz gaan loopt ie meestal ook gewoon. Als ie erg klierig is moet ie aan de teugel en daar heeft ie ook geen problemen mee of als we langs iets engs moeten gaat ie vanzelf weer aan de teugel lopen, net of dat hem vertrouwen geeft. Mijn advies als ze het zelf doet laat haar maar, maar probeer wel een beetje of ze niet even de hals wil laten strekken ofzo dan kan gaat ze daarna vast meer om zich heen kijken.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 22:07

Ik laat mijn paard ook gewoon ontspannen lopen, alleen als ik gallopeer met andere paarden dan neem ik hem onderin zodat hij niet gaat wegcrossen met mij!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 22:22

ik rijd me paard altijd lekker onstpannen buiten, wel aanleuning, maar niet opgereden. Lekker rond en laag.

Youri rijd ik wel op, die kan dan buiten zo ontzettend ontspannen dat je buiten der alles uitgereden krijgt.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 22:31

Als ze het vanzelf doen; laat ze maar doen! Maar je kunt het beter niet zelf gaan proberen. Ik vind dat ze goed rond moeten kunnen kijken, lekker ontspannen. Lachen

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 22:39

buiten rijd ik hem niet aan de teugel, puur omdat het een ontspanning is en vaak ook beloning voor het werken is
ik denk er nooit bij na, tijdens een buitenrit doe ik het niet

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 22:47

Ligt aan de pony.
Met Robin, schrikt nergens van enzo, deed ik het meestal wel, niet echt helemaal rond maar wel een beetje nageeflijk en naar beneden. Lukte niet altijd maar goed. Met Riona doe ik dat denk ik niet. Ze moet haar aandacht bij een buitenrit er goed bij houden anders schrikt ze ergens van o.i.d. Scheve mond\

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 22:48

Citaat:
Op 2001-12-06 21:39, schreef Yentl:
buiten rijd ik hem niet aan de teugel, puur omdat het een ontspanning is en vaak ook beloning voor het werken is
ik denk er nooit bij na, tijdens een buitenrit doe ik het niet




yentl aan de teugelrijden moet ook onstpanning zijn.
en geen spanning dan is het niet goed.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 23:21

Het kan geen kwaad om je paard buiten ook te laten werken, dus ook voorwaarts, neerwaarts. Ook andere zaken kun je buiten gewoon oefenen, alsof je in de bak bent.
Aan de andere kant kun je ook losjes in de bak rijden, zonder iets te vragen.
Belangrijkste is dat je niet altijd alle aandacht opeist met oefeningen. Neem ruim de tijd om ontspannen en losjes met je paard te rijden, zowel in de bak als buiten. Alles met mate is nog altijd de beste remedie, hoe je dit invult moet je zelf bekijken maar zorg voor veel afwisseling, in welke vorm dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 09:41

Zoals ik het in de meeste reacties lees, zien jullie 'aan de teugel' dus als een soort straf voor het paard ofzo.... Dat betekent dus dat jullie niet goed weten wat 'aan de teugel' nou eigenlijk is. Een paard dat op de juiste manier aan de teugel loopt, IS namelijk ontspannen. Dus waarom zou 'ie buiten niet aan de teugel lopen?
LET OP ik maak dus een duidelijk onderscheid tussen aan de teugel en 'in de krul' want dat zijn voor mij twee totaal verschillende dingen.

Buiten rij ik verder hetzelfde als in de bak, zonder direct teugelcontact.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 10:13

juist sonja!
Ik vind het heerlijk om buiten een lang zandpad te pakken in een hele vlotte draf. Dat kan ik hem leuk met zn neus ind e lucht laten doen, of aan de teugel. Op die laatste manier strekt ie de rugspieren, en gaat zn rug beter gebruiken. Iwaldo is er ook zoeentje van zodra je contact maakt en hem iets naar beneden wil hebben, gaat ie zich verzetten'want hijheeft altijd geleerd van de baas en de voorgaande bijridjer dat buiten 'met het hoofd onhoog'betekent. Best, als ik dat ook wil. Maar ik wil ook kunnen beslissen of hij daar lager loopt.

Bovendien kunnen paarden net zo goed ontspannen aan de teugel, als met het hoofd omhoog. Dat is dus absoluut geen reden om hem niet rond te rijden. Voor mij is puur de enige reden om hem een beetje rond te laten kijken, en het soms uit de weg gaan van een gevecht.

Heid
Berichten: 36
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 10:58

Als ik buitenrij wissel ik het af. Ik begin aan de teugel en laat hem dan langzaam gaan. Op de terugweg exact hetzelfde omdat hij er nogal eens een vaartje in wil zetten (hihihi en dat voor zo´n ougie-hij is 37!).

Doeg!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:16

Ik rijd buiten altijd met een lange teugel. daarmee geef ik hem voor mijn gevoel ook vertrouwen en wordt hij rustiger. Als hij gaat stinkmoddern pak ik hem even kort, maar liefst daarna gelijk weer lang! Hij mag kijken wattie wil en hoe hij wil, we maken maar 1 bosrit per week en dat is zijn feestje!

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:38

Ik zie hier veel reacties dat als het paard vervelend wordt dat ze zijn/haar paard dan aan de teugel rijden om hem onder controle te kunnen houden maar het wordt ook gebruikt als straf en dat vind ik niet zo'n goed uitgangsount want dan denkt het paard zodra hij aan de teugel moet lopen dat hij iets verkeerds gedaan heeft en gaat het hem/haar alleen maar tegenstaan de volgende keer dat het paard aan de teugel moet, lijkt mij en volgens mij krijg je hem zo dus nooit ontspannen.Toch?
Groetjes van Jessica Schijnheilig

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:45

Toen ik nog fatsoenlijke buitenritten kon maken (bij mijn vorige stal) reed ik regelmatig drsssuurmatig buiten. Prima oplossing als de bak niet goed was. Op een lang pad kun je prima een stukje schouderbinnenwaarts rijden, op een breed pad een stukje wijken, geen probleem. Tempowisselingen, overgangen, kan allemaal prima! Meestal maakte ik op het laatst nog wel een flink galopje, maar dan gooi ik niet alles los. Alleen het laatste stuk, als uitstappen! Maar goed, voor de ontspanning is buitenrijden ook lekker en dat doe ik nu (tot zover dat mogelijk is in dat Huilen park waar je in een kwartier stappen uitgekeken bent....).

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 13:43

Ik rijd 'm altijd en overal nagevelijk behalve als ik aan het halster zonder zadel een rondje ga stappen Haha!
Mijn paard zoekt het uit zichzelf op en daarnaast als ik 'm niet rondvraag gebruikt ie z'n rug niet waardoor ik niet kan zitten,Ik raak soms uiut balans soor 'm dan in zijn mond. waardoor hij z'n rug vastzet en in 3 delen gaat rond sjokken no thanx.
Ben veel te zuinig op die rug

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 14:24

Aan een lange teugel rondhobbelen is niet vriendelijk voor je paard: hij slijt daar alleen maar van doordat hij zijn gewicht + dat van de ruiter op zijn voorhand gooit. Maakt niet zoveel uit als je af en toe eens een ritje op deze manier maakt, maar als je regelmatig buitenrijdt wordt je paard hier bepaald niet beter van.

Ik rij buiten dus net zo serieus als in de bak, behalve als we stappen, dan lopen ze aan een lange teugel, zodat ze wat rond kunnen kijken. In draf en in galop altijd "aan de teugel".

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 15:26

Citaat:
Op 2001-12-07 13:24, schreef Mieke:
Aan een lange teugel rondhobbelen is niet vriendelijk voor je paard: hij slijt daar alleen maar van doordat hij zijn gewicht + dat van de ruiter op zijn voorhand gooit.


Ben ik het niet mee eens. Een paar is zelfs gebouwd om om zijn voorhand te lopen. Dat wij hem nou op die achterhand zetten...

En daarbij 'niet vriendelijk'?? Verward Ik vraagme echt af hoe je daarbij komt, alsof het wel vriendelijk is om er altijd aan te werken...?? Stap je hem ook zo uit?

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 16:28

idd sonja en laura, dat probeerde ik yentl ook een beetje duidelijk te maken Haha!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 16:31

gail in de natuur hoeft een paard niet ook met dat gewicht op de voorhand te sjouwen want dan zit er niemand op. Daarom is het juist zo belangrijk om het gewicht naar die achterhand te plaatsen als men aan het rijden is.

Mieke bedoeld dat het niet vriendelijk is om (on)bewust op die manier je paard de vernieling in te rijden.
Mijn paard stap idd alleen met lange teugel in /uit en verder altijd nagevelijk als ie lang komt in de draf of galop gaat dat vwnw met ruggebruik

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 16:34

Ik rij buiten gewoon in ontspanning. Alleen als er iets engs is, of ze is heel druk dan 'moet' ze aan de teugel lopen. Ze vindt het ook heel prettig om aan de teugel te lopen als er iets engs is. Alsof ze dan houvast heeft... zo van.... ' jij bent de leider... breng mij naar een veiliger oord' Haha!