[VD] Spaanse Pas

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

[VD] Spaanse Pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 19:24

Ik ben mijn haflinger nu spaanse pas aan het leren, hij doet het op zicht goed en luistert steeds beter naar het commando, maar er is 1 klein probleempje, hij wil maar met 1 been spaanse pas doen. Alleen het been waar ik de zweep heb, of op de grond waar ik sta, maakt hij een pas.
Het blijft ook een voorwaartse bewegingen, maar het andere been, waar hij geen 'pas' mee maakt, sluit hij dan ieder keer snel bij. Haha!
Hoe krijg ik hem zover dat hij het met allebei zijn voorbenen doet? Met elk been appart lukt het maar allebei niet.

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 23:49

Hhhmmmzzz... Mijn haflinger snapt gewoon helemaal niets van de spaans pas. Dat komt denk ik omdat ik in het begin voetje geven niet met aantikken van de zweep heb aangeleerd. Bloos!
Ben toen gewoon verder gegaan met andere onderdelen....
Sorry hier heb je natuurlijk niks aan.. Bloos
Succes in ieder geval!!

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 11:43

gewoon door oefenen en niet belonen als hij alleen 1 pas maakt, tegelijkertijd heel vlug in het tempo van de stap zijn benen om en om aantikken vlak voordat hij ze gaat optillen, ik ga ervanuit dat je je haflinger hebt geleerd dat als je je zijn been aantikt hij deze moet gaan optillen.
Zo heb ik het marquez aangeleerd en hij snapte het vrij snel, vooral het uitblijven van de beloning werkte erg goed. Voor mij werkte het maar misschien heeft iemand anders er een hele andere mening over.
Succes!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:53

Door pas voor pas te vragen. Een paard dat te veel naar voren wil gaat vaak zo lopen. Hij moet namelijk leren zijn bijde benen in een gelijkmatig ritme op te tillen.

Dus vraag in stilstand een been. Tijdens het naar beneden komen van dat been vraag je hem naar voren en houd dat direct weer in om het volgende been te kunnen vragen. En dan zo langzaam aan opbouwen.

Probeer hem niet met trekken of rukken terug te houden. Maar leer hem jouw tempo aan te houden. Dus als jij langzaam en Verzameld loopt is het de bedoeling dat hij ook langzaam en verzameld gaat lopen.

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 23:57

Mikey kon eerst ook alleen maar 1 kant
GEwoon door blijven oefenen en doorzetten!!!
Het gaat je lukken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 09:43

Als je paard het aan de ene kant beheerst, ga je vervolgens selectief belonen: je wilt uiteindelijk een mooie serie Spaanse passen en niet dat je paard na elke pas stilstaat om zijn wortel in ontvangst te nemen. Je beloont dus eerst voor een pas, dan voor twee en vervolgens voor drie, en ga zo maar door.

Hetzelfde systeem kun je hanteren voor het moeilijke been: dat hij het andere been goed kan weet je nu wel, dus hoef je daar niet meer voor te belonen. Beloon daarentegen steeds voor het moment dat het moeilijke been net even iets langer opgehouden wordt. Dan zal je paard vazelf tot de conclusie komen dat hem juist bij dat been de truuk zit. Ook helpt het als je in het begin bij het vragen van de Spaanse pas aan de kant van het moeilijke been gaat staan, en hem eerst in het halthouden te vragen dat naar voren te gooien en vervolgens direct vanuit die beweging aan te stappen. Zoals Josien beschreef dus eigenlijk, maar dan speciaal voor het moeilijke been. Laat het andere been even helemaal buiten beschouwing want dat doet het immers al. Als je paard vervolgens ook het moeilijke been goed opgooit in de stap, dan kun je weer beginnen met belonen voor het combineren. Je moet niet vergeten dat de Spaanse pas nogal wat van het evenwicht vergt en dat het nog niet zo eenvoudig is om de voorbenen om en om uit te strekken in de beweging. Jou paard laat nu zien dat hij het aan de ene kant goed beheerst en wil daarmee eigenlijk gewoon vragen of je hem nu even met die andere kant wil helpen. Lachen

Veel succes!

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 09:52

je zweep is aan de andere kant van je pony vast houden

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 21:50

Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag OK dan!

Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:30

als ik het bij mijn pony doe.. die gaat gewoon boos stampen .. Hehe Gaaaap

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 00:58

dat heeft mijn pony ook, met voetje geven dan, maar gewoon een tijd weer bezig zijn met dat voetje dat hij niet op commando geeft, als hij dat foutloos doet na een tijd weer af gaan wisselen. Zo gaat hij ze op een gegeven moment allebei gebruiken.