vraagjes over mijn nieuwe paardje!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-01 18:01

- hij wil alles wat hij ziet eerst een bekijken (liefst kauwen)! Als ik hem borstel wil hij heel de tijd de borstel hebben, heb hem al een tijdje laten snuffelen (dan bijt hij er in, Staat dus al een schattig randje tanden in een borstel!) en toch wil hij hem heel de tijd hebben!
Is dit speelzigheid? of verveling? (staat er nu nog geen anderhalve dag!)
Ik had ook even een deken op gelegt (gewoon een losse deken, om te zien hoe hij reageerde) hij vond het allemaal best, maar zodra ik hem in handen heb, wil hij knauwen! Verward

- wat kan ik hem allemaal voeren? had hem gisteren veel hooi gegeven, want dan kon hij lekker rustig knagen, en vanochtend was het allemaal op! Hij heeft in zo'n 24 uur bijna een hele baal op!!! Maar verder 1 sneetje brood en een beetje gras ( gewandeld met hem) Nou geef ik hem dus wat minder, maar hoeveel plaaken geven jullie per dag?
Zodra ik ga rijden geef ik hem wel wat voer erbij, maar de eerste week lekker rustig doen! (rijdt ik ook weinig... en hij kan nou lekker rustig wennen!)
Maar wat geven jullie zoal? Het is een haffie van 145 en nou is hij echt mooi (niks te dik! WONDER!)
Haha!

Maareh iemand tips, ideen?
Verward


xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:10

nou wees maar niet bang dat is gewoon speelsheid!!! mijn pony bijt ook overal in wat hij te pakken kan krijgen!!!! zelfs zijn deken enzo!!!
hij maakt het gelukkig niet kapot!!! daar moet je wle op gaan letten!!!
noui doei!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:23

Nou een pony blijft altijd eten, dus het is wel normaal dat zijn hooi zo snel op is.

Voer bestaat uit 2 belangrijke delen:
-het ruwvoer:

+ onderhoudt een continue verbranding in de darmen

+ is noodzakelijk bij het verteren van krachtvoer

+ heeft een trage verbrnading, dus voedsel voor op lange termijn Knipoog

- het krachtvoer:

+ energierijk voedsel (snellere verbanding)

+ zitten noodzadekelijke deeltjes in

+ geeft snel veel energie


Krachtvoer is goed als je met je paard veel werkt en kan dus opgedreven worden als je intensief rijdt. Maar ook een paard dat niet werkt kan een beetje krachtvoer verdragen, omdat het bijna noodzakelijk voedsel bevat. Dus ene klein handje... gewoon ongeveer wat je vast hebt als je met je 2 handen tegeneen schept (duidelijk Verward )

Ruwvoer mag een paard in principe zoveel hebben als hij wilt, alleen heb je aarden die blijven opeten. Als je paard op stal staat is volgens mij een halve baal hooi voldoende. Je kan dit eventueel aanvullen met een beetje stro (minder stoffig) of lucerne met 'hooistruktuur' (ook tegen stofallergie).

Verder kan je nog biet geven of wortelen. Dit hoort ook eerder onder ruwvoer en het voordeel is dat bieten veel vocht bevatten en dat het je een emmer water kan besparen (als je geen automatische drinkbak hebt Knipoog )

Verder moet een paard regelmatig ontwormd worden, sommigen zeggen om de 2 maanden, maar ik ben eerder voor 1 of 2 keer in't voorjaar en 2 keer in't najaar (met 1 of 3 maaden tussen).
Een keer in't jaar moet hij gevactineerd worden, tegen tetanos (?) en dat doe je best rond deze tijd, omdat in de meeste pikiren ook een antigriepmiddeltje zit.

Zo, dat is het zeker?

Oja, voor de rest moet je het voedsel in kleine porties geven, dus veel keer een klein beetje. Dat wist je waarschijnlijk al *LOL* .
En als je iets aanpast in je 'voerschema' doe je dat best geleidelijk aan. Dus niet de ene keer 0,5 kilo brok geven en de volgende dag 3 kilo!

Of je paard genoeg, te weinig of te veel krijgt, kan je alleen maar zelf bepalen. Hier geldt het oog van de meester Knipoog . Als hij te veel krijgt naar je idee, omdat hij dik wordt, dan moet GELEIDELIJK aan minder gaan geven. En omgekeerd als hij te mager is.
Dit of mager zijn zie je trouwnes niet aan de buik, want bij paarden die op de wei staan is die altijd dik (grasbuikje Knipoog ), maar bevoorbeeld aan de nek als daar vet rolletjes komen. Verder kan je voelen aan de ribben. Als je ze voelt, maar niet zie, is je paad goed *LOL* .
Er zijn meer paarden te dik dan te dun *LOL* .

Vele succes!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-01 18:50

Kijk, ik wel hem niets te weinig geven, maar ook niet te veel (want dan krijg je zo'n vetzakje... HIHI, en dat zijn ze snel hoor, die haflingers) maar hij krijgt dus wat minder hooi, en de eerste weken wil ik hem niet te druk maken met voer, want dan is hij meteen feller (zei de oude eigenaar) , kan ik lekker rustig hem leren kennen!

Ennuh, ander vraagje, kennen jullie misschien het paardenfonds? Verward

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 19:38

van dat bijten, dat deed Loki ook heel erg in het begin, volgens mij was het gewoon uitproberen na een paar weken was het helemaal over

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 22:10

He dat lijkt mijn paard wel. Die bijt ook echt in alles wat los en vast zit, van mijn jas tot toevallig voorbijkomend nietsvermoedend ander paard. Niet gemeen, maar gewoon vind ie lekker ofzo. Ik heb het hem eerst geprobeerd af te leren (een jaar of 2), maar dat lukt dus echt niet. Dus nu laat ik het maar zo, zolang hij niet in mij bijt. Hij heeft nu ook een speelbal in z'n stal waar hij vrolijk in los bijt.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar als je net zo'n paard hebt als ik kan je het wel vergeten dat het over gaat.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 22:17

Nou... 1 hele baal is wel errug veel hoor! (of je moet hele kleine baaltjes hebben...)

En dat bijten; dat kan ook liggen aan doorkomende tanden bij jonge paarden.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-01 20:30

het zijn van die balen van zo'n 40x40x60 (schat ik)
Nou krijgt hij minder hoor en een 3 kwartier op de wei, en een snee brood... (zaterdag ga ik hem rijden...)
Haha!

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 20:44

Haffie Thijs, 1,50m, kreeg bij ons 2x per dag een halve schep gewone brok, 3 flinke plakken hooi en een kilo wortelen per dag. Hij at ook een beetje stro, maar niet overdreven veel. En hij ging iedere dag op de wei, maar daar staat in de winter niet veel gras op. Ik reed een keer of 4-5 per week. En hij was zeker niet te mager!

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:17

Hij is natuurlijk nog redelijk jong, dat heeft er ook mee te maken. Die van mij doet het ook, is inmiddels al weer 5 jaar, maar vreet jassen, asbakken, alles. Het is nog erger geweest, er was een tijd dat je het hoofdstel nauwelijks aan doen omdat ze de neusriem in haar mond had *LOL*

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-01 12:59

nou, het is nou al iets minder maar nog erg hoor, maar ik probeer het gewoon afteleren, hij mag alles besnuffelen, maar niet happen...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:31

Een baal hooi??? Weet je hoe veel dat is? Mijn paarden krijgen niet meer dan 3 plakken per dag en er gaan heel wat plakken in een baal...

Mijn paarden pakken ook borstels vast en hoevenkrabbers, halstertouwen etc. Ik vind het niet erg, lekker speels.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:40

Je hebt grote en kleine balen hé Knipoog .
In een kleine baal gaan ongeveer 6 "plakken". Dus 3 plakken is een halve *LOL* .


Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-01 12:09

het zijn kleine baaltjes hoor...
ennuh, krijgt nou wel minder hoor, maar de eerste dag die stress he...
Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 16:01

Het is zeker een ruintje, of niet? Om de een of andere reden willen die altijd alles in de mond hebben. Ik heb zelf twee merries die dat helemaal niet hebbe, die zijn wat zelfstandiger, maar de ruintjes willen de hele tijd aan het halstertouwn kluiven of aan de borstels, of als je hoeven aan het uitkrabben bent zitten ze aan je kont. Ze bijten niet gemeen ofzo, maar gewoon een beetje klieren. Ik denk niet dat je er iets aan kan verandere, als je het verbied zoeken ze wel weer wat anders.
Op dit moment hoeft hij nog niet zoveel te eten, goed hooi is het belangrijkst heeft hij ook wat te doen. Als je wat meer gaat rijden zou ik hem wat krachtvoer bij gaan geven. Je kunt zelf na een tijdje wel aanvoelen of hij meer of minder nodig heeft. Ik voer zelf ook op het oog en op m'n gevoel bij het rijden. Mijn paarden krijgen zo'n 4 plakken hooi per dag, over de hele dag verdeeld. Zo hebben ze steeds wat te doen.
Heel veel succes met je paardje!!
Groetjes Petra.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-01 20:19

vandaag had hij een actie hoor, ik liep met hem, aan een lang halster touw gewoon wat over het erf te dralen (krijgt hij beweging...) en hij liep netjes langs me, gaat hij achter me lopen en met zijn snuit in me haar... Haha! gek beest...

en ja het is een ruin...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iris94, s0173957 en 33 bezoekers