Sarcoidose/Sarcoid, een paar vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mambo
Berichten: 167
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: groningen

Sarcoidose/Sarcoid, een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 22:18

hoi,

Vandaag kwam de DA mn paardje (= schimmel) bekijken aangezien hij een bobbeltje heeft op zn achterbeen (voorkant koot). Ik was er best wat ongerust over omdat de DA de vorige keer zij dat het wèl moest weg trekken, en dat is dus niet gebeurd. De diagnose van de DA is dat het om een Sarcoidose of een Sarcoid gaat, kanker dus. zeker weten doet ze niet, want daarvoor moet een biopsie genomen moet worden maar het bobbeltje is te klein.
zolang het bobbeltje niet veranderd of groeit is er niets aan de hand maar wanneer dat wel het geval is moet ik meteen bellen. nu weet ik dat het nog een hele tijd kan duren, of misschien wel nooit, maar ik zou toch graag willen weten of er mensen zijn waarvan hun paard ook zoiets heeft gehad en er voor behandeld is. ze heeft me kort wat uitgelegd over de verschillende methoden, maar aangezien het nu nog niet van toepassing is ben ik er niet al te veel op in gegaan. ook had ze me het verschil uitgelegd tussen een Sarcoidose en een Sarcoid, alleen ik heb het niet helemaal onthouden dus misschien dat iemand het weet?
ohjah, ik had nog een vraagje:
is het zo dat wanneer je het bobbeltje/tumor verwijderd hij altijd terug komt?

nouja, k hoop dat iemand wat antwoorden heeft!

Het is erg om iets moois te verliezen,
Maar het is erger om het nooit gehad te hebben..


Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 01:03

Ik heb vorige maand een QH van 9 jaar laten keuren en deze had een klein plekje op zijn kaak en een wat grotere plek onder zijn buik. Het bleken sarcoiden te zijn. Huidkanker wat wel geopereerd moest worden, omdat het anders over het lichaam uit zou breiden. Aangezien ik het een heel leuk paardje vond, wilde ik het wel kopen en laten opereren, maar alleen de operatie kostte al zo´n 1500 euro en aangezien het paardje 1 dichtgeslibde halsader had was het risico te groot dat de andere halsader ook door het infuus zou beschadigen. De koop is uiteindelijk niet doorgegaan, mede omdat de sarcoiden terug konden komen en het mogelijk een lijdensweg voor het paard zouden zijn. Ik heb 'sarcoid' via de zoekfunctie op internet opgezocht. Sarcoiden zijn weg te halen maar de kans is zeer groot dat het terug komt. Een am. paardenarts had een paard dat 6 jaar lang een lijdensweg heeft gehad. Het paard werd herhaalde malen geopereerd maar het bleef uitzaaien. Men heeft het paard uiteindelijk laten inslapen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 01:07

Even een aanvulling, alleen in Utrecht op de Uithof en bij de kliniek in Kesteren (meen de Lingenhoeve oid) opereren ze dit soort huidkanker heb ik mij laten informeren.

Mambo
Berichten: 167
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 19:16

dank voor je (niet zo positieve helaas) reactie!
Ik wist al dat het alleen in Utrecht (en dacht ook Ermelo) te behandelen is, maar dat het wel goed te behandelen is mits je er snel bij bent. Het plekje zit dus op zn onderbeen, en heeft geen uitzaaiingen. het schijnt een veel voorkomende plek te zijn, dat gedeelte van t been. verder heeft ze niet verteld hoe groot de kans op uitzaaiingen is, maar ben ik eigenlijk wle benieuwd naar. ik ga nog even wat zoekmachines raadplegen Lachen

Het is erg om iets moois te verliezen,
Maar het is erger om het nooit gehad te hebben..

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 20:34

ook mijn tinkertje heeft deze aandoening! we zitten middenin de behandelingsfase....

Boyd heeft de bulten op zijn koker en binnekant benen en liezen...ook inwendig in zijn koker heeft ie 1 van zo'n 3 cm grootte.

de arts van de kliniek (garijp) heeft overleg gepleegt met utrecht en zo besloten hem te gaan behandelen dmv bevriezen!ook inspuiten met BcG's (als ik het goed schrijf) was een optie..daarvoor zou hij 4 keer (1 keer per week) naar utrecht moeten om ingespoten te worden.volgens utrecht had bevriezing ongeveer hetzelfde effect , dus hebben we besloten dit eerst te gaan proberen.

op zijn koker zal dus een gat vallen van zo'n 2 euro muntstuk.wat als het goed is weer zal genezen.
ik moet zeggen dat ik wel wat schrok toen ik dit hier allemaal las....had er een iets minder triest beeld van eigenlijk.

ik heb eigenlijk helemaal niet begrepen van de arts dat het een kwaadaardige aandoening was.wel dat het hardnekkig is...en inderdada weer kan terugkomen.

Mister B

* it takes wings to make miracles happen*

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:13

Ik hoop dat jullie paardjes er goed bovenop komen! Ik wens jullie heel veel succes en sterkte toe. Houd me op de hoogte hoe het is gegaan, want ik heb ergens toch een zeer vervelend gevoel over die 9-jarige QH. Die ging gewoon de handel weer in, onder het mom van ""ze moeten zo'n beest niet laten keuren maar gewoon voor het plezier gebruiken". En mensen die denken dat het gewoon een soort wrat is hebben pech dan. Het paardje moet lijden door mogelijke onwetendheid.

vertigo

Berichten: 204
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Moerbeke, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:03

Bij mijn paardje zijn er 8 jaar geleden sarcoiden verwijderd dmv operatie.
Het ging inderdaad om goedaardige gezwellen, die hardnekkig kunnen zijn. De da had zoveel mogelijk omliggend weefsel verwijderd, om de kans op terugkomen te verkleinen. Er zijn geen gezwellen meer ontstaan, en paardje is nog altijd gezond, het hoeft dus niet dramatisch te zijn!

Logica brengt je van A naar B; verbeelding brengt je overal!

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 08:54

vertigo schreef:
Bij mijn paardje zijn er 8 jaar geleden sarcoiden verwijderd dmv operatie.
Het ging inderdaad om goedaardige gezwellen, die hardnekkig kunnen zijn. De da had zoveel mogelijk omliggend weefsel verwijderd, om de kans op terugkomen te verkleinen. Er zijn geen gezwellen meer ontstaan, en paardje is nog altijd gezond, het hoeft dus niet dramatisch te zijn!


wel fijn om ook te horen dat het dus ook gewoon allemaal goed kan gaan! geeft weer een beetje moed....
we proberen eerst bevriezing..wil dat niet dan zal het alsnog operatief moeten...maar door dat het bij B een verhoogt risico is ( oa door zwaar type paard, volledig op zijn rug moeten liggen etc etc.....) stellen we dat nog even uit....

hoe minder risico hoe beter!

Mister B

* it takes wings to make miracles happen*

Mambo
Berichten: 167
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 18:43

t klinkt allemaal best wel eng! vind t maar nix, die bobbels..
Ik hoop voor je dat de behandeling aan slaat, Xena!
Hoelang heeft Boyd die bobbels al? en is het bij jou ook begonnen met 1 bult?

Het is erg om iets moois te verliezen,
Maar het is erger om het nooit gehad te hebben..

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:28

Mambo schreef:
t klinkt allemaal best wel eng! vind t maar nix, die bobbels..
Ik hoop voor je dat de behandeling aan slaat, Xena!
Hoelang heeft Boyd die bobbels al? en is het bij jou ook begonnen met 1 bult?



eigenlijk is het bij Boyd best wel sluipend gegaan...dacht ook eerst toen ie inderdaad 1 plekje kreeg dat het een wratje was ofzo....

tot er meer kwamen, en er 1 een soort blauwgrijzige bal werd.
deze is bij de bipsie ook weg gehalt, maar komt nu alweer terug.
hoop ook dat de behandeling aanslaat...vind het best wel eng

Mister B

* it takes wings to make miracles happen*

irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:51

Mijn paard,Jewel, heeft ook Sarcoides gehad. Wij zijn met haar een paar keer naar Utrecht gegaan. Daar hebben ze haar om de drie weken ingespoten met BCG-injecties. Perfect!!! Bij wijze van spreken: Als sneeuw
voor de zon, verdwenen ze.

Mambo
Berichten: 167
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 12:19

das fijn om te horen! wanneer be je naar Utrecht gegaan, toen ze begonnen t veranderen of meteen al toen je ze ontdekte? De DA raadde mij aan er niets aan te doen zolang ie niet veranderde, maar ja..voorkomen is beter als genezen lijkt mij?

Het is erg om iets moois te verliezen,
Maar het is erger om het nooit gehad te hebben..


irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:08

Wij kochten haar met plekken op haar borst en een wrat. De onafhankelijke zeer ervaren DA, die ik heb ingeschakeld, keurde haar goed maar met schimmel en een wrat. Nou, een goed paard laat ik daarvoor niet staan, want ok schimmel het is vervelend maar met goed behandelen komt zo'n beest ervan af. De wrat zag ik ook geen probleem in, die zou ik door mijn eigen DA wel laten wegvriezen of zo. Dit was zo ongeveer 3 jaar geleden.

Toen Jewel bij ons thuis was, liet ik de mijn DA komen. Pas afgestudeerd ventje. Hij keek ernaar en vroeg mij hoe oud Jewel was. Ik zei 10 jaar.
Volgens hem kon een paard van 10 jaar geen wratten krijgen, dat kregen alleen jonge paarden onder de 4 jaar. Dit i.v.m. de weerstand.
Hij deed een biopsie en stuurde het door naar Utrecht. Die bevestigde zijn vermoedens. De plekken en een wrat waren SARCOIDES.
Volgens Utrecht waren ze goed te behandelen. Er waren verscheidene
opties. De makkelijkste waren BCG-injecties. Ze had plekken op haar borst, lies en singelplaats. Die plekken moesten 4 keer met BCG-injecties worden geinjecteerd. Zo gezegd zo gedaan. Dr. Klein van Utrecht behandelde Jewel, hij zei ons wel dat hij niet kon garanderen dat het nooit meer terug kwam. Maar ja we deden het toch. Na de tweede behandeling viel bij thuiskomst de wrat er spontaan af. De andere plekken vertoonden bloed en wat etterige substantie. Ik belde nog met Utrecht en die zeiden dat het erbij hoorde. Na de derde keer zag het al stukken beter uit. Na ongeveer 3, 4 maanden waren ze weg en (afkloppen) tot op heden zijn ze niet meer terug gekomen.

Mambo
Berichten: 167
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 22:41

fijn voor je!! dus je bent wel meteen naar Utrecht gegaan? ik wil het liefst dat ding zo snel mogelijk weg hebben, maar goed ze zeggen dus dat het geen kwaad kan zolang ie niet veranderd. en om m dan te gaan behandelen terwijl ie gezond is..ik zit er aan te denken een second opinion te vragen. mijn veearts vond trouwens mijn paard ook te oud voor wratten, hij is nu 3,5.

Het is erg om iets moois te verliezen,
Maar het is erger om het nooit gehad te hebben..

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:46

okee ik moest even diep graven in mn geheugen maar dit is wat ik nog weet over sarcoid.
Ze metastaseren (uitzaaiien) niet, omdat het goedaardige tumoren zijn. Wel kunnen ze op verschillende plaatsen op het lichaam tegelijk voorkomen. Men denkt dat t veroorzaakt wordt door een virus, maar het gaat slechts zeer zeldenvan dier op dier over.
Therapie kan mbv bevriezing of BCG. Met het laatste worden voor zover ik weet goede resultaten bereikt in Utrecht, het is echter niet geschikt voor de onderbenen omdat er daar ernstige zwelling kan optreden na BCG-therapie.
Prognose is afhankelijk van de plaats van de tumor en ook van de grootte. Behandeling helpt niet altijd en ook kunnen de tumoren na behandeling terugkomen.

pfff nou dat moest van heeeeeeel ver komen....hopelijk heb je er iets aan en succes met je paardje verder!

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:28

Die van mij had een grote achter z'n oor. Die moest dus weg!
Er zijn 3 behandelingsmethoden:
- chirurgische verwijdering (waar mogelijk; in de helft van de gevallen komt de tumor terug)
- bevriezen van de tumor (vaak effectief maar kan alleen maar als het klein is)
- inspuiten met geneesmiddelen. Dit zijn een product uit de tuberculosebestrijding (BCG) of zeer toxische cytostatica (uit de kankerbestrijding). Dit kan alleen in Utrecht, resultaten zijn goed.

Geen van de aangegeven methoden levert 100% succes op. Ik heb in overleg met de DA gekozen voor de eerste methode omdat ik geen zin had 3 of 4 keer naar Utrecht te gaan vanuit Drenthe. Het lijkt goed te gaan, als er toch iets terug komt (twijfel op dit moment) laat ik die bevriezen en dan hoop ik dat ze niet terugkomen!
Hele kleintjes die niet groeien en niet op een vervelende plaats zitten, zou ik trouwens niks aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:36


Mambo
Berichten: 167
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 18:14

hij is idd niet zo groot (ong de grootte van een 20 eurocentje) en hij heeft er ook geen last van. wel is zn voetje soms wat warmer dan de rest, kan dat hier ook mee te maken hebben? hij is op t moment geblesseerd aan het zelfde been (oude verdraaing die weer opspeeld nav verkeerd DA advies..) dus het ligt voor de hand te denken dat het door de blessure komt. maar wil toch wel even weten of zo'n sarcoid(ose) dat ook kan veroorzaken.
dankje Ilindra Lachen

Het is erg om iets moois te verliezen,
Maar het is erger om het nooit gehad te hebben..

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:27

weet iemand ook iets over een inwendige( ooit van gehoort of ervaring mee?)...??
mijn tink heeft dus meerdere waaronder een inwendige in zijn koker..ook uitwendig heeft ie ze daar..

ik laat ze dus bevriezen binnekort

Mister B

* it takes wings to make miracles happen*

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 22:29

Onze shet van 32 jaar had afgelopen zomer op de schaamlippen een bobbletje zitten ter grootte van een kers...
Maar dat kersje groeide maar door en ging ook heftig bloeden als ze met haar staart zwiepte

Inmiddels tot een pruim gegroeid de DA erbij die haar nog geopereerd heeft,en heel diep alles heeft weggesneden.Bij pathologie(kwaadaardig) waren de snijvlakken schoon,maar het kan weer terugkomen.
Is tot op heden niet het geval gelukkig.

Als je er snel bij bent en alles ruim kunt wegsnijden is de kans op recidief het kleinst Verward

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lizy29, Mariett en 25 bezoekers