manege paard kopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mel_kreeft

Berichten: 755
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Warwick University (en in de vakanties in Sassenheim)

manege paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 19:58

Hoi allemaal!
Ik was laatst aan het denken, en ik vroeg me eigenlijk af, wat jullie bokkers vinden van manege paarden kopen? Denken jullie dat je daar nog iets mee kan (met rijden bijv. of is zo'n paard een beetje 'verpest')? en duurt het heel lang voordat zo'n paard je vertrouwd? en nog een vraag ..... Schijnheilig hoeveel zou je nou betalen voor een manege paard?

nou dat was het dus Pling
ben benieuwd naar jullie antwoorden OK dan!

groetjes mellietjuh Haha! *LOL*

Hand out the window
Floating on air
Just a flip of the wrist and I'm waving you goodbye
... ♥


xx_Irisje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:00

hangt er van af hoe lang een paard al mee loopt wat voor manege enso..
ik hebd r wel voer egdacht afgezien dat ik geen geld had..
maar wou een merrie kopen die ik goed kende.. beetsje kon ookk redelijk lopen (l proef) maar was wel verpest.. niet heel erg maar geen goed paard meer..
denkk dat k t neit zou doen.. paarden zijn vvaak (niet alitjd) niet helemaal goed meer

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


mel_kreeft

Berichten: 755
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Warwick University (en in de vakanties in Sassenheim)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 20:04

ja, dat dacht ik dus ook eigenlijk wel, maar zijn er toevallig mensen die het wel hebben edaan, en daar goeie ervaringen mee hebben?? Haha!

Hand out the window
Floating on air
Just a flip of the wrist and I'm waving you goodbye
... ♥

Marit200
Berichten: 27
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:08

Ik zou persoonlijk geen manegepaard willen kopen. Zeker niet als het paard al langere tijd meedraait in de lessen. Je moet ze op rijtechnisch gebied natuurlijk behoorlijk bijspijkeren maar ze moeten ook hard werken en ik denk dat manegepaarden lichamelijk dus meer 'versleten' zijn.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:11

Ligt eraan wat voor paard , hoelang hij al manege paard is , hoe oud , of ie wat mankeert enz enz. Splash was eerst ook van de manege , is 5 jaar en is nog geen jaar manegepaard geweest , niks aan de hand dus, maar een vriendinnetje van mij wil het ook , paardje van 17 (shoot me if im wrong) al zoveel jaar een manegepony , last van dr voorbenen , ik vind dat onwijs zonde van je geld , je hebt misschien nog een paar jaar plezier dr van, kan dr niet lang meer rijden , dan gaat zo'n beestje pijn krijgen , moet de dierenarts komen , en dan laat je dr inslapen of overlijdt ze , ik zou het persoonlijk nooit doen om een oude manegepony te kopen , ook al hou je er nog zo veel van....

    S p o t.

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:14

nou tja, het kunnen ook voordelen zijn, een manegepaard........
als je er 1 van een goede manege haalt, kun je best wel paarden tegenkomen die goed kunnen lopen, want als het een paard is die door de gevordere ruiters worden gereden kunnen ze vrij veel! en ze hebben natuurlijk een superconditie!

De vogeltjes doen het......... de bijtjes doen het...... zullen wij het ook doen?!
nee joh gekkie, wij kunnen toch niet vliegen!! Bloos

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:15

Ik vind de manege paarden altijd iets 'doods' over zich hebben. Alsof ze de lust in het leven verloren hebben. Moeilijk uit te leggen, maar ik zou geen manegepaard kopen als ik verder wou komen in de sport. Wil je lekker buitenrijden en gun je zo'n dier een fijner leven.. Doen OK dan!

Saskia; Een goed manegepaard is niet te koop. Die zijn goud waard voor een manege-eigenaar, dus denk niet dat je goedkoop uit zal zijn.

זכור


Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:17

ligt aan hoe het paard er lichamelijk aan toe is en hoelang het al manegelessen meedraait.

Denk niet dat ik het zou doen

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:21

de prijs ligt meestal aan de eigenaar. geeneen eigenaar wil graag zijn managepaard kwijt als het rustig in de lessen loopt. Hij verdient er tenslotte veel geld mee. Je moet meestal wat afdingesen van de prijs want sommige vragen er 3000 voor. En dan blijkt er nog heel wat mis te zijn. Ze laten het paard keuren door hun eigen DA en ja: dan blijkt het paard gezond te zijn. Maar als je een maandje aan het rijden bent blijkt er toch heel wat mis te zijn en als je dan je eigen DA erbij haalt dan schrik je van wat er allemaal mis is.

Django is ook manegepony en ik wil hem later ook kopen, maar niet meer om op te rijden. En dat wil jij waarschijnlijk wel? Dan zou ik met je DA of een gevorderde paardenkenner die veel verstand heeft van benen, gewrichten enz.. gaan kijken.
Een manegepony redden is een van de mooiste dingen om een pony te kopen maar niet als je het een maand later moet laten inslapen of je rood staat van de operaties.
Zo ernstig is het allemaal niet maar het kan... Er rijden beginners op: trekken in mond schoppen in hun maag. Als je dat beestje dan een groene wei en rustige ritjes kan geven is het prachtig, maar als je echt wilt rijden zou ik een jong (manege)paard kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:24

SpLaSh_ schreef:
Ligt eraan wat voor paard , hoelang hij al manege paard is , hoe oud , of ie wat mankeert enz enz. Splash was eerst ook van de manege , is 5 jaar en is nog geen jaar manegepaard geweest , niks aan de hand dus, maar een vriendinnetje van mij wil het ook , paardje van 17 (shoot me if im wrong) al zoveel jaar een manegepony , last van dr voorbenen , ik vind dat onwijs zonde van je geld , je hebt misschien nog een paar jaar plezier dr van, kan dr niet lang meer rijden , dan gaat zo'n beestje pijn krijgen , moet de dierenarts komen , en dan laat je dr inslapen of overlijdt ze , ik zou het persoonlijk nooit doen om een oude manegepony te kopen , ook al hou je er nog zo veel van....

Ligt eraan hoeveel het paardje voor je betekent. Ik hken een paardje die ik nu al jaren niet meer heb gezien, maar áls ik een paard mocht, en ik mocht hem kopen, dan nam ik hem direct. Zonder twijfel. Lovers Het beestje is wel al oud, en een manegepony.

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:24

lis schreef:
Ik vind de manege paarden altijd iets 'doods' over zich hebben. Alsof ze de lust in het leven verloren hebben. Moeilijk uit te leggen, maar ik zou geen manegepaard kopen als ik verder wou komen in de sport. Wil je lekker buitenrijden en gun je zo'n dier een fijner leven.. Doen OK dan!


Precies.

Die paarden hebben allemaal iets over zich heen van het kan me allemaal niets meer schelen alsof ze het vuur een beetje kwijt zijn....

Maar als je zo'n beestje nog een beetje plezier gunt dan kan je het wel doen het zijn leuke recreatiepony's en paarden..

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:26

Wat mij zou tegenhouden is het feit dat manegepaarden gewend zijn om meerdere uren per dag te lopen. Zo'n paardje wordt er niet blij van als hij opeens nog maar 1 uurtje per dag hoeft te werken en kan daar behoorlijk vervelend van worden.
Natuurlijk is dat wel op te lossen met een afbouwschema en voldoende beweging (lees: weidegang).
Als ik een paard echt helemaal geweldig vind, zal ik er niet om afhaken. Maar ik zou er wel eens goed over moeten nadenken.

* To Belg, or not to Belg *

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:28

Sammm"]
[quote="SpLaSh_ schreef:
Ligt eraan wat voor paard , hoelang hij al manege paard is , hoe oud , of ie wat mankeert enz enz. Splash was eerst ook van de manege , is 5 jaar en is nog geen jaar manegepaard geweest , niks aan de hand dus, maar een vriendinnetje van mij wil het ook , paardje van 17 (shoot me if im wrong) al zoveel jaar een manegepony , last van dr voorbenen , ik vind dat onwijs zonde van je geld , je hebt misschien nog een paar jaar plezier dr van, kan dr niet lang meer rijden , dan gaat zo'n beestje pijn krijgen , moet de dierenarts komen , en dan laat je dr inslapen of overlijdt ze , ik zou het persoonlijk nooit doen om een oude manegepony te kopen , ook al hou je er nog zo veel van....

Ligt eraan hoeveel het paardje voor je betekent. Ik hken een paardje die ik nu al jaren niet meer heb gezien, maar áls ik een paard mocht, en ik mocht hem kopen, dan nam ik hem direct. Zonder twijfel. Lovers Het beestje is wel al oud, en een manegepony.
[/quote]

Ik snap het ook wel , dat paardje betekend dan zooooveel voor je , ik probeer het me in te beelden met Splash , en weet zeker dat als het Splash was dat ik hem dan ook had gekocht , ik kan niet zonder hem Lovers , maar vanaf de zijlijn bekeken , zonder al die gevoelens vind ik het zonde van je spaargeld en kan je nog maar kort genieten van je paardje... maar als ik me verplaats in jullie dan begrijp ik het best wel , ik zou hetzelfde doen met Splash , ik kan het ff niet goed verwoorden , maar als je het paardje koopt krijgt ie zeker de paar leukste jaren van zijn leven bij jou , en dat is natuurlijk ook een mooie gedachte...

    S p o t.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:52

Mijn pony is ook manege pony geweest 7 jaar lang...
Voordat ze van mij was is ze 3 jaar van een meisje geweest.
Ze is al best lui van zichzelf, dus het is best hard werken op haar..

Maar ik zie zat manege paarden en pony's die nu particulier zijn en die het heel goed doen in de sport!
Het ligt er ook maar aan wat voor paarden het zijn..

Er is bijv. vandaag bij ons een nieuw manegepaard binnen gekomen echt een super mooi ding, omdat ze nu bij ons wat betere paarden willen in de lessen....
Zo'n paard kan je dan bijv. prima kopen.

Ik zie ook veel paarden die heel erg vooruit zijn gegaan door het manegewerk.
Er lopen nu ook een paar pony's KNHS en die hebben echt altijd winst en zitten altijd in de 160 punten..

En wat de prijs betreft dat ligt natuurlijk ook aan het paard, als het paard goede papieren heeft en goed gepresteerd heeft (bij ons worden de paarden ook gewoon KNHS uitgebracht door manegeklanten...)
Dan kan het nog wel 's wat gaan kosten, dan zal je weinig verschil zien qua prijs..

Als het paard je aanspreekt en je hebt er een band mee, en je denkt dat je hier verder mee kan komen dan moet je dat gewoon doen!
Misschien zou je hem eerst kunnen leasen of op proef kunnen nemen...

xx_Irisje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:54

ben t met je eens..
je krigjt steeds betre manege paarden.. maneges willen toch wel goede paarden hebben lopen.. en zulke paardne kan je wel kopen..
maar vaak toch ..

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:55

ik denk dat als het een paard is waar je echt gek op bent en nog niet over de 10 is, hij niet meer als 2 uur per dag loopt, en voor 100% gezond is een gekeurd mag worden door een direenarts je mischien er wel een top paardje aan over kan houden niet alle manages gebruiken hun ponies en paarden voor b.v. 3 lessen per dag mijn verzorg pony is 7 en is eigenlijk ook een manage ponie maar ze loopt nier meer als een half uur perdag ( en dan mag ik rijden) bij ons hebben we maar 5 manage ponies/paarden maar die lopen dus echt niet iedere dag mee in een les omdat de eigenaresse dus ook eigen paarden mag gebruiken. duss hangt het ook van de manage en het aantal kes uren van het paard af.
ik bedoe hoe meer lessen hij moet lopen hoe moeliker het wordt om hem weer om te schakelen.

It`s an endless fantasy, which will never be real.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:07

lis schreef:
Ik vind de manege paarden altijd iets 'doods' over zich hebben. Alsof ze de lust in het leven verloren hebben. Moeilijk uit te leggen, maar ik zou geen manegepaard kopen als ik verder wou komen in de sport. Wil je lekker buitenrijden en gun je zo'n dier een fijner leven.. Doen OK dan!

Saskia; Een goed manegepaard is niet te koop. Die zijn goud waard voor een manege-eigenaar, dus denk niet dat je goedkoop uit zal zijn.


Er waren bij ons vrij veel manegepony's, die door omstandigheden geen manegepony meer zijn. Een ponytje bv, die ik toen ze aankwam opgeleerd had enzo, heel veel pit en karakter, en dat was dus een echte manegepony geworden, zonder vuur meer. Nu na 1 maand, met alleen maar een beginnertje(niet echt volledig beginner, maar alleen wat basis) en nu bloeit die terug volledig open. Toen dat meisje een week weg was, heb ik haar terug gereden, en we hebben een parcours van een dikke meter gesprongen. En zij is niet echt groot, ze is gewoon terug gelukkig. Dus ze kunnen wel terug "levendig" worden.

Wel ben ik het er mee eens dat als een manegepony al lang meedraait, en meestal bij de beginners, dat je dan heel weinig kans hebt dat die nog fijn is. Een paard dat alleen bij de gevorderden gelopen heeft, kan dan wel nog heel fijn zijn.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:13

Goh, alsof alleen op maneges brandhout rondloopt? Als ik zo eens zie wat er bij de diverse handelaren vandaan komt, dan is dat soms veel erger brandhout.
Ik ken diverse manegepaarden die zijn gekocht door mensen en die hebben daar jarenlang heel veel plezier van gehad. Mijn NVVR-legende Patricia was ook ex-manege paard. Ze is 29 geworden en de dierenarts heeft weinig aan me gehad. Er zijn veel mensen bij de NVVR die door mijn Patricia verder zijn durven gaan met hun eigen paard.
Toen ik haar kocht vroeg ik advies aan een goede kennis, toen had je nog echte paardenkenners, en die zei tegen mij dat als de manege-eigenaar had gezegd dat het een goed paard was, ik dat op zijn woord kon geloven. Deze man is intussen reeds lang overleden, ook de manege-eigenaar is al geruime tijd niet meer onder ons, maar het paard is pas vorig najaar naar de eeuwige weides vertrokken! dag ex-manegepaard, ik heb veel van je mogen leren, bedankt Verdrietig

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:39

hangt er ook vanaf wat paarden daarvoor hebben gedaan,.. als je dressuur hebben gelopen dan hebben ze een goede basis gehad. en die basis kunnen ze niet zomaar verpesten op een manege. wat het is, is dat mensen niet zien dat manege paarden best kunnen lopen, maar ze lopen zo, wat voor zichzelf het makkelijkst is, en het minst pijn doet als er een hobbelige ruiter op zijn of haar rug zit. wat kan gebeuren is als je een manege paard koopt dat dat paard je gaat vertrouwen en dat ze dan die dekmantel af doen (dekmantel:dus hoe hij zichzelf heeft gespaard in de manege lessen).. dus ik zou het geen probleem vinden, mits je goed genoeg kan rijden en goed voor hem zorgd..

start paardensport Zie profiel voor meer info

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:11

Haai!
ik heb een manegepaard gehuurd! Mijn paard liep niet bij ons in de manege, maar op een manege in Harderwijk die failliet is gegaan. In dat faillisement hebben we 2 paarden en een pony overgekocht van die manege, en één daarvan is dus Ragne, mijn huurpaardje.
Ze heeft daar drie jaar in de lessen gelopen en ja, je merkt dat ze een manegepaard is geweest. Ze loopt erg graag achter andere paarden aan en is wat jullie zouden noemen een beetje 'doods'. Dat zijn de nadelen. Voordelen: Ze is super braaf, schakelt makkelijk om van de ene naar de andere ruiter (ik huur haar met een ander meisje), is lief tegenover andere paarden en zelf dat achter andere paarden aanlopen noem ik nog een voordeel, in sommige situaties (bos!), ze is niet verpest in d'r mond.
Het enige probleem is dat ze zich soms afsluit voor de hulpen en zich 'hard' maakt, maar met de regelmaat van training en goede begeleiding hebben we heel snel al die kleine manegeprobleempjes eruit gereden. Alleen ze kan nog steeds niet goed tegen de zweep, dus daar rijd ik bijna nooit mee (tenzij ze echt niet vooruit te branden is).
Voor sommige klinkt dit misschien nog steeds vrij negatief, maar ik had een flegmatiek paard nodig om vertrouwen te krijgen en dat heeft ze me gegeven. Volgens mijn instructrice gaan we met gemak naar de klasse M, is toch heel wat he, voor een ex-manegepaard!? Ik denk trouwens wel, dat ze met inrijden de basis goed heeft geleerd. Ze pikt nieuwe dingen erg snel op en staat er ook voor open. Best een fijn paard om mee te rijden (als je van een beetje drijven houd Knipoog )

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:13

Als ze goed gekeurd wordt en JIJ voelt je heel fijn met dit paard: KOPEN. Waarom niet?

mel_kreeft

Berichten: 755
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Warwick University (en in de vakanties in Sassenheim)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 22:22

dankje wel voor de vele reacties!! ik heb wel een lieveling op de manege en volgens mijn leraar rijd ik er ook heel goed op. Ik kan alleen nooit een eigen paard betalen (mijn ouders willen dat ook niet). leasen is dan misschien wel een slim idee, of als verzorgpaard Haha! dankje voor de goeie tips!!!!

Hand out the window
Floating on air
Just a flip of the wrist and I'm waving you goodbye
... ♥

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:26

Als je er een goed gevoel bij hebt, en het paard en jij hebben elkaar wat te bieden; meteen doen! Ik heb er ook ervaring mee, is me nog geen dag tegen gevallen.

...

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:43

Een manegepaard kan natuurlijk best een goed paard zijn. Toch zou ik een beetje angst hebben voor de rug, welke schade die heeft opgelopen door toch meestal minder goed passende zadels en bonkende ruiters en het 'dode' in hun ogen staat mij ook tegen. Ze zijn niet allemaal zo, weet ik wel, maar persoonlijk zou ik de gok niet durven nemen (als 'sport'paard!). Zeker niet zonder keuring iig.

Bij ons op stal staat overigens ook een meisje met een ex-manegepony die daar heel leuk mee kan. Dus het kan zeker hoor. Ze rijdt geloof ik L2 met wp. Je ziet er absoluut niet aan af dat het dier ooit met bonkende trekkende kindertjes heeft rondgelopen.

זכור

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:50

twee kennisjes van me hebben een manege paard gekocht
de ene heeft vroeger z gelopen en heeft drie jaar in de lessen gelopen
bij haar is ie weer helemaal tot leven gekomen en loopt super bij haar

de andere heeft een merrie gekocht
zadeldwang, niet vooruit te branden, maar ja fliefd
nu ze haar voor zichzelf heeft gaat het beestje met sprongen vooruit en hebben ze veel lol met elkaar
als het klikt, tja waarom niet

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wopkebrok en 68 bezoekers