HANDOPFOK VEULENS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

HANDOPFOK VEULENS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 14:13

MISCHIEN HANDIG VOOR IEMAND WAARVAN DE MERRIE HET VEULEN OOK NIET ACCEPTEERD of de merrie is doodgegaan....

in friesland zit een vroeuwtje die fokt veulens met de hand op, ons veulen hebben we er gisteren heen gebracht. het kost 87 euro per week, maar dan ook met wormspuiten e.d er bij in. als je het allemaal nagaat is het niet zo duur, want als je het zelf akllemaal moet doen ben je nog veel verder van huis.....
als je bent geintresseerd kan ikje een telefoonnummer geven. het is in friesland..... maar het is echt wel waard, want alles beter dan als het veulen doodgaat..

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:31

Misschien een pleegmoeder zoeken?? Ik ben er persoonlijk niet zo voor als mensen zich er teveel mee gaan "bemoeien"

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:44

bovenaan KS staat een sticky met daarin info over de moederloze veulencentrale, dat staat mij persoonlijk meer aan... maar als dat niet lukt om bepaalde redenen lijkt me dit wel handig...

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:09

Wij hebben vorig jaar ook een veulen met de fles opgevoed, was een noodoplossing omdat het al op sterven na dood was (had nog helemaal geen melk binnengekregen, en de merrie weigerde het veulen. Ze maakte zelfs vrijwel geen melk aan...)
We zijn dit gewoon blijven doen, en hebben het wel bij een andere merrie gezet (voor het sociale contact) maar die had geen melk omdat ze niet geveulend had.
Dat veulen heeft het gehaald, het was van het begin af aan al een hele taaie. Nu is hij bij zijn "moeder" weg en eet hij gewone veulenbrok. Hij staat samen met andere hengstjes op de wei. Zijn sociale gedrag is gelukkig goed, hij is niet al te "menselijk" geworden. Al hebben wij uiteraard een speciale band met hem, het is toch anders dan bij andere veulens. Maar gelukkig niet in negatieve zin.
Het is dus gelukt, maar het koste heel veel moeite en vooral verschrikkelijk veel tijd... Als je naar school moet of moet werken, is het vrijwel niet te doen. Gelukkig had ik vakantie. De eerste dagen moest het veulen om het uur drinken, zowel overdag als 'snachts... Ik weet nu hoe het is om een baby te hebben Haha! (alleen krijst hij niet het hele huis bij elkaar als hij honger heeft, dat scheelt...)

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 20:10

deze vrouw gaat zich er ook niet teveel mee bemoeien!! dat is juist datgene wat ze niet wil, zodat het veulen toch veulen blijft, ze geeft het veulen alleen de melk op tijd, en verder loopt het veulen bij een oude merrie, en als er meerdere veulens bijkomen gaan ze met de oudere merrie allemaal bij elkaar naar buiten als ze iets oduer waren heb ik begrepen. het is echt wel goed wat ze doet, en ze doet het al 17 jaar. en bij de moederloze veulencentrale, hebben ze dit nummer ook, en geven het door. want een pleegmoeder dat gata lang niet altijd goed, en we konden niet meer te lang wachten want alles is beter als dat het veulen doodgaat!! we hadden de tranen echt i de ogen, de merrie was zo gemeen, het veulen heeft allemaal bijtwondjes op dr rug!!

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:56

Ja das echt niet leuk om te zien, en vooral on-be-grijpelijk dat een moeder zo tegen haar kind kan doen... En dan een veulentje wat er maar niks van begrijpt... Brrr
En het kan volgens mij ook geen kwaad hoor, je moet het veulen niet in huis nemen ofzo, maar als je hem gewoon zijn melk geeft en bij een andere merrie zet (die ermee overweg kan) is er helemaal niets aan de hand.... Je geeft de andere paarden toch ook biks, en die zien je ook niet als moeder Knipoog Als het veulen op een gegeven moment niet meer zonder je kan, heb je pas echt een probleem... Maar zover zal die vrouw het ook wel niet laten komen Lachen

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 10:05

nee dat doet ze niet,z e heeft al 17 jaar ervarging daarmee, en ze verwend ze zeker niet. wantd at is het laatste wat ze wil, ze moeten wel gewoon paard blijven maar het gaat gelukkig heel goed...!!

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 17:57

als er iemand intresse heeft in haar telefoon nummer?? stuur maar een pb, ik denk dat in hoogseizoen veulentjes dit wel vaker gebeurd, en zei heeft ervaring genoeg, en de veulens worden niet verwend, ze moeten immers gewoon paard blijven en alles doen wat een veulen hoort te doen.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:48

Mijn jongste paardje hebben we ook met de fles opgevoed. Ze zeggen dat je daarmee op moet passen... dat ze je gaan zien als gelijke. Nou, ik heb nog nooit zo'n schatje gehad! Ze is echt mijn beste maatje.