HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gieltje2002

Berichten: 492
Geregistreerd: 18-12-05

HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-08 21:08

Mijn paard (fries) springt sinds een aantal weken steeds rechts verkeerd aan in galop. Ik heb hem in juli van dit jaar drie jaar en hij heeft dit nooit eerder gedaan. Toen we 2 en een half jaar geleden begonnen met rijden (hij was toen ruim 3 jaar) had hij moeite met aanspringen in galop, maar als hij eenmaal in galop aansprong deed hij dit altijd met het goede been.

Sinds 6 weken springt hij dus rechtsom steeds verkeerd aan. Ik ben begonnen met het rijden van wedstrijden (B) en moet daarbij op de volte aanspringen in galop. Dit vond hij moeilijk. Dat hebben we dus goed geoefend. Linksom geen probleem, gaat heel netjes. Rechtsom dus drama. Toen is het verkeerd aanspringen ook begonnen. Hij lijkt op een gegeven moment een beetje in de stress te schieten. Dan gaat hij zelf al links aanspringen en huppen, terwijl ik nog geen hulp heb gegeven en hij rechts moet aanspringen. Ik vind het dan lastig om door te zetten, gezien ik hem stress wil besparen. Maar hij moet het uiteindelijk ook weer goed leren.

Ik heb twee keer in de week les van een goede instructeur. Hij geeft me al vanaf het begin dat ik mijn paard heb les en heeft ons altijd heel goed geholpen. Hij heeft zelf ook bij Antoine de Bodt gelest en is altijd heel erg bezig met rechtrichten. We hebben al van alles geprobeerd. Aanspringen in de hoek, meer stelling naar binnen, contrastelling, in de hoek meer rechtdoor rijden en dan in de bocht aanspringen.

Mijn paard zit met zijn knieën die soms op slot staan. Dat is echt een friesenkwaal. Hij wordt regelmatig behandeld door een osteopaat-fysio, heeft vorige maand nog een laserbehandeling gehad en onder een magneetdeken gestaan. Zadel is onlangs weer nagekeken. Ik laat volgende week voor de zekerheid weer de osteopaat-fysio langskomen. Hij is ook al een keer behandeld in de kliniek. Hij moet achter sterker worden.

Als ik net begonnen was hem te rijden had ik gedacht dat het misschien aan mij ligt, maar omdat hij dit nooit eerder heeft gedaan denk ik niet dat dit het geval is. Ik moet hem toch op een lichte hulp in de juiste galop kunnen zetten.

Heeft iemand dit ook meegemaakt? Hoe heb je dit probleem toen kunnen oplossen? Ik hoor het heel graag. Het heeft op dit moment ook anders weinig zin om door te gaan met wedstrijd rijden, omdat ik steeds 4-en heb voor de galop op mijn protocol. Wedstrijden vind ik ook niet zo belangrijk. Het belangrijkste is dat ik mijn paardje hier doorheen kan helpen.

Mijn mooie zwarte parel: Gilles van 't Jaagpad!!!


Christel11

Berichten: 28
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Arendonk

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:50

Dit gaat welliswaar over een pony, maar ja, ik heb het ook gehad, ook op rechts.
Ik heb het hem afgeleerd door hem op een kleine volte te zetten, buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel en de gewone gallophulp geven.
Niet overdreven veel stelling, dat gaat hij vaak alleen gek doen of alsnog verkeerd aanspringen.
Dus gewoon: kleine volte, normale stelling en normale gallophulp.
Misschien lukt het ook bij jou.
Succes!

Amber ingereden, aan de slag!

Misty12

Berichten: 7031
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:53

Ik herken het probleem. Heb dan wel geen Fries, maar een KWPN-er. Het is een redelijk gevoelige merrie en sinds een paar weken springt ze op 1 kant ook verkeerd aan. Zelfs op de volte met veel stelling en de juiste hulpen. Ergens gaat het dus mis. Maar zij wordt er dan zo gestresst van dat ze steeds verkeerd aanspringt zonder dat ik ook maar iets doe. Dan moet ik haar rustig terug nemen, rustig laten draven en het dan op een volte voorzichtig weer proberen. Ik moet echt even de rust terug brengen in paard en dan gaat het weer. Maar ja, als je een wedstrijd hebt (zoals vorige week) wil dat niet. Vorige week hadden we onderlinge wedstrijd en tijdens de proef moest ze aangalopperen. Fout dus, mijn dochter neemt haar terug, hup weer in de verkeerde galop, weer terug nemen en hup WEER in de verkeerde galop. Toen was ze al op de volte bij E of B en even later moest ze weer terug in draf. Toen heeft ze haar maar laten galopperen. Kreeg ze een 5 voor of zo. Nou ja, wij gaan vrolijk door met oefenen. Vooral niet teveel druk opleggen, dan wordt ons paard er alleen maar gestresster van. O ja, wij hebben geen jong paard, maar een dame van 17 jaartjes jong.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:00

denk dat je paard met aanspringen van achteren als het ware uit elkaar valt (ivm knie) en dat hij dus in paniek raakt en dus de gemakkelijke kant neemt (voor hem) Ik zou dus meer gaan trainen om die achterhand sterker en dus onder de massa krijgen en dit kun je inderdaad doen door op een kleine volte in een rustige draf aan te springen. Maar dit moet je dan wel meerdere keren oefenen en ik zou eerst met de gemakkelijke kant beginnen (ivm paniek) Balkjes meenemen in de training en ik weet niet of je hoefsmid hem al goed op de achterbenen heeft gezet. Ze kunnen dan anders bekapt worden ivm losse knie. Maar daar moet je de echte kenners ff naar vragen hoe of dat zit. Geduld, geduld en nog eens geduld. ik ga ervan uit dat je paard dit niet doet om jou "te pësten" Houd dat in je achterhoofd... Oh ja, wel buiging om je binnenbeen hebben tijdens het aanspringen, dit werkt beter als trekken aan de binnenteugels, maar druk op de buitenhand (begrensen) houden. (hoort bij het rechtrichten, om je binnenbeen, begrensen buitenkant, dus zal je bekend in de oren moeten klinken)

Geen leven zonder horsies!

Gieltje2002

Berichten: 492
Geregistreerd: 18-12-05

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-08 23:18

Zammie schreef:
denk dat je paard met aanspringen van achteren als het ware uit elkaar valt (ivm knie) en dat hij dus in paniek raakt en dus de gemakkelijke kant neemt (voor hem) Ik zou dus meer gaan trainen om die achterhand sterker en dus onder de massa krijgen en dit kun je inderdaad doen door op een kleine volte in een rustige draf aan te springen. Maar dit moet je dan wel meerdere keren oefenen en ik zou eerst met de gemakkelijke kant beginnen (ivm paniek) Balkjes meenemen in de training en ik weet niet of je hoefsmid hem al goed op de achterbenen heeft gezet. Ze kunnen dan anders bekapt worden ivm losse knie. Maar daar moet je de echte kenners ff naar vragen hoe of dat zit. Geduld, geduld en nog eens geduld. ik ga ervan uit dat je paard dit niet doet om jou "te pësten" Houd dat in je achterhoofd... Oh ja, wel buiging om je binnenbeen hebben tijdens het aanspringen, dit werkt beter als trekken aan de binnenteugels, maar druk op de buitenhand (begrensen) houden. (hoort bij het rechtrichten, om je binnenbeen, begrensen buitenkant, dus zal je bekend in de oren moeten klinken)


Klinkt me inderdaad bekend in de oren. Hij is door de hoefsmid al binnendoor gezet. Eerst kwam de hoefsmid om de 8 weken, nu doen we het om de 6 weken, omdat ik merk dat als zijn hoeven weer langer worden het op slot staan ook erger wordt. Als ik hem eerst van stal haalde stond hij regelmatig op slot. Dit is nu veel minder. Met rijden moet hij inderdaad sterker worden. Zit er ook over te denken om hem misschien weer op de myoplast te zetten.

Bedankt voor jullie reacties!

Mijn mooie zwarte parel: Gilles van 't Jaagpad!!!

kiimmiie

Berichten: 812
Geregistreerd: 07-10-07

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 08:21

en probeer veel rechter stelling te houden, ik deed dit ook niet en als ik dit niet doen springt ze bij mij verkeerd..

Winner: Dressuur; L1+23
Winner: Springen; B+2

nicole_x

Berichten: 87
Geregistreerd: 24-07-07
Woonplaats: IJmuiden

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:16

Ik herken dit, mijn fjord sprong ook áltijd rechts
verkeerd aan.
Wat ik gedaan heb is telkens met rijden
als hij verkeerd aansprong, terug nemen naar draf
en telkens opnieuw proberen.
Ik sprong altijd aan op de '2e helft' van de korte zijde,
waarna hij dus verkeerd aan sprong.
Nu ik telkens op de 1e helft van de korte zijde aan spring
en een tikje op zn rechterschouder geef,
springt hij steeds vaker op rechts goed aan
dus dat moet bij jou zo ook wel lukken!

Succes.

Zamson my proud.. <3

Niicole__
Berichten: 3242
Geregistreerd: 25-06-07

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:04

Dit herken ik nog van een oud-verzorgpaard. Ik ben toe veel wezen oefenen op de ''slechte'' hand. Stelling naar binnen vragen, en op een volte aanspringen. Zodra ze verkeerd aanspringen, meteen terug nemen. Als ze het goed doet belonen en even laten galopperen. En dit gewoon regelmatig even oefenen, dan moet het goed komen Ja

Onderschriftloos..

speciallover
Berichten: 80
Geregistreerd: 07-01-08
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:54

Ik heb het ook gehad, omdat mijn pony scheef was door mijn houding.
Wat echt super helpt, is aan springen op de grote volte, dan kan je paard
bijna niet verkeerd aanspringen. Wees gewoon consuquent. Springt ze
verkeerd aan, neem terug en spring opnieuw aan. Rijd desnoods even
door in een vlot drafje. Het is een kwestie van laten wennen.
Buitenteugel goed strak houden en duidelijke hulpen geven kan ook helpen.

“I've been things and seen places.”

deviantart: BienvenueChezMoi

mariska_emke

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-07

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:10

ik heb dit ook met mijn 6 jarige fries. allemaal 3en en 4en op de galop en daarom kan ik geen winstpunt rijden. ik heb ook allemaal trucjes en soms gaat het goed maar daarna kan het 10 keer fout gaan.
bij mij is het veel oefenen en belonen, maar echt tips heb ik niet en die zoek ik ook nog

Emke M.B. (Leffert x Rients) M1+1 eindstand
Hieke van Wilma (Leffert x Djurre) L2+4 eindstand. Rust zacht! ❤
Emke, Rifka, Aike, Gemma en Teake

Zitah

Berichten: 633
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: Puttershoek

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:29

Je moet proberen op de volte in de laatste helft (dus richting de hoefslag) met veel rechter stelling, met je buitenbeen zoveel mogelijk naar achter en echt om je binnen been gevouwen aan te springen. Waarschijnlijk gooit jouw paard z'n achterhand naar buiten, waardoor die in de andere hand kan aanspringen.

Succes

Zita (@ Rhodium)

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:40

juist niet heel vele rechterstelling (wat ik hierboven veel lees) maar wat contrastelling zodat je de binnenschouder ruimte geeft om naar voren te grijpen. En aanspringen aan het eind van de wending.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:50

Lielle schreef:
juist niet heel vele rechterstelling (wat ik hierboven veel lees) maar wat contrastelling zodat je de binnenschouder ruimte geeft om naar voren te grijpen. En aanspringen aan het eind van de wending.


Precies deze ervaring heb ik ook met het verkeerd aanspringen.
Zie wel dat TS al contrastelling geprobeerd had in de les.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:54

Er zijn meerder oplossingen voor.

1) Ga aanspringen met het hoofd in contrastelling (dus naar buiten) om de binnenschouder vrij te maken zodat hij die meer naar voren kan zetten om zo goed aan te springen. Als je de galophulp geeft, doe dan ook je binnenhand een beetje meer naar voren om dat deurtje rechts open te zetten zodat ook die binnenschouder naar voren kan. Blijf daarbij op de volte, of spring in een hoek aan.

2) Het paard vanuit de middendraf waarbij je op het goede been blijft lichtrijden in de goede galop laten vallen. De benen die diagonaal worden neergezet zijn bij de draf en de galop hetzelfde. Laat hem eerst in de galop vallen, gecontroleerd aanspringen komt dan later wel weer.

Je suis Charlie.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:56

en een derde:

draven op een kleine volte, met impuls. Volte wijkend openen (en niet te veel stelling vragen, bijna recht houden) en als je op de grote volte aankomt, meteen in galop aanspringen.

Ashley__

Berichten: 3940
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Veenhusen (DE)

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:56

Wat leuk dat ik dit lees. Onze fries heeft precies hetzelfde probleem. Hij gaat het nu pas snappen en het gaat nu steeds beter.

Wat ik moest doen:
Proberen op de rechterhand dus rechts aan te springen. Hij ging dan idd ook links, maar dan gewoon doorgalopperen, dat hij ook merkt dat het in de hoeken niet fijn loopt, en desnoods (moest ik dan) hem laten changeren naar rechts.

Je moet idd niet te veel rechterstelling gaan vragen, juist conta stellen!!! Maar dat ook weer niet te veel, hem eigenlijk recht houden met iets linker stelling.
Dan gewoon een volte op, groot of klein, maakt niet uit, als jij de stelling en buiging maar precies voor elkaar hebt. Dat is heel belangrijk. Dan proberen, met een duidelijke galophulp, door te komen om rechts aan te springen. Een stokje erbiij wil ook wel eens helpen.

1 ding is heel belangrijk, je moet heel, maar dan ook hééél erg duidelijk zijn!!

Je kunt het ook proberen als je net links gegalopperd hebt, een diagonaal over naar de rechterhand en dan gelijk in de hoek waar de diagonaal eindigt, aan te springen.

Funny how fast you can go from being strangers, to being friends, to being best friends, to being practically strangers again

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:38

Jong paard van me zus deedhet ook. toen kreeg ze de tip om op het verkeerde been te lichtrijden en dan vanuit het lichtrijden aanspringen. En het helpt. je hoeft het maar een paar keer te doen.
Succes Knipoog

Ashley__

Berichten: 3940
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Veenhusen (DE)

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:43

Shauni schreef:
Jong paard van me zus deedhet ook. toen kreeg ze de tip om op het verkeerde been te lichtrijden en dan vanuit het lichtrijden aanspringen. En het helpt. je hoeft het maar een paar keer te doen.
Succes Knipoog


Idd, dat werkt ook heel goed.

Funny how fast you can go from being strangers, to being friends, to being best friends, to being practically strangers again

Gieltje2002

Berichten: 492
Geregistreerd: 18-12-05

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-08 22:55

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb, omdat mijn instructeur en ik het toch niet vertrouwden, afgelopen vrijdag onze dierenarts naar mijn paard laten kijken. Dit, omdat we de meeste trucjes met rijden al hebben geprobeerd en we het idee kregen dat het niet een kwestie van willen of snappen is, maar meer van kunnen. Dit bleek inderdaad het geval.

Mijn fries heeft last van op slot staan. Meestal alleen als ik hem van stal haalde, daarom was hij ook al binnendoor gezet. Nu blijkt dat hij in stap en vooral in galop bij iedere sprong bijna op slot komt te staan. Zijn beiden achterknieën hebben dit, maar vooral zijn linkerachterbeen. Gevolg is dat zijn impuls en vooral rechtergalop drama zijn. Linkergalop gaat beter, maar moet je hem ook echt aan de praat houden anders valt hij er uit. Ik heb vrijdag gereden en de veearts heeft gekeken. Hij zag het al vrij direct. Ik mag nu dus voorlopig niet galopperen. Hij heeft me doorverwezen naar Utrecht. Daar worden woensdag foto's gemaakt en waarschijnlijk komt mijn paard dan op speciaal beslag om zijn knieën vrij te maken. Pas dan kunnen we gaan trainen om zijn kniebanden sterker te maken.

Op dit moment zitten we in een vicueuze cirkel. Mijn paard wordt onzeker, omdat hij bij het neerzetten van zijn achterbenen het gevoel heeft op slot te gaan staan (geeft het gevoel alsof je met een stijf been landt) en zo kunnen we zijn banden niet optimaal trainen. Iets waar mijn paard en ik niets aan kunnen doen. Het is helaas een friesenkwaal, maar wel een waar hij overheen groeit. Hij wordt dit jaar 6, dus de kans dat hij er over een of twee jaar vanaf is is groot. Nu eerst woensdag maar afwachten. Ik vind het allemaal best spannend. Ik ben blij dat mijn ventje het zo duidelijk heeft aangegeven. Soms denk je konden ze maar praten...

Mijn mooie zwarte parel: Gilles van 't Jaagpad!!!

Stal_Fiore

Berichten: 9326
Geregistreerd: 29-08-03

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:58

Mijn pony heeft dit ook...

We hebben verschillende trukjes om haar goed te laten aanspringen. Bijvoorbeeld:

* Stelling naar buiten aannemen. Op die manier maak je de binnenschouder vrij om goed aan te springen.
* KLeine volte en dan vanuit die volte aanspringen in galop.
* Recht op de bakrand afrijden en dan op het laatste moment afwenden en aanspringen.

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver

Dabo

Berichten: 11125
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:24

Veel sterkte, Esther, woensdag in de kliniek. Ik hoor wel van je hoe het is gegaan! Als ze wel speciaal beslag voorstellen, zetten zij dat er dan meteen onder?
En je had het eerder over myoplast.. wat is dat Blond

[I Narbella, mijn dressuurdraver (eindstand) L2+7] <3 <klik>
[www.dabo-design.nl] <klik> Voor al je Biothane (bitloos) hoofdstellen, halsters, teugels..
Maar ook voor hondenlijnen, halsbanden, tuigjes enzzz!

Gieltje2002

Berichten: 492
Geregistreerd: 18-12-05

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-08 23:41

Hoi Ellen! Als het goed is zetten ze het beslag er direct onder. Myoplast is een middel (ziet er uit als kleine blauwe korreltjes) die je kunnen helpen bij het aanmaken van spieren. Maar dat heeft voor Gilles nu geen zin, aangezien zijn knie eerst vrij moet liggen voor we weer kunnen gaan trainen. We werden vanmiddag ook wel abrupt uit ons gesprek gehaald door een losgebroken paard... Knipoog

Mijn mooie zwarte parel: Gilles van 't Jaagpad!!!

Dabo

Berichten: 11125
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 00:04

Ja inderdaad, zo ben je in gesprek en zo ren je met 6 man achter een paard aan hahaha.
Jij hebt natuurlijk ook vakantie deze week, vandaar dat je zowaar op een maandag middag op stal was! Tot morgen dan denk ik Haha!

[I Narbella, mijn dressuurdraver (eindstand) L2+7] <3 <klik>
[www.dabo-design.nl] <klik> Voor al je Biothane (bitloos) hoofdstellen, halsters, teugels..
Maar ook voor hondenlijnen, halsbanden, tuigjes enzzz!


xchanel01

Berichten: 1808
Geregistreerd: 30-12-07

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:27

lukt het wel aan de longe? of springt ze dan ook fout aan? als het aan de longe wel lukt kan je proberen het zo steeds op te bouwen.

Bjorn
Collino S
Killarney
Duke Dustin

Ashley__

Berichten: 3940
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Veenhusen (DE)

Re: HELP! Mijn paard springt rechts in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:12

Da's balen! Sterkte en succes ermee!!

Funny how fast you can go from being strangers, to being friends, to being best friends, to being practically strangers again


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers