f

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-01 15:34

f
Laatst bijgewerkt door janna op 07-04-22 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

-


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 15:43

Leg eens uit, wat is een MINAS? Verward

Cer

Berichten: 30145
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 15:45

Haha! ik denk ik vraag het niet, wacht gewoon tot een ander het doet.. en TADAA Haha!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 15:57

MINAS staat voor MIneralen Administratie Systeem.
Dit is ingesteld door het ministerie van LNV.
Boeren (agrariers) die meer dan x aantal dieren hebben of x hectare land hebben, zijn verplicht per jaar bij te houden hoeveel mineralen hun bedrijf binnenkomen (dieren, voer, (kunst)mest, etc) en hoevel het bedrijf verlaat (dieren, vlees, eieren, gewassen etcetc).
alles wat er meer opkomt dan eraf gaat, moet je voor betalen!

Janna: het is de bedoeling dat MINAS helemaal verdwijnt, dat er straks helemaal overgegaan wordt op MAORI (Mest Afzet Overeenkomst Registratie I.....? *LOL* ) Daarbij is het de bedoeling dat je voordat je uberhaupt mest produceert (want MINAS is uiteraard bedoelt om mestoverschotten terug te dringen) een andere boer vind die land heeft om het op uit te rijden (mits je zelf niet voldoende land hebt)

IK hoop dat het niet gaat gebeuren, want MINAS is een verschrikkelijke papierwinkel, ik kan het weten, grinnik, heb bij de uitvoerende instantie (Bureau Heffingen) gewerkt!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 16:02

Van wie heb jij dat mooie onderschrift Tender? Lijkt wel brabants!
Maar wil die MINAS straks effe regelen wat wij onze paarden dan wel of niet mogen voeren aan mineralen? Wat zijn nu precies de gevolgen voor de paardenhouder?

DubbelFun

Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 16:03

En per hoeveel paarden moet je dan MINAS of MAORI gaan bij houden, toch zeker niet voor 2 of zo. Verward

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 16:08

de gevolgen durf ik niet te zeggen, hangt af hoe zwaar en hoe ze alles in willen voeren ,maar ik denk dat in principe particuliere paardenbezitters er niet zoveel last van zullen rkijgen, wellicht de pensionhouder, die ongetwijfeld dat weer gaat doorrekenen in de prijs, hahahaha! (sorry, grapje!)

Bij ander vee is het zo: bij meer dan 3 ha of meer dan 3 grootvee-eenheden, ben je minas-plichtig!

o-oh, dan ben ik dus wel de banketstaaf met m'n (straks nog) 4 paardjes!

maar nogmaals: ik werk er (goddank) niet meer, dus ik weet hier absoluut niets van, over het geldig worden voor paarden. op i-net is er wellicht een heleboel te vinden!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 16:15

Mijn vader werkt ook bij Bureau Heffingen, ik zal hem eens vragen of ie hier meer over weet!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 16:19

mmm heb bureau heffingen regelmatig aan de lijn, ik vul die 'troep' in voor onze manege (met meer dan 3 hectare land)....

:evaw:

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 17:29

yep, mijn stalhouder praat over niet anders.
Ze willen straks dus 1 paard per hectare land (enig idee hoeveel mensen hun deuren kunnen sluiten?)
Ook willen ze dat je vanaf 2.5 paard een vergunning paardenhouderij hebt (wat eerst pas bij 6 paarden was geloof ik)
Ook moeten er speciale filters in de stallen komen om de amoniak lucht af te voeren, etc etc etc...

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 21:12

En nu weet ik weer waarom ik blij ben dat ik niet meer in dat eeuwige regeltjes land woon Haha! Geen ellendige chips hier, als je een stal nodig hebt bouw je die gewoon (wat nou vergunning Extreme duivel ) Zelf bepalen hoeveel paarden je houdt etc. Eigen recht op eigen grond Party!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 21:23

Volgens mij hoef je pas een vergunning aan te vragen als je meer dan 7 paarden wilt houden.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 21:28

Dat is nu zo sjuim, maar dat schijnt anders te worden Huilen

:evaw:

jildert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 23:33

hoi, is niet zo dat je als je zeven paarden hebt een vergunning moet hebben.

MINAS = mineralen AANGIFTE systeem

wanneer een vergunning nodig is hangt af van:
-of je bedrijfsmatig bezig bent of in een omvang alsof het bedrijfsmatig is.

Wanneer dit zo is beslist het bevoegd gezag (in veel gevallen B&W)

Ook jurisprudentie speelt een belangrijke rol.

Volges mij zit het zo in elkaar, kijk anders eens in de Wm (wet milieubeheer) of vraag de controlerend milieu inspecteur van de gemeente, deze weet dit veelal wel en ook over MINA hebben ze informatie of kunnen ze je verwijzen naar een instantie die er meer over weet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:32

1 paard per hectare grond? grinnik onmogelijk. Ik zie zelden ooit ook maar 3 paarden op een hectare grond staan. BIjna niemand heeft zo'n grote wei. Dus straks mag er geen paard meer in de wei. Dat zal vast wel een vergissing zijn Stef, want dit is te gek voor woorden.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 20:11

Al die regels zijn gewoon te gek voor woorden...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 23:29

Citaat:
Op 2001-12-05 22:33, schreef jildert:
hoi, is niet zo dat je als je zeven paarden hebt een vergunning moet hebben.


Even off-topic: ook voor je verzekering (WA) telt als je tot en met 6 paarden hebt ze gewoon onder de WA vallen, heb je meer dan 6 paarden, ben je verplicht een aparte WA verz. af te sluiten.
En bij mijn weten is het inderdaad zo dat je met 7 paarden of meer officieel paardenhouder (pensionhouder etc etc) bent en daar dus je vergunningen e.d. voor moet hebben!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 00:08

Ik heb er ook al over gehoord ja als het erdoor komt is dat niet zo best voor de paardenwereld ... al die papieren die je moet invullen gedver...ik heb nog ergens een artikel liggen die ik laatst moest gebruiken voor school ik zal hem wel ff opzoeken daar staat het geloof ik in


DubbelFun

Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 09:51

Citaat:
Op 2001-12-06 22:29, schreef Buitenzorg:
ook voor je verzekering (WA) telt als je tot en met 6 paarden hebt ze gewoon onder de WA vallen, heb je meer dan 6 paarden,


Dit is waarschijnlijk afhankelijk van je verzekering. Die van mij heeft maar 2 paarden inbegrepen.
Dus lees voor de zekerheid even de 'kleine lettertjes'.

jildert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 23:40

Hoi er ontstaat een hoop verwarring zo denk ik.

Denk dat het per individu verschillend is qua vergunning/ MINAS.

Heb er tijdens mijn studie tijdens de stages veel mee te mken gehad, blijft heel moeilijk om te bepalen wanneer iemand een vergunning of niet moet hebben, hangt er dus echt vanaf of het bedrijfsmatig is of in een omvang alsof het bedrijfsmatig is (art 1.1 Wet Milieubeheer).

Iedereen die het precies voor zijn/haar situatie wil weten kaan het beste informeren.

MINAS voor paarden wordt over gesproken maar heb nog geen conctrete plannen gezien.

Het verschilt dus erg per situatie en is dus moeilijk om te zeggen of dit vervelend is of niet, ik zelf vind MINAS zo gek nog niet zoals het er nu is!!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 00:30

Citaat:
Op 2001-12-07 22:40, schreef jildert:
ik zelf vind MINAS zo gek nog niet zoals het er nu is!!



dat dacht ik in eerste instantie ook, maar als je bij BH werkt en ziet wat voor ellende het de "kleine" boer oplevert, dan schrik je hoor!

Het heeft mijn (biologen-) ogen wel geopend hoor! Het mestprobleem moet aangepakt worden, daarover geen twijfel, maar op deze manier......

overigens kan iedereen gratis bellen naar het Mestloket voor informatie over de MINAS. Ik weet het nummer niet, maar het is vast te vinden op http://www.mestloket.nl Lachen

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 19:17

Heb info bij Bureau Heffingen gevraagd en het volgende (per email) ontvangen:

De term 'MAORI' staat voor het stelsel van mestafzetovereenkomsten. Dit stelsel treedt per 1 januari 2002 in werking. Het stelsel komt er in het
kort op neer dat bedrijven pas dierlijke mest mogen produceren als zij hebben aangetoond dat zij voldoende afzetmogelijkheden (mestplaatsingsruimte) hebben voor hun mest. Deze mestplaatsingsruimte kan bestaan uit tot het bedrijf behorende landbouwgrond, of afzet naar een ander bedrijf op basis van een mestafzetovereenkomst.

Dit stelsel is alleen van toepassing voor de aangewezen diersoorten en daar vallen paarden niet onder.

met vriendelijke groet,
Henk van der Zeijden
Bureau Heffingen


Ter info....

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-01 19:35

z
Laatst bijgewerkt door janna op 22-04-22 06:43, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 10:54

janna:
op zich gaat dat praatje al veel langer, dus ik zou nog niet al te ongerust worden (is voor jou ook niet nodig Haha! ).
Wel apart overigens dat het beschreven staat, misschien wordt het toch iets concreter?
maar ook ik heb nergens iets kunnen vinden over het aanwijzen van paarden als een nieuwe "doelsoort"..

laten we hopen en duimen!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 10:57

Zolang de schapen wereld nog een "vrij" gebied is, zullen eerst de schapen aan de beurt zijn. Wij hebben er al een brief over ontvangen en je komt pas in aanmerking voor minas met de tijd, als je meerdere hectare land hebt en meer als drie paarden. Voldoe je niet aan beide voorwaarden val je er niet onder!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Camino_S, ElinaSK, Hemellichaam, Karintich, Lucia88, MaanNaam, Marcato, Shinedown, Tieme, Titsia, vikawiek, Wopkebrok, Yentaah, Zinzi_jewel en 122 bezoekers