Stuk hoef afgebroken. Wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Stuk hoef afgebroken. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 11:31

Hoi

Zondag is in de trailer een stuk van Dominique's achterhoef afgebroken. De hoef was eerst rond zeg maar en nu is de buitenkant/linkerkant van de hoef recht afgebroken. het ziet er heel netjes uit en er is nog zo'n 3 cm tussen de rand van de hoef en de straal. Ze loopt niet kreupel en volgens mij heeft ze er geen last van. Volgens mij kan een hoefsmit er weinig aan veranderen.
Wat zou ik kunnen doen? of niks en aan laten groeien?

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:33

Even de hoefsmid bellen, uitleggen hoe het zit en vragen of het verstandig is gewoon zo verder te lopen.

Kost niets en die man heeft er voor geleert Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:34

Bij een van mijn verzorgpaarden is dat ook bij haar beide achterhoeven. De buitenkant van haar hoeven is aan het afbrokkelen. De hoefsmid zegt dat ie er niks aan kan doen. Daarom ben ik ben minder op de weg/stoep en andere harde ondergronden gaan rijden. En ze loopt ook niet meer in de blubber zodat haar hoeven niet zacht worden door het water. In de hoop dat het beter word. En het lijkt erop dat het inderdaad toch wel beter aan het worden is.

It takes two people to lie ~ One to lie, and one to listen.
D6 Grab your crucifix P8 Better stay up late S10 Never sleep again
Kip Paard, het meest veelzijdige stukje vlees!
Met kouwe tenen in je kist liggen kan zo gebeurd zijn. Dus ik heb maar dure "schoentje" gekocht. - Sjoek

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:42

De hoefsmid kan er een wand in zetten, dat voorkomt dat het verder scheurt of afbrokkelt. Ik zou direct de hoefsmid bellen.

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:45

Thnx!!

It takes two people to lie ~ One to lie, and one to listen.
D6 Grab your crucifix P8 Better stay up late S10 Never sleep again
Kip Paard, het meest veelzijdige stukje vlees!
Met kouwe tenen in je kist liggen kan zo gebeurd zijn. Dus ik heb maar dure "schoentje" gekocht. - Sjoek

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:22

zou ook even de smid bellen, vragen kan altijd!

Iedereen neemt me zoals ik ben, nou ik nog ~ Loesje

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:24

als het maar een klein stukje is en hij loopt verder goed kan je smid er ook weinig aan doen.... groeit vanzelf he.

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:36

Van VMR naar MD

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 14:54

Het is dus echt geen brokkelhoef!!! Ze heeft het ook nog nooit gehad. Ze heeft hele sterke harde hoeven. ik denk dat ze door het raar doen in de trailer het eraf gesprongen is. Het is ook kaarsrecht!

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:55

De hoefsmid kan evengoed er een stukje aanzetten, met epoxy o.i.d. Ik zou er iig een vakman naar laten kijken, en niet zelf diagnoses stellen.

Je suis Charlie.

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 15:12

Ik heb de smit gebeld en hij komt morgen even langs om dr te bekijken...

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:34

Merens schreef:
Ik heb de smit gebeld en hij komt morgen even langs om dr te bekijken...


OK dan! Toppie.

Je suis Charlie.

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:20

als ze er goed op loopt zal het ook wel niet zo'n probleem zijn.

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 19:59

Ik heb net even foto's gemaakt. We weten ook hoe het komt. In de trailer zit aan de binnenkant van de want een alluminium stook vanaf de bodem tot ongeveer 20 cm. ze heeft daar met d'r hef lopen kaasschafen, want er lagen allemaal plakjes hoef. Het is dus niet afgebroken. In draf loopt ze ook niet kreupel maar de hoefsmit kijkt morgen voor de zekerheid toch even.

Afbeelding

Afbeelding

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:10

Ik denk dat de smid wel slechtere hoefvormen gezien heeft hoor, zo op het eerste gezicht komt het vanzelf wel weer goed.
Het belangrijkste lijkt mij dat je iets aan de trailer doet, om te voorkomen dat dit in de toekomst opnieuw gebeuren kan.

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 20:17

Ja ik denk dat hij er niks aan doet maar beter een keer voor niks kijken dan dat er toch iets mee is.

Mn vader heeft nog een week vakantie dus gaat gelijk wat aan de trailer doen!!!!

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:08

Ik kan je niet helpen, maar Supertje (op bokt) heeft dit probleem ook. Ze heeft er ook een topic over gestart. Misschien staan daar nog tips op.
[MD] Groot stuk uit de hoef + foto's

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 11:37

Hoi

Zoals jullie al hebben kunnen lezen was er een stukje van Domi's hoef af.

Nou na de trailer onder handen genomen te hebben gingen we vandaag 10 minuutjes met de trailer naar een oefenwedstrijdje bij de Nieuwe Heuvel in Lunteren.

Daar aangekomen deden we de laadklep naar beneden en de hele trailer zat onder het bloed. Verdrietig Was ze weer bezig geweest. Ik de trailer uit met Domi en naar de spuitplaats. Ze liep niet kreupel. Ze heeft nu d'r hoef echt helemaal kapot aan de zijkant. Verdrietig Goed spoelen met water... De binnenkant van de hoef kwam een beetje naar buiten en boeden,bloeden,bloeden... Verdrietig

Ik de DA gebeld en hij kwam eraan. Toen hij er was was het eerste wat hij zei "oi oi oi oi oi oi" (hij is belgisch hihi)....

Ze heeft een drukverband en een soort zak eromheen gekregen en ze moet maandag naar de dierenkliniek om gips om de hoef heen te zetten. Ze moet dat gips minimaal 6 weken om houden en dan moet de hoef weer aangroeien....

De DA zei dat het geen einde verhaal was maar dat het een zeer lange revalidatie is. Verdrietig De hoef groeit dus wel weer maar misschien niet zoals ie was (misschien wordt ie een beetje misvormd), maar dat maakt mij niet uit. Als ze maar weer kan lopen enzo!

Ik voel me ercht zwaar kl*te Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 11:40

Jee, balen zeg! Hopen dat het goed komt.
Sterkte! Ach gut

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:15

Balen dat het dan zo moet lopen! Eerst het goede nieuw dat het goed komt en dan dit weer Scheve mond

Een paard van mijn vriendin heeft een paard en die liep heel lang kreupel. Het bleek dat hij een 2e hoefwand achter de gewone hoefwnad had groeien, en nog een hele oude hoefzweer in z'n hoef had zitten (van de vorige eigenaar (dat paardje had echt heel erg veel pijn Huilen )
Ze kwamen erachter door z'n hoef een stukje open te snijden (klinkt wel eng "een stukje open te snijden") Nu is dus bij hem ook een stukje van z'n hoef eraf. Zij moet nu elke dag dat been in de soda zetten en zo'n hoefzak erom heen.

Misschien kun je aan je DA vragen of dit kan helpen en of het nodig is?
Heel veel succes met haar en hopen dat het goed gaat aflopen *LOL*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:22

Dat is zeker balen. En wat nog erger is, hoe leer je je merrie af om in de trailer te gaan schrapen. Is ze aan kluisters gewend? Als niet zou ik misschien toch eens overwegen om dat bij haar te proberen (moet wel goed opgebouwd worden anders raken ze in paniek), want het kan natuurlijk niet dat iedere keer als jij een ritje wilt maken in de trailer, je paard zichzelf zo verwond dat je voorlopig uitgereden bent.

En misschien is straks in de toekomst (als de hoef weer is aangegroeid) een ijzertje wel de uitkomst?

Je suis Charlie.

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 12:52

Cassidy schreef:
Dat is zeker balen. En wat nog erger is, hoe leer je je merrie af om in de trailer te gaan schrapen. Is ze aan kluisters gewend? Als niet zou ik misschien toch eens overwegen om dat bij haar te proberen (moet wel goed opgebouwd worden anders raken ze in paniek), want het kan natuurlijk niet dat iedere keer als jij een ritje wilt maken in de trailer, je paard zichzelf zo verwond dat je voorlopig uitgereden bent.

En misschien is straks in de toekomst (als de hoef weer is aangegroeid) een ijzertje wel de uitkomst?


Het is niet zozeer dat ze schraapt, maar ze heeft geen goed evenwicht en verstapt steeds. We gaan de trailer van binnen helemaal met rubber bekleden en misshcien hoefschoenen oid kopen. we wachten eerst af wat de DA zegt en hoe ze revalideerd.... Huilen

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:46

AAn hoefschoenen had ik zelf nog niet gedacht. In ieder geval hoop ik dat het snel opknapt. Sterkte ermee...

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 14:14

Als je paard een evenwichtsprobleem heeft in de trailer kun je beter kijken of ze niet andersom vervoerd kan worden. Sommige paarden staan beter/steviger als ze zijwaarts of achterwaarts vervoerd worden.
Hoefschoenen zijn natuurlijk handig om de hoeven beter heel te houden, maar het probleem van evenwicht los je er niet mee op.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 14:27

ik denk dat sugarmiss gelijk heeft.
nou laten we het beste hopen voor je merrie!
veel sterkte


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Homerup, judith_irene, Linde_C, Sjors050, TamaraFloor, tengeltje11, Zoe_97 en 25 bezoekers