Een 2 jarige merrie wel of niet bij de hengst doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Een 2 jarige merrie wel of niet bij de hengst doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 13:29

Zouden julie een 2 1/2 jarige merrie wel of niet bij de hengst doen ?
(niet van kleine merries uitgaan)
Waarom wel of waarom niet.


petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:36

Ik heb dit gedaan met Roxette. Dit was meer om zeker te zijn of we ze wel drachtig zouden krijgen. Het vorige paard kregen we niet drachtig.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:40

De laatste keer dat we een tweejarige gedekt hebben was in 1982.... Dit jaar denken we er weer over, om een aantal uiteenlopende redenen.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:42

Nee, nooit. (ook al zeg ik altijd; "zeg nooit nooit")
Omdat ik heb gezien wat het bij een groter paard doet, die arme dieren blijven slappe dweilen tot hun 6e/7e jaar.
En ook al is er nooit onderzoek naar gedaan, ik heb zelf de indruk dat te jong gedekte merries ook vaker aandoeningen als OCD of artrose hebben. Ook wel logisch want het is tenslotte ook een grote belasting.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:48

Sjuimpje schreef:
Nee, nooit. (ook al zeg ik altijd; "zeg nooit nooit")
Omdat ik heb gezien wat het bij een groter paard doet, die arme dieren blijven slappe dweilen tot hun 6e/7e jaar.
En ook al is er nooit onderzoek naar gedaan, ik heb zelf de indruk dat te jong gedekte merries ook vaker aandoeningen als OCD of artrose hebben. Ook wel logisch want het is tenslotte ook een grote belasting.



Er zijn fokkers die het doen omdat er gezegd wordt dat de groei stopt tijdens het dragen en dat het paard nadien ook niet meer groeit. Je paard wordt dan niet zo groot zeggen ze, maar dat vind ik persoonlijk onzin. Wie zijn merrie goed voedert zal ook zien dat zij tijdens het dragen gewoon doorgroeit. Misschien wel niet zo snel en zo veel maar ze blijft gewoon groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:53

OCD word in de eerst 8 maanden van het veulen vastgesteld, dus het lijkt mij sterk dat een merrie OCD krijgt van op jonge leeftijd een veulen krijgen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:56

petraaken"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Nee, nooit. (ook al zeg ik altijd; "zeg nooit nooit")
Omdat ik heb gezien wat het bij een groter paard doet, die arme dieren blijven slappe dweilen tot hun 6e/7e jaar.
En ook al is er nooit onderzoek naar gedaan, ik heb zelf de indruk dat te jong gedekte merries ook vaker aandoeningen als OCD of artrose hebben. Ook wel logisch want het is tenslotte ook een grote belasting.



Er zijn fokkers die het doen omdat er gezegd wordt dat de groei stopt tijdens het dragen en dat het paard nadien ook niet meer groeit. Je paard wordt dan niet zo groot zeggen ze, maar dat vind ik persoonlijk onzin. Wie zijn merrie goed voedert zal ook zien dat zij tijdens het dragen gewoon doorgroeit. Misschien wel niet zo snel en zo veel maar ze blijft gewoon groeien.
[/quote]
Klopt! zo ook een gribaldi merrie die ik ken. Veulde nog voor haar 3e jaar. In mijn ogen heeft dat de merrie geen goed gedaan destijds en bovendien kruipt ze nu op 5 jarige leeftijd nog naar de 1.80 toe. Overigens is ze na dat veulen nooit meer drachtig geworden...

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 13:59

Sjuimpje schreef:
Nee, nooit. (ook al zeg ik altijd; "zeg nooit nooit")
Omdat ik heb gezien wat het bij een groter paard doet, die arme dieren blijven slappe dweilen tot hun 6e/7e jaar.
En ook al is er nooit onderzoek naar gedaan, ik heb zelf de indruk dat te jong gedekte merries ook vaker aandoeningen als OCD of artrose hebben. Ook wel logisch want het is tenslotte ook een grote belasting.


Als een merrie vruchtbaar is dan wordt ze drachtig, dan lijkt het mij dat het lichaam dat dan ook wel aankan.

zelf denk ik ook niet dat een merrie op zijn 6e of 7e daar last van heeft, waarom zou een paard op die leeftijd er dan nog slap van zijn .

En het OCD verhaal zie ik al helemaal niets in, als je een gezonde niet uit de kluiten gegroeide merrie hebt denk ik dat je daar geen last van zal hebben . (vogens mij kan dat helemaal niet)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:19

Ik heb het zelf wel eens gedaan en ik heb nu 2 fokmerries die beide op hun 2e voor het eerst gedekt zijn geweest. Hebben er niets van geleden als je ze zo ziet Knipoog
Dit jaar doe ik het niet, ik vind de 2 jarigen die ik nu heb lopen allemaal nog wat te jeugdig.
Ik kijk er wel bewust naar bij de 2 jarigen en wacht niet standaard tot het 3e jaar.

jarver
Berichten: 81
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:21

wij thuis dekken altijd de twee jarige merrie's en dan op 3 jaar nog een keer en dan gaan ze de sport in!!! We hebben nog geen enkele merrie gehad die groot en slap bleef of te klein er door bleef !!!Maar je moet ze natuurlijk wel goed voeren!!

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 14:32

Wij hebben een merrie die perongeluk als jaarling is gedekt, ze heeft dus als 2 jarige een veulen gekregen.
De merrie springt nu op haar slofjes Nationaal 1.40, nergens last van gehad, het is een sterk bewegende merrie die met veel afdruk springt.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:14

Kan geen kwaad, ik zou het gewoon doen. Hebben wij ook bij de Cavalier gedaan, vooral omdat het inderdaad de groei wat zou remmen, en dat mocht wel Haha!


Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:18

Tja, heel erg veel kwaad kan het volgens mij niet. Mijn gevoel zegt dat je beter kan wachten tot haar derde jaar. Maar zeker bij een heel volwasse merrie moet het op haar 2e ook kunnen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:40

Waarom niet. Als de merrie hengstig wordt ka nze ook drachtig worden toch? Volgens mij heeft het weinig consequenteis

Vrijdag eerste springconcour met de Mermus
SPANNEND.

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:11

Ikzelf heb het 1 maal gedaan en zal het normaal niet meer doen. In mijn geval had de merrie als 2-jarige ook voldoende maat maar ze is gestopt met doorgroeien en had ook een moeilijke bevalling en was daarna moeilijker drachtig te krijgen. In mijn ogen voor een stuk te wijten aan de jonge leeftijd (merrie is wel een heartbreaker dus kan er ook wel iets mee te maken hebben met de groeistop). Anderzijds kreeg de merrie voldoende voedsel om te kunnen blijven doorgroeien.

Zangersheide heeft ook altijd de merries gedekt op 2 jarige leeftijd en dan op 3 jarige leeftijd nog eens om ze dan in de sport uit te brengen. Nu zijn ze daar ook van afgestapt en dekken de merrie pas op 3 jarige leeftijd (zal zijn redenen dus ook wel gehad hebben).

mensen met paarden hebben hemel op aarde maar als ze sterven valt er niets te erven

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:12

mijn merrie moet ook als jaarling gedekt geweest zijn,haat veulen was net afgespeend toen we ze als 2.5 jarige kochten.kmoet zeggen dat ze er toen ook niet uitzag,en ze was al zadelmak gemaakt Bloos!
ze had vanalles en nog wat loos,maar we hebben ze toch gekocht,ze was 2 jaar later op en top uitgegroeid,en nu krijgt ze in mei haar tweede veulen aan 12-jarige leeftijd,
ik denk dat zo vroeg als hier zeker geen optie is,maar het zal ook wel een ongelukje geweest zijn,anders zou ik idd uitkijken naar het uiterlijk van de merrie,en hoe sterk ze al is.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:04

Het is denk ik per merrie verschillend.
Zelf dekken wij ook pas vanaf 3 jaar maar ken meerdere fokkers die toch 2 jarige merries laten dekken en daar geen nadelige gevolgen van ondervinden.
Dus of het slecht is? is denk ik per merrie verschillend.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:40

Niet, naast fokken doen we de paarden ook in de sport. Meestal worden ze met 3 jaar beleerd, worden ze geinsemineerd en een half jaar door gereden. Daarna worden ze op rust gezet en na het veulen worden ze weer opgepakt. En een driejarige beleren met een veulen erbij, lijkt me niet echt handig Knipoog

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:29

Ik kan me niet voorstellen dat de dracht van een veulen zo'n jong diertje goed doet. Het is nog volop in ontwikkeling en dan kan een dergelijke belasting nooit bevorderlijk zijn. Ik geloof er ook niet in dat het de groei remt, misschien tijdelijk maar als ze echt aanleg hebben om groot te worden, worden ze dat op latere leeftijd alsnog wel.

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:35

ik denk dat je hem zelf eerst nog even "kind" zou laten.
en ben het voorderest met dickie eens!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 01:02

Dat het de groei zou remmen is onzin,
de uiteindelijke stokmaat is genetisch vastgelegd.
De enige manier om die te beïnvloeden is door het dier de noodzakelijk voedingsstoffen te onthouden, maar dan weet je zeker dat het dier met 5 jaar in puin is.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 09:10

Ik moet zeggen dat Roxette op haar 4de jaar zonder problemen opnieuw drachtig is geworden. We hebben wel bewust haar op haar 3de niet geïnsemineerd om haar toch wat rust te gunnen en zadelmak te maken.

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:08

Ik zou het niet doen, als dat paard namelijk twee en half is ze omgerekend in mensenjaren volgens mij zo'n jaar of 12, dus reken maar uit.
Het lijkt me ook niet echt gezond voor je merrie, ze is namelijk zelf nog niet volgroeid en heeft dus nog alle energie nodig om volgroeid te raken en een zwangerschap vergt ontzettend veel energie dus dan zou zowel het veulen als de merrie kans hebben om niet volgroeid te worden. Of in ieder geval bijden een energie tekort krijgen.
Laat de merrie bij wijze van nog ff kind zijn en daarna ff laten uitpuberen en dek 'r als ze wat ouder is en volgroeid is, het klinkt misschgien stom maar een veulen krijgen is voor een merrie ook best een grote verantwoordelijkheid, en al die hormonen zullen op zo'n jonge leeftyijd ook geen goede invloed hebben.

Er komen steeds meer mensen met paarden maar steeds minder paardenmensen.

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:13

anke84 schreef:
Waarom niet. Als de merrie hengstig wordt ka nze ook drachtig worden toch? Volgens mij heeft het weinig consequenteis


Ja er zijn toch ook meisjes die op hun 10e of 12e ongesteld worden, ik denk niet dat je dat ook normaal zou vinden, of gezond als die op die leeftijd zwanger zouden zijn of wel!!!!!!!!!!!!

Er komen steeds meer mensen met paarden maar steeds minder paardenmensen.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:03

xx_hanneke"]
[quote="anke84 schreef:
Waarom niet. Als de merrie hengstig wordt ka nze ook drachtig worden toch? Volgens mij heeft het weinig consequenteis


Ja er zijn toch ook meisjes die op hun 10e of 12e ongesteld worden, ik denk niet dat je dat ook normaal zou vinden, of gezond als die op die leeftijd zwanger zouden zijn of wel!!!!!!!!!!!!
[/quote]

je bent me net voor!
ik moet er ook niet aan denken dat meisjes van misschien 10 een kind krijgen omdat ze ongesteld zijn geworden en dus daarom er wel klaar voor zullen zijn.

Anderzijds, genoeg voorbeelden dat het wel goed kan gaan, het zal inderdaad sterk van de merrie afhangen.
Maar mijn gevoel zegt: niet doen. Verstand is natuurlijk heel iets anders...

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mitch_Beauty en 124 bezoekers