[NH] Freestyle training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

[NH] Freestyle training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 15:08

Wat vinden jullie van Emiel Voest FREESTYLE TRAINING ??????
positief en negative reactie welkom...... Lachen

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:22

Ik heb zelf geen training bij Voest gedaanof gezien. De vorige eigenaresse van Flan heeft wel clinics bij hem gevolgd en zij was er erg positief over...
Ik heb wel het boek gekocht maar daar ben ik nog niet zo ver in Bloos

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:31

Ach van horen zeggen, alleen negatief, maar deze reacties kwamen van mensen die normaal gewoon engels rijden.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:38

Toen we 5 jaar geleden als volkomen paardeleken ons 1ste paard kochten hebben we op aanraden van een kennis vlak daarna boek en video van Emiel Voest gekocht.
Ik moet zeggen dat we er een heel eind mee gekomen zijn en we nu nog steeds plezier hebben van de basistraining die we op die manier met ons paard gedaan hebben.

Het enige wat ik jammer vind is dat je voor mijn gevoel toch ergens naar clinics moet omdat er weinig structuur in de aanwijzingen zit.

We overwegen nu ook het L1 pakket van Parelli aan te schaffen omdat dat meer een gerichte thuiscursus is op ongeveer dezelfde basis. Bij Voest zaten we met alleen boek en video voor ons gevoel op gegeven moment vast.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:04

Klinkt gek maar ik vind hem te weinig diepgang hebben.

Ik heb zelf mee gedaan heel wat jaartjes geleden met een clinic van hem. Ik werkte daar met voor mij een vreemde pony. Naar mijn mening werd er te weinig uitgelegt van waarom. Het bleef zo aan de oppervlakte. En ik ben nu eenmaal iemand die zich er helemaal ingraaft en dat graag weer door geeft aan anderen.
Aan het boek van Klaus Ferdinand Hempfling heb ik veel meer gehad en nog. Ik kom er steeds weer nieuwe dingen in tegen. Boeken parreli voest lees je in een keer door. En je weet het direct uit je hoofd hoe heter stond. Zulke boeken koop ik dan ook nooit. Ik leen ze, lees ze helemaal door. En dan heb ik zo iets van Hmm, het klopt wat er staat. Maar meer diepgang mag wel. Ik vind ze zelfs saai. En dat vind ik gewoon zo jammer.

Maar ja iedereen is ander.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:31

Goed begrijpelijk systeem. Ik gebruik zijn boek nog steeds zo af en toe. Ik vind zijn boek dus ook nog steeds een naslagwerk.
Ik denk dat als je bij hem een clinic gaat volgen dat het allemaal nog duidelijk word, maar dat kan ik helaas niet.
Anke ik reed ook engels toen ik met zijn methode begon, en ik ben er wel heel erg tevreden over. OK dan!

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:55

Helemaal niet gek hoor Josien, Voest IS ook de basis.
In parelli-nivo ongeveer te vergelijken met level 1 a 1,5 .
Leuk en 'makkelijk' om mee te beginnen vanwege het grote aantal nederlandse instructeurs, maar vooral om de basis aan te leren.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:56

Ik heb het boek van Emiel Voest gelezen en heb er heel veel aan gehad. Ik vond het een duidelijk boek, vooral met de video erbij, en het werkte ook goed met mijn paard.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:55

Zijn boeken & video's vind ik zeer duidelijk en practisch. Wel mag hij inderdaad soms er wat dieper op in gaan, maar dus zeker goed om hiermee een goede basis op te bouwen. Of je het met alleen een boek of video lukt weet ik niet, want ik had het geluk een cursus te kunnen volgen van iemand die door Voest is opgeleid.

Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 23:09

Bedank voor jullie reacties Haha! . Ik heb een aantal weekend curcussen gedaan en pas daarna de boeken gelezen en de video,s gekeken. Ik kan me wel voorstellen dat sommige mensen het te oppervlakkig vinden.Je kunt kunt zo diepzinnig maken als je wilt, maar ik denk dat het toch anders is als je met een cursus meedoet.Mijn mening is dat je oppervlakkig niet moet verwarren met simpel, duidelijk en eerlijk .Dat is toch waar paarden behoefde aan hebben.Zij leven in het NU. Ik denk dat je inderdaad ( LITTLE_SUN) met wat lessen van een instruteur of Emiel zelf het wat beter begrijpt wat je doet en er mee kan enz. Het valt me op dat er weinig mensen reageren die een cursus hebben gedaan.


bedankt voor jullie reacties!! ik vind het echt leuk om te weten hoe er zo'n beetje over gedacht word. Zijn er ook mensen uit twente die wat doen met de freestyle methode, want hier hoor je er zo weinig over?

elsvreezen

Berichten: 17
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Wernhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:19

Ik heb alle cursussen bij Emiel doorlopen. Ik vind zijn systeem geweldig, het heeft mijn paard en mij dichter bij elkaar gebracht. Ik heb nu ook zoveel vertrouwen in de omgang met mijn paardjes omdat ik ze beter begrijp. Het is echter ook zo dat ik ook het gevoel heb niet verder te kunnen, daarom ben ik ook met het systeem van Pat Parelli gestart. Ik ben nu aan het eind van level 2. Ik vind dat deze 2 systemen elkaar goed aanvullen. Het loswerken van Emiel vind ik geweldig en het on-line van Parelli vind ik weer beter. Ik gebruik van beide systemen wat er bij mij en mijn paarden past. In de zomer ga ik weer voor een trainingsweek naar Emiel.

Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 21:52

Citaat:
els: in de zomer ga ik weer voor een trainingsweek naar Emiel


Wat fijn dat je zoveel cursussen kan doen bij emiel! daar ben ik best jarloers op hoor! OK dan!

dat je op een gegeven moment vast zit kan ik me wel voorstellen, je kan het wel heel ver perfectioneren maar echt op een hoog niveau kom je niet echt mischien. Maar zo ver ben ik nog niet
Doe je dat pat parelli uit een boek/video? of heb je daar ook een curcus voor gehad?

groetjes Melody21
[/quote]

Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 21:59

BY THE WAY > niemand uit Twente die freestyle training doet?????

elsvreezen

Berichten: 17
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Wernhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:29

Melody21 schreef:
Citaat:
els: in de zomer ga ik weer voor een trainingsweek naar Emiel


Wat fijn dat je zoveel cursussen kan doen bij emiel! daar ben ik best jarloers op hoor! OK dan!

dat je op een gegeven moment vast zit kan ik me wel voorstellen, je kan het wel heel ver perfectioneren maar echt op een hoog niveau kom je niet echt mischien. Maar zo ver ben ik nog niet
Doe je dat pat parelli uit een boek/video? of heb je daar ook een curcus voor gehad?

groetjes Melody21
[/quote]

elsvreezen

Berichten: 17
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Wernhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:55

elsvreezen"]
[quote="Melody21 schreef:
Citaat:
els: in de zomer ga ik weer voor een trainingsweek naar Emiel


Wat fijn dat je zoveel cursussen kan doen bij emiel! daar ben ik best jarloers op hoor! OK dan!

dat je op een gegeven moment vast zit kan ik me wel voorstellen, je kan het wel heel ver perfectioneren maar echt op een hoog niveau kom je niet echt mischien. Maar zo ver ben ik nog niet


groetjes Melody21
[/quote]
[/quote]
Citaat:

elsvreezen

Berichten: 17
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Wernhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:13

Sorry, de quote lukt me dus duidelijk niet. Ik ben niet zo bedreven in het chatten.

Ik heb 2 keer een groepsles gehad van Eddy Modde, de Parelli instructeur. Maar ik vind de trainingsdagen van Parelli veel te duur. Ze kosten €125 per dag. Dat kan ik ook niet betalen vandaar dat ik dan toch liever voor Emiel kies. Alles wat ik van Parelli weet heb ik uit de boekjes en van de video's.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:49

josien schreef:
Klinkt gek maar ik vind hem te weinig diepgang hebben.
<knip>
Aan het boek van Klaus Ferdinand Hempfling heb ik veel meer gehad en nog. Ik kom er steeds weer nieuwe dingen in tegen. Boeken parreli voest lees je in een keer door.
<knip>Maar ja iedereen is ander.

Helemaal mee eens! Ik vind Voest en Parelli juist aantrekkelijk omdat ze meer direkt praktijkgericht zijn. Het boek en de video van Hempfling heb ik ook, vind ik prachtig! Maar dan meer op zo'n manier van heel mooi, maar dat gaat mij tòch nooit lukken Lachen

Bij Voest en Parelli heb ik veel meer het idee dat ik het misschien ook wel zou kunnen. En ik denk dat als je eenmaal bezig gaat die diepgang vanzelf komt. Maar ik ben ook veel meer een mens die dingen in de praktijk wil uitproberen voor ze er over gaat theoretiseren. Als ik eerst heel veel theorie en diepgang moet doorspitten vind ik het saai!

Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 16:22

Helemaal mee eens! Met de freestyle methode kun je zo beginnen, als je het niet goed doet kom je daar vanzelf achter door het paard waar je mee werkt ( doe het dan gewoon niet doet zeg maar). Ik denk ook dat de diepgang vanzelf komt. Het is maar hoe je er zelf tegenover staat.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:35

Melody, hoe kan je nou meer diepgang halen uit boeken waar niet veel diepgang in zit? Of bedoel jij als je clinics bij emiel gaat volgen, dat er dan meer diepgang inkomt?

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:53

Ik denk dat ze bedoelt dat je de diepgang krijgt door de intensieve omgang met je paard. Als je dan verder wilt ga je vanzelf meer informatie zoeken of clinics volgen en diepgang krijgen. Die boeken vormen daarbij een goed beginpunt.

Natuurlijk kun je ook direkt een boek met veel diepgang pakken, maar dat ligt sommige mensen gewoon niet. Mij bijvoorbeeld Lachen

Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 18:08

Ja, Feufollet je hebt gelijk OK dan! . Het ligt er natuurlijk ook aan wat je onder diepgang verstaat.......en of je dat uberhaupt uit een boek kan halen.
Ik zou zelf met alleen het boek nooit zo enthousiast zijn geweest. Met de cursussen gaat het leren en begrijpen veel en veel sneller, daar kunnen nog geen tien boeken tegenop! Je moet dat denk ik eerst meemaken en dan de boeken gebruiken als naslagwerk. Mischien dat Emiel dat ook zo heeft bedoelt, dat weet ik niet. Naar mijn mening kun je geen diepgang uit een boek halen. Ik denk dat het heeft te maken met inzichten die je in de loop van jaren opdoet, door praktijk en theorie........
wat jullie ?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:02

Zeker, ik heb ook wel vrij veel diepgang gevonden in het boek van emiel. En ik geloof ook zeker dat dit in de cursussen veel beter tot uiting komt.
Ik gebruik toch 10 keer liever het boek als zijn video, wat een aanfluiting zeg. Maar dat kan ook komen omdat ik het al een jaar doe, en het een introductievideo is.
de diepgang haal je mi het meest bij je paard vandaan. Mijn paard heeft mij geleerd hoe ik alles het beste kon doen. Verder gebruik ik naast de methode van emiel ook nog een paar andere.

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:14

Een aantal jaren geleden, toen ik zelf nog geen paard had en nog elke week een uurtje les had op de manege, heeft Emiel eens een clinic gegeven op onze manege (onze manege is ook steunpunt van Emiel geweest) en dit was de eerste keer dat ik hem aan het werk zag. Ik weet nog dat ik met open mond naar die man heb zitten kijken. 't Was een openbaring. Ik vond het echt geweldig wat hij deed. Ik heb later ook de basiscursus gevolgd die door mijn instructrice op de manege werd gegeven.

Nu ik zelf een paard heb, pas ik ook de Voest methode (met behulp van mijn instructrice) toe in mijn omgang met mijn jonge paard. Ik merkte wel dat door mijn omgang met mijn paard, ik de Voest methode en de reactie van het paard hierop ineens min of meer "logisch" begon te vinden, alhoewel ik natuurlijk nog steeds een leek ben. Ergens wel jammer, want de "magie" ging er daardoor wel een beetje van af! Doordat ik voorheen alleen maar een uurtje les in de week had, had ik te weinig ervaring in de omgang met paarden om ook een andere manier van interactie tussen mens en paard te ontdekken. Dat wil echter niet zeggen dat ik zonder mijn kennismaking met Emiel Voest op dezelfde manier als nu met mijn paard om zou zijn gegaan. Een van de dingen die ik bijvoorbeeld heb geleerd is dat paarden het beste buiten in een kudde kunnen leven. Gelukkig heb ik de mogelijkheid om dit voor mijn paard te realiseren, en dit is zeker naar aanleiding van Emiel Voest. Anders had mijn paard waarschijnlijk de hele dag in een stal gestaan. Misschien dat de meeste mensen zo iets hebben "logisch toch? een paard is een kudde dier" maar ik vond het altijd niet meer dan normaal dat een paard in een box stond. Bij een paard hoorde een box.

Ik heb de boeken en de videos en ik heb er veel aan en ik vind het nog steeds geweldig om naar te kijken. En er zijn nog steeds momenten dat ik denk: jeemig wat is dat toch gaaf hoe die man dat allemaal doet! Ik denk dat zijn manier van omgang met paarden en dat van alle andere Natural Horse men/women bijdraagt aan onze kennis van paarden en er voor zorgt dat wij op een eerlijke manier met onze dieren bezig zijn.
Ik vind het erg jammer dat deze mensen de laatste tijd vaak worden afgeschilderd als geldwolven die hun manier van werken uit buiten.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 00:48

MelanieS schreef:
Ik vind het erg jammer dat deze mensen de laatste tijd vaak worden afgeschilderd als geldwolven die hun manier van werken uit buiten.

Dat vind ik dus ook. Oke pat parelli maakt het wel heel bont Schijnheilig . Hun hebben veel tijd gestoken in de ontwikkeling van een methode, logisch dat ze daar een beetje geld mee willen verdienen.
Verder denk ik dat deze magie wel terug komt als je er intensiever mee bezig gaat. Je paard leert jouw als het goed een groot deel )als je een beetje een meewerkend paard heb in ieder geval) Ik ben nog steeds helmaal happy met de kleinste dingen, waarvan ik weet dat ik die voorheen nooit voor elkaar had gekregen.
Voorbeeldje, waar ik mij onlangs over heb verbaast. Er staat bij ons tijdelijk een vrij grote plaate kar in de bak, voorheen stond deze er weleens buiten. Dan kreeg ik heb er echt niet normaal langs. Nu loopt hij er rustig langs, zolang ik maar rustig ben. Hij kijkt niet eens! Hier verbaas ik me da afgelopen week weer dagelijks over, daarom weet ik dat het goed is hoe ik nu met hem omga!

Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 14:57

Fijn he! OK dan!