is mok besmettelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

is mok besmettelijk?

ja
12 (38%)
nee
19 (61%)

Totaal aantal stemmen: 31


lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

is mok besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 13:31

ik sprak gisteren met een kennis en zij beweerde dat mok besmettelijk is. Naar mijn idee is dit grote onzin, heb er nog nooit van gehoord. zij beweerde dat je paard door in een besmette bak te lopen mok kon krijgen. Ik zeg dat het onzin is maar wie heeft er nu gelijk????

L1+1 met Luna
Luna, Ciera, Rover, Zwier en Ollie
op 15-10-2010 afscheid genomen van Ollie...rust zacht op de groene weiden manneke!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:32

Dat is mij ook geleerd.
dat als ze idd door dezelfde modder lopen de kans groter is dat jou paard het ook krijgt.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:33

Ik denk ook dat mok besmettelijk is.Ik heb jaren geen paarden gehad met mok,ook al was het nat weer en afgelopen najaar is er een paard op stal gekomen met mok en nu hadden we er meerdere.Ditzelfde paard had rotstraal.Dit had ik op stal ook nog nooit gehad.Ook van deze aandoening had ik een aantal paarden die het kregen.
Laatst bijgewerkt door FlairS op 09-03-04 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:34

Heb ik ook geleerd.
Maar ik denk dat als je de kootholtes goed afspoelt na het blubberlopen en droogt, dat je het dan wel voor het grootste deel kan voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:35

Idd Lydiia
Ook dat heb ik geleerd.
goed schoon en vooral droog maken.
Ook goed aan stal hygiene denken.

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 13:37

hmm ik had altijd zoiets van als je paard heel de dag in de blub en of vochtige omgeving staat is er grote kans op mok, maar ik had nog nooit gehoord dat je als je in dezelfde bak als een besmet paard zou lopen je paard ook mok zou kunnen krijgen...weet iemand dan hoe dat in zijn werk gaat?

L1+1 met Luna
Luna, Ciera, Rover, Zwier en Ollie
op 15-10-2010 afscheid genomen van Ollie...rust zacht op de groene weiden manneke!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:40

Ik denk doordat de viezigheid van de mok van dat andere paard in de blubs komt, en als je paard daar doorheen loopt, hij misschien geinfecteerd raakt?
Maar ik heb nooit geleerd dat mok besmettelijk is zoals schimmel dat is.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:41

runningkawa schreef:
Idd Lydiia
Ook dat heb ik geleerd.
goed schoon en vooral droog maken.
Ook goed aan stal hygiene denken.


Ja precies, sopstallen werken niet positief, helemaal niet in deze gevallen Knipoog
Ik heb altijd een handoek klaar liggen voor als ik mijn paard schoonmaak na een speelmiddagje in de blubs Lachen


lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 13:41

Lydiia schreef:
Maar ik heb nooit geleerd dat mok besmettelijk is zoals schimmel dat is.



dat bedoel ik dus, daar heb ik ook nog nooit van gehoord, dus is er iemand die weet in hoeverre mok wel besmettelijk is? kan het bv door mensen aan een ander paard over worden gedragen?

L1+1 met Luna
Luna, Ciera, Rover, Zwier en Ollie
op 15-10-2010 afscheid genomen van Ollie...rust zacht op de groene weiden manneke!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:46

Nee, daar geloof ik niet in.
Ben wel benieuwd wat de DA daarover te zeggen heeft, hij komt morgen weer dus zal het even vragen Lachen

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:06

Volgens mij is het niet overdraagbaar van been op been. Maar als er 1 paard met mok is en ze staan in de blubber dan kun je er goed vanuit gaan dat de rest het ook krijgt. Ik spreek uit ervaring!!

Come over to the dark side, we have cookies!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:35

Dus wel besmettelijk via been-modder-been? Knipoog

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:37

Mok is een bacteriële infectie en wel degelijk besmettelijk. Het kan in de stalbodembedekking gaan zitten of zelfs in de bak waardoor andere paarden die met deze bodems in aanraking komen ook besmet kunnen worden.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:56

jeetje joh de poll loopt zowat gelijk op. Dit is iets wat dus niet bekend is bij de meeste bokkers goed dat je dit topic hebt geopend.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:58

Nou, ik heb weer wat geleerd! Top! Goed topic! Toen ik de kop las dacht ik 'neeeeh, túúrlijk niet' Knipoog Zoals gezegd: ik heb weer wat geleerd!

Culemborg here I come!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:59

Lydiia schreef:
Ik denk doordat de viezigheid van de mok van dat andere paard in de blubs komt, en als je paard daar doorheen loopt, hij misschien geinfecteerd raakt?
Maar ik heb nooit geleerd dat mok besmettelijk is zoals schimmel dat is.

Zo heb ik het ook geleerd. Scheve mond

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:00

Lijkt mij dat het inderdaad besmettelijk is, omdat het een bacteriële infectie is. Sommige paarden zullen er minder gevoelig voor zijn en het daarom minder snel krijgen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:01

Gail schreef:
Nou, ik heb weer wat geleerd! Top! Goed topic! Toen ik de kop las dacht ik 'neeeeh, túúrlijk niet' Knipoog Zoals gezegd: ik heb weer wat geleerd!

Ik ook had nee gestemd.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:09

Mok wordt door een bacterie veroorzaakt. Wanneer een paard wegzakt in een modderige omgeving, is de kans groter, dat de bacterie -die dus niet van de grond kan komen- de kootholte (of zelfs de pijp *rasp*) komt, en daar een ontsteking veroorzaakt.

Wanneer twee paarden met dezelfde borstels geborsteld worden, is de kans op besmetting ook groot.
De kootholte goed schoon en droog houden kan dus zelfs averechts werken!

Errug besmettelijk... Het gaat ook nooit meer definitief weg als je paard het eenmaal heeft (al kun je wel heel veel moeite doen om het weg te houden - dat kan nut hebben bedoel ik dan)

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

pokoloco

Berichten: 162
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:13

Mok is inderdaad besmettelijk, mok wordt veroorzaakt door een bacterie. Daarom krijgt niet ieder paard mok zodra je paard een goed afweersysteem heeft zal de kans op mok verkleinen. Net als bij mensen een verkoudheid.

Als je paard een wondje heeft aan zijn benen en dit paard loopt door dezelfde blubber, gras als een besmet paard verhoog je het risico.

Tevens is er in Amerika een onderzoek geweest naar witte benen en diverse aandoeningen. Het schijnt dus zo te zijn dat witte benen zwakker zijn dan andere. Bijvoorbeeld je hebt een vos met 1 wit sokje dan zal bijvoorbeeld mok eerder opduiken bij dit witte sokje dan bij de andere 3 voskleurige benen.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:27

Ja dat is ook zo met de hoeven inderdaad pokoloco. Zwarte hoeven zijn over het algemeen sterker dan wit/gele. Heb ik geleerd tenminste.

Weer wat geleerd dus. Hopen dan dat niemand bij ons op stal mok krijgt Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:28

Als de bacterie in een bepaalde wei zit, krijgen andere paarden het ook.

De hond is de betere mens

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:42

Het spijt me, maar ik ben het NIET eens met veel van deze uitspraken. Dit heb ik daarover even opgezocht:
De Paardendrogist zegt:
Citaat:
Niet besmettelijke huidaandoeningen zijn o.a. andere mok en rap, een schilferende huid, eczeem, zomereczeem, huidallergie, zonnebrand, wildvlees en littekens en zadeldrukkingen. Soms kan een niet besmettelijke huidaandoening wel besmettelijk worden; op bijvoorbeeld een mokplekje kan schimmel ontstaan, waardoor de mok/schimmel wel besmettelijk is en zich zal verspreiden.


Dierenkliniek Pijls en Offereins zegt:

Citaat:
Mok is een bacteriele huidondsteking die over het algemeen voorkomt in de kootholte. Mok is een niet-besmettelijke huidaandoening die ook wel kootholte-eczeem of veldkoorts wordt genoemd.


En dit vond ik ook:
Citaat:
Soms gaat mok ook gepaard met een schimmelinfectie en is dan dus besmettelijk


Duss... mok zelf is niet besmettelijk.
Als er meerdere paarden op stal last van hebben kan dat imo komen door:
slechte stalhygiene
schimmelinfectie
of een niet aanwijsbare reden.... Scheve mond


Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:54

ik heb geleerd dat mok besmettelijk is.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:56

Verdorie! We hebben net een schimmelinfectie op stal, en de paarden lopen veel in de blubs (wordt bij velen pas de volgende dag schoongemaakt).
Dus ik hoop niet dat een paard bij ons mok komt. Op een of andere manier heb ik een grote angst voor mok Bloos


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FennaK, Leliesan en 38 bezoekers