moet het veulen met andere veulens op de wei na 2 jaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yaleesa
Berichten: 21
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: usselo(enschede)

moet het veulen met andere veulens op de wei na 2 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 19:56

[color=violet]hallo, ik heb een tinker en wil hem laten dekken Lachen , moet het veulen dan 2 jaar met andere veulens op de wei staan omdat hij anders asociaal word? dat heb ik namelijk van iemand gehoort, maar kun je het veulen niet bij de moeder op de wei?

groeten yaleesa Pling

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:03

ik denk wel dat het het beste is voor een veulen om hem te laten spelen en doen met andere paardjes ze worden er ook sterk van.. vooral in de benen. ik zou er voor kiezen om mijn veulentje zo dicht mogelijk bij huis op een weitje te zetten met leeftijdsgenootjes. ik zou er wel regelmatig heen gaan zodat hij aan mensen gewend blijft. maar het is net wat er tot je mogelijkheden behoort...

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:45

dat zou ik wel doen ja. het kost relatief weinig en ze worden er sociaal van. als je het veulen bij z'n moeder laat wordt spenen (bij de moeder weghalen) een probleem lijkt me. je krijgt dan vaak een veulen dat aan z'n moeder blijft hangen en dat wil je neem ik aan niet toch?

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:01

Ik heb 2 maal een veulen gedurende 6 wk afgespeend en daarna gewoon weer terug bij moeders (en de rest) in de wei. Het heeft geen problemen gegeven en 1 moeder en "veulen" lopen nu nog steeds bij elkaar. Ik kon ze na het afspenen ook gewoon afzonderlijk mee nemen, later met rijden idem. Van kleven is nooit sprake geweest en oudere merries zijn goede opvoedsters!

Wishper

Berichten: 1452
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:25

Ik vin dat het aan de paarde ligt waar het veulentje bij staat want als die erg speels zijn lijkt het me dat het veulentje het goed heeft.Ik heb zelf ook een tinkerveulentje en die heeft tot ze 0,5 jaar was bij andere veulentjes gestaan maar staat nu bij mijn paardje die al een stukkie ouder is maar daar speelt ze echt goed mee en ik denk wel dat ze het naar haar zin heeft(hoop ik)!!!!!

Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:35

Hi yaleesa! Ik heb mij ook ingelogt bij BOKT. Kan ik ook vragen of ze tips hebben voor libby's mok . Nog niet zo heel veel reacties op je vraag he? mischien komt dat nog. Tot vanmiddag, lekker weer rijden! Lachen
groetjes Marieke

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:36

Ik heb mijn veulen tot 5 maanden bij zijn moeder laten staan, hij werd erg sterk dus de merrie was blij dat ze ervanaf was..
Nu staat hij met 3 andere hengstveulens, en hij is nu superbraaf geworden.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:24

voor een veulen is het natuurlijk leuker om met een veulen op de wei te staan. het hoeft natuurlijk niet persee een veulen te zijn. als je maar zorgt dat ie niet alleen staat