De zin en onzin over de Big Box van Pavo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

De zin en onzin over de Big Box van Pavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 13:25

Zelf voer ik ook Pavo, maar wat ze nu hebben verzonnen is echt NIET praktisch:

Afbeelding

Zie het plaatje. Hoe wil je in hemelsnaam, als de box meer als de helft leeg is, met je arm bij de brok komen en als je meer als 5 paarden hebt, is het misschien wel handig om een voerkar te hebben, zodat je niet heen en weer hoeft te lopen met je emmers of voerscheppen. Plus het feit dat het karton week kan worden als het te vochtig staat, waardoor je voer weer kan gaan schimmelen. En als je zover in je box moet leunen, kan het natuurlijk weer uitscheuren.
En dan heb ik het niet eens gehad over de muizen, die zich zo een weg naar binnen kunnen vreten....

Mij lijkt het dus, zoals je hierboven kan lezen, dus een enorm onding.

Maar gebruiken Bokkers de BB en hoe bevalt dat?

Toos paardloos


La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:27

Heb er nog nooit van gehoord en heb hem ook nog nooit gezien
Maar het lijkt me inderdaad niet erg logisch zoals jij al zegt. Er zitten denk ik meer na als voordelen aan

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:29

Ik zou het juist heel graag willen zo'n big box!
Enige probleem is hier dat we geen verhard erf hebben en ze de big box met een kooiaap komen brengen Boos!

Je kan heel makkelijk een stuk van het karton afsnijden als er wat uit is. Het karton is behoorlijk dik dus van muizen ben ik niet bang en er zit ook een deksel op.
En een big box moet uiteraard wel binnen staan ja.

Ik baal er echt van dat ze hem hier niet kunnen brengen aan huis. Het scheelt echt een hoop geld.
Een silo is voor ons net te veel (qua voersnelheid) maar met 7 zakken brok per week zou dit echt een uitkomst voor ons zijn.

[edit]Ook qua afval is het handiger. Er zit statiegeld op de pallet en het karton kan met het oud papier weg OK dan!
Laatst bijgewerkt door MarijeR op 09-03-04 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:32

Ik heb hem wel gezien (en bevoelt Tong uitsteken ),
hij is steviger als dat hij er zo uitziet.
Ik voer alleen geen Pavo...

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:36

hoezo rijden met een voerkar?? Kijk nou eens naar het plaatje, je zet gewoon onder iedere stal zo'n big box neer en je hoeft helemaal niet te lopen Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:40

Bij Omar voerden ze biks van Treurniet (hofleverancier).
Die kregen het biks in een houten kuubskist. Volledig dicht van hout. Als extra bescherming zat het dan nog aan de binnenkant bekleed met dik plastic.
Als je niet meer bij het bix kon kon je er plankjes uithalen of de hele voorkant.

Kwamen ze een nieuwe brengen dan nemen ze de oude weer mee.

Later storten ze op wens van de eigenaren de kuubskist over in een zogenaamde mengbak (wel bekend in de tuinbouw) Die zijn niet zo hoog, je kan gewoon bij de bodem als je bukt. De bakken zijn van polyesther, geen last van muizen. Zit een passende deksel op.

Ehh wat ik dus hiermee wil zeggen.
Het is een leuk idee, maar al eerder bekend en er zijn al 'betere' oplossingen van.

Ik vind het iig beter dan losse zakken en/of in tonnen (hebben we ook mee geklooid destijds).

Nu scheelt het wel dat we niet voerden met een voerkar want dan is een silo weer veel handiger. (maar een beetje erg overdreven Knipoog ) We schepten een emmer uit de bak en voerden uit de (grote) emmer.

:evaw:

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:47

Ik heb het ding niet irl gezien, maar lijkt mij ook niet bijzonder praktisch.
Bij mij vreten de muizen ook door een stukje hout heen, dus zie niet in waarom niet door een stuk karton.
En dan is deze box er gevoelig voor vocht, lijkt mij.

Ik heb zelf heel wat te stellen gehad met muizen, maar heb nu de goede oplossing. Ik was namelijk niet van plan om zo'n voerkar a 300-400 euro aan te schaffen bij een Divozo oid.
Ik heb een oude voerkar, (waar ze vroeger bv kippen mee voerden), daar zitten een paar goed werkende wielen onder en bovenop heeft vriendlief van RVS een stevig, goed passende deksel gelast, met een tussenschot, zodat ik er meerdere soorten voer in kwijt kan.
Dat werkt prima, voer blijft droog en vers en geen muis meer gezien.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:48

Volgens mij was dat PAVO ding toch alleen maar een actie die je kon winnen of vergis ik me. Volgens mij kan je ze niet kopen toch?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:51


:evaw:

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:52

Essie79, waar vul je die kar dan mee? Zakgoed?
Het gaat mij er voornamelijk om dat bij een big box of bulk de prijs behoorlijk daalt.
Ik dacht dat een big box al €7,- per 100 kilo scheelt. Reken dat maar eens uit op jaarbasis.
Bulk is uiteraard nog goedkoper maar dat zou ik nog niet redden met voorsnelheid. Ik dacht dat voor bulk de minimale afname 2 ton was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:53

Kruiwagen met een plank erover tegen de muis werkt prima.

Ik zie mezelf al op m'n kop in dat kartonnen ding hangen Haha! Wedden dat ik er in val? Zo lomp ben ik wel....
Prijstechnisch is het echter wel aantrekkelijk. Soort van midden-bulk idee...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-04 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:54

Ja ze zijn gewoon te koop. Ik heb toevallig een paar weken geleden iemand van Pavo aan huis gehad daarvoor.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:55

Sjimmy schreef:
Ik denk het toch wel mobick.

Zo'n ding zullen ze toch niet alleen voor de winnaars ontwikkeld hebben lijkt me....

En zie... op de site:

http://www.pavo.nl/nl/index_groep.htm?groep=10

Lachen

volgens mij dus wel omdat er ook equiral op staat? waarschijnlijk een actie... of zijn er mensen die dit gewoon bestellen ?

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:55

MarijeR schreef:
Ja ze zijn gewoon te koop. Ik heb toevallig een paar weken geleden iemand van Pavo aan huis gehad daarvoor.

Ik weet het al... Schijnheilig

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:55

lees die link nou maar

:evaw:

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:57

MarijeR schreef:
Essie79, waar vul je die kar dan mee? Zakgoed?
Het gaat mij er voornamelijk om dat bij een big box of bulk de prijs behoorlijk daalt.
Ik dacht dat een big box al €7,- per 100 kilo scheelt. Reken dat maar eens uit op jaarbasis.
Bulk is uiteraard nog goedkoper maar dat zou ik nog niet redden met voorsnelheid. Ik dacht dat voor bulk de minimale afname 2 ton was...


Dus dat scheelt jou een kleine 14 euro in de week.. dat is inderdaad aardig wat. Dat zou dan ook de enige reden zijn om dat ding te gaan gebruiken, financieel oogpunt.
Maar kun je voer in een bulk maar een bepaalde tijd goedhouden?

Ik voer gewoon uit zakken omdat er bij mij maar 2 paarden lopen.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:01

Brok kan je zo'n 6 tot 8 weken bewaren dacht ik. Iig hebben we toen met die man van Pavo uitgerekend dat dat net niet haalbaar zou zijn.
En dan vooral in de zomer niet, dan voer ik minder brok i.v.m. het gras.
Als je dan brok langer in de silo laat zitten, heb je kans op condens -> schimmel op de brok.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:02

Ik weet ook niet of het nou echt werkt. Aan de dingen die Imker noemde had ik ook al gedacht. En het ding is nog eens behoorlijk lomp, die kan ik niet kwijt in de stal zelf, dan staat 'ie in de weg....

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:07

Mij lijkt het ook onpractisch.. als je er een hebt, moet je dus elke keer heen en weer lopen ,met de voerschep.. hij ziet er niet echt verplaatsbaar uit. En het is idd een groot lomp ding. Het enige voordeel vind ik de lagere kosten..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 18:11

Er werd hierboven wat gezegd over het afsnijden van de bovenste rand, als de bak een eind leeg zou zijn. Nu kan het aan mij liggen, maar dan heb je dus een hoop gedoe met snijden, spullen weer opruimen, een rafelige rand (want je kan mij niet wijsmaken dat dat nou optimaal recht kan) en een deksel die dan evt. niet meer zou passen.

Natuurlijk moet de box binnenstaan, maar als je een beetje een vochtige ruimte hebt, is je karton ook meteen slap.

Toos paardloos

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:14

Hm, ziet er niet echt handig uit, het idee is wel super.
Je moet dan iedere keer de vorfheftruck pakken om dat ding te verplaatsen en hij ziet er niet zo sterk uit.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:27


:evaw:

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:11

Leuk ding wel !

Als je er een droge plek voor hebt om op te slaan...als ze dat gewoon komen brengen met een vrachtwagentje met palletkar erin , rij je hem met de palletkar zo naar een lege stal / voerhok ofzo , waar je hem neerdumpt , om dan vervolgens elke voerbeurt daar de hoeveelheid die je ervan nodig hebt , uit te halen. Moet je wel weer OF een kruiwagen / voerkar erbij hebben , OF een palletkar. Of gewoon bij dat ding voerbakken / emmers klaarmaken en daarmee gaan lopen slepen Tong uitsteken

Maarja dat heb je met zakken voer ook , daar zul je tijdens de voerbeurten ook iets praktisch voor moeten verzinnen Lachen

De hoogte lijkt me geen probleem :

tot de helft red je het vast wel met je armpjes , en als je op die helft bent dan snij je het lege stuk er gewoon af , en blijft de onderste helft staan , waar je dan weer de deksel op doet. Hoef je maar 1 keer die doos af te snijden , dat moet makkelijk gaan Lachen

Als ze nou een paar horizontale ringen erop drukken dan snij je nog recht ook Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:48

Ik ben er ook over aan het denken om zo'n kist te bestellen. Maar zie net als jullie ook veel nadelen. Vooral qua materiaal. Ik ben er nog niet helemaal uit.
Die houten oplossing van Treurniet lijkt me een betere optie.

* To Belg, or not to Belg *

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 23:19

Wij hebben ze op stal, bevalt helemaal super. We hebben een stuk of 7 paarden staan, een silo is dus niet de moeite, en zakken is altijd weer zo'n gesleep. We scheppen de brok over in de voerkar, en die doos is idd een stuk degelijker dan ie eruit ziet.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cappi, Paardengek81, Patriesje, XXleonieXX en 158 bezoekers