Zuinigheid, gebrek aan kennis ik weet het niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Zuinigheid, gebrek aan kennis ik weet het niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 13:45

Wat mij opvalt op bokt dat mensen vaak hier op bokt een vraag stellen alvorens ze een dierenarts cq. hoefsmid bellen.

Ik lees vragen waarvan ik denk: "nou als mijn paard dat zou overkomen zou ik niet eerst achter mijn computer kruipen om bevinden van anderen te delen, maar ik zou rechtstreeks in actie komen en alle hulpploegen die er te krijgen zijn inschakelen". Ook lees ik verhalen over (bijna) mishandeling van paarden en pony's met daarbij de vraag 'is dit normaal'?

Valt dit jullie ook op of vinden jullie dit wel mee vallen?

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:52

Ik denk dat het vooral een gebrek aan kennis is. Als je de gevolgen namelijk weet, bel je wel een dierenarts, omdat je weet dat je anders nog verder van huis bent en waarschijnlijk ook meer geld kwijt bent.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:53

Soms vind ik dat ook wel. Ik ben zelf ook zo'n tiepje die bij elk wissewasje de dierenarts belt (komt gelukkig maar zelden iets voor), maar er zijn er zat die het liever eerst aankijken.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:07

Bij mij is het zo, dat ik vaak een gevoel heb wat ik wil laten bevestigen.
De eigenaar van mijn verzorgpaarden vindt mij namelijk wat overdreven.

Maar gelukkig heb ik nu een topper van een veearts op msn, dus dat scheelt weer Lachen

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:08

Ik ben er zo een 'die even aankijkt'. Natuurlijk,ligt er helemaal aan aan wat er aan de hand is...
Als mijn paard koliek heeft,ga ik ook niet eerst op bokt 'bevindingen delen' Dan komt er direct een Da aan te pas... Maar ik kan me soms goed voorstellen dat mensen eerst om wat meer (praktijk) ervaringen vragen..
Enkele voorbeelden als speciaal beslag,tildren infuus,zenuwsnede etc.
Vind het persoonlijk een nogal zwart/witte stelling, hoewel er zeker wel waarheid in zit.
Ik kan er wel in meegaan dat het vaak een gebrek aan kennis is..Maar wat is er mis mee om dan eens op bokt iets te vragen? Hier loopt bij elkaar zoveel kennis rond.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:13

ben het gedeeltelijk met je eens. het ligt eraan wat het probleem is. ik ga echt de dierenarts niet bellen voor de schimmel die hij heeft.. ik vraag eerst op bokt of iemand nog andere tips heeft.
en dan ben ik maar zuinig.. ik betaal wel minstens 60 euro voor eenbezoekje van de dierenarts die misschien hetzelfde zegt als jullie hier op bokt.

mijn paard heeft een gigantisch dikbeen gehad, liep er stijf op en al.. ja toen heb ik meteen de dierenarts gebeld.. want dat is toch iets wat jullie niet kunnen vertellen via fotos of verhaaltjes.. dat moet je zien..
maar voor eenkleinigheidje bel ik niet meteen de dierenarts...
de dierenarts heb je tochnodig voor medicijnen en zo he..

ookal heeft mijn paard buikkrampen(ff afkloppen nog niet gebeurd) dan ga ik eerst met hem lopen, temperaturen en hem in de gaten houden.. vaak als je er mee loopt is het zo over.. maar zie je na een uur of wat gene verbetering dan bel ik de dierenarts.. maar ik ga niet eerst de dierenarts bellen om te zeggen datie wat last heeft van krampen.. dan krijg ik toch ook als tip ga eerst met hem stappen wordt het erger dan belmij maar weer terug... zat ervaring mee toen ik nog op een manege werkte..
dus gebrek aan kennis.. of zuinigheid.. beetje vanbeide en juist ook weer niet.. van veel dingen heb ik wel de kennis het zelf op te lossen(de huis tuin en keuken dingen als mok enzo)

soms toch wel handig als je voor dierenartsassistente heb geleerd Haha!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:55

Bij dingen waar mogelijk haast bij is bel ik meteen de VA, dan zeggen zij wel of ze denken of het nodig is om langs te komen.
Maar als het iets simpelers is wat niet direct een bedreiging is vraag ik het graag eerst even. De VA bellen is duur zat, zeker als het geen spoed heeft of zelfs helemaal niet nodig is. Maar dat betekend niet dat het niet gebeurd als het wel nodig is.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:03

Ik had zo'n dierenarts die je kon bellen en dan gewoon vragen of het dringend was OK dan! M'n paard heeft eens een tekenbeet gehad die wat fout ging, zwelling groter dan mijn hand! Bel ik de dierenarts, zegt ie: oh, ik kom morgen wel even langs, moet toch in de buurt zijn, dan kijk ik wel even. Ze heeft een spuit tegen Lyme gekregen en klaar is kees.
Hij had ook in de auto kunnen springen en meteen langs komen, op zondagmiddag (!) en mij een dik weekend-tarief kunnen voorschotelen, zo was hij dus niet.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:21

gekke_koei schreef:
ben het gedeeltelijk met je eens. het ligt eraan wat het probleem is. ik ga echt de dierenarts niet bellen voor de schimmel die hij heeft.. ik vraag eerst op bokt of iemand nog andere tips heeft.
en dan ben ik maar zuinig.. ik betaal wel minstens 60 euro voor eenbezoekje van de dierenarts die misschien hetzelfde zegt als jullie hier op bokt.


Precies Lachen
Wij hebben op de manege net schimmel, en morgen komt de dierenarts voor iets anders en kijkt direct even mee naar de schimmel. Geen voorrijkosten op die manier.

Ik kijk het meestal ook nog aan, tenzij je duidelijk ziet dat er écht iets mis is, en uit onzekerheid wil ik dan graag toch weten wat anderen ervan vinden en of ze ervaring met dit soort gevallen hebben.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 15:25

tuurlijk, ik begrijp ook wel dat je niet voor ieder wissewasje de VA roept, maar soms zie ik foto's op bokt van bijvoorbeeld wonden met de vraag is dit erg, en daar heb ik het over. Dat mensen ongeacht of ze er wel of niet verstand van hebben, toch wel kunnen bedenken dat dit niet goed is.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:25

Dennis schreef:
Bij dingen waar mogelijk haast bij is bel ik meteen de VA, dan zeggen zij wel of ze denken of het nodig is om langs te komen.
Maar als het iets simpelers is wat niet direct een bedreiging is vraag ik het graag eerst even. De VA bellen is duur zat, zeker als het geen spoed heeft of zelfs helemaal niet nodig is. Maar dat betekend niet dat het niet gebeurd als het wel nodig is.


Precies. Zodra mijn paard stokkreupel/doodziek/klapperend/met buikpijn haar stal uit komt lopen wordt er zonder verder over te discussieren een dierenarts gebeld. Als er (op het eerste gezicht) minder urgente dingen spelen zoals bultjes/schimmel en een (doorzichtig) snotneusje oid dan vraag ik het op stal/hier alvorens een DA te bellen.

En dat is zo fijn aan dit forum; zoveel mensen met adviezen/dezelfde problemen/symptomen dat je er altijd wat van kan leren. En wat betreft de (jonge) meisjes die vragen wat ze moeten doen met een heel ziek paard? Er zijn gelukkig genoeg mensen die direct zeggen dat ze een DA MOET bellen, omdat het anders verkeerd kan aflopen. Als het betreffende meisje het niet hier gepost zou hebben had ze misschien (uit onwetendheid) helemaal niet de DA gebeld. Tuurlijk houd ik m'n hart ook vast bij mensen zonder ervaring die zo'n enorme verantwoording als een paard onder hun hoede krijgen maar bottom-line is; het gebeurt nu eenmaal en het is goed dat zo'n forum als dit er is, sommige mensen zouden er zeker wat van op kunnen steken!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:27

Volgens mij heb ik wel voldoende kennis om in te schatten bij mijn paard wanneer er een da/smid moet komen maar soms ben ik gewoon onzeker. Vraag ook vaak aan stalgenoten wat zou jij doen enzo. Ik heb zo vaak de da voor niets gebeld ook puur omdat ik gauw in paniek raak. Nee bezuinigen doe ik niet op mijn paardje.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 15:27

Aan de andere kant lees ik soms ook wel eens 'medische adviezen' van medebokkers waar je toch echt van gaat griezelen. Dat is dan ook weer het gevaarlijke aan een forum. Je weet niet wie het schrijft en of de lezer/vraagsteller wel verder leest.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:30

mobick schreef:
Aan de andere kant lees ik soms ook wel eens 'medische adviezen' van medebokkers waar je toch echt van gaat griezelen. Dat is dan ook weer het gevaarlijke aan een forum. Je weet niet wie het schrijft en of de lezer/vraagsteller wel verder leest.


Ook mee eens, maar dan zijn er ook weer verstandige mensen die dat heel snel tegenspreken. Desnoods een PB sturen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:30

mobick schreef:
Aan de andere kant lees ik soms ook wel eens 'medische adviezen' van medebokkers waar je toch echt van gaat griezelen. Dat is dan ook weer het gevaarlijke aan een forum. Je weet niet wie het schrijft en of de lezer/vraagsteller wel verder leest.


ja idd tips met verlopen olie enzo. brrr nee als ik het niet vertrouw bel ik mijn da kost ook niets

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:32

gouda"]
[quote="mobick schreef:
Aan de andere kant lees ik soms ook wel eens 'medische adviezen' van medebokkers waar je toch echt van gaat griezelen. Dat is dan ook weer het gevaarlijke aan een forum. Je weet niet wie het schrijft en of de lezer/vraagsteller wel verder leest.


ja idd tips met verlopen olie enzo. brrr nee als ik het niet vertrouw bel ik mijn da kost ook niets
[/quote]

Verlopen olie was toch een tip voor mok geloof ik?
Nah, ik kan me niet voorstellen dat een verstandig persoon dat klakkeloos gaat aannemen...het idee alleen al! En daarbij, er vielen een heleboel mensen over degene die dat als advies gaf, dat was dus wel duidelijk...

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 15:35

ja maar zo zie ik toch wel vaker aparte dingen voor bij komen hoor.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:38

Gulpje"]
[quote="gouda"][quote="mobick schreef:
Aan de andere kant lees ik soms ook wel eens 'medische adviezen' van medebokkers waar je toch echt van gaat griezelen. Dat is dan ook weer het gevaarlijke aan een forum. Je weet niet wie het schrijft en of de lezer/vraagsteller wel verder leest.


ja idd tips met verlopen olie enzo. brrr nee als ik het niet vertrouw bel ik mijn da kost ook niets
[/quote]

Verlopen olie was toch een tip voor mok geloof ik?
Nah, ik kan me niet voorstellen dat een verstandig persoon dat klakkeloos gaat aannemen...het idee alleen al! En daarbij, er vielen een heleboel mensen over degene die dat als advies gaf, dat was dus wel duidelijk...
[/quote]

Yep, dat was ik, maar dat gaat dit topic niet over.

Maar om weer on-topic te gaan: ik ben een hele erge Miep w.b. de DA bellen, anderen zeggen vaak tegen mij dat ik het even moet aankijken, maar als mijn gevoel zegt dat het niet klopt, dan klopt het in de meeste gevallen ook niet. Als anderen zeggen dat het wél vanzelf overgaat, wil ik toch graag bevestiging van een DA.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:43

oh sorry was het 1e wat mij te binnen schoot niet persoonlijk bedoeld Knipoog

Verder vind ik het ook moeilijk om tips van anderen aan te nemen omdat ieder paard anders is. Nu ook zit te twijfelen (zie topic medisch) of ik de da moet bellen voor mijn oudje. Hij kucht wel vaker maar ik vaak gewoon weer over na een paar daagjes. Hoest nu iedere dag 2 x maar werkt niet meer. Kijk het nog even aan tot het weekend. Had toch even een topic geplaatst omdat ik zat te twijfelen en niet meteen weer de da wou bellen. Die stalk ik al zo vaak met allerlei wissewasjes. Het topic plaatsen had niet veel nut in mijn geval want ben er nog niet zeker van Verward

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:48

gouda schreef:
oh sorry was het 1e wat mij te binnen schoot niet persoonlijk bedoeld Knipoog

Verder vind ik het ook moeilijk om tips van anderen aan te nemen omdat ieder paard anders is. Nu ook zit te twijfelen (zie topic medisch) of ik de da moet bellen voor mijn oudje. Hij kucht wel vaker maar ik vaak gewoon weer over na een paar daagjes. Hoest nu iedere dag 2 x maar werkt niet meer. Kijk het nog even aan tot het weekend. Had toch even een topic geplaatst omdat ik zat te twijfelen en niet meteen weer de da wou bellen. Die stalk ik al zo vaak met allerlei wissewasjes. Het topic plaatsen had niet veel nut in mijn geval want ben er nog niet zeker van Verward


Bel dan toch maar de DA, anders blijf je piekeren, en daar schiet je niks mee op Lachen

Succes!

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:49

Quellian"]
[quote="Gulpje"][quote="gouda"]
[quote="mobick schreef:
Aan de andere kant lees ik soms ook wel eens 'medische adviezen' van medebokkers waar je toch echt van gaat griezelen. Dat is dan ook weer het gevaarlijke aan een forum. Je weet niet wie het schrijft en of de lezer/vraagsteller wel verder leest.


ja idd tips met verlopen olie enzo. brrr nee als ik het niet vertrouw bel ik mijn da kost ook niets
[/quote]

Verlopen olie was toch een tip voor mok geloof ik?
Nah, ik kan me niet voorstellen dat een verstandig persoon dat klakkeloos gaat aannemen...het idee alleen al! En daarbij, er vielen een heleboel mensen over degene die dat als advies gaf, dat was dus wel duidelijk...
[/quote]

Yep, dat was ik, maar dat gaat dit topic niet over.

[/quote]

Wist ik, maar vond het ook niet nodig om je naam te noemen Lachen

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:50

ja dat is waar en bellen kost niets. Kun je nagaan hoe onzeker ik ben.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:07

gouda schreef:
ja dat is waar en bellen kost niets. Kun je nagaan hoe onzeker ik ben.


Joh, dat is toch alleen maar een teken dat je het absoluut goed wil doen? Vooral met een wat ouder mannetje, tis alleen maar goed dat je hem zo in de gaten houdt hoor, en als je het ondanks adviezen ed niet vertrouwt, dan bel je de DA gewoon. Mijn paardje had gisteren een snotneusje, en ik heb eerst lichtelijk in paniek gevraagd aan een stalgenoot of ik er wel mee kon rijden en hoe fanatiek of niet. M'n stalgenoot heeft me gerustgesteld, dus ik ben rustig aan gaan rijden en haar goed uitgestapt/verzorgd, maar toch was ik onzeker en heb ik gisteravond alle topics over verkouden paarden doorgespit. Het is zo'n grote verantwoording dat je er alles aan zult doen om dat te respecteren.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:11

ok dank je Gulpje. Ik ben ook precies zo meteen alle topics doorspitten enzo.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:11

Ik ken mijn paard goed genoeg om in te kunnen schatten wanneer ik een dierenarts moet bellen. En in accute situaties doe ik dat ook.
Wanneer ik ergens aan twijfel, kan ik me voorstellen dat ik eens op Bokt ga kijken of anderen iets dergelijks al eens hebben meegemaakt. Dat kan soms best nuttig zijn, vind ik.