nieuwe bodem buitenbak, wat is het beste?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

nieuwe bodem buitenbak, wat is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 10:38

ik heb nu een 20x40 buitenbak, het zwarte zand dat eerst bovenop lag, is gewisseld met het gele zand dat er onder lag, daar is scherp zand doorheen gegaan en ik heb tot een halfjaar terug een perfecte bodem gehad.
ondanks dat er leem onder in de grond zit is de bak nooit echt nat, maar hij is de laatste tijd op sommige plaatsen heel zwaar, andere plaatsen heel hard.

hij is gesleept aangerold, een keer helemaal losgemaakt etc

niets helpt!
mn vader sleept hem nu zo vaak als hij kan, dan is hij even goed, tot ik ga galloperen, dan slaat Quentin echt letterlijk gaten in de grond, en meteen na het rijden moet de bak dus gesleept worden want een 2e keer er in rijden gaat niet, dan heb je overal diepe stukken en is de bak zo ongelijk dat je er nooit van je leven fijn in kan rijden
ga zelf maar eens over hobbelige grond rennen, dat werkt ook niet

toppunt was 2 weken geleden, ik ben aan het longeren, ineens staat zn been tot aan zn knie vast in de grond, zn achterbenen liepen door en hij ging over de kop Scheve mond

bak weer gesleept, en wordt dus nu vaker gesleeprt, maar t werkt gewoon niet, je kan er rechtuit op de hoeflsag stappen en draven, maar verder is heel het midden afwisselend hard/zacht

ik wil er eigenlijk een 20x60 bak van laten maken, omdat ik dan thuis mn Z proeven kan oefenen, t is wel fijn als ik weet waar alle letters staan nameijk Knipoog

maar toen had ik het er met mn ouders over, ik moet het zelf betalen, maar mn vader wil wel een soort langlopende lening-afspraak met me maken.

toen zei hij, als je dan toch bezig bent, bedenk eens wat je met de bodem wil doen, daar wil hij wel een beetje aan meebetalen omdat mn moeder er ook in rijdt

maargoed, ik had zelf zoiets van, oke ik wil het nu echt goed laten doen zodat ik voorgoed van het gezeik af ben met die bak, want ik kan er dus echt niet fatsoenlijk in rijden.

wat voor bodem is er fijn? ik heb zelf een paar keer op een Agterberg bodem gereden, vond ik echt superfijn, maar blijven die ook fijn? weet de exacte prijs niet, maar wel dat het heel erg prijzig is...

maar aan de andere kant, beter 1x goed dan 10x half, want ik betaal nu iedere keer voor mensen van de landwerktuig-coorporatie die de bak weer komen aanrollen(heb zelf alleen een mini-tractortje met klein egje) en het werkt dus gewoon niet, en die mensen kosten met iedere paar maanden een paar honderd euro, en wat krijg ik er voor terug?en bak waar ik 1 week fijn in kan rijden, waarna het gezeur weer begint.

maargoed, de eisen zijn dus:

fijne gelijke bodem
goed blijven
redelijk makkelijk qua onderhoud (ik kan dus alleen maar slepen met een klein egje+minitractor)

de paarden staan nu overdag ook in de bak, die zit achterin de wei en het hek is gewoon open, is dat heel erg not-done als er dalijk een nieuwe bodem in ligt? want als het een 20x60 bak wordt dan blijft er nog minder wei over. en heb ik t liefste dat ze nog gewoon in de bak kunnen

prijzen van verschillende bodems zijn ook erg welkom, eventueel via pb Lachen

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:40

Ikzelf heb een zandbodem (gooimeerzand) gemengd met houtchips. Ideaal: makkelijk te onderhouden, veerkrachtig en gaat zeker 6/7 jaar mee. Daarna gewoon weer nieuwe chips erbij.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:41

Agterbergbodem zijn prijzig maar blijven wel superfijn zover mijn ervaring strekt..
Bij brenin hebben we fijne houtsnippers in de bak, deze was eerst ook echt suprzwaar, ik had geloof ik hetzelfde als wat jij nu had, totaan de knieen wegzakken enzo.. Was dus niet in te rijden..
Nu met die houtsnippers is het super. Je moet natuurlijk wel regelmatig slepen, maar ze zakken niet meer weg, en dit is een goedkopere oplossing dat de agterberg bodem..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:43

probleem met goede bodems is meestal dat ze toch achteruit gaan als je er veel in longeert, of de paarden erin gaan graven... Misschien die 20 bij 40 een goede bodem en die laatste 20 meter een normale bodem die je ook af kan zetten als paddock met een stroomdraadje overdwars?
Ik hoop voor je dat je iets betaalbaars kunt vinden...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 10:47

ben wel nieuwsgierig naar meer info over houtchips erdoorheen, daar hoor ik meer goede verhalen over en is idd een stuk goedkoper dan meteen een superdure bodem aan laten leggen.

maar hoe zit dat met het vergaan van de snippers? rotten die niet langzaam weg of zijn ze bewerkt? 6/7 jaar is een hele lange tijd, dus gok er op dat ze bewerkt zijn ofzo tegen het wegrotten?

zit er nog verschil in wat voor soort je er doorheen doet, want ik weet wel hoe het anders gaat, er zit hier een grote houthandel, en bij het woord houtsnippers zal er in t dorp wel worden gezegd door de paardenmensen, o haal dat maar gewoon hier bij de houthandel...

en glad worden? want het regent nogal vaak hier in NL Knipoog en de bak blijft opzich goed droog, na een hele erge regenbui is de bak ook zo weer droog, maar ik ben ooit 1x onderuit gegaan in de buitenbakvan de manege, ook houtsnippers, en ben daar flink van geschrokken, pony gleed uit omdat de bak zo glad waren van de vele regen

en 2 van de 3 paarden zijn nogal gek op hout, eten ook heel de bakrand op(zit inmiddels overal stroomdraad langs) maar is het gevaarlijk als ze een aantal hapjes houtchips nemen?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:49

Nee hoor, ze zijn niet bewerkt. Ze worden langzaamaan steeds fijner. Ik heb ze gewoon besteld bij een bedrijfje hier vlakbij, die ze weer uit harskamp had gehaald. Ik heb ze bij mij nog geen chips (:D) zien eten in ieder geval.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 11:35

houtchips gaan niet echt lang mee. bij intensief gebruik moet je er ieder jaar weer een lading bij doen. en ik vind ze in het begin vaak glad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 11:51

Ik mag gebruk maken van een buitenbak van de buren. Zandbodem met houtsnippers. Nog nooit zo'n fijne bodem meegemaakt. Als het heel veel heeft geregend blijft het water wel staan, maar de bak wordt niet sompig, dus je kunt gewoon door de plassen heen rijden zonder dat hij glad wordt.

Volgens mij grofkorrelig zand. Het is een vlakke verende bodem. De paarden lopen erop en niet zoals vaak heb meegemaakt er met halve hoef erin (heerlijk zwaar).

Ooit heeft er in de bit een artikel over bakbodems gestaan. Het enige wat ik mij nog kan herinneren is dat je verschillende soorten zand moet gebruiken van verschillende korrelgrootte. Verschillende soorten zand van gelijke korrelgrootte geeft een maanlandschap (golvend zand).

Ken ook iemand die mest in zijn bak verspeid omdat de bak anders te vast wordt. Die bak wordt idd elke dag getrokken. Misschien te proberen op de vaste stukken.


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 11:54

dat ze er regelmatig bijmoeten vind ik niet echt een probleem, maar het glad worden wel

Quentin maakt nogal eens rare sprongen of gaat op zn achterbenen staan, en dan als t even kan omhoog en omdraaien tegelijk, als de bodem dan glad is denk ik dat ik er weer onder lig(is al een keer gebeurd op nat gras)

en het eten, want ze eten hier dus echt de binnenkant van de stal op, de bakrand, die met carboleum is ingesmeerd, zelfs alle takjes die in de wei liggen eten ze op, dus ik ben bang dat ze dan de bak als 1 grote maaltijd gaan zien, ook omdat er weinig gras in de wei staat(3 paarden en 2 hertjes, de paarden lopen alles kapot en de hertjes eten ieder beginnend grassprietje meteen op)

maar alle ervaringen over houtchips zijn welkom!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 11:56

russel schreef:
Ik mag gebruk maken van een buitenbak van de buren. Zandbodem met houtsnippers. Nog nooit zo'n fijne bodem meegemaakt. Als het heel veel heeft geregend blijft het water wel staan, maar de bak wordt niet sompig, dus je kunt gewoon door de plassen heen rijden zonder dat hij glad wordt.

Volgens mij grofkorrelig zand. Het is een vlakke verende bodem. De paarden lopen erop en niet zoals vaak heb meegemaakt er met halve hoef erin (heerlijk zwaar).

Ooit heeft er in de bit een artikel over bakbodems gestaan. Het enige wat ik mij nog kan herinneren is dat je verschillende soorten zand moet gebruiken van verschillende korrelgrootte. Verschillende soorten zand van gelijke korrelgrootte geeft een maanlandschap (golvend zand).

Ken ook iemand die mest in zijn bak verspeid omdat de bak anders te vast wordt. Die bak wordt idd elke dag getrokken. Misschien te proberen op de vaste stukken.


we hebben nu grof geel zand en heel fijn bijna wit zand door elkaar, scherp zand heette dat, dus idd verschillende korrels door elkaar.

de harde plekken zijn niet zo'n probleem, die worden vanzelf wel wat losser met het slepen, maar die hele zachte zware plaatsen waar je dus ineens wegzakt, dat is het grootste probleem

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:14

Ik ben ook benieuwd naar evt prijzen. Neem aan dat zoiets per vierkante meter gaat ofzo? Of per kub materiaal? En hoe dik moet zo'n bodem eigenlijk erop liggen?

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:15

Renske20 schreef:
de harde plekken zijn niet zo'n probleem, die worden vanzelf wel wat losser met het slepen, maar die hele zachte zware plaatsen waar je dus ineens wegzakt, dat is het grootste probleem


Die zachte plekken hebben we ook gehad in onze buitenbak op stal. Die bleven ook zacht, wat je er ook aan deed met slepen, bewateren o.i.d.
Sinds 2 weken liggen er tapijtsnippers overheen; deze gaan zich met het zand vermengen en de zachte plekken zijn weg. Echt super!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:18

Agterberg is erg fijn (maar dat wist je zelf ook wel) en verder een leembodem of een eb- en vloedbodem.

Zelf zou ik nevernooit beginnen aan een Swanenbergbodem, want dat is echt rommel!

Toos paardloos

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:27


rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:34

www.manegebodems.nl wel prijzig maar supergoed!! wij hebben sinds kort ook zo'n bodem en zijn er heel erg blij mee!!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:52

bovenste laag vermengen met vloerbedekkingstukjes.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:18

jep, agterberg-bodem of kokossnippers, schijnt ook goed te zijn, wil je zeker zijn van een droge bak, dan valt dreinage (waterleidingen die het water afvoeren, onder de bak) ook nog te overwegen, maar das misschien wat overdreven.

Ik weet dat agterbergbodem niet bevriest (hard wordt) zolang er geen plassen water liggen

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:24

ik heb denk ik vorig jaar iets gezien in school over zandbodems,
het was alleszins iets met drainagebuizen zodat het water wegka, ik ga men cursus eens opzoeken en het stukje over typen

edit:
hier heb ik het stukje:

omdat de paddock in alle omstandigheden, dus ook in een zeer natte periode gebruikt zou kunnen worden, bestaat de bodem uiteen zeer doorlatend zandsubstraat
dat substraat kan bestaan uit:
grof zand op een steenslagondergrond,uit terriel of as, houtsnippers of een mengsel van losse materialen

op de foto hiersnaast (die je helaas niet kan zien Haha! ) zie je een paddock met een zandsubstraat
de vochtigheid van het zand wordt geconditioneerd door een Efford zandbedsysteem
het zand is nooit te droog.
het wordt vochtig gehouden a.d.h.v een soort drainsysteem
overtollig hemelwater wordt afgevoerd door hetzelfde systeem
ik ga een tekening van erbij tekenen in een programma, en dan proberen te uploaden Knipoog

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:22

Afbeelding

beetje onduidelijk, maar beter kan ik niet Haha!

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:43

steenslag, wat is dat presies?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:44

als ik me goed herinner is dat steengruis
steenbrokke die kapotgeslagen zijn
dat om het water te laten doorlopen,
je moet dan wel iets van een halve meter, of meer bodem erboven doen, want als je bv maar 20 cm zand doet, gaat het 1)gemengeld worden, en 2) kan het niet erg goed zijn voor de benen van de paarden
Haha!

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:45

die linkerbak, is een waterciterne, die het overtollige water opvangt, die moet je regelmatig legen,als die vol is

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:12

peggel schreef:
houtchips gaan niet echt lang mee. bij intensief gebruik moet je er ieder jaar weer een lading bij doen. en ik vind ze in het begin vaak glad.



Ik heb daar totaal geen problemen mee gehad. Zoals eerder vermeld gaat het bij mij zo'n 6/7 jaar mee. En glad is het zeker niet. Wellicht omdat het met zand is vermengd?

Hier wat voorbeeldjes van de laatste keer dat er gestrooid is:

Hier zie je dat de bodem meer uit zand dan uit chips bestaan:
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UQAnA9YYf*f5mnjG2rHqonc3R2BW9WAVLRkkRbLP9Uc2g3!EQoZRVTs8*5PPI0A0I*iJb036Vqr7uIh8J02At*3IR*KpOA9dQ8HONhD87kTvpiqf2CmPcO8fxcsWblN9/stal%20(12).jpg?dc=4675463117550533006[/img]

Hier wordt het gestrooid mbv een mester (dmv een loonwerker):
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UQDYAtcYxff5mnjG2rHqooRNwJaNzfyegjncEXiIcwBdK*t6!*yrBIUOByy5DbtE9m0x5RJQo6BEHYRBVtdVhDOwu80!0XW6FcoXhDDEGgZxUS3jNmHM9FPh8cvvsZ9y/stal%20(13).jpg?dc=4675463117556922963[/img]

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UQAQA9gYC*j5mnjG2rHqooCj3IPGYx*JnN647Qf3vx4UeMUdaYqTqjW1t*HpOdW*1UsXV54y1AZutM3ryjgKCIzP8tVBh*hoqv2pg1zUHOOvlDP8jBwJpKVykIpP!FEE/stal%20(14).jpg?dc=4675463117568751621[/img]

Mooi he, die lijn Haha!:
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UQByANkYUfj5mnjG2rHqombCE1h95Wg3CQNy4UWVWuk5ic6ngOJVrqlP9mPVce6Rtmu3gi4J5JF3iPwiBk89tMiqOubo7WaV9aqtjjBfvpkXS8qJZHLeei5O9ekncvnJ/stal%20(15).jpg?dc=4675463117575289516[/img]

En zo ziet het er uiteindelijk uit:
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UQD1AtsY3vj5mnjG2rHqovSv4WULJec7O817J0OSE97A3UJJESKCZOczOqNop9IVaemSWs!1ybu3KoMXwCZmq1sG9UXNb!zfX5r2v2ZdUg4wmmT84t4ckCK*PXGRNPC4/stal%20(26).jpg?dc=4675463117582474837[/img]

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UQDSAtwYJPn5mnjG2rHqogsQrLFQqIurbwDu6i5ESBQiTifxlEaXi4aBNLNmsaYW741UN9ia4WlEfv7zlzA!pK3RRvH6sy8!nEWD02pzj8wwnVo0tOWTEjQszlAMEBNs/stal%20(27).jpg?dc=4675463117592910017[/img]

Het moet zich dus nog wel mengen met het zand:
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UQAmA94YsPn5mnjG2rHqoq1o2Oz59DRyaVTrUB2P8E0Xg8kaOFT1F3bcYpwsVu4H5h*EtqRDXkcUMDbNwvyu89gqioZfxtQxozRJDc!JsnxutQ1AB4Rqdtb3TlX1yb2z/stal%20(29).jpg?dc=4675463117610333268[/img]

Uiteindelijk wordt het zo (let niet op ons Haha!):
Afbeelding

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:45

Wij hebben zowel in de binnen- als buitenbak zand vermengd met tapijtsnippers en dat bevalt erg goed, het blijft ook erg goed.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:22

Tapijtsnippers is een optie maar als ze afgevoerd moeten worden ben je veel geld kwijt. Het schijnt nl. als chemisch afval afgevoerd te moeten worden.
Wij hebben in onze binnenbak tegenwoordig ook houtchips vermengd met zand, de bodem is er erg op vooruit gegaan.

Sprakeloos


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_anne, Delaja, Jussem, LauraDB, Marjaxox, ramasso, rover_ en 73 bezoekers