Stelling: Volbloeden zijn slecht in dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Volbloeden zijn slecht in dressuur. Mee eens?

Ja, klopt
8 (11%)
Nee, klopt niet
50 (73%)
Ik heb geen idee
6 (8%)
Anders, namelijk..
4 (5%)

Totaal aantal stemmen: 68


YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Stelling: Volbloeden zijn slecht in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 22:16

Ik hoor het zo vaak als ze vragen wat voor een ras Jasmijn is.. "Een volbloed!? Maar die zijn toch veelste heet om een beetje goed dressuur mee te rijden!? "

*Zucht...* Scheve mond

Zijn jullie het daar nou mee eens of niet? En vertel ook even waarom!
Als iemand er foto's van heeft, plaats het gerust! Ben namelijk erg benieuwd naar rijfoto's van andere mensen met volbloeden OK dan!
Laatst bijgewerkt door YvonneAa op 08-03-04 22:22, in het totaal 2 keer bewerkt


YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 22:21

Ik zelf heb voor 'Anders, namelijk..' gekozen omdat het van de bui van het paard afhangt. Als het paard positief gestelt is die dag, lukt het meestal wel. Anders heb je vrijwel pech en kun je net zo goed direct weggaan.. Scheve mond

Dressuur lukt dus wel, maar volbloeden zijn wel een stuk moeilijker dan andere paarden. Ze laten zich moeilijker soepel bewegen en doen dingen minder snel en (Ja, het is een feit..) ze worden snel heet. Als ze dan eenmaal heet zijn heb je veel gedult nodig om dat weer kwijt zien te raken. Ook hebben ze soms dagen dat ze álles voor je doen, maar een dag later slaan ze in 1 x om en doen ze gewoon niets meer. Scheve mond

Maar als ze eenmaal voor je werken, doen ze ook alles Haha!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 22:24

Volgens mij hoort dit trouwens thuis op Paardenpraat Bloos

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:30

Wij hebben ook een volbloed, ze heeft voor ze bij ons kwam Z-dressuur gelopen. Ze is zeker niet de makkelijkste, maar daar leer je mee omgaan. Ze is wel goudeerlijk, dus meestal kunnen we een mooi compromis sluiten.

...

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:41

Hier ben ik het niet mee eens.
Een volbloed kan best dressuur lopen, maar je moet er heel veel geduld voor hebben.
Oefenen en geduld daar kom je erg ver mee bij een volbloed.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:45

Ik vind niet dat volbloeden slecht in dressuur zijn. Ze zijn ook niet allemaal heet. Als je ze voor je gewonnen hebt, doen ze alles voor je. Heb je het vertrouwen, dan kun je er zelfs heel ver mee komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:09

Symbeami schreef:
Ik vind niet dat volbloeden slecht in dressuur zijn. Ze zijn ook niet allemaal heet.


Dat wilde ik inderdaad net zeggen! Niet alle volbloeden zijn heet hoor! Dat vind ik ongeveer hetzelfde vooroordeel als waar dit topic eigelijk over gaat. Mijn vriendin heeft een volbloed hengst, echt een topper, loopt nu Z-dressuur zonder problemen. Echt een heel braaf en gemakkelijk paard...

Zelf heb ik een Arabisch volbloed jaarling, en echt IEDEREEN in mijn omgeving zegt: "goh, een bloedkikker... Daar heb je vast vaak de nodige problemen mee..."
Ooh wat kan ik daar kwaad om worden Boos! Shaseera is ontzettend lief en rustig, en ze is nergens bang voor. Ze is echt een voorbeeldige jaarling. Tuurlijk heeft ze af en toe haar streken, maar dat heeft elk jong paard.
Maar ja, laat ze maar lekker denken, straks heb ik een toppaard Knipoog

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:14

mwah, heb niet gestemd, maar ik rijd zelf ook een volbloed met een carriere als renpaard achter de rug, maar hij kan wel wat dressuur hoor.. T is dat ik er zelf niet zoveel zin in heb (en er stiekum ook niet zo héél erg goed in ben Haha!) anders had hij wel wat meer gekund dat netjes aan de teugel lopen ...
En daarbij vind hij het zelf ook gewoon echt niet leuk.. Dus tsja.. waarom je paard kwellen als je er beide toch niet zo veel plezier in hebt..

Maar goed.. hij zou t dus zeker wel kunnen! En het verschilt uiteraard per paard.. de ene volbloed is de ander niet, maar dat geldt voor elk ras!

Onderschriftloos :Y)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 07:00

Ik heb ook niet gestemd. Mijn vorige paard was een engelse volbloedmerrie en die heeft ZZ gelopen (of was het Z2 weet ik niet meer, was niet met mij) en dat was een superrustig diertje. Dat pittige kwam er pas uit op het moment dat je het vroeg. Mis haar nog iedere dag.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 07:11

Dat dressuur voor een volbloed moeilijker is heeft niets te maken met zijn karakter, sterker nog, het karakter van een volbloed maakt het werken juist zo prettig.
De beperking zit hem meer in het fundament, een volbloed heeft bijv. een lang recht achterbeen wat veel moeilijker onder de massa gebracht kan worden. In de basis zal dat nog niet veel moeilijkheden hoeven te geven, maar na het Z wordt het toch wat lastiger.
Overigens gekruist andere bloedlijnen kan het veel toevoegen, het geeft een stukje electriciteit en adel mee. Vrijwel ale hedendaagse sportpaarden hebben een scheut(je) volbloed door de aderen lopen.

Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 08:12

Ik heb "nee, dat klopt niet" gestemd. Ik heb zelf een halve Engelse Volbloed en merk hierbij dat wanneer je alles met veel geduld en tijd doet ze dit super aannemen. Wat niet wil zeggen dat ze niet snel leren he, want ik vind persoonlijk dat ze alles snel doorhebben. Het is gewoon een kwestie van volledig vertrouwen winnen. Nu is mijn paardje gekruist met een KWPN dus kan ik natuurlijk niet weten hoe een hele echte volbloed is.

Montana: L1

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 08:22

Zoals bij elk ras zijn er goede en minder goede paarden. Ieder paard kan het leren, maar of ze het dan ook goed zullen doen, is gewoon kwestie van proberen.
Net zoals arabieren te heet zijn, fjorden te lomp, friezen een te lange rug hebben, enz.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 08:24

Wat wordt er trouwens door de mensen hier onder 'dressuur' verstaan?
Volgens mij praten we over verschillende dingen.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:05

Dat is eigenlijk wel een goeie vraag Sjuimpje. Ik dacht aan basis M/Z.
Omdat de topic startster het heeft over 'een beetje goed dressuur'.
Ben het met je eens dat het vaak voor een volbloed moeilijker is om het achterbeen goed onder te brengen. Hangt er ook weer een beetje vanaf, maar vooral de volbloeds die op de renbaan gelopen hebben, kunnen pas met heel veel moeite op het achterbeen galopperen. Maar omdat ze zo werkwillend zijn, kun je ze toch een heleboel leren.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:12

Ik rijdt zelf een volbloed. Btw, een paard is pas volbloed vanaf 98% volbloed. Ik hoor vaak mensen zeggen. In mijn paar zit wel 50% volbloed. Nou, in zowat alle KWPN-ers zit volbloed van vroeger uit.

Dan over de stelling. Sommige volbloeden zijn er wel goed in. Anderen niet. En wat is idd goed? Grand Prix?

Het is een super paard om te rijden. Ik mag nooit boos worden, en eigenlijk ook niet afstraffen. Als ze lekker los is is het een wereld paard. Ze snapt de meest fijne aanwijzingen en denkt met me mee. Ook wel eens lastig. Zo ging ze een keer vanuit de galop (ik wilde eigenlijk halthouden) gewoon in het halt en meteen achterwaarts, omdat ik iets te diep ging zitten. Niet echt prettig, want je beland echt hard met je kruis in het zadel Bloos . Maar als ze haar dag niet heeft mag ik hoog en laag springen, en dan heb ik pech. Dan wordt ik ook wel laatste op een wedstrijd. Haha!

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:15

Ik heb ook op nee gestemd. Zelf heb ik een arabisch volbloed die over het algemeen de rust zelve is, dus zeker het argument dat je met een volbloed geen dressuur kunt rijden omdat ze zo heet zijn ben ik het niet mee eens. Ook als het koud is wordt hij niet extra fris. Hooguit als het bloedheet is, dan wil hij altijd graag en veel galoperen, gek genoeg.
Wat dressuur betreft is het inderdaad wel zo dat ze hun bouw over het algemeen niet mee hebben. Wel leert hij heel gemakkelijk en werkt hij graag.

gentlelover

Berichten: 142
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Ergens in Noord Holland ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:17

Ik heb op nee gestemd mijn vriendin heeft ook zo een paard en die doet het hartstikke goed!!! Dus wie jou dat heeft wijs gemaakt weet ik nie Verward

silvana is een lieverd!!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:08

alleen ging t hier over dressuur op een hoger niveau, meer richting M/Z..
Dus niet over een net beginnend paardje, dat nog niet verder is gegaan dan wat rondjes in de bak rondhobbelen..

(sorry, dan klopt mijn reactie ook niet, aangezien wij dat bij lange na níet rijden)

en dat heeft niemand haar wijsgemaakt, het was gewoon een stelling waarvan ze wilde weten hoe wij erover dachten.. Haha!

Onderschriftloos :Y)

gentlelover

Berichten: 142
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Ergens in Noord Holland ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:10

ooooooow oke Tong uitsteken

silvana is een lieverd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:31

Ik heb op naders gestemd..ik denk dat het afhangt van wat voor karakter je paard heeft..
Dat is net zoiets als Fjorden kunnen niet springen (voorbeeld) terwijl er springkampioenen tussenzitten!

Mensen denken vaak te makkelijk..ze hebben 2 keer een hete volbloed gezien en dan zijn gelijk alle volbloeden heet, gevaarlijk, wild etc.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:34

Er zijn toch ook van die stomme KWPN-ers die er niks van bakken. Maar dat ligt dan meestal niet alleen aan hun karakter maar ook aan de bouw en de kneuzige ruiter die erop zit. Sommige mensen denken dat de KWPN-er je van het is.... die zijn dan ook fel tegen volbloeden. En als je een KWPN-er met een volbloed kruist en het veulen heeft slechte benen is het ook altijd weer de schuld van de volbloed Lips are sealed ... ok ik ga offtopic.

Ik heb dus op Nee gestemd.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:42

Sjuimpje schreef:
Dat dressuur voor een volbloed moeilijker is heeft niets te maken met zijn karakter, sterker nog, het karakter van een volbloed maakt het werken juist zo prettig.
De beperking zit hem meer in het fundament, een volbloed heeft bijv. een lang recht achterbeen wat veel moeilijker onder de massa gebracht kan worden. In de basis zal dat nog niet veel moeilijkheden hoeven te geven, maar na het Z wordt het toch wat lastiger.
Overigens gekruist andere bloedlijnen kan het veel toevoegen, het geeft een stukje electriciteit en adel mee. Vrijwel ale hedendaagse sportpaarden hebben een scheut(je) volbloed door de aderen lopen.


Juist. OK dan!

Voordat ik Imker kreeg, was hij Z-startgerechtigd, en is toch een halve volbloed met aan moeders kant nog een scheutje Arabisch bloed.

Het kost idd wat meer inspanning om je paard bij elkaar te krijgen (mede door de lengte in de rug en hals), maar als hij eenmaal loopt, loopt hij goed!

Toos paardloos


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:46

SuperSmurf schreef:
alleen ging t hier over dressuur op een hoger niveau, meer richting M/Z..
Dus niet over een net beginnend paardje, dat nog niet verder is gegaan dan wat rondjes in de bak rondhobbelen..

Daar dus al een 'misverstand' Haha!
Want M-Z valt bij onder de basis, pas vanaf het nationaal valt bij mijonder hoger niveau.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:16

ja, maar mijn reactie en die van gentlelover ging over paarden die in de B rijden.. En dat is tóch wee heel wat anders dan de M/Z. En iemand, weet niet meer wie, zei ook dat we t over M/Z hadden, dus vandaar dat ik dat d8.. Haha! Misverstandje!

Onderschriftloos :Y)

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:23

Iedereen heeft het dus over een ander niveau. ...
Ik gaf aan dat ik dacht aan basis M/Z in antwoord op de vraag van Sjuimpje. Sjuimpje denkt bij dressuur blijkbaar aan hoger niveau. En zo ga je lekker langs elkaar heen praten.
Maar B en L vind ik eerlijk gezegd niets zeggen, dat kan elk paard. (met een beetje een fatsoenlijke ruiter)
Maar ik weet niet waar de topic startster aan dacht??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lazy, masyo, Patriesje, Syzygy en 6 bezoekers