Dik been, maar na rijden weer normaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Dik been, maar na rijden weer normaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 10:24

Sinds een paar dagen heeft mijn paard linksachter een opgelopen been. Er zit veel vocht in. Het is verder niet extra gevoelig, hij loopt er niet onregelmatig op en na het rijden is het weer dun. Hij had op dat been ook een beetje een slechte hoef met zachte plekken, nu is de smid gister geweest en die heeft het weg gesneden, dus de hoef zou nu in principe weer goed moeten zijn. Als het morgen of overmorgen nog steeds zo is dan ga ik wel even met hem naar de dierenarts om te laten kijken, maar hebben jullie al enig idee wat dit kan zijn? Kan het iets met die slechte hoef te maken hebben??


TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:01

ik zou aan een stalbeen denken...

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:23

Ik ook. Probeer je paard eens een poosje iets minder eiwitten te voeren.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:44

Als het maar een been is denk ik niet direct aan een stalbeen. Zelf heb ik dit regelmatig meegemaakt als een paard vastgelegen heeft in de box. Ook een aantal keer zonder dat je een wondje zag.
Met stalbenen gaat het meestal om minimaal 2 (de achter)benen en is het na max 5 minuten stappen weg.
Als het verder niet echt warm is, dan is het gewoon vocht dat dan door de tijdelijk minder goede doorbloeding vastgehouden wordt. Zou dan rustig laten werken (vooral stappen) en een weekje aankijken, mits het vocht dus wel weg blijft trekken na het stappen enz. Je zou evt. appelazijn erbij kunnen geven.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:10

denk ook stalbenen,, maar kan ook een lichte aanduidling zijn op spat.. waar zit het precies?! denk ook aan arthose..(maar dan zou hij met rijden moeilijk op gang komen, en dat is niet het geval he)
maar als het zo snel weg is isset vast wel een stalbeen.
.

start paardensport Zie profiel voor meer info

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 15:13

Hij is inderdaad wel gevoelig voor stalbenen, daarom bandageer ik zijn achterbenen 's nachts ook altijd (nu ook gewoon), maar dit been is wel dikker dan dat zijn benen zijn als ik ze niet bandageer. En het is inderdaad maar een been. Ik stap wel wat langer in en uit voor ik ga draven en galopperen. En goed afspuiten na het rijden, maar dat deed ik sowieso altijd al wel. Appelazijn is toch vooral voor de vacht, of is het ook goed voor andere dingen??

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:56

heeft de smid toevallig een zweer weggesneden? Volgens mij is er een grote kans dat het te maken heeft met die hoef omdat het maar 1 been is.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:32

appelazijn stimuleert doorbloeding en versnelt de afvoer van afvalstoffen

MissPPP

Berichten: 261
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:10

gouda schreef:
heeft de smid toevallig een zweer weggesneden? Volgens mij is er een grote kans dat het te maken heeft met die hoef omdat het maar 1 been is.


Aan zoiets zat ik ook te denken, of dat de smid misschien iets te diep heeft weggesneden, dus misschien per ongeluk in het leven is geraakt??

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 20:57

Hij had het al voordat de smid was geweest.
Hmm... bij woorden als artrose schrik ik wel even, maar dan zou hij toch ook onregelmatig moeten zijn toch, en dat is hij niet.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:14

Die van mij heeft het rechts achter, maar dat komt omdat ze tegen de muur heeft aangetrapt Verward

Beetje dom, maar elke keer na het rijden is het wel weg vocht moet je er toch uitrijden..
Maar nu is het elke dag ook wel iets minder als ik haar uit de stal haal Haha!

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:00

Ik denk toch ook een stalbeen. Dat kan wel degelijk aan 1 been. En zeker als het paard er gevoelig voor is. Mijn tip is, net als scum: minder eiwitten voeren. En misschien meerdere keren per dag even de stal uit. Al is het maar een stukje aan de hand stappen, zodat de doorbloeding ed beter wordt. Maar dit moet wel haalbaar voor jou ook zijn natuurlijk!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

MissPPP

Berichten: 261
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:06

Als dat niet haalbaar is kan je er natuurlijk ook voor kiezen (als dat wel kan natuurlijk!) Je paard wat vaker, of langer in de wei te zetten?
Ik weet natuurlijk niet hoeveel hij er nu in staat maar in de wei kan hij natuurlijk wel constant lopen en zal hij niet zo snel "stalbenen" krijgen....

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 17:49

Ik denk dat het toch iets is geweest van tegen de muur trappen of vast liggen ofzo, want het is nu weer helemaal weg. Zijn been heeft nu weer de normale proporties. Gelukkig maar! In ieder geval bedankt voor jullie tips!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie