Verwaarloosde pony's staan weer kerngezond in weil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Verwaarloosde pony's staan weer kerngezond in weil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 21:27

http://www.noordhollandsdagblad.nl/Inde ... %2C00.html
Noord Hollands Dagblad

wieringen-De in beslag genomen pony's van B. Ooms uit Hippolytushoef staan sinds deze week weer op het prutweilandje in Westerland. Op 8 februari waren de beesten door de Algemene Inspectiedienst (AID) van het land gehaald.

De dieren zouden door de eigenares worden verwaarloosd en het weiland zou ongeschikt zijn volgens de diereninspecteurs. De rechter oordeelde anders. Ooms is nog maar net bekomen van de schrik. Haar pony's hobbelen weer op het gehuurde land. Ze is opgelucht, maar ook verdrietig. ,,Ze zien er niet uit. Mijn pony's zijn heel slecht behandeld, dat kan niet anders. Poep en prut: ze zitten er onder. Maar gelukkig zijn ze kerngezond'', meldt ze emotioneel.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:29

Ooms maakt op eigen initiatief een schuilhut voor haar zes pony's. ,,Al weet ik nu al dat ze daar niet gaan staan. Ze houden van prut.''


hihi. Heerlijk zo'n reactie

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:47

wahaa......die reactie is echt grappig!!Ja ik voer mijn paard elke dag bix..maar ik kan er wel mee stoppen want ik weet toch zeker dat ze het niet eet Tong uitsteken

__rosalie__
Berichten: 674
Geregistreerd: 04-07-02
Woonplaats: Weesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:34

haha zeker leuke reactie hebben die ponies geen mok? door al die modder of kent niemand hier op bokt die ene ooms ofzow

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:44

ik heb het hele bericht op de site gelezen, maar als je leest wat de procedure is , echt te belachelijk voor woorde
eerst word je paard in beslag genomen
daarna komt er pas een dierenarts bij(iemand die wel verstand heeft van paarden)
als ze eerst nu eens een DA laten kijken voor ze ze in beslag nemen,,
zou een hoop tijd, geld en ergernissen besparen
en als je je paard terugkrijgt is ook al een wonder
vaak worden de in beslag genomen paarden al verkocht voordat de rechter een uitspraak doet over de reachtvaardigheid van de inbeslagname
dus als je paarden onterecht in beslag zijn genomen heb je nog kans dat je ze nooit meer terug ziet omdat ze dan al verkocht zijn
maar je krijgt wel een financiele vergoeding

nee alsof dat opweegt tegen de emotionele schade
bellenorganisatie zeg

GillyZidane

Berichten: 4409
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:21

pff wat een verhaal!
die reacties ook. geweldig..

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:22

loekie schreef:
haha zeker leuke reactie hebben die ponies geen mok? door al die modder of kent niemand hier op bokt die ene ooms ofzow


Ik heb een tijdje dit onderwerp gevolgt en wil hier nu toch wel op reageren.
Ik heb oa 2 ponys ( een shet en een welshje) die dag en nacht, zomer en winter buiten lopen. Ze KUNNEN schuilen. Ze hebben een stalletje met stro erin en het stukje ervoor wat betegeld is.
Ze KUNNEN vrij droog lopen ( op een opgehoogt gedeelte)
Maar dit doen ze niet!
Als het regend staan ze 9 van de 10 keer buiten hun huisje.Ook in de stortregen en hagel.
Ze lopen ook bijna heel de dag door de modder te banjeren ( wat op sommige plaatsen echt tot de knieen komt) terwijl de helft van het landje ( wat dus opgehoogt is) gewoon te doen is ( ok de hoefjes worden vies...)
Deze paardjes lopen al hun hele leven buiten. En, even afkloppen, ze mankeren nooit wat! Nooit geen mok, geen rotstraal, geen brokkelhoeven, ze hoesten nooit. Goh, hoe zou dat nou komen????
De meeste mensen lopen gewoon te mutsen met hun paarden. Tuurlijk is een dik strobedje in een droog stalletje fijn, maar denkt het paard daar ook zo over?
Mensen zitten hier hele discussies te houden over dat het zielig zou zijn dat er paarden in de modder staan ( terwijl ze ook droger kunnen staan) maar is het niet zielig dan dat een paard bijna 24 uur in een binnenbox staat???? O nee 23 uur, want ze rijden zeker elke dag een uur in de bak.
Geen boze reacties hierop graag want dit is gewoon mijn mening.
( en ik scheer niet iedereen over 1 kam ik weet heus wel dat er uitzonderingen zijn)
Iedereen zorgt op zijn manier het beste voor zn paard. Iedereen doet dat op zn eigen manier en dat kan niet iedereen waarderen.

Ik vind dat het belangerijkste is dat een paard een droog plekje heeft en het is dan aan het paard zelf of hij er ook gaat staan of dat hij ervoor kiest om gewoon tot zn knieen in de modder te gaan staan.
Wel vind ik dat een paard wat door weer en wind buiten staat wel wat te doen moet hebben, dus voldoende voeren ( ze hebben wat extra energie nodig om warm te blijven) en zorgen dat ze lekker wat hooi te knabbellen hebben.
Dit is mijn mening over dit hele verhaal...

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:41

Helamaal mee eens, Galja. Met veel paarden/ pony's wordt veel te veel " getut". Mijn paarden zijn ook zoveel mogelijk buiten, stalpaarden zijn vaak meer te betreuren dan degenen die buiten lopen, alleen ziet niemand dat, letterlijk en/ of figuurlijk. Een paard is nou eenmaal geen mens.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 09:23

fijn dat het zo is afgelopen, ik vond het ook idioot hoor, ze waren niet verwaarloosd of wat, alleen vies en daarom werden ze inbeslaggenomen...

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 09:55

Ik schrok wel van het stukje dat als je paarden in beslag worden
genomen, ze vaak al verkocht worden voordat de rechter uitspraak
doet.
Als dan blijkt dat je onschuldig bent en je paarden zijn al verkocht
krijg je een schade vergoeding !
Dat vind ik zo'n rare regeling!
Worden eerst je paarden in beslag genomen, terwijl je onschuldig bent
en dan moet je het maar doen met een schade vergoeding omdat
je dieren ( waar jij zo veel van houdt ) verkocht zijn.
Hier heb ik echt geen woorden voor.

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:48

Ja, Volgens mij is 24 uur in stal ook niet goed voor de hoeven.
Of je moet een paar keer per dag uitmesten.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:24

Galja ik had het niet beter kunnen zeggen, helemaal mee eens

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:46

onze paarden staan ook steeds buiten. De man die zxe verxorgt en waarvan we het land met zelfgebouwde schuilhut hebben gehuurd vroeg ook al of de DB niet lanmgs zou kunnen komen en ze in beslag te nemen. Volgens deze man is er op Europees niveau een wet in de maak waarbij de paarden verplicht binnen moeten staan in de winter, van november tot februari ofzoiets. Ze mogen dan dus niet in de wei gezet worden. Kent iemand deze wet-in-de-maak? Voor ons zou het een ramp zijn, aangezien we een zo natuurlijk mogelijk leven voor onze paarden willen. Als de wet er eenmaal door is ben je de klos, buiten lopende dieren worden accuut in beslag genomen...etc Boos!

blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:07

Ik ken die wet niet, maar dat lijkt me een regelrechte ramp!
dat zou ik dus mijn paard nooit aan kunnen doen! ik ga toch ook niet 3 maanden achter elkaar op mijn kamertje zitten van 3 bij 3 of kleiner Knipoog
tsjeeh.. dat die mensen proberen zo'n wet te maken! Moeten ze eerst maar eens wat verstand van dieren krijgen en volgens mij zijn het van die stadslui die denken dat melk nog uit de fabriek komen, en niet weten dat dieren ook wintervacht kunnen aanmaken!

(als ik het geloven moet Knipoog)

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:10

stadslui=politici...hopeloos he. Ik probeer info te achterhalen maar niemand weet er nog van. Dadelijk is die wet er opeens en zijn we allemaal de klos..

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:33

nasheeta schreef:
onze paarden staan ook steeds buiten. De man die zxe verxorgt en waarvan we het land met zelfgebouwde schuilhut hebben gehuurd vroeg ook al of de DB niet lanmgs zou kunnen komen en ze in beslag te nemen. Volgens deze man is er op Europees niveau een wet in de maak waarbij de paarden verplicht binnen moeten staan in de winter, van november tot februari ofzoiets. Ze mogen dan dus niet in de wei gezet worden. Kent iemand deze wet-in-de-maak? Voor ons zou het een ramp zijn, aangezien we een zo natuurlijk mogelijk leven voor onze paarden willen. Als de wet er eenmaal door is ben je de klos, buiten lopende dieren worden accuut in beslag genomen...etc Boos!

Persoonlijk klinkt het verhaal over die wet mij als grote kolder in de oren. Bovendien kunnen ze toch ook niet alle paarden over 1 kam scheren? Bepaalde rassen kunnen er nou eenmaal beter tegen dan andere rassen.

OoMissFameoO

Berichten: 103
Geregistreerd: 21-12-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:02

jah ik vind het ook wel raar..eerst worden die arme diertjes weggehaald en vervolgens weer terug gebracht..

Als de dierenbescherming nu ook zo ziijn best gaat doen voor al die talloze dieren die mishandeld worden..

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:08

Hihi, nu zegt ze dat haar pony's helemaal onder prut zitten, maar daar hielden ze toch juist van Haha!??

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:35

Citaat:
loekie schreef:
haha zeker leuke reactie hebben die ponies geen mok? door al die modder of kent niemand hier op bokt die ene ooms ofzow


Ik heb een tijdje dit onderwerp gevolgt en wil hier nu toch wel op reageren.
Ik heb oa 2 ponys ( een shet en een welshje) die dag en nacht, zomer en winter buiten lopen. Ze KUNNEN schuilen. Ze hebben een stalletje met stro erin en het stukje ervoor wat betegeld is.
Ze KUNNEN vrij droog lopen ( op een opgehoogt gedeelte)
Maar dit doen ze niet!
Als het regend staan ze 9 van de 10 keer buiten hun huisje.Ook in de stortregen en hagel.
Ze lopen ook bijna heel de dag door de modder te banjeren ( wat op sommige plaatsen echt tot de knieen komt) terwijl de helft van het landje ( wat dus opgehoogt is) gewoon te doen is ( ok de hoefjes worden vies...)
Deze paardjes lopen al hun hele leven buiten. En, even afkloppen, ze mankeren nooit wat! Nooit geen mok, geen rotstraal, geen brokkelhoeven, ze hoesten nooit. Goh, hoe zou dat nou komen????
De meeste mensen lopen gewoon te mutsen met hun paarden. Tuurlijk is een dik strobedje in een droog stalletje fijn, maar denkt het paard daar ook zo over?
Mensen zitten hier hele discussies te houden over dat het zielig zou zijn dat er paarden in de modder staan ( terwijl ze ook droger kunnen staan) maar is het niet zielig dan dat een paard bijna 24 uur in een binnenbox staat???? O nee 23 uur, want ze rijden zeker elke dag een uur in de bak.
Geen boze reacties hierop graag want dit is gewoon mijn mening.
( en ik scheer niet iedereen over 1 kam ik weet heus wel dat er uitzonderingen zijn)
Iedereen zorgt op zijn manier het beste voor zn paard. Iedereen doet dat op zn eigen manier en dat kan niet iedereen waarderen.

Ik vind dat het belangerijkste is dat een paard een droog plekje heeft en het is dan aan het paard zelf of hij er ook gaat staan of dat hij ervoor kiest om gewoon tot zn knieen in de modder te gaan staan.
Wel vind ik dat een paard wat door weer en wind buiten staat wel wat te doen moet hebben, dus voldoende voeren ( ze hebben wat extra energie nodig om warm te blijven) en zorgen dat ze lekker wat hooi te knabbellen hebben.
Dit is mijn mening over dit hele verhaal...


OK dan!
Die van mij staan ook altijd buiten en in de blub Knipoog terwijl ze voor mijn idee veel beter lekker in de schone droge stal kunnen gaan staan Schijnheilig

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:04

tja, ik weet nog niet hoe het ervoor staat met die wet, zal eerdaags het productschap vlees en vee wel eens bellen. Misschien weten zij het al....wat betreft die rassen...op zich ook zeer discutabel welke rassen er wel tegen kunnen en welke niet, onze volbloed arabier, NRPS (75% arabisch bloed) en AndalusierxArabier staan dag en nacht buiten, zomer en winter, zonder deken, met alleen een schuilhut en goed hooi en vitaminen/mineralen supplement. Krachtvoer krijgen ze in de winter niet, dan worden ze lnamelijk slechts lichtjes bereden, maximaal 2 maal per week. De Andalusier presteert het om zelf met dit dieet dik te blijven indien hij niet getraind wordt.

ortiz

Berichten: 82
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:53

jah mijn paard staat ook allen van de winter op stal. omdat er geen land bij ons in de buurt is waar hij in de winter kan staan. Scheve mond maar ik zo ook wel willen dat hij altijd maar buiten kon staan. Lachen daarom zet ik mijn paard ook altijd een paar uur los. en rij dan ook nog eens een uur dus hij is er wel zo veel mogenlijk uit. Lachen
wand dat weten de meesten wel dat het gewoon beter is voor je paard om de hele dag buiten te staan. maar ok Lachen beter dat die paardjes weer trugzijn OK dan!

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:49

nasheeta schreef:
tja, ik weet nog niet hoe het ervoor staat met die wet, zal eerdaags het productschap vlees en vee wel eens bellen. Misschien weten zij het al....wat betreft die rassen...op zich ook zeer discutabel welke rassen er wel tegen kunnen en welke niet, onze volbloed arabier, NRPS (75% arabisch bloed) en AndalusierxArabier staan dag en nacht buiten, zomer en winter, zonder deken, met alleen een schuilhut en goed hooi en vitaminen/mineralen supplement. Krachtvoer krijgen ze in de winter niet, dan worden ze lnamelijk slechts lichtjes bereden, maximaal 2 maal per week. De Andalusier presteert het om zelf met dit dieet dik te blijven indien hij niet getraind wordt.


Maak je niet druk over die wet, dat is gewoon bullshit. Ik heb er nog nooit iets van gehoord en volgens mij is het gewoon uit de lucht gegrepen.
Ik ben ook van mening dat elk soort paard ( of het nou een shet of een arabier is) dag en nacht zomer en winter buiten kan blijven. Zolang ze maar een droog en beschut plekje hebben.
Tis maar net wat ze gewend zijn....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:07

hihihi......... ik heb overigens van de AID nog geen antwoord gehad?

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:26

Trixy"]
[quote="nasheeta schreef:
onze paarden staan ook steeds buiten. De man die zxe verxorgt en waarvan we het land met zelfgebouwde schuilhut hebben gehuurd vroeg ook al of de DB niet lanmgs zou kunnen komen en ze in beslag te nemen. Volgens deze man is er op Europees niveau een wet in de maak waarbij de paarden verplicht binnen moeten staan in de winter, van november tot februari ofzoiets. Ze mogen dan dus niet in de wei gezet worden. Kent iemand deze wet-in-de-maak? Voor ons zou het een ramp zijn, aangezien we een zo natuurlijk mogelijk leven voor onze paarden willen. Als de wet er eenmaal door is ben je de klos, buiten lopende dieren worden accuut in beslag genomen...etc Boos!

Persoonlijk klinkt het verhaal over die wet mij als grote kolder in de oren. Bovendien kunnen ze toch ook niet alle paarden over 1 kam scheren? Bepaalde rassen kunnen er nou eenmaal beter tegen dan andere rassen.
[/quote]

`Jep, klinkt bij mij ook als de grootste onzin. Dan zouden er sowieso mega veel protesten komen (wat ook onze paarden staan buiten en met die van ons, vele anderen) en dan nog, dan moeten ze ineens zeker 75 % van de paarden in beslag nemen.. Mwah, zie t ze niet doen!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:27

ow en overigens klopt de titel niet... "paarden staan weer in de weiL! " Haha!