Drachtige merrie inenten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Drachtige merrie inenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 18:26

Ik zat dus gister met Kimmes even te praten over het inenten van drachtige merrie's. Zij zei dat ze niet een maand van te voren kim ging laten inenten, maar ik lees overal dat het goed is een maand van te voren in te enten. Waarom dan? Het veulen moet toch zowieso een inenting krijgen? We waren dus een beetje door de war. Ach gut

Dit vond ik ergens op een site

Citaat:
Met het enten tegen influenza wordt bij het veulen begonnen. Het tijdstip waarop met enten wordt begonnen kan liggen tussen de 3 en 5 maanden. Dit hangt af van het moment waarop de merrie geënt is. Als de merrie niet in de dracht geënt is of in de eerste 7 maanden van de dracht geënt is, moet het veulen op 3 maanden de eerste enting krijgen.

Als de merrie in de laatste 4 maanden van de dracht geënt is, wordt het veulen pas op 5 maanden geënt.

De tweede enting volgt 4-6 weken na de eerste enting.

Een derde enting volgt een half jaar later.

De eerste en de tweede enting tezamen heten ook wel de basisenting.



Maar wat is het nut nou precies van een maand voor de geboorte in te laten enten? Verward Ik kom er niet helemaal uit! Haha!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 18:31

joy is gisteren geent, 14dgn voor de uitgerekende datum.
Ik wilde ook 4-6 wkn helaas niet helemaal gelukt
weet niet precies waarom rond die tijd, ik denk dat het dan het beste door het veulen opgenomen word

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 18:37

Als je een maand van te voren ent, komen de afweerstoffen die de merrie daarna aanmaakt, ook in de biest terrecht.
Van de biest moet een veulen het hebben, hij wordt geboren zonder afweerstoffen.

De veulens ent ik tussen de 3e en 4e maand voor het eerst, 4 tot 6 weken later de 2e enting en een weekje later kunnen ze worden afgespeend. Dan hebben ze de komplete basisenting en zijn dus goed beschermd voor de eventuele terugslag die ze soms krijgen bij het afspenen.
Al heb ik daar met de cobveulens nooit problemen mee gehad, wel bij de rijpaardveulens.

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:27

zelfde geldt voor wormenkuren trouwens Lachen

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:34

Veulens ontworm ik absoluut wel. Op de 7e dag zelfs al. De merrie krijgt dan ook meteen.
Veulens zijn heel gevoelig voor wormen en ik heb nog nooit gehoord dat ontwormen van alleen de merrie ze daar tegen zou beschermen door de biest.
Een merrie maakt geen antistoffen aan door het ontwormen maar de wormen worden in de merrie bestreden. Hooguit dat de besmettingskans voor het veulen wat lager is als de merrie altijd netjes ontwormd is (een paard is nooit 100% worm-vrij).
Ze kan dus via de biest geen "ontworming" doorgeven.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:36

Ik kreeg van mijn DA het advies 4 weken voor de uitgerekende datum te enten. Dit is een gewone enting he, geen rhino-enting.
Het veulen hoefde toen pas met 6 maanden voor het eerst geënt te worden

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:15

geven jullie ook standaard een veulenprik?

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:17

ja wij geven onze veulens altijd een standaard veulenprik, maar is in principe niet nodig als het veulen gezond ter wereld komt.
Het is dus geen noodzaak

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:19

Hier krijgen de veulens ook altijd een veulenprik, binnen 24 uur na de geboorte.
De DA kijkt meteen de merrie en het veulen goed na en controleerd ook altijd nog even de nageboorte.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 19:28

Hm! Dan weten we dat ook weer! Dus ik ga maar gewoon 4 weken voor de uitgerekende datum inenten!

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:06

Mijn DA ent tijdens de dracht liever niet om stress te voorkomen. Er hoeft maar iets mis te gaan en je hebt de dag erna het veulen dood naast de moeder liggen. Ik ent de merrie de dag na de geboorte.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:29

snoopy_689 schreef:
Ik zat dus gister met Kimmes even te praten over het inenten van drachtige merrie's. Zij zei dat ze niet een maand van te voren Kim ging laten inenten

Ik kan me niet herinneren dat ik dat gezegd heb.Ik heb gezegd dat ik het niet wist en het zou navragen bij DA.En dat heb ik nog niet gedaan,maar dat doe ik nog wel even,voor dat Kim zover is.