Niet trainen op de weide?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

Niet trainen op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 19:25

Alhoewel ik toch een beetje thuis ben in de paardenpsychologie, had ik van het volgende nog nooit gehoord.

Naar het schijnt is het niet "gezond" (psychisch dan) om een paard te trainen in de weide waar hij normaal staat. Het is het territorium van het paard, waar hij zijn zin kan doen, en het is dus onverantwoord om "hem te laten luisteren" om zijn terrein.

Er zijn naar het schijnt wel meerdere mensen die er zo over denken...

Seppe


Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:27

Aan de ene kant vind ik dit zo gek nog niet klinken. Maar.... hoe zit het dan als je je paard ff lekker laat rollen in de bak?? Dan zou dat eigenlijk ook niet goed zijn, want dat is "werk"terrein, en dus kan het paardje zich daar niet goed ontspannen. Of zie ik het nou heel erg overdreven...

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:29

ja net als zijn stal,zijn terrein dacht het ff niet Cool
zijn filosofie zal toch echt moeten zijn*mi casa es su casa* Cool

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:40

ben het daar niet mee eens.
zou lekker zijn ... ga je je paard uit de wei halen , heeft ie geen zin, loopt weg , mag je hem dus niet pakken , want het is zijn terrein.

vind het wel goed, maar dan mag hij ook zijn eigen voer kopen en zijn stal zelf uitmesten Cool

ik ben meer voor 'samen uit samen thuis"

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:45

ik denk dat het meer zit met de klik
stel je voor in het paard zijn plaats
hij komt in de piste, hij denkt: ja, ik zal moeten werken, en draait ze nknop op "werken"
je laat je paard los op de eide, hij denkt: ah, eindelijk ik ben vrij, hij draait zen knop op "vrij", en doet watt hij wil
dan zadel je hem op, en neemt hem naar de weide, hij denkt ah spelen, knop op "vrij" en probeer hem dan maar eens aan het werk te krijgen
dus voor mij gaat het beetje op: bak=werken, wei=spelen Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:45

over dat rollen heb ik een ander iedee.
mijn paard mag niet rollen aan een halster touw.

als hij aan een halster touw loopt moet hij naar mij luisteren. als je je paard laat rollen , gaan ze altijd eerst snuffelend door de bak lopen.
op dat moment is het paard degene die bepaald waar we heen gaan.
na het rollen moet hij weer netjes naast je meelopen , in mijn ogen is dit verwarrend en is de kans groot dat hij ook het initiatief neemt als hij wil rollen en jij nou net ff niet dat plan had.

ik laat ze wel rollen , maar die het halstertouw af.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:50

Het is voor Dolly gewoon: vrij vanaf dat het halstertouw eraf is, tot dat moment heeft ze maar te doen wat ik wil. En of ik nou in de wei wil rijden of zonder zadel in de bak (dus met alleen een halster), dan moet ze het echt niet proberen om te gaan rollen of wegrennen.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:52

en hoe zit het dan met de mensen die hun paard zo vertrouwen, dat ze ze zonder halstertouw in de stal zetten, eruit halen, enz.
dan kunnen ze er ook vandoor pleuren, gebruik jij dan ALTIJD een halster+touw?



edit: typo
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 08-03-04 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:18

ja

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:20

als ik in de bak of wat het touw erafhaal weet ze idd dat ze "vrij" is en dus eigen keuze heeft, zo heb ik dat bewust gedaan...dat ze me in de bak achterna loopt en ik vanalles met d'r kan doen is dan dus ook 100% haar vrije keus. en als ik op de poetsplaats sta en ik haal het touw eraf rent ze echt niet weg, het gaat hier specifiek om plaatsen waar je je paard losgooit.


Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:10

Yessy schreef:
als ik in de bak of wat het touw erafhaal weet ze idd dat ze "vrij" is en dus eigen keuze heeft, zo heb ik dat bewust gedaan...dat ze me in de bak achterna loopt en ik vanalles met d'r kan doen is dan dus ook 100% haar vrije keus. en als ik op de poetsplaats sta en ik haal het touw eraf rent ze echt niet weg, het gaat hier specifiek om plaatsen waar je je paard losgooit.

In de wei mag Amy ook niet wegrennen. Ze moet altijd eerst wachten tot ik haar "vrij" geef. Dit geldt ook voor als ik haar afzadel in de box, terwijl er al voer/hooi voor haar klaarligt. Ze moet wachten tot ik met haar klaar ben. Om dat verschil duidelijk te maken aan haar, neem ik haar mee naar het eten, pak een plukje hooi en geef haar dat. Vanaf DAT moment is ze vrij.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:14

Citaat:
Naar het schijnt is het niet "gezond" (psychisch dan) om een paard te trainen in de weide waar hij normaal staat. Het is het territorium van het paard, waar hij zijn zin kan doen, en het is dus onverantwoord om "hem te laten luisteren" om zijn terrein.

Ik heb dat idd ook eens eerder gehoord.

Toen ik nog geen bak had, was ik gedwongen om in de wei te trainen. Dit ging prima, hoewel hij daarvoor altijd in de bak getraind werd.
Aan het halster of hoofdstel, weet gsus (inmiddels Knipoog )dat hij zich moet gedragen.

Onze shet en fries kan ik voor de wei of box het halster afdoen, ze lopen dan zelf naar binnen, en draaien zich om voor een snoepje als beloning Haha!
Zou ik dit echter met gsus doen, dan zou hij meteen z'n kans grijpen en er lollig vandoor gaan om het erf en de tuin onveilig te maken

Ik geloof dus niet dat het zozeer aan het gebied (weide of bak) ligt, maar meer aan de mate van vrijheid die je ze geeft op een bepaald moment.

*****

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:20

Laat ik het zo zeggen... probeer het eens, kijk eens hoe je paard reageert.. gaat het goed..lekker werken in de wei, gaat het niet heeft hij meer duidelijkheid van werkterrein nodig. Die van mij kan zich heel goed ontspannen in de bak en lekker werken in de wei en dat is maar goed ook, want hij wil nog wel eens lui worden van elke dag dezelfde bak..

trouwens.. dat rollen aan touw... ik zie vaak een paard bij ons op stal dat naar de wei wordt gebracht en ALTIJD.. op het pad al gaat liggen rollen en de verzorgers laten dat toe.. verdorie ik wil dat ding elke keer wel overeind schoppen! Fijn dat een paard relaxed is, maar dat vind ik toch echt te gevaarlijk...

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:43

dapperdier schreef:
Laat ik het zo zeggen... probeer het eens, kijk eens hoe je paard reageert.. gaat het goed..lekker werken in de wei, gaat het niet heeft hij meer duidelijkheid van werkterrein nodig. Die van mij kan zich heel goed ontspannen in de bak en lekker werken in de wei en dat is maar goed ook, want hij wil nog wel eens lui worden van elke dag dezelfde bak..

trouwens.. dat rollen aan touw... ik zie vaak een paard bij ons op stal dat naar de wei wordt gebracht en ALTIJD.. op het pad al gaat liggen rollen en de verzorgers laten dat toe.. verdorie ik wil dat ding elke keer wel overeind schoppen! Fijn dat een paard relaxed is, maar dat vind ik toch echt te gevaarlijk...

Die van mij loopt niet lekker in de wei, maar ik denk dat dat meer komt omdat ie daar teveel afleiding heeft, zoals haar weidegenootjes. Maar op zich is dat dan ook weer een goede oefening, want tijdens een buitenrit moet ze zich OOK gedragen (ook dat vergt nog veel oefening).
En over dat rollen aan touw, zoals jij zegt Dapperdier, die neiging heb ik ook hoor, maar ja, iedereen moet zelf weten hoe ie met zijn paard omgaat.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:47

Ik heb in de tijd dat de bak nog niet klaar was gewoon in de wei getraind. Zonder problemen. Maar ik kan me voorstellen dat dit per paard verschillend is.

Ik vind zelf rollen aan een touw heel gevaarlijk. Maar ik heb dan ook ooit een trap in mijn ribben gehad van een paard dat een enthousiaste blije bok na het omhoog komen deed. Heel per ongeluk raakte een achterbeen mijn rib.. Ik kon echt weken niet zo fijn ademen, laat staan rijden. Dus ik durf het niet meer...

DennisC

Berichten: 116
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:23

Ik rijdt Dennis zowel in de bak als in het land, en ook gewoon tussen de rest van de paarden die in het land staan.
Dit was in het begin wel eens lastig maar hij weet nu dat hij dan "aan het werk is."

Ik vind wel dat zijn stal een "veilige" plek moet zijn, dus geen dierenartsen en tandartsen in zijn box.
Dit betekend niet dat hij niet naar mij hoeft te luisteren of geen respect voor mij hoeft te hebben zodra hij in zijn box staat!

Success means that you get up one more time than you fall down

United Stables That's US!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:37

Pff.... het is wel zo, dat mijn paard stond (en binnenkort staat) in een open stal met een grote paddock. Als ik er dan op spring, zonder zadel of hoofdstel, dan krijgt ze veel vrijheid. Dat is ook haar plekje, waar ze ongestoord mag zijn, vind het vreselijk als meiden op hun pony gaan zitten in de stal, ergens moet het beestje een rustplek hebben, waar hij niet lastig gevallen wordt. Daarom altijd buiten de stal poetsen en zadelen enzo. Maar als ik erop zit, met hoofdstel, dan heeft ze te luisteren naar mij, en als ik door de weide wil rijden, zonder dat zij gaat vreten, dan wil ik dat. Geen discussie over mogelijk.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 20:40

Ik vind het een beetje broodje aap.
Vroeger hadden we thuis geen bak (en zo velen met mij) en toch trainde ik mijn ponies op Z niveau in het weiland. Had nou niet de indruk dat ze daar moeite mee hadden Knipoog

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:03

vera schreef:
Ik vind het een beetje broodje aap.
Vroeger hadden we thuis geen bak (en zo velen met mij) en toch trainde ik mijn ponies op Z niveau in het weiland. Had nou niet de indruk dat ze daar moeite mee hadden Knipoog


en zo zijn er ook velen met een bak en zonder weiland.
paard loopt dan ook los in de bak..... heeft die vast geen probleem mee lijkt me.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:35

Ik rij nooit in de wei omdat we een bak hebben maar mijn paard moet wel altijd naar me luisteren. Met of zonder halster/touw. In de wei, bak of in de stal. Natuurlijk voelt ze zich in de wei iets vrijer en moet ik soms iets meer moeite doen. Over het rollen ; soms los en de andere keer a/h touw. ALs ze los is springt ze soms op rent bokkend weg, a/h touw gaat ze rustig staan. Ging tot nu toe altijd goed maar is misschien wel iets om over na te denken. Zal ook per paard wel verschillen. Er bestaat natuurlijk een kans dat ze tijdens de halter en net als de jury langs komt even lekker gaan liggen rollen. Haha!


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:59

ik rijd met buddy ook wel eens in de wei, heeft ie totaal geen moeite mee.. dan rijd ie net zo als in de bak Lachen

maar kan me wel voorstellen dat er ook paarden zijn die bij de wei het vrijheid blijheid idee hebben..

Dag lieve mama...

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:41

Als ik mn Haflinger berijd in het weitje waaraan zn stal zit, gaat hij meestal klieren bij de ingang van zn stalletje. Maar als ik hem berijd aan de weide aan de overkant, heb ik nergens last van. Maar ik denk ook dat hij denkt........stal is eten. Knipoog
Afbeelding

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:14

Ik heb helemaal geen bak en rij overal waar ik wil, geen enkele moeite!
Als ik haar uit het land haal om ergens anders te rijden of op te zadelen dan sring ik er gewoon op en rijdt zonder hoofdstel of halster naar de uitgang soms rij ik dan ook nog ff snel een volte ofzo.
Ik vindt dat mijn paard gewoon zo flexibel mogelijk moet zijn, overal en altijd doen wat de bedoeling is.

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:46

Als ik Missy wel eens longeer in de wei dan kan ze zo mooi diep lopen Cool en dat zonder bijzetjes, helemaal uit zichzelf Knipoog

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:26

Sugarmiss schreef:
Als ik Missy wel eens longeer in de wei dan kan ze zo mooi diep lopen Cool en dat zonder bijzetjes, helemaal uit zichzelf Knipoog

Knap zeg *LOL* ,...heet dat niet een "lopend buffet"?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers