tandenwisselen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

tandenwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 18:56

Vanaf welke leeftijd wisselen paarden van tanden??
En kan het zijn dat ze er zo´n last van hebben dat ze slechter gaan eten?? Op stal staat nu een 3jarige die erg slecht eet, vorige week hebben we een kies gevonden in de stal, dus ze is aan het wisselen. We weten alleen niet goed wat we haar het beste kunnen voeren nu...gewoon brokjes wil ze zowat niet! Verward
Iemand ervaringen/tips??


Wesco

Berichten: 5059
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:59

wil ze slobber eten

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:20

Een paard wisselt zijn snijtanden op 2,5; 3,5 en 4,5 jarige leeftijd, kiezen meestal net iets later.
Het is dus heel normaal dat de 3-jarige nu aan het wisselen is. Als je al een kies gevonden hebt, en ze nog moeilijk eet, heb je grote kans dat ze nog last heeft van 'doppen' op de kiezen, dus dat andere kiezen al door zijn, maar dat de melkkies er nog op zit. Dit is erg lastig met eten. Als dit het geval is, kan de tandarts of dierenarts deze verwijderen en dan zou daarna het probleem verholpen moeten zijn.
Tot die tijd kijken of het dier slobber wil eten, maar wel even na (laten) kijken!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 16:32

Bedankt,
Ga inderdaad eens kijken of ze slobber wil eten. En de veearts komt deze week bij ons op stal, dus...die kan er meteen even naar kijken.
Hopelijk is ze snel uitgewisseld!! Lachen

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:46

mijn paard is ook aan het wisselen en hierdoor at ze ook wat slechter en ze was tegen de hand met rijden. Ik heb toen de tandarts laten komen en die heeft 3 melktanden getrokken en haken van de kiezen gehaald. Ook begon ze al een beetje doppen op haar kiezen te krijgen. dus de tandarts was bij de mijne hard nodig. Ik zou zeggen laat voor de zekerheid de tandarts maar even komen.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, lianne125, nadcha, SuusvL en 31 bezoekers