Training ja/nee???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Zou jij je paard laten trainen door A.?

Ja
25 (73%)
Nee
9 (26%)

Totaal aantal stemmen: 34


Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Training ja/nee???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 20:15

Ik ga tijden de paasvakentie dus weg,
en Zazou gaat naar de buren,
De jongen daar wil zazou wel voor me trainen voor het longeren
want dat lukt niet al te goed.
Vandaag heeft hij Zazou voor de 2de keer 'getraind'
en mijn moeder heeft ook gezien hoe hij dat doet maar
ze vond hem wel vrij 'grof' tegenover zazou.
Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen maar
hij doet het op een vrij aparte manier die
hij van zijn eigen trainer geleerd heeft.
In het begin had zazou wel schrik van hem enz.
Maar op het einde luisterde hij heel goed, en hij gaf toe dat
hij de baas is, maar ik weet niet of het op de goede manier is
hij gebruikt geen zweep ofzo maar laat hem wel 10 min. héél
intensief werken, (hij stond hard in het zweet) en het is dus
een vrij zware training.
ik hoop dat je het een beetje snapt, nu twijfel ik
of ik hem ga vragen om hem in de paasvakantie te trainen of niet (hij doet het gratis dus dat is geen 'probleem' ofzo)omdat mijn moeder ook een beetje het idee had dat hij misschien wat minder aanhankelijk gaat worden.
Wat zouden jullie doen en waarom wel/niet?????

0


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:18

Een paard dat een keer flink zweet is niet erg.
En als hij je paard alles kan laten doen zonder zweep, is het vast zo zielig niet.
Misschien ben je zelf wel vaak te zacht, omdat het bij jou niet lukt en moet hij hem nu een paar keer wat strenger aanpakken.
Maar als je paard dadelijk weet dat het bij die jongen geen zin heeft om te klieren, hoeft die jongen hem ook niet meer aan te pakken.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:29

Uit jouw verhaal kan ik niet echt opmaken hoe die jongen traint. Maar streng zijn is absoluut niet slecht voor een paard.
Misschien moet je die jongen eens vragen om uit te leggen hoe zijn werkwijze is?

* To Belg, or not to Belg *

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:32

Ik zie het probleem niet zo, een paard wat harder aanpakken omdat die loopt te klieren vind ik niet grof, zeker niet omdat het ook nog eens zonder zweep gedaan word.

Ik zou ook eens gaan kijken hoe die het doet, en om uitleg vragen, maar dan eerder om het zelf ook eens op die manier te proberen.
Omdat het op jouw manier niet zo goed lukt.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:36

Een paard in het zweet werken is niet zielig. In de westernsport bestaat er een gezegde dat heet: "wet pads make sweet horses". Als je je paard hard aan het werk zet, zal hij er alleen maar liever op worden. De meeste paarden worden juist vervelend als je ze niet konsekwent aanpakt en laat zien wie de baas is. En soms kun je heel weinig doen en het paard is evengoed drijfnat, gewoon omdat het zich zo loopt op te fokken. Als ze gaan knokken, dan zweten ze eerder dan dat ze zich overgeven. Dus ja, ik zou deze jongen je paard laten trainen. Misschien dat je na je vakantie wel je ogen uitkijkt hoe goed het gaat.

Je suis Charlie.

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 20:42

Het probleem ligt denkik niet zo bij mij omdat ik hem al door meerdere mensen heb laten longeren en het lukt vaak nog slechter :s.
Hij longeert niet echt, hij traint op een cirkel van max. 3meter
en hij oefent ook zijn rugspeiren en nekspieren in.
Op zich is er niets verkeerd aan maar hij pakt hem wel
heel hard aan, ik pak zazou vaak ook streng aan maar op een andere manier.
Als Zazou iets verkeert doet maakt hij zixh kwaad door aan het touw
snokjes te geven an al begint zazou te crossen hij trekt hem gewoon naar binnen.
hij geeft geen commandos als stap/draf/galop maar slaat met zijn touw op zijn laars.
Zijn trainer traint vooral gespierde/westernse paarden en hij zegt dat zijn trainer zazou harder zou aanpakken. ik straf zazou af met mijn stem.
Dat hij zweet is zo niet het probleem maar wel een teken van hard werken.
Soms weet ik niet goed of hij het gewoon niet snapt of hij met mijn voeten speelt( hij is vroeger nooit intensief gelongeerd geweest)

0

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:33

Tja, als zijn trainingsmetho je niet aanstaat, en ook niet overeenkomt met die van jouw, zou ik het niet doen. Ik heb ook les gehad van iemand (dressuur,niet longeren) en dat kwam ook niet overeen met mijn methode en principes enzo, en ik ben nu nog steeds blij dat ik daarmee niet door ben gegaan. Oké het heeft nu misschien wel iets langer geduurt voor ik het allemaal voor elkaar had, maar ik werk liever iets langer naar een doel dat het op mijn manier gebeurt, en waarvan ik het zelf een goede manier vind, dan dat het sneller voor elkaar hebt terwijl je niet met die methode eens bent. Vind dat ook niet eerlijk tegen over jezelf en over je paard. Want als jij liever niet op die manier traint en dus ook niet je paard op die manier zo wilt laten lopen, moet je dat gewoon niet doen!
Ik zeg niet dat hij het verkeerd doet, ik heb hem niet gezien ofsow, maar wat ik hieruit wel begrijp is dat die methode je niet aanstaat, dus ik zou het niet doen!
Ohwja, en is de bedoeling dan ook dat je je paardje op die manier doortraint?of ga je dan weer naar je eigen methode? want als dat laatste zo is, waarom zou je hem dan 1week of 2 laten trainen? schiet toch ook niet echt op lijkt me want jij doet het weer anders? en waarom doortrainen op die methode als dat jou niet aanstaat?

Geluk is een richting, geen punt -Loesje

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:55

Pascaline schreef:
Hij longeert niet echt, hij traint op een cirkel van max. 3meter
en hij oefent ook zijn rugspeiren en nekspieren in.
Op zich is er niets verkeerd aan maar hij pakt hem wel
heel hard aan, ik pak zazou vaak ook streng aan maar op een andere manier.
Als Zazou iets verkeert doet maakt hij zixh kwaad door aan het touw
snokjes te geven an al begint zazou te crossen hij trekt hem gewoon naar binnen.


Dat noem ik geen longeren, dat is het soepel maken van het paard. Lengtebuiging enz. Doe ik ook met mijn merrie, als ik ernaast sta of erop zit. Ik denk dat je na die twee weken een heel los en soepel paard onder je zult krijgen, maakt verder niet uit of het een westernras betreft.

Als de trainer zich kwaad gaat maken als hij met je paard bezig is kan dat natuurlijk niet, maar ik geloof ook niet dat hij zich kwaad maakt. Ook ik geef kleine rukjes aan de teugel als ik wil dat mijn paard haar hoofd in een bepaalde positie houdt.
Die kleine rukjes voorkomen dat het paard kan gaan trekken, want van pure kracht zal hij het altijd winnen. Dus een klein rukje, dan weer los, klein rukje dan weer los, tot het paard het hoofd laat waar jij wilt dat hij hem houden moet. En dan laat je het paard met rust. Houdt het paard weer zijn hoofd in een positie waar jij niet wilt dat hij hem heeft, doe je hetzelfde nog een keer. Wedden dat hij op een gegeven moment het hoofd daar houdt waar jij hem hebben wilt zonder dat hij protesteerd, en zonder dat je er aan hoeft te zitten?
Western is een aanwijzing geven, en dat het paard de oefening te laten uitvoeren totdat je iets anders vraagt. Deze complete gehoorzaamheid vergt idd dat je in het begin wat meer vraagt van je paard. Dus jij zegt zelf: bij anderen lukt het vaak nog slechter. Denk je dan niet dat hij wel degelijk wat bij je paard bereikt, in die keer dat jij hem met je paard bezig hebt gezien?

Als Zazou gaat crossen, hoe reageer jij normaal dan? Laat je hem uitrazen of laat je hem duidelijk weten dat dit niet het gewenste gedrag is? Door het naar binnen trekken geef je duidelijk aan dat hij te luisteren heeft en niet ongestraft zijn gang kan gaan.

En Suusja, jij vind dat het niet eerlijk is tegenover het paard. Daar heb je gelijk in, want het is een veel konsekwentere manier van aanpak dan ik bij de dressuur ben tegengekomen. Het is niet eerlijk tegenover het paard dat normaal mag doen waar hij zin in heeft, om hem opeens hard aan te pakken (2 weekjes) en daarna weer de spreekwoordelijke teugel los te gooien.

Nogmaals, en daarin ga ik met mijn voorgangster mee: heb je er geen vertrouwen in, moet je het niet doen. De western manier van aanpakken ziet er voor een buitenstaander soms niet zo leuk uit, maar is beslist niet onredelijk hard voor het paard. Ik persoonlijk zou het doen, en dan even zonder vooroordeel met die man praten waarom hij dingen zo doet zoals hij ze doet. Je kunt zoveel van de westerndiscipline leren, als je er maar open voor staat.

A mind is like a parachute, it only works when it is open.

Je suis Charlie.


Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 18:43

Als zazou crost (wat hij bij mij niet doet want mijn probleem is dat ik hem niet vooruit krijg) dan laat ik het hem duidelijk weten dat dat niet mag.Door hem desnoods niet te laten stoppen tot hij niet meer kan.
Ik ben eigenlijk niet zo duidelijk geweest, Het probleem is dat ik veel mensen hoor zeggen: Pfff A. zit weer te klote met zijn veulen (sommigen kennen hem wel, patriciah hier op bokt onderandere) ik weet niet of iemand anders hem al heeft zien tainen.
Hij zegt ook dat zazou soepel zal worden enz. en daar geloof ik wel in en door dat soepelmaken en dat trainen zal hij uitijndelijk ook beter luisteren om te longeren zegt A.
Acht een verkeerde manier is het denk ik niet maar of het echt de juiste manier is weet ik ook niet. ik zal het de volgende keer eens proberen te filmen en op internet proberen te zetten zo kunnen jullie makkelijker zien wat ik bedoel.
Hij maakt zich niet kwaad op zazou maar hij is wel kwaad (dat zie ik aan hem) en ik zal vragen om eens te beschrijven wat hij juist doet en waarom hij let dan kunnen jullie misschien beter volgen.

0

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:53

ik denk dat het zo wel erg verwarrend word het verhaal... als jij je er niet prettig bij voelt dan moet je gewoon Zazoe stil laten staan en verder niet laten rijden jij moet je er fijn bij voelen voel je dat niet dan moet je het niet doen !

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:57

het ligt natuurlijk ook eraan hoe oud zazou is! als het een paardje is van 10 ofzo, kan het vast geen kwaad! je kunt ook tegen hem zeggen, ja eeuhh.. doe maar 3 keer per week ofzo!

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 21:34

zazou is 12jaar.

0

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 00:43

Ik zou het niet doen. Iemand die een niet-western getraind paard op deze manier zonder enige voorbereiding aanpakt is in mijn ogen niet kundig genoeg en als je er ook al geen goed gevoel bij hebt, niet doen! Wat deze meneer doet met een "engels" gereden paard, dat kun je idd niet maken.

Cassidy schreef:
Daar heb je gelijk in, want het is een veel konsekwentere manier van aanpak dan ik bij de dressuur ben tegengekomen.


Dit vind ik trouwens wel heel kort door de bocht? Dat ligt toch zeker wel aan de persoon die een paard traint, ongeacht de tak van de sport of discipline. Als mijn jonge paard door mijn stemcommando heenloopt aan de longe trek ik haar ook naar binnen. Klaar. Ik weet waar ik over praat ben van dressuur overgestapt naar 4 jaar (intensief) western rijden en nu weer terug bij dressuur Haha! Mijn westernpaard en mijn dressuurpaard kwamen beiden niet met geintjes weg, dat ligt nogmaals echt aan de ruiter. Een paard moet altijd alert zijn op mij als ruiter en of ik nu een westernhoed op heb of een veiligheidscap Knipoog dat maakt geen enkel verschil.

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 19:02

het meeste waarop je moet letten is naar het karakter, dat moet je zeker kunnen aanvoelen. de tweede stap is da hij tijdens deze training niet gaat trekken dus geef hij of zij altijd ruimte en touw. derde stap kijk altijd dat je paard wel aandachtig is en niet stilvalt en zo begint de training kijk ook of je paard naar jou kijkt dan gaat hij zich ook moeten plooien zowel in de nek en in de rug waardoor je ze traint, wat wil deze training zeggen dat je je paard gaat trainen op spieren en condietie waardoor je paard veel opletender word levenslustig en kalm blijfd wat er ook gebeurd LET OP DEZE TRAINIG KAN ZEKER TOT EEN HALF JAAR DUREN IN HET SLECHTSTE GEVAL ALS HET PAARD EEN SLECHT VERLEDEN HEEFT GEHAD OF MISHANDELD IS GEWORDEN EN EEN HEEL SLECHT KARAKTER HEEFT
(heeft A. geschreven)

0

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 19:04

Ik heb de filmpjes gemaakt, er staan wel stemmen op van mij en m'n vriendin, er worde domme dingen gezegd maar daaar moet je dan maar niet op letten)
Ik ga nu even zoeken of ik op bokt vind hoe je de filmpjes moet uploaden.

0

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:05

Pascaline schreef:
LET OP DEZE TRAINIG KAN ZEKER TOT EEN HALF JAAR DUREN IN HET SLECHTSTE GEVAL ALS HET PAARD EEN SLECHT VERLEDEN HEEFT GEHAD OF MISHANDELD IS GEWORDEN EN EEN HEEL SLECHT KARAKTER HEEFT
(heeft A. geschreven)


Wie is A.? En jij gaat natuurlijk nu uit van worst case scenario?

Je suis Charlie.

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 20:16

A. is de 'trainer'
Owja hij doet het zelf nog niet zo lang,
hij is nu met 4 paarden bezig (zijn 2 paarden = veulen+volwassen merrie, het paard van m'n vriendin en mijn paard.

0

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:35

Ik wordt hier een beetje eng van hoor Scheve mond Hij doet het zelf ook nog niet zo lang? En jij laat hem gewoon met jouw paard zijn gang gaan????????

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:53

Ik wacht met smart op het filmpje.....

Je suis Charlie.

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 11:13

narretje schreef:
Ik wordt hier een beetje eng van hoor Scheve mond Hij doet het zelf ook nog niet zo lang? En jij laat hem gewoon met jouw paard zijn gang gaan????????


Ja, Scheve mond
Ik ken hem wel vrij goed en zazou is rustiger
Maarmet de filmpjes zal het misschien beter zijn alleen heb ik nog niet gevonden hoe ik ze moet uploaden,
ik zal ook filmpjes maken met de andere paarden.

0

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 11:44

Het is JOU paard en als jij het niet vertrouwd met je buurjongen is de kans groot dat jij de hele vakantie je sappel maakt om Zazou ipv lekker van de vakantie geniet...
Ik zou het er met hem over hebben en ookal laat zijn trainer zijn paarden de handstand overslag maken, omdat hij dat zo gewend is; het is toch jou paard en jij bepaalt wat er wel of niet mee gebeurd!

Faber quisque fortunae suae


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers