Teugelhaken en het reglement

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Teugelhaken en het reglement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 14:01

Rij altijd met teugelhaken aan mijn hoofdstel mag dit tijdens wedstrijden.


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:33

Wat bedoel je met teugelhaken? Musketon haken aan je teugels om ze sneller van het bit af te kunnen klikken, ja dat mag, of bedoel je een teugelsafe (mag volgens mij ook).

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:20

ik denk dat ze van die ringen voor een thiedeman bedoelt. en ik weet niet of je ermee mag rijden maar vind het zelf een lelijk gezicht. aangezien je op wedstrijd geen hulpteugels mag gebruiken kan je op wedstrijd toch gewoon met normale teugels rijden?

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:21

Ik weet ook niet precies wat je bedoelt, maar er mag erg veel, alleen lussen aan je teugels waar je ze vasthoudt niet.

Navragen is beter dan afvragen.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:49

Misschien bedoelt ze martingaalstops die op springteugels zitten. Je mag er op wedstrijden best mee rijden, maar ik vind het geen mooi gezicht en heb ze er bij mijn wedstrijdteugels gewoon afgesneden.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 18:15

Vippie schreef:
Wat bedoel je met teugelhaken? Musketon haken aan je teugels om ze sneller van het bit af te kunnen klikken, ja dat mag, of bedoel je een teugelsafe (mag volgens mij ook).


Ik bedoel wat Vippie zegt dus musketon haken.

Opmerken jury op mijn protocool:
"Verbinding tussen bit en teugel hoort niet van metaal te zijn".

Heb hier dus -2 punten gekregen. Verward Voor het eerst sinds 9 wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:17

Meteen aanklagen bij Knhs
Dit staat nergens in het regelement dus pure onzin.
Ik heb van het B tot het Z met klipjes aan de bakstukken en teugels gereden en nog nooit er iets van gehoord.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 18:24

Heb meer te klagen, maar wil eigenlijk geen zeurpiet zijn. Want tijdens mijn laatste proef had ik nogal wat geluidsoverlast vanuit de stal mijn voorlezer was ampert te verstaan.

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:24

Marcella"]
[quote="Vippie schreef:
Wat bedoel je met teugelhaken? Musketon haken aan je teugels om ze sneller van het bit af te kunnen klikken, ja dat mag, of bedoel je een teugelsafe (mag volgens mij ook).


Ik bedoel wat Vippie zegt dus musketon haken.

Opmerken jury op mijn protocool:
"Verbinding tussen bit en teugel hoort niet van metaal te zijn".

Heb hier dus -2 punten gekregen. Verward Voor het eerst sinds 9 wedstrijden.
[/quote]

Hoi,

Ik heb ook van die "klips" tussen mijn teugel en het bit en ik ben er ook al meerdere keren voor "gestraft".
Op het protocol van de NBVR-kampioenschappen in Kootwijk stond letterlijk:
"De verbinding tussen het bit en de teugel hoort een ONdoorbroken geheel te zijn !"
Het mag dus niet !!

Ik heb het daarna opgezocht en in het regelement staat het volgende:
"De enkele of dubbele teugels mogen uitsluitend zijn vastgemaakt aan het bit......."
En dat is bij bithaakjes dus NIET het geval !
In mijn blauwe boekje is dit Artikel 121 Blz D40.

Groetjes Jacqueline.

Kijk ook eens bij mijn paardenboeken op marktplaats : https://www.marktplaats.nl/mymp/verkopen/index.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:25

Ze hangen toch ook niet los op de grond hoor Lachen
Of zitten ook niet aan de neusriem vast, hoe ik zo'n regel eerder lees


Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:29

Hoi,

Ik moet ook zeggen dat ik het wel een beetje vergezocht vind van een jurylid om hier voor te gaan straffen,er zijn immers ergere dingen !!
Maar formeel gezien mag/kan het dus wel.

Groetjes Jacqueline.

Kijk ook eens bij mijn paardenboeken op marktplaats : https://www.marktplaats.nl/mymp/verkopen/index.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:35

Maar de teuges zijn toch rechtstreeks vastgemaakt aan het bit, niet via een omweg achter de keelriem door of weet ik veel hoe creatief mensen kunnen zijn?

Ik zou zeker de knhs daar over bellen.

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:47

Hoi,

Ik heb het hier ook wel met juryleden over gehad en die leggen het als volgt uit:

Rechtstreeks aan het bit wil zeggen:
De gesp van de teugel bevestig je aan het bit !

Wat je doet met een klipje er tussen is:
De gesp van de teugel bevestig je aan het klipje en die bevestig je vervolgens aan het bit,het is dus een indirecte verbinding !

Er zit dus tussen de teugel en het bit een gedeelte wat er NIET tussen hoort ! (Het ijzeren klipje)

Protest aantekenen heeft geen zin.(En ik spreek uit ervaring.)

Groetjes Jacqueline.

Even oftopic: Ik had je trouwens minder blond in geschat,dat ik dit moet gaan uitleggen ! *LOL* )

Kijk ook eens bij mijn paardenboeken op marktplaats : https://www.marktplaats.nl/mymp/verkopen/index.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:53

Nee, ik snapte wel wat jij bedoelde, dus dat had je niet uit hoeven leggen, maar als ik die regel lees, lees ik hem anders.

Citaat:
De enkele of dubbele teugels mogen uitsluitend zijn vastgemaakt aan het bit

Ik lees dan dat je teugel vast moet zitten aan het bit, dus niet bv aan de neusriem. Dat is wat ik opmaak uit zo'n regel.

Dit omdat mijn teugel ondanks dat klipje rechtsreeks vast zit aan het bit, kan het klipje er namelijk niet afhalen.

En het bakstuk mag dus wel een klipje zijn?

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:08

Hoi,

Dat is een uitvinding !
Bestaan er ook klipjes die gewoon aan de teugel vast zitten !!

Dat wist ik dus weer niet !
Ik ken alleen de losse versie en daar krijg je comentaar op.
Gewoon bij Hypo of Divoza ?

Groetjes Jacqueline.

Nog maals oftopic: Neem mijm opmerking terug ! Haha!

Kijk ook eens bij mijn paardenboeken op marktplaats : https://www.marktplaats.nl/mymp/verkopen/index.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:52

Vandaar dus de verwarring.
Ik kende dan weer geen losse klipjes aan de teugel.
Ik heb dat hoofdstel bij hypoweert gekocht inclusief de teugels.
Zo ziet mijn hoofdstel eruit

Afbeelding

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:10

banketstaaf dat een jury hierop gaat kijken.
Alsof het hierom gaat tijdens een proef! Helaas zijn er toch nog teveel juryleden die zo jureren, en niet naar het totaalplaatje kijken!

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:13

runningkawa schreef:
Meteen aanklagen bij Knhs
Dit staat nergens in het regelement dus pure onzin.
Ik heb van het B tot het Z met klipjes aan de bakstukken en teugels gereden en nog nooit er iets van gehoord.


Bij mijn teugels (Emiel voestjes) zitten niet eens gespen dus zou niet eens zonder kunnen.
Idd aanklagen want het staat nergens....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:22

Vippie"]
[quote="runningkawa schreef:
Meteen aanklagen bij Knhs
Dit staat nergens in het regelement dus pure onzin.
Ik heb van het B tot het Z met klipjes aan de bakstukken en teugels gereden en nog nooit er iets van gehoord.


Bij mijn teugels (Emiel voestjes) zitten niet eens gespen dus zou niet eens zonder kunnen.
Idd aanklagen want het staat nergens....
[/quote]
Heb jij dan een stropteugel? Die heeft geen gespen namelijk. Kan een jury ook niets van zeggen. Ik geloof dat ze dat ook bij de bereden politie gebruiken.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:25

Met springen worden die toch ook regelmatig gebruikt?
Heb er tenminste ook wel eens mee gereden, maar ik vind ze niet fijn omdat ik ze niet makkelijk los maken vind om het bit zuiver te maken.

ViveLaVie

Berichten: 9
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:51

Ik rij er altijd mee en heb er alleen commentaar op gehad dat de klipjes open kunnen gaan staan als het veertje slap is en de teugel los kan raken ...

a href="http://Vivelavie.marktplaza.nl" target="_blank"><*** src="http://www.marktplaza.nl/winkel/banner_234_60.gif"></a>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:55

Bij mij zitten er dus ook geen veertjes aan, want het zijn ook niet die musketon haken.
Die ken ik in het echt dan weer niet, toch eens naar kijken voor de gein Tong uitsteken

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:44

het voorbeeld vn kawa daa rijdt de springstal hier i de buurt mee, ook de paarden die in de dressuur starten, aangezien die stal alles correct doet, mag het dus wel lijkt mij!

die losse haakjes dat is wel een indirecte verbiding, maar het vb van kawa zie ik heel vaak op wedstrijd, vind het ook vreemd dat dat niet zou mogen?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 07:54

runningkawa schreef:
Met springen worden die toch ook regelmatig gebruikt?
Heb er tenminste ook wel eens mee gereden, maar ik vind ze niet fijn omdat ik ze niet makkelijk los maken vind om het bit zuiver te maken.


HUH? Er zitten gewoon hele kleine musketonnetjes aan maar die zitten idd met zo'n stropknoopje aan de teugels vast. Je kunt ze dus zo losklikken van het bit, reuze handig en veilig (daar gaan ze toch zo prat op bij de KNHS?).
Voordeel van de EV teugels vindt ik het gebrek aan een gesp in het midden, de teugels lopen ondoorbroken door en zijn heerlijk licht en soepel. En natuurlijk de standaard haakjes/klipjes aan het eind.
Overigens benadeel je jezelf qua verbinding met musketonhaakjes omdat deze een instabielere teugelvoering geven, maarja tis maar net waar je de voorkeur aan geeft.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:01

Ik heb het volgens mij wel vaker op wedstrijd gezien.
Afbeelding
Zo gebruik ik mijn teugels altijd. Op deze foto zijn ze aan het halter gebruikt, maar zo klik ik ze ook aan mijn hoofdstel. Of er juist van af als ik ga longeren, want dat is voormij de voornaamste rede dat ik er musketonnen aan gedaan heb.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers