Hengst - na een jaar Nog geen winstpunt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Hengst - na een jaar Nog geen winstpunt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 21:59

Ik start nu al een jaar in het Z1-dressuur met een hengst van nu 18 jaar, hiervoor was zijn hoogste prestatie dat hij M1 startgerechtigt was. Ik ben gelijk Z gestart. Onze eerste wedstrijd hadden we 165 pnt en dat was op dat moment echt geheel terecht. Eigenlijk was het helemaal niet slim om gelijk Z te starten. Ik kon hem amper voorwaarts houden.

Wat me in het afgelopen jaar duidelijk is geworden is dat wedstrijden rijden met een hengst heel anders is dan met een ruin of merrie. Probleem is vooral dat ik heel erg afhankelijk ben van zijn bui. We gingen qua punten ook in een soort golf beweging, met als dieptepunt 153 punten (Mei/Juni) en als hoogtepunt 179 (december).

Ik vind zelf dat we in het afgelopen jaar toch echt vooruit zijn gegaan. Een keertwendig snapte hij eerst echt niet en nu weet hij precies hoe dat moet, appuyementen kunnen nu ook echt voor een voldoende. Zijn galop is veel verzamelder geworden en eenvoudige wissels gaan niet abrupt meer. Toch hebben we nog steeds geen winstpunt en dus moeten we nog meer verbeteren.

Mijn grootste problemen zijn: hem voorwaarts houden, achterwaart gaan (doet het wel maar doet ongelovelijk wild met z'n hoofd) en in de proef trekkerig met zijn hoofd (thuis niet) waardoor ik niet weet of ik meer of minder hand moet geven.

Eerst wou ik alles oplossen door meer hand te geven, maar daardoor blokkeerde hij en wou niet 1 oefening meer normaal en wou het voorwaartshouden al helemaal niet meer.
Nu ben ik over gegaan op zo min mogelijk hand, alleen contact en terug nemen op zit, maar toch had ik afgelopen weekend weer verzet.

Wat ik nu eigenlijk wil vragen:
Wie heeft tips over hoe ik om moet gaan als hij verzet op mijn hand geeft in de proef.
Hoe kan ik hem normaal achterwaarts leren gaan, zonder verzet?

Ik wil m'n winstpunt heel graag halen, maar het lukt telkens niet. Dan gaat het ene goed, maar de rest weer fout. Ik hoop dat jullie wat nuttig tips voor me hebben.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:02

Hoe kun je meteen Z starten met een M paard?

Kijk hem eerst medisch na en zijn gebit.
En anders denk ik dat jij andere les moet gaan halen, want ook een M paard hoort niet steeds verzet te hebben, de keertwending al te beheersen enz.

Verdere oplosing heb ik niet, als dat er 1 ding duidelijk is, je mist de basis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:03

Als je hem thuis al niet genoeg voor het been hebt heb je dat in de proef al helemaal niet. Juist een hengst moet je extra scherp hebben want die zijn extra plakkerig op je been.

Als hij in de proef achter je been kruipt kun je helemaal niks meer. Als hij dus "trekkerig met zijn hoofd" is, zit dat probleem niet aan de voor- maar aan de achterkant.

Rijd eens een proef thuis en zet die op video. Vergelijk dat met een proef van een concours ga eens gericht zitten fouten kijken. Werkt vaak heel verhelderend.

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 22:08

Ik heb al eerder met 2 ponies m'n winstpunt in het Z gehaald, dus mocht meteen Z starten.

Over dat voorwaarts, daar oefen ik ook altijd heel veel op, maar soms lijkt dat een averechts effect te hebben. Ik probeer het ook vanachter uit op te lossen, maar afgelopen weekend bleek dus dat dat ook niets had geholpen.

Van het verzet, dat is iets van de laatste tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:12

Ow ja natuurlijk, wist ik ook goed, tijd dat ik naar bedje ga Lachen

En als dat verzet iets van de laatste tijd is, zou ik daar proberen een oorzaak van te gaan zoeken.

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 22:13

Ja, het is alleen zo moeilijk omdat het alleen op wedstrijd gebeurt. Ik weet niet goed hoeveel hand ik dan moet geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:15

Weet hij niet gewoon dat hij in de ring niet op zijn mieter krijgt als hij klooit en thuis wel?
want dan is een keer een proefje zelf naar de kl*te rijden wel eens een oplossing.
Zodat ze weten dat ook in de ring er geluisterd moet worden.

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 22:17

Hoe zie je dat op zijn mieter geven dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:19

Als hij dan gaat plakken op je been giga naar voren schoppen of wat je thuis ook doet om hem wel op te laten letten.

muiltje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: nb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:25

Waarom start je niet een x HC? Dan neem je een zweepje mee de ring in en kun je hem scherp houden met het zweepje zodra hij te plakkerig blijft aan je been. Kan je instructeur niet helpen? Thuis goed oefenen en niet op wedstrijd gaan voordat hij"haƤst"bang voor je been is! succes

You hear what you wanna hear, just say what you wanna say...

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 22:28

Jullie denken dus dat het hem vooral in het goed voorwaarts houden zit? dat trekkerige (verzet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:30

Uit je verhaal komt niet voorwaarts zijn wel erg veel voor
En wij zien je niet irl en kunnen alleen maar afgaan op wat je schrijft Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:47

Als ik het zo lees is hij niet eens achter, maar ronduit tegen je been.
Nogmaals: hengsten zijn doorgaans plakkerig, dus die moet je extra scherp houden

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 09:27

margriet11 schreef:
Jullie denken dus dat het hem vooral in het goed voorwaarts houden zit? dat trekkerige (verzet)


Dat denk ik wel. Mijn ervaring is dat veel problemen op te lossen zijn door het paard onvoorwaardelijk op je beenhulpen te laten reageren.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:10

waarom neem je niet gewoon les? lijkt mij de handigste oplossing. vraag of je instructeur/ trice een keer mee gaat op wedstrijd om te zien wat er aan de hand is. misschien rijd je zelf wel ineens anders omdat er mensen kijken en je het juist op dat moment goed wilt doen.

en uiteraard je paard na laten kijken..... lichamelijk dan Knipoog

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 16:10

Ik snap wat jullie bedoelen met het onvoorwaardelijk voorwaarts houden. En vind dat jullie ook helemaal gelijk hebben in dat dit belangrijk is.
Maar ik ben hier het afgelopen jaar constant meebezig geweest en de manier waarop ik dat deed had een averechts effect. Ik liet hem veel kleine voltetjes draaien en probeerde hem daar constant voorwaarts in te houden, verder veel middendraf en ik ben ook een poosje bezig geweest om hem in de overgang van stap naar draf een gigantische schop te geven als hij niet gelijk reageerde. Het gevolg van dit alles was dat ik puur op m'n spoor ging rijden steeds grovere hulpen nodig had om een redelijke reactie te krijgen. Hij werd hier zelf ook heel chagarijnig van en ik besloot het dus anders aan te gaan pakken.
Op dit moment is het zo dat ik hem in het begin zoveel mogelijk gewoon laat lopen, met redelijk lange teugels. Na het losrijden pak ik m'n teugels er wat meer bij en probeer vooral contact met de mond te houden, dan ga ik er wat meer aanrijden, zodat ik hem van m'n been naar m'n hand krijg. Eerst werkte dit heel goed, hij ging veel meer op eigen benen lopen en alle oefeningen enzo gingen gewoon veel beter doordat hij nu uitzich zelf loopt. Het probleem is nu vooral dat hij nu weer een slome periode krijgt en ik liever niet weer in mijn oude manier van voorwaarts rijden wil vervallen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:20

Je hoeft hem niet constant vooruit te jagen. Mijn ervaring is dat wanneer je niet streng bent tegen hem mbt reactie je juist creeert dat je over een tijdje steeds met grovere hulpen in moet komen, omdat hij niet meer reageert. Dan rijd je straks zo'n proef met constant klapperbenen en kale plekken op zijn buik, omdat je lief voor hem wilde zijn.
Ben nog steeds voor het principe:
Jij geeft been, hij geeft reactie, zoniet kom je harder in met spoor of zweep. Dan ben ik liever een tijdje "hard" voor hem, zodat hij zeker begrijpt dat hij respect voor mijn been moet hebben.

Moet ik er wel bij zeggen dat ik er ook moeite mee heb, maar je moet gewoon super consequent zijn. Daar heb je zometeen veel meer plezier van.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 16:28

Ja oke ik vind dat je gelijk hebt. Mijn probleem is dan denk ik ook een beetje dat ik constant hulpen ga geven terwijl ze weinig effect hebben en ik beter 1 heel duidelijke hulp kan geven.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:39

Hengsten hebben idd heel erg veel duidelijkheid nodig, ik merk het zelf ook hoor.
Maar heb je wel een goede instructrice die je helpt hiermee??

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 16:44

Ik rij voor een handelsstal en de eigenaresse helpt me meestal. Verder heb ik ook wel heel goed les, maar daar ga ik meestal met de andere pony heen waar ik ook op rijd. Deze pony moet nog echt heel veel leren en daar heb ik die begeleiding ook voor nodig. Ik ben wel een aantal keer met de hengst naar les geweest als die andere niet kon. Over het algemeen wordt ik bij de hengst alleen door de eigenaresse geholpen.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:26

Misschien heeft het paard met zijn leeftijd er gewoon geen zin meer in.

Daar wel eens aan gedacht?

Verder vraag ik me af hoe een paard met zulke problemen ooit M1 heeft kunnen worden.
Zo te horen is hij amper B klaar. Verward

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 17:38

Sorry maar dat is echt totale onzin

Als hij amper B klaar is had ik nooit 179 punten gehaald, als je zegt dat hij misschien geen Z klaar is zal ik niet met je in discussie gaan, maar niet B klaar dat is echt onzin. Het is echt niet zo dat hij bijna stilstaat ofzo. En dat van zijn leeftijd klopt ook niet, een 18 jarige is nog niet bejaard. Hij doet over nieuwe dingen leren wat langer als een jonge pony, maar dat hij er geen zin meer in heeft is echt niet waar.

Als ik M2 had gereden had ik waarschijnlijk al lang meerdere winstpunten gehad. De mensen waar voor ik rij hebben er ook wel verstand en die zeggen ook dat die winstpunt wel mogelijk is.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:43

Jij zegt... De mensen die me kennen zeggen dat een winstpunt mogelijk is, en jij zegt dat het paard voorwaarts moet zonder verzet...

Maar hoe ben jij in godsnaam die Z ingekomen als je paard verzet toont waarneer hij voorwaarts moet? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:45

runningkawa schreef:

Verdere oplosing heb ik niet, als dat er 1 ding duidelijk is, je mist de basis

En daarmee bedoel ik idd het op het been reageren en daarop na kunnen gaan geven.
en dat hoort idd in de B al.

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 18:04

Jullie begrijpen me verkeerd.

Hij toont geen verzet als hij voorwaarts moet, hij moet meer voorwaarts, maar het is niet zo dat hij nu absoluut niet reageert, hij moet alleen nog scherper (vind ik nu ook naar aanleiding van jullie opmerkingen).

Het verzet komt pas in de proef en het is niet zo dat hij er fel tegen in komt, maar gewoon zijn hoofd niet rustig op de goede hoogte houdt en er soms wat tegenin komt. Dit doet hij alleen in de proef! En dit is nogmaals iets van de laatste tijd!

Dat dit probleem aan de basis ligt zoals Kawa zegt zal ik niet ontkennen. Ik wil dit echt oplossen! Ik vraag dus om tips om dit op te lossen, maar het is toch niet zo vreemd dat ik me aangevallen voel wanneer iemand zegt dat hij amper B klaar is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers