Geestelijke gezondheid van een paard.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 16:50

Naar aanleiding van diverse topics over de manier van het houden van paarden, ben ik hierop gekomen.

Paarden worden op stal gehouden, met als reden dat het risico op lichamelijke gezondheidsproblemen zo verkleind wordt. Dat is natuurlijk waar.

Maar het houden van paarden op stal heeft volgens mij ALTIJD nadelige gevolgen voor de geestelijke gezondheid van een paard.

Moet je voorstellen, jij zit elke dag zo'n 22 a 23 uur in een klein celletje, met maar 1 raampje. Dan wordt je toch knettergek? Als je er dan uitkomt op een ANDERE manier als normaal, dan is het toch zeer aannemelijk dat je helemaal door het lint gaat.
Of ben ik de enige die zo zou reageren?

En als jij niet lekker in je vel zit, dan presteer je toch ook minder goed?

Daarvoor heb ik dit topic opgestart; in hoeverre denken jullie dat de geestelijke gezondheid van je paard van belang is bij de prestaties die hij/zij levert?


Mijn mening (gebaseerd op mijn ervaringen): paarden met een opgesloten en eenzaam gevoel raken gefrustreerd en presteren minder.

Mijn paarden samen in een stal met een paddock waar ze vrijwel altijd in kunnen (ook s'nachts). Overdag gaan ze bij redelijk weer in het land, worden gelongeerd of gereden. Ik vind dit ideaal. De paddock is niet groot, maar het 'vrijheids'-gevoel is volgens mij wel een stuk vergroot.

Deze manier van paardenhouden vind ik ideaal, maar ik snap dat dit voor velen niet mogelijk is. Dit is ook geen aanval op mensen die hun paard wel altijd op stal hebben, maar ik wil gewoon graag weten hoe anderen erover denken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 16:59

ligt eraan denk ik wat voor stal.
Staat ie alleen, kan ie niet naar buiten kijken, dan denk ik dat je wel gelijk hebt.
Bij onze stallen kunnen de paarden volledig contact met hun buurman hebben (geen hekwerk of iets er tussen, alleen een muur van 140 hoog ofzo)
Jamey vind het wel leuk op stal, mede doordat ze het erg goed met haar buurpaard kan vinden

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 17:01

Tja als je de keuze hebt dan is het natuurlijk heerlijk als het paard naar buiten kan. Barley komt iedere dag buiten. Anders is er geen land mee te bezeilen.

Maar Yordi vind het helemaal niet leuk buiten. Hij gaat rennen en ik heb hem vandaag na 10 minuten weer binnengezet. Hij was helemaal bezweet en schuim stond op zijn vacht. Bovendien stond ie te pompen en waren zijn neusgaten drie keer zo groot. Hij was echt helemaal in de stress.

Maar goed. Ik denk dat de meeste paarden het wel lekker vinden om even de wei op te kunnen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 17:02

Er zijn altijd betere manieren om een paard te houden.

Maar ik kan het ook anders zeggen. Vind een paard het LEUK om in de sport te lopen ?? Gaat dat niet ten koste van zijn geestelijke gezondheid ?? We willen maar hoger en hogere en beter en beter. DIt allemaal om het geld??
Dit gaat niet alleen ten koste van de geestelijk gezondheid maar ook lichamelijk worden er zware dingen gedaan?

Nou danis hettoch heel simpel zet je paard op de hei/wei en laat hem met rust dat is het allerbeste voor het paard *LOL* .Geen belasting, stress en stal.

Mijn paard staat niet eenzaam helaas wel lang op stal maar er zijn altijd mensen die hem in de gaten houden. Mocht er wat zijn hoor ik het. Het is geen luchtzuiger en heeft een speeltje hangen. Ik weet zeker dat hij liever op de hei/wei loopt dan in zijn stal maar ja ik heb hiervoor gekozen. En zolang hij vrolijk en braaf zijn werk doet zie ik geen problemen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 17:04

Een paard presteert pas optimaal als hij psychisch en fysiek goed in zijn vel zit. Het ene paard voelt zich in zijn stal niet happy en het andere juist wel.

Zoek dus voor jouw paard de ideale situatie en hij zal goed presteren. Even zwartwit gesteld. Dat lukt dus niet bij iedereen en ook niet altijd even goed. Ik doe mijn best en ben erg allert op gedrag van mijn paarden, maar of ik het altijd goed doe??? En of ik ze altijd blij maak???? Ik hoop het, maar zeker weten doe ik het niet.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 17:07

Ik denk niet dat paarden het zo ervaren, dat gevoel creeren we zelf. Wij vinden het zielig. Paarden hebben geen besef van tijd in de zin van; oliebol, ik heb nou al weer 23 uur op stal gestaan, het wordt eens tijd voor het baasje om langs te komen.
Paarden, honden,... schikken zich snel naar hun lot, hun aanpassingsvermogen is groter dan dat van de mens om de eenvoudige reden dat ze niet kunnen redeneren. Wij gooien ons gevoel in de strijd, dieren niet. Zij reageren louter instinctief.
Natuurlijk ben ik ook een voorstander van het feit dat paarden zoveel mogelijk in vrijheid moeten kunnen bewegen. Helaas, hebben wij mensen ervoor gekozen om paarden te domesticeren zodat ze op een ''menselijke'' manier gehouden kunnen worden. En op stal houden hoort daar nou eenmaal bij. Wij willen sporten met onze paarden dus we scheren de boel, pakken de benen in en ''belasten'' de dieren door ze te berijden. Onze keuze, niet die van de paarden. Geen enkel paard in Nederland dat wordt gehouden als ''huispaard'' zal ooit het gevoel van vrijheid kennen omdat ze zo niet zijn opgegroeid. Het enige wat we kunnen doen is het gevoel nabootsen en dat lukt ons aardig.
Tenslotte, onze sportpaarden zouden het ook erg slecht doen in vrijheid. Ze zijn veel te groot ( wilde paarden zijn vaak niet groter dan 1.55m) en niet snel en wendbaar genoeg om in vrijheid te leven.
Ik geef ze 1 week en dan liggen ze dood.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 17:12

Nou, ik weet het zo net nog niet of mijn paarden happy zouden zijn op de hei....mischien in een hutje...Mijn ene paard is echt een watje en die staat na uur land bij het hek. Dan wil meneer er uit. Hij heeft het ook altijd koud. De ander is ook al zo'n zeikerd! Het zijn dus sportpaarden. Even voor de goede orde...ze komen er twee keer per dag uit, lopen zomers in het land en hebben alle twee een "room with view", krijgen 6 keer per dag te eten en lopen niet de hele week rondjes in de baan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 17:21

paarden kunnen inderdaad goed aangeven wat zij prettig vinden. Het valt mij op dat als Paddy minder vaak in de wei komt, dat ze zich moeilijker laat vangen daarna. Voor andere paarden geldt dat nog sterker. Een paar merries bij ons op stal laten zich na een half uurtje echt niet vangen, die willen er echt een paar uur in hebben gestaan. Logisch ook. Op de wei kunnen ze zich veel beter uitleven en paard zijn dan in de stal. Ze kunnen frisse lucht naar binnen krijgen en hun lichaam loshouden. En ze voelen zich er heel prettig omdat ze andere paarden en dingen kunnen zien en fijn kunnen rollen of een spurtje kunnen trekken. voor paarden die er behoefte aan hebben zal het een toegevoegde waarde zijn die een positieve bijdrage levert bij de prestaties op wedstrijden.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 17:22

Dit is iets wat mij ook erg bezig houd. Ik zou zo graag eens in de gedachten van een paard willen kijken.

Ik heb mijn paard in pension op een manege. En dat betekend dus: in een box. Daarbij komt dat ik fulltime werk en dus door de weeks alleen maar 's avonds kan komen. En dit is niet wat ik als ideaal beeld voor mijn paard voor ogen heb. Ik zou het liefste willen dat ze veel meer buiten kan lopen, dat ik uren per dag de tijd had om met haar bezig te zijn, enz. Maar dat kan dus momenteel gewoon niet.

Ik probeer dat op te lossen door met andere mensen van de manege af te spreken dat ze regelmatig met andere paarden in de bak los kan. En meer van dat soort dingen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 17:23

In de natuur overleven de sterkste en de zwakste gaan dood?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 17:29

ja pris, dat is zo. MAar ik begrijp effe de context niet.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 17:31

Pris, wat heeft dat hier mee te maken dan? Als je een goed getraind sportpaard (sterk dus) in de vrijheid brengt, overleeft ie het waarschijnlijk ook niet. Onze paarden zijn dit helemaal niet meer gewend.

Ik denk ook dat de geestelijke gezondheid te maken heeft met hoe hij presteert. Maar aan de andere kant, Jur was een tijdje 'depressief' in haar bos, terwijl ze met rijden super ging. Mijn paarden komen er ook 2x per dag uit (minimaal). Ik vind dat gewoon heel belangrijk, maar ze geven zelf aan zoals UniferB al zegt, wanneer ze ergens niet willen zijn. Zo staan ze 's avonds, of als het hard regent, ook bij de uitgang van de wei.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 17:32

Citaat:
Op 2001-12-06 16:12, schreef UniferB:
Nou, ik weet het zo net nog niet of mijn paarden happy zouden zijn op de hei....mischien in een hutje...Mijn ene paard is echt een watje en die staat na uur land bij het hek. Dan wil meneer er uit. Hij heeft het ook altijd koud. De ander is ook al zo'n zeikerd! Het zijn dus sportpaarden. Even voor de goede orde...ze komen er twee keer per dag uit, lopen zomers in het land en hebben alle twee een "room with view", krijgen 6 keer per dag te eten en lopen niet de hele week rondjes in de baan.


ivm met dit stukje Desiree ?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 17:36

Ik snap het nog steeds niet? Verward

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 18:08

Ik denk dat ik best wel een goed beeld kan geven wat weidegang met mijn paardje doet Knipoog
Hij loopt namelijk de hele zomer in het land, en staat 's winters bijna de hele tijd op stal. (afgezien van de paar uurtjes dat ik hem eruit heb om te rijden of eens in het land zet)
In de zomer is Wal aardig sloom. Rent niet in de wei, staat gewoon de hele dag te dromen en te eten. Met rijden is hij normaal, doet geen gekke dingen, in de zomer bokt ie niet en weet ik veel. In de winter, leeft ie zich echt uit in de wei. Dan is ie opgewekt als ie weer naar buiten mag. Echter, als het regent is hij degene die het hardste terug naar de stal rent! Met rijden is ie wat frisser, maakt af en toe gekke sprongetjes. Ik heb het idee dat het voor Iwaldo het betse zou zijn om een balans te zoeken. Van de hele dag op het land wordt ie super sloom en lui. Nu is ie behoorlijk actief Lachen

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 18:20

Evita staat nu op stal, ze heeft het er prima naar haar zin voor zover ik dat kan weten!! Overal om haar heen staan andere paardjes en haar stal is ook groot voor een pony van 1,30 m. (4 bij 4 meter als het niet groter is) in de zomer staat ze wel op de wei en dat vind ze ook fijn, maar als het regent zie ik wel dat ze liever naar binnen wilt!! dan is ze blij als ze naar binen mag.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 18:33

Het zal ongetwijfeld verschillen van paard tot paard, maar Isolda en vooral Berber reageren in de winter nogal chago als ze op stal moeten staan.
Dat verschil kan ik heel goed merken, ion vergelijking met de periode dat ze 24/7 in de wei staan.

Bij hun is het dus heel duidelijk dat zij geestelijk het "gezondst" zijn als ze buiten zijn.
Wat ik ook merk is dat de concentratie in de winter heel wat minder is als in de zomer.