waar moet je allemaal op letten..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
barbara8aug
Berichten: 404
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: tilburg

waar moet je allemaal op letten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 12:07

als je een paard koopt.
Over een paar maandjes ga ik mijn eigen paardje kopen.
Ik zou graag van de mensen die ene eigen paard hebben willen weten waar je allemaal zo op moet leten voordat je een paard koopt.
Waar moet je rekening mee houden enz.

Ik heb al stalling geregeld, nu alleen het paard dus nog.
weten jullie antwoord op mijn vraag?

groetjes barbara

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:15

Waar jij op let is of het paard wel echt is wat je zoekt.

Voor eventuele lichamelijke gebreken laat je hem keuren door jouw éigen Dierenarts,als je die niet hebt,toch eentje regelen die dat voor jou wilt doen..
Verder kun je het best een instructeur, of anders meenemen waarvan je kunt zeggen dat deze er verstand van heeft.

Succes!

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:36

idd hem laten keuren en iemand laten meegaan die er verstand van heeft.
Let ook op het karakter van je paardje!
En natuurlijk rekening houden met alle kosten.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:37

Ik zou naast gezondheid en het rijden ook er op letten of het klikt met t paardje waar je naar gaat kijken; zouden jullie maatjes kunnen worden.
Daar zou ik in ieder geval wel naar kijken, maar ik ben ook niet wedstrijdgeoriënteerd.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:39

Weet wat je wil. Waar benje naar op zoek? Schrijf voor je zelf je eisen op. En kijk heel veel paarden en ga als je verliefd op eentje bent meerdere keren kijken. En idd keuren.

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:43

ik ga met de rest mee maar ik moet eerlijk zeggen dat bij onze bijde paarden nog nooit een DA is geweest en dat we ze bijde 1x hebben gezien en gelijk de volgende dag hebben opgehaald.

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:44

Heb geen eigen paard maar kan je wel wat tips geven:

* Bedenk van tevoren wat voor paard je wilt: eentje met papieren of juist niet? Welk geslacht wil je het liefst, wat voor karakter, welke stokmaat, welke leeftijd (ongeveer), wat wil je ermee gaan doen (dressuur, wedstrijden, springen, recreatie), wat ben je bereid er aan uit te geven? Als je weet wat je wilt, is het een stuk makkelijker zoeken! Natuurlijk hoef je niet aan dat ideaalbeeld vast te houden, maar als je een paard hebt wat aan jou eisen voldoet, is dat toch wel handig.

* Probeer, als je een paardje gaat bezichtigen, ruim op tijd te komen zodat je hem in de stal kan zien. Hoe gedraagt ie zich op stal? Rustig, wild, heeft ie stalondeugden? Vraag of je hem zelf mag poetsen en opzadelen zodat je kan kijken hoe hij reageert als je met hem bezig bent. Laat iemand anders eerst rijden (de eigenaar) en ga er dan zelf op zitten om te kijken of hij lekker rijdt.

* Laat hem keuren door een dierenarts (eentje die je zelf meeneemt!) en neem iemand anders mee die er ook verstand van heeft. Die kunnen voor je kijken of het paard dat je hebt uitgezocht, ook geschikt is voor jouw doeleinden, of ie wel gezond is, geen gebreken heeft enz.

* Laat je voorlichten over je rechten en plichten, en stel een contract op, waarbij je bv. afspreekt dat je het paard een paar weken op proef mag nemen.

Hoop dat je iets aan mn tips hebt! Veel plezier met het uitzoeken van een paardje, en hou ons op de hoogte he! Knipoog

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:49

Wanneer de mogelijkheid daar is, is het aan te bevelen hem op proef te nemen.
Er zijn tegenwoordig nog maar weinig mensen die een paard mee op proef geven, dus dat is altijd even afwachten.

Het eerste wat ook in mij opkwam: laten keuren.

En zoals al eerder genoemd is; kijken of het klikt met het paard.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:44

zoals al gezegd werd een lijstje maken met punten die jij zoekt in een paard en ook van dingen die je zeker niet wilt aantreffen.
- Wil je een paard dat al uitgebracht is? Zo ja op welk niveau?
- Wil je een merrie/ruin of hengst?
- groen of ingereden?
- springen of dresuur?
etc.

en altijd proefrijden, zelf opzadelen als het kan, weet je meteen wat van zijn stalgedrag... en als het kan op proef...

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:10

waar je rekening mee moet houden.. de stal.. bedrag enz. voer.. en wat PriscaZ al zegt..

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:28

Ga voor jezelf na wat je wil: dressuur, recreatief enz., en wat je kunt. Een jong paard wat nog verder doorgereden moet worden of een wat ouder leerpaard. Wat voor karakter? Een bom-proof paard of een hittepetit. Neem je tijd en ga vooral niet over één nacht ijs.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:48

Kijk ook absoluut naar de hoeven!
Ons paardje ( mel ) heeft ook ongelijke hoeven als dit te veel word belast ( met springen/spring wedstrijden) dan kan het oplopen tot HOEFKATROL dus kijk daar goed naar!!

-xx-Madieke

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:53

Ik merk van de meeste mensen dat ze van te voren bepaalde eisen hebben waar het paard aan moet voldoen maar dan met een heel ander paard terug komen. (bijv. mensen die perse geen schimmel willen maar toch met een schimmel terug komen etc.) Het is dus niet zo verwonderlijk als je een beetje van je eisen afstapt, maar niet teveel natuurlijk!!!

Laat je paard zoizo altijd keuren!

Kijk of het klikt, is hij fijn in de omgang(vind ik altijd belangrijk).

Kijk verder naar zijn benen, heeft hij geen dikke benen, staat hij goed op z'n benen/voeten.

Let verder goed op hoe de eigenaar ermee omgaat, dat weet je in ieder geval wat het paard gewent is voor als je hem gaat kopen.

Je kunt om een proef periode vragen, maar vaak wordt die niet graag gegeven..

barbara8aug
Berichten: 404
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 16:24

hoi hoi allemaal,

bedankt voor julile tips Lachen
ik zal ze allemaal meenemen als het zo ver is.
groetjes barbara

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:31

deze vragen altijd stellen:
- mag ik m keuren? Zo niet, koop het paard dan niet!
- waarom wordt hij verkocht?

- Ga een paar keer proefrijden voor je het paard koopt. Vraag of je het paard eventueel op proef mag nemen. (misschien reageert hij in een andere omgeving ineens heel anders)
- Als je het idee hebt dat je het paard niet goed aankunt, koop het dan niet! Daar ga je spijt van krijgen.
- Blijf net zolang zoeken tot je hét ideale paard gevonden hebt, en ga bij verschillende paarden kijken, zodat je vergelijkingsmateriaal hebt. Wordt niet verliefd op de eerste de beste. Het kan best zijn dat je die uiteindelijk koopt, maar ga ook bij andere paarden kijken.
- Laat hem altijd keuren.

ShEtLaNdUrZ
Berichten: 3056
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: HeerHugoWaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:48

Suc6 met het paardje.. Lachen