Bijrijdster-troubles.. (+ UPDATE)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-01 21:27

Aaiaiaia. In de tijd dat ik op stal loop, ondertussen zo'n 4 jaar ofzo? Heb ik al 20 bijrijders voorbij zien komen (als het er niet meer zijn) Nu is er een nieuw meisje bij ons op stal met twee paarden en een drukke baan, dus die vroeg aan mij of ik geen bijrijders wist. Nope, want mijn vriendinnenbestand is al een keer bijrijder geweest en die hebben het ook niet langer volgehouden dan 3 weken ofzo Haha!
Dus op mijn aanraden had ze een advertentie gezet. Twee reacties gekregen... ene vrouwtje had een jaarling en wilde deze tot dat de jaarling 3 was wel bijrijden... andere meisje was 14 en had wat verzorgpony's gehad. Nou allebei maar 'aangenomen'.. maar nu begint de trouble. Vrouwtje is grote sterke paarden niet gewend en zelf ook niet zo groot. Is er nu een keer flink afgevallen toen paard het op een racen zette... en is nu een beetje angstig. gevolg; neemt vriendinnen mee die het paard eens rijden, dan zij erop en vriendinnen gaan lesgeven. Gelukkig heeft ze ook les van stal uit. Dan is er nog iemand van stal die af en toe eens dat paard rijdt in het weekend, en die heeft dit weekend hem helemaal zeiknat gegalopeerd buiten want 'de bijrijdster moest hem morgen ridjen'
Het andere meisje is pony's gewend, kan wel aardig hobbelen. Komt met vriendin, die wil er ook even op, dus meisje zet vriendin erop (zonder rijkleding of ervaring) en gaat les geven. Dan gaat ze nog even naar buiten, net voordat het donker wordt... Frusty
Allebei de paarden zijn jachtpaarden, en de een is 1.75 ofzo en de ander 1.80. Loeigrote paarden, die weten dat als ze zich sterk maken, ze de baas zijn. Bijrijdsters zijn leuk natuurlijk voor de beweging, maar beide zijn ze niet zulke paarden gewend, en zetten ze de dieren niet aan het werk... maar wel zonder cap rijden en leuk 'even naar buiten'

Begrijp me niet verkeerd, het zijn leuke meiden, maar dit is gewoon zo onverantwoord op deze manier. Ik en de staleigenaar kijken ernaar en houden ons hart vast... want vroeg of laat gaat het fout. Tegen de eigenaresse hebben we het al gezegd... hopelijk kan die betere afspraken maken met die meiden. Ze zijn erg aardig, maar moeten wat paard betreft nog erg veel leren. Net als ik toen ik begon. Maar ik had begeleiding van stal uit...
Af en toe sta ik er nu echt bij van Lips are sealed .... hebben jullie daar ook wel eens last van?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laura op 2001-12-08 17:33 ]</font>


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 21:32

Ja zulke dingen zie je heel vaak gebeuren.
Ik vind in dit geval dat de eigenaresse ook wel wat kritischer had mogen zijn voordat ze de beide 'dames' aannam om het zo maar te zeggen.
Ik weet het, het is heel moeilijk een goede bijrijder te vinden maar geduld is een schone zaak. Ik zou me liever zelf een tijdje uit de naad werken voor mijn paarden en ondertussen de juiste persoon zoeken dan direct 'happen' en er niet zo'n goed gevoel over hebben. Maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan, ik heb geen 2 paarden waarvoor ik een bijrijder zoek! Lachen

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-01 21:59

Tsja weet je wat het is, ze had zoiets van 'de eerste keer zag het er wel leuk uit' en nu vindt ze het banketstaaflig om ze af te zeggen. Okay, natuurlijk moet je ze een kans geven. Maar ja, het blijven wel jouw paardjes, en jij hebt de verantwoordelijkheid, ook als er wat gebeurt.

Maar wat vaak het punt is met de bijrijders bij ons op stal, is dat ze wel aardig kunnen rijden naar manege begrippen maar voor henzelf niet weten wat ze moeten doen. Dan doen ze maar wat met gevolg dat het paard zoiets heeft van 'heej we hoeven niet te werken!' en dan in verzet gaat als je wel iets vraagt of gaat klooien om te kijken hoe ver ie kan gaan. Dan wordt de bijrijder een beetje bang... en gevolg is dat ze heel lang gaan stappen. Nouja... is het paard nog sneller verveeld enzo... = etc etc. Haha!

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 23:08

de eigenaresse van de paarden is kennelijk ook niet helemaal eerlijk geweest naar haar bijrijdsters toe. Als dat vrouwtje geweten had dat het paard loeisterk was, misschien was ze er dan helemaal niet aan begonnen.
Ik ben zo'n bijrijder (heb wel altijd zelf paarden gehad, dus weet wel wat ik doe) maar ik merk dat mensen idd niet eerlijk zijn over hun paarden. Zo heb ik een tijdje gereden bij een man. Ik reed daar op een zoals hij het zei; 'heet ding, maar verder braaf' Achteraf, nadat ik er een keer flink afgebokt werd, hoorde ik van de meiden die daar ook rijden dat niemand op dat paardje wil omdat het dier alles en iedereen eraf probeert te gooien. Ik ben er dus ook mee gestopt (ook om andere redenen). Als zij niet eerlijk zijn ben ik ook niet voor rede vatbaar.
Mijn bijrijdster (toen ik mijn paard nog had) was ook maar 14 jaar, maar die ging perfect met mijn toch wel pittige paard om. Ik heb gewoon goed rondgekeken op de manege naar een geschikt persoon en gekeken of het klikte, door haar er in haar les een keer op te laten rijden. Dat lijkt me een betere manier om een bijrijder te zoeken.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-01 08:35

Ik ben zelf ook bijrijder, en vind dat het heel goed gaat. verschil is natuurlijk wel, dat Iwaldo hardstikke braaf is (nu tenminste, was ie niet toen ik begon) en dat ik heel weinig met de eigenaar te maken heb.
Wat betreft dat de paarden sterk zijn; dat zijn ze niet bij de eigenaresse. Die kan ze rijden... zet ze aan het werk, is ze gewend. Het is wel eens moeilijk om je eigen paarden te beoordelen tegenover andere mensen denk ik hoor.. omdat je ze zelf zoo gewend bent! Lachen

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 13:17

f
Laatst bijgewerkt door janna op 07-04-22 07:12, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 13:34

die eigenaresse is heel dom bezig. Als er iets met die meisjes gebeurt, wordt zij verantwoordelijk gesteld, ook finanicieel! Als er iets gebeurt en een van die meisjes komt in een rolstoel terecht, kan ze haar paarden er uit doen en voor de rest van haar leven dokken!

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 14:05

Nou ik weet niet of dat wel zo is, dat de eigenaresse dan moet dokken. Die bijrijdsters stappen er uit eigen vrije wil op. En het is heel moeilijk te bepalen of een ongeluk komt door het paard of door de ruiter. Ik heb zelf ook een bijrijdster (waar ik overigens onwijs blij mee ben) maar ik heb het wel even door de verzekeringsmeneer uit laten pluizen hoe het zit met schade enzo. Voor schade die je paard aanbrengt aan derden ben je WA verzekert (ook met ruiterbewijs) en voor schade die de ruiter oploopt doordat ze bijvoorbeeld van het paard afvallen, zijn ze volgens mij Verward zelf verantwoordelijk. Ook aan schade die het paard oploopt door hun toedoen bijvoorbeeld. Eigendomsbepalingen enzo bla bla.. beetje off-topic eigenlijk sorry Lips are sealed

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 14:10

f .
Laatst bijgewerkt door janna op 07-04-22 07:12, in het totaal 1 keer bewerkt

-

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:35

Sorry maar ik vind het nogal gevaarlijk.Beide kunnen ze dus eigelijk die paarden niet aan.
Twee weken geleden is er bij ons op stal een paard verongelukt omdat de bijrijder hem niet kon houden.Bijrijder had geen cap op en ligt nu in het ziekenhuis en zware hersenschudding.
Mn maag draait nog om als ik er aan terug denk.
Mijn mening is dat je niet zomaar een bijrijder aan neemt.Een paard is nou eenmaal geen cavia,en kan behoorlijk wat schade aanbrengen als je als berijder het paard niet goed aankan.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-01 21:53

totaly agree. Maarja, moet ik nu naar die bijrijder stappen? Eigenaresse heb ik al laten doorschemeren hoe en wat...

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 23:25

f
Laatst bijgewerkt door janna op 07-04-22 07:10, in het totaal 1 keer bewerkt

-


SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 16:31

Inderaad.Je hebt de eigenaaresse nu gewaarschuwd,wat zij er verder mee doet moet zij weten.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 18:02

Citaat:
Op 2001-12-05 13:17, schreef janna:
Het porbleem van bijrijders is vaak dat ze net niet goed genoeg kunnen rijden, om een paard echt aan het werk te zetten. Mensen die wel heel goed kunnen rijden, vragen er geld voor, of hebben zelf een paard.

Als je een paard aanschaft en je komt er later achter dat het je toch te veel is om zelf te rijden dan zijn er genoeg ruiters te vinden die dat tegen betaling voor je willen doen hoor.

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 21:19

f
Laatst bijgewerkt door janna op 07-04-22 07:10, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 21:27

oei oei
dat loopt fout af zo te horen Lips are sealed de eigenaresse moet denk ik toch maar wat strengere regels aannemen, want zo werkt dit denk ik niet
houd je ons op de hoogte?

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Levita

Berichten: 1407
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:16

Bij ons op stal staat een heel moeilijk paard en die wordt bijgereden door iemand die dat paard helemaal niet aan kan. Een uur lang alleen maar galloperen en als hij fris is of hij schrikt wordt ze bang en dan gaat ze een uur aan de kant staan kletsen met haar vriendinnetjes. Frusty En dat paard neemt haar gewoon in de maling. Ik ben benieuwd hoe lang dat nog goed gaat.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:26

vreselijk zeg Misselijk
stelletje amateurs Boos!
Ik ben zelf ook wel bijrijdster geweest, maar dat was puur omdat ik geen geld had voor een eigen paard.Dit paard rij ik nog steeds.
Ik zelf zou NOOOOOIT een bijrijdster nemen NO WAY!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-01 17:39

Nou, ondertussen is de jongste bijridjer de laan uit gestuurd omdat ze weer naar buiten ging zonder cap met een vriendin met een scooter ernaast Verward Terwijl duidelijk gezegd was dat dat niet mocht.

Het andere vrouwtje is na haar val nog steeds behoorlijk bang. Ze had van de week een meisje die bij ons een pony heeft, eerst op het paard laten rijden. Daar schiet je natuurlijk ook niet zoveel mee op Haha!
Dus ik heb vandaag even met haar gepraat, en gezged dat als er nou iets is, ze me altijd mag bellen of roepen als ik op stal ben. Toen vroeg ze of ik haar les wilde geven, en dat heb ik dus gedaan. Ze is wat rijden nog niet veel gewend merkte ik. Ze kan niet zien of ze op het goede been rijdt, en aan de teugel rijden hebben we nog maar helemaal achterwege gelaten. Eerst een beetje gedraafd en gestapt en wat tempowisselingen. Ze moet er vooral om denken dat ze rechtop zit, want ze kukelt snel naar voren. Het paard is wel een grappig beeest, maar gaat zich snel vervelen, en springt dan bijvoorbeeld weg bij de deur. Wat zij dan doet is weer stappen, en dan maar aan de andere kant van de bak rijden. Heb dr even uitgelegd dat dat juist meer problemen veroorzaakt! Ze zei dat ze het moeilijk vond om een paard te straffen (zucht..) en niet zo goed wist wat voor dingen ze moest doen als ze voor zichzelf reed. Een beetje de dingen die ik 4 jaar geleden had toen ik Waldo voor het eerst ging rijden Haha!
Ik hoop dat ik d'r zo wat vaker helpen kan, want het is een hele leuke meid. Wat ik alleen niet snap is waarom ze een jaarling gekocht heeft Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 18:11

Die Lieve Laura toch *LOL*
Het gaat toch wel erg ver dat jij je zo verantwoordelijk voelt voor dat paard dat je de bijrijdster les gaat geven. De eigenaar zou natuurlijk ook iets dieper in zijn buidel kunnen tasten. Nou ja, het toont wel jou verantwoordelijkheids gevoel en betrokkenheid bij het welzijn van dit paard. Ik hoop dat de eigenaar dat inziet en jou daarvoor ook weet te waarderen.
Denk je er wel aan dat je een declaratie inlevert bij de eigenaar? Misschien kan jij het paard bij gaan rijden tegen betaling Schijnheilig

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-01 18:19

hahaha Nouja t is dat het zaterdag was, dan ben ik toch de hele dag op stal Bloos
Maar het is gewoon zo dat als je haar voor zichzelf laat rijden je kan wachten tot ze er nog eens af kukelt. Dan houdt ze d'r mee op omdat ze te bang is. Ik heb de eigenaresse al gesproken en die vond het inderdaad heel aardig van me. Haha! Maar ik heb geeeen tijd om er nog eentje bij te rijden hehehe. Wbt dat lessen, voor één keertje leuk natuurlijk. Maar als dit wordt vervolgd gaat er ook een $ aan Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Carowl, esje01 en 39 bezoekers