Fysiothearapeut ja of nee??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Fysiothearapeut ja of nee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 10:08

Ik wil graag jullie advies, als het mogelijk is, over het volgende;
Ik heb een KWPN merrie van bijna 14 jaar oud. Ik heb haar sinds haar éérste levensjaar.
Ik rijd haar vanaf haar derde en eigenlijk alleen maar recreatief.

Nu kamt ze sinds 1,5 jaar met een kreupelheid. Ben bij diverse dierenartsen en klinieken geweest en niemand kan mij vertellen wat ze mankeert. Er zijn foto's gemaakt vh sprongewricht en ook voor hoefkatrol, maar alles is in orde.
Ik ben bij zéér goede klinieken geweest (Leotien Zanderink en de Watermolen in Haaksbergen). Ik kreeg min of meer het advies dat ik er maar mee moest leren leven. Dat wil ik best maar dan wil ik eerst weten wat er met haar aan de hand is.

Ze is 1,5 jaar geleden kreupel geworden. Dit wisselde eigenlijk altijd per been. Meestal was het rechtsvoor of linksachter.
Het ging 2 à 3 weken goed dan was ze de één op andere dag kreupel, kreeg ze een week rust en dan ging het weer.

In november 2003 heb ik contact gelegd met een man die mensen en dieren behandeld aan de rug. Hij werkt op de botten en wervels. Hij mannipuleert de wervels. Hij heeft haar behandeld met rubber hamertje. Volgens hem heeft ze last van een wervel die haar irriteert. Na zijn behandeling liep ze echt stukken beter maar helaas 3 weken later was ze weer kreupel. Hij is weer geweest en heeft haar behandeld. Ze is sindsdien niet meer echt kreupel geweest. Na die tijd is hij nog 1 keer geweest en volgens hem had ze geen last meer vd wervel. Dus dat is allemaal erg positief!!!

Maar toch vind ik dat ze linksachter niet echt heel lekker loopt. Ze zet haar pas niet helemaal uit. Qua rijden voel je het niet echt maar als ik haar zie lopen dan zie ik dat ze toch nie helemaal lekker loopt. Ook trekt ze met dat been als ze een wat scherpere wending moet rijden.
Als ik naar haar bespiering kijk dan heeft ze achter echt helemaal nix meer, terwijl ze echt een mooie goed bespierde kont had.

Denken jullie dat het zinvol is om er een fysiotherapeut erbij te laten komen???

Andere tips zijn ook meer dan welkom!!!

Alvast bedankt! OK dan!


Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:39

Het is de kunst om de oorzaak te vinden! Vermoedelijk een probleem bij een wervel, maar hoe is dat daar gekomen? Blijft moeilijk. Maar je verhaal aanhorende, zou ik eens een heel goede hoefsmid gaan opzoeken en eentje, die er de tijd aan wil besteden en de beenassen bij zijn kappen betrekt. Ben zelf fysiotherapeut en heb veel gevalletjes, zoals dit meegemaakt en veel was terug te voeren op een verkeerde stand van de hoeven. Nogmaals, ik zeg niet, dat het dit is, maar het is een goede zaak dit na te gaan. Als er twijfels blijven raad ik je, na al je bezoeken aan veterinairen, nog een gang naar Prof. Dik in Someren aan.
Laatst bijgewerkt door Paduc op 04-03-04 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

I love my Arabian horses

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:52

Niet alle problemen zijn te wijten aan beslag. Net zoals niet alle problemen te wijten zijn aan een zadel. (heb je daar overigens al aan gedacht? ze veranderd tenslotte van vorm naar mate ze ouder wordt)
Het lijkt erop dat er nog geeneens een goede diagnose gesteld is. Dus misschien is een goede fysiotherapeut wel zinvol. Eerst maar eens weten wat er is en dan kan er pas behandeld worden.
Heb je trouwens geen trainingsadviezen gehad van die manueel therapeut? Want dat is een voorwaarden voor een succesvolle behandeling, vind ik.

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:29

Maar een afwijking op de diagonaal wijst niet direkt op een rug-, maar meer een belastingsproblematiek en gezien het feit, dat er op x-ray niets opvallend te constateren is, ga je toch meer aan de stand van hoeven denken...maar dit alles onder voorbehoud!!

I love my Arabian horses

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 13:02

Ik heb zo ver ik kan oordelen een goede hoefsmid. Is een jonge vent die echt met mij meedenkt. Ze wordt vanachter al anders bekapt om de stand vd benen te veranderen. Maar ik zal het zeker met hem overleggen.

Qua zadel: ik heb 2 jaar geleden een nieuw zadel gekocht, die naar mijn weten heel goed erop ligt.
Ik heb als advies gekregen dat ik gewoon lekker moet gaan rijden maar vooral geen scherpe wendingen mag rijden. Ook alleen maar aan een lange teugel rijden zodat ze de rug niet veel belast wordt. Ze moet eerst sterker worden.....

To Paduc: wat is een x-ray???

Bedankt voor jullie antwoorden.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:42

Een fysiotherapeut of chiropraktor kan zowieso geen kwaad, je kan het in ieder geval proberen. Mijn Miro had vanaf September 2003 tot Januari 2004 een behoorlijke kreupelheid linksachter Verdrietig Ik had het idee (zo voelde het en zag het er uit) dat het van bovenuit kwam, dus knie/heup...Mijn veearts dacht dat ook. Ik naar Emmeloord, Miro daar 9 dagen achtergelaten Huilen hebben foto's gemaakt, verdovende injecties gegeven en het vreemde was dat als ze hem bovenin verdoofden dat Miro bleef kreupelen, verdoofden ze hem onderin (kootholte/kogel) dan liep Miro wel rad...maar niks op de foto's/echografie te zien dus ik kreeg Miro mee naar huis met een poedertje...Toen was er een chiropraktor bij ons op stal en ik liet haar Miro behandelen. Zij kwam bij de kniebanden een probleem tegen en behandelde hem met laser, sindsdien....GEEN ENKELE KREUPELHEID MEER!!! Ik moest gewoon direkt longeren met cavaletties om de kniebanden aan te sterken en we hebben geen enkel probleem meer gehad OK dan! Haha!

**Look where all this talking got us baby!!**

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:10

Paduc schreef:
Maar een afwijking op de diagonaal wijst niet direkt op een rug-, maar meer een belastingsproblematiek en gezien het feit, dat er op x-ray niets opvallend te constateren is, ga je toch meer aan de stand van hoeven denken...maar dit alles onder voorbehoud!!

op zich hoeft dat toch niet? de problematiek is nu linksachter als ik het goed begrijp. De paslengte is korter en wellicht ook de plaatsing meer naar binnen of buiten. Stel dat het paard scheef is en links is de holle kant dan zou het vrij logisch zijn dat het linkerachterbeen een kortere pas maakt en het been meer naar mediaal plaatst wordt.
Ik denk eerlijk gezegd ook niet direct aan het zadel maar eerder een rijtechnische oorzaak (alhoewel ik niet weet hoe er gereden wordt, ontstaan toch de meeste klachten daardoor)
De stand van de hoeven is wel belangrijk maar bij een verkeerde stand zijn de signalen toch wel vrij duidelijk. Als de stand niet correct zou zijn geweest was daar wel iets van gezegd lijkt me. Vlak landen en een correcte voetas zijn redelijk makkelijk te controleren.

Bij mijn paard kwam het paslengte verschil door een probleem in het SI gewricht.

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 16:44

Het probleem is nu alleen nog linksachter. Ze zet haar pas gewoon niet goed uit. Het vreemde is dat ik onder het rijden eigenlijk niks merk alleen als ik dus een wending (bijv. hoek) rijdt. Dan trekt ze met dat been. Ze maakt dan een raar huppeltje..

Rijtechnisch probleem: ik rij 16 jaar paard. Ik vind dat ik zelf aardig goed kan rijden. Ik rij haar sinds haar 3e. Heb altijd les gehad. Verder rij ik echt recreatie. Dus wil lekkere bosritten maken enzo. Ze heeft echt altijd als een trein gelopen...
Maar kan dus al ruim 1½ jaar niet meer echt rijden.....

Wat is het SI gewricht?

Thanx!!

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 16:45

ik rij nu dus op het moment met een lange teugel. Zelf vind ze galopperen prettiger dan draven.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:41

S.I. = sacro-iliacale gewricht, een gewricht, dat gelegen is tussen het bekken en het heiligbeen. Dit gewricht is nauwelijks een probleem bij quatropedie en is bijna uit te sluiten, met uitzondering bij trauma's en denk niet, dat het hier speelt. Okay, theoretisch zou het op kunnen spelen bij chronische foute belasting. Zelf echter nog niet meegemaakt (26 jaar in vak)

I love my Arabian horses

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:20

Ik denk dat het zeker geen kwaad kan om er een fysiotherapeut naar te laten kijken. Als je een goede treft zal deze ook zeker aangeven of een behandeling wel of niet nodig is. Je hebt dan in ieder geval weer een mogelijke oorzaak uitgesloten.
Het is trouwen best mogelijk dat het probleem niet achter zit, maar voor, bijv. de schouder. Problemen in de schouder werken ook diagonaal door naar achteren. Zit het paard rechts in de schouder vast, zal hij linksachter minder lopen. Ook dit soort problemen kan een fysio opsporen en behandelen. Ze kijken vaak net wat anders naar je paard dan een dierenarts.
Mijn paard had last van zijn linker schouder en rechts achter was hij trager in zijn bewegingen. Verder heeft hij vroeger als jong paard in de groei een veel te nauw zadel op gehad waardoor de spieren achter de schoft zijn weggevallen, dit is met alleen rijden niet meer goed te krijgen. Ik was bang dat daar niets aan te doen zou zijn, maar de fysio zegt dat het weer goed komt. Het zal niet snel gaan, maar het komt weer goed. Hij is nu dus onder behandeling van een fysiotherapeut en ik merkte eigenlijk direct na de eerste keer al verschil.
Laat gewoon een keer een fysio kijken naar je paard, het is zeker het proberen waard ( Bloos! ik kan rijmen Haha! Clown )
Hé, misschien ka ik deze slogan wel verkopen aan een fysio Haha!

Soms is't niet erg iets moois te verliezen, beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad heilige Anthonius
Rust zacht lieve Eldi.......

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:22

Paduc schreef:
S.I. = sacro-iliacale gewricht, een gewricht, dat gelegen is tussen het bekken en het heiligbeen. Dit gewricht is nauwelijks een probleem bij quatropedie en is bijna uit te sluiten, met uitzondering bij trauma's en denk niet, dat het hier speelt. Okay, theoretisch zou het op kunnen spelen bij chronische foute belasting. Zelf echter nog niet meegemaakt (26 jaar in vak)

in theorie is natuurlijk alles mogelijk Lachen Bij mijn paard was het inderdaad mogelijk traumatisch, we zijn licht aangereden, door een auto, van linksachter, maar die klachten ontstonden pas 1,5 jaar later. Optie 2: Door een maatzadel, wat te krap was op de schoft, is de rest ook gezellig mee gaan doen.
De fysio en kraker waren het er in ieder geval over eens dat het paslengte verschil veroorzaakt werd door het SI gewricht. Ze konden dat vooral goed zien toen hij recht achteruit liep en aan een kant niet mooi zakte. Achteruitlopen was ook een van de oefeningen die ik mee kreeg.

Wat gaf die kraker dan als oorzaak voor het wervelprobleem? Waar zat dat precies. En is het trekken met het been ontstaan voor of na de behandeling, of was het meer een restverschijnsel.

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 10:23

De 'kraker' kon mij niet echt een oorzaak geven hoe het komt. Het zat linksachter, ongeveer 20 cm achter het zadel. Volgens hem was het een diepe wervel. Volgens hem kwam het probleem ook niet door het zadel.
Het trekken van het been is meer een overblijfsel.. hahaha.
Alle klachten zijn weggegaan alleen dit blijft er nog.

Kan het ook te maken hebben met koud weer?

Als ik aan het rijden ben en ik ga draven dan doet ze het best erg, als ik een paar rondjes draaf wordt het stukken minder en als ik gegaloppeerd heb dan is het vrijwel weg. Alleen de hoeken he.. dan is het er weer.
Rechtsom loopt ze stukken beter dan rechtsom.

Ik ga zeker een fysio raadplegen. Baad het niet dan schaad het ook niet.
Verder komt binnenkort de tandarts want ze heeft ook allemaal haken op de kiezen (heb gelezen dat ze daardoor ook kreupel kunnen worden)

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 10:24

Rechtsom loopt ze beter dan linksom moet het zijn

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 14:54

kou kan inderdaad z'n effect hebben op de "opwarmtijd"
Ik merk dat mijn paard nu ook langer nodig heeft om alles lekker los te laten. bij artrose is het bijvoorbeeld ook een bekend verschijnsel.

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:46

Een link van het ene naar het andere kan zijn haar bekken. Ik zeg het vaker maar ga het toch nogmaals herhalen, een scheef bekken is 1 van de meest voorkomende (en onderkende) oorzaken van kreupelheid.

Doe de volgende test :
- zet je paard vierkant op gelijke ondergrond. Kijk vanaf achtergezien op de spierontwikkeling. Zit hier verschil in ?

- Leg beide handen bovenop het kruis (met je buik tegen de staart) en zak gelijktijdig af naar haar heupknobbels. Staan deze op gelijke hoogte ? Of de ene bijvoorbeeld hoger en meer naar voren dan de ander ?

Zitten hier verschillen in dan kun je er vanuit gaan dat het bekken van je paard scheef staat. Dit veroorzaakt een zekere onregelmatigeheid in de gangen (geen overduidelijke kreupelheid) wat beter aan de ene kant voelbaar is dan aan de andere (afhankelijk van hoe het bekken staat). Daarnaast veroorzaakt het wervelblokkades.

Een goed osteopaat kan je helpen. En anders de holistische dierenartsen uit De Bilt.

Misschien heb je er wat aan...

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:40

An_J schreef:
Doe de volgende test :
- zet je paard vierkant op gelijke ondergrond. Kijk vanaf achtergezien op de spierontwikkeling. Zit hier verschil in ?

- Leg beide handen bovenop het kruis (met je buik tegen de staart) en zak gelijktijdig af naar haar heupknobbels. Staan deze op gelijke hoogte ? Of de ene bijvoorbeeld hoger en meer naar voren dan de ander ?


Vergeet niet om ook maar gelijk de hoogte van de hoeven, kogels, sprongen en knie te meten. Beenlengte verschil is een mogelijke oorzaak voor een scheef bekken. Als dit verschil in de hoeven blijkt te zitten, zou natuurlijk makkelijk zijn.

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 10:17

Ok!!!! Ga dit gauw testen!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:25

Bij twijfel had ik er allang een fysiotherapeut bij gehaald, baat het neit dat schaadt het niet. Maar omdat het probleem diagonaal voorkwam, denk ik ook eerder aan een rijtechnisch probleem. Ik zou even contact opzoeken met Antoinde de Bodt www.hoefkatrol.com

Je suis Charlie.

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 12:48

To Cassidy: ik ben nu net klaar met de behandelingen van iemand die haar wervel behandeld heeft. Ik vond het niet verstandig om 2 soorten behandelingen door elkaar heen te laten doen.

Ik heb contact gehad met mensen die werken Jack Meagher Methode. Zij komen mijn paard binnenkort behandelen.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:54

Ik zie fysiotherapie, osteopathie en de methode van Jack Meager niet afzonderlijk van elkaar. Dus waarom je nu de vraag stelt om er dan uiteindelijk toch een fysiotherapeut bij te halen snap ik niet.

Je suis Charlie.

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 14:01

De osteopaat zei dat het niet nodig was. Zijn behandeling heeft zeker wel geholpen maar niet voldoende.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:06

Ik zou toch even kijken naar het rijtechnische gedeelte. En even ter informatie...ze zullen zo snel niet toegeven dat hun methode niet helemaal afdoende werkt, en dat je hulp van een andere discipline nodig hebt. Lips are sealed

Je suis Charlie.

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 14:24

We begrijpen elkaar Lachen

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:36

Heb je op de fotos ook kunnen zien of het hoef kraakbeen normaal is?

Wij hebben een paard gehad, Siko, die had extra hoefkraakbeen in zijn hoeven ( vlakboven de ballen van de hoef door de kootholte naar boven).
Daarom hebben wij hem toen verkocht, want het was niet goed mogelijk om met hem iedere dag in de bak te rijden want de bochten waren te belastend voor zijn benen en wij hebben eigenlijk geen goede uitrij mogelijkheid behalve de weg.

In de dierenkliniek waar de foto's zijn gemaakt zeiden ze dat hij een peesontsteking had ( ze zagen verder niets ) en daar wilden ze mij direct een hele dure behandeling aansmeren. Mijn eigen dierenarts had al gezegd dat ik dat niet moest doen maar gewoon bij hem komen met de foto's. Ik kwam daar en we hebben de foto''s heel duidelijk bekeken en toen zagen we twee puntjes boven zijn ijzer uitsteken ( op ieder foto van de hoeven ) Toen zei mijn dierenarts dat hij er altijd last van zou houden, bij veel bochten overbelasting en veel pijn, behalve bij recreatief gebruik ( dan rij je meestal buiten en maar af en toe in de bak!)
Daarom hebben we Siko toen verkocht aan iemand die ZEI er recreatief mee te gaan rijden.

Ik hoop voor je dat het dit niet is, maar kijk goed naar de foto's. Dierenartsen zien soms ook niet alles....... ( dan zouden het ook wondermensen zijn!!)

supergroom van Ragne!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _AB_, Mandy73_unes en 24 bezoekers