Honey zere mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Honey zere mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 12:39

Hon reageert sinds een week of 2 extreem op het bit. Zodra je het hoofdstel in wilt doen, loopt ze achteruit, zodra je de teugels aanneemt loopt ze achteruit, en met heel haar lijf zie je haar au zeggen. Mijn 1e reactie was haken, maar ze is net gecontroleert, en met haar gebit is niks aan de hand, wel is haar gehemelte (boven) vrij zacht. Ze heeft geen wondjes of iets in haar mond.
Normaal gesproken wordt ze op een dubbel gebroken watertrensje gereden.
Ze is bijna 10, dus ze kan ook niet aan het wisselen zijn. Ook eet ze goed.
Ze heeft (naar ons weten) niet op de teugel gestaan o.i.d. (ook niet bij mijn verzorgster, en verder komt er niemand met een bit aan)
Mijn verzorgster rijdt nu met halster, en dan is ze braaf.
Iemand enig idee?



KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:45

Wat raar..Mijn eerste gedachte was eigenlijk een enkelgebroken bit wat in het gehemelte drukt..Maar dat kan dus niet aangezien je een dubbelgebroken bitje hebt.
Wat kan er anders gebeurt zijn? Ze heeft niet op de teugel gestaan,misschien dat iemand (onbewust) iets te grof met de handen is geweest?
Heeft ze misschien last van de lagen..Dat die gevoelig zijn?
Of zijn de mondhoeken wat kapot..Hoewel je dat eigenlijk wel gezien zal moeten hebben..
Ik kan zo verder eigenlijk niet veel bedenken..Ik hoop dat je snel de oorzaak vindt!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:54

Elk paard vind een ander bit prettig, misschien vind ze een enkel gebroken bit wel fijner?
Maar ik vind het zo vreemd dat ze het pas sinds 2 week doet. Je zou haast zeggen dat er op een andere plek van het lichaam iets pijn doet. Maar aangezien ze het met halster niet doet, blijf ik het vreemd vinden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 13:00

ze loopt hier al jaren prima mee

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:06

Heb je haar mondhoeken (ook wat aan de binnenkant) bekeken?
Het kan zijn dat ze daar een wond heeft (eventueel van iets anders)

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:07

Toch even de veearts laten kijken. kan ook best dat er iets hards oid in haar eten heeft gehad (misschien wel een splinter oid opgelopen in de wei van een klein stukje hout)en daar wat pijnlijks van op heeft gelopen.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:09

Kan het zijn dat ze vanwege de verharing last heeft van een enigzins hangend rooster? Dan zou het vanzelf weer over gaan als ze weer in d'r zomervacht zit Lachen.

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:10

misschien een blaar..? anders zou ik het niet weten..

euhm.. Scheve mond

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:11

Apple schreef:
Kan het zijn dat ze vanwege de verharing last heeft van een enigzins hangend rooster? Dan zou het vanzelf weer over gaan als ze weer in d'r zomervacht zit Lachen.


Houd dat verband met elkaar? Dat wist ik niet..
Kun je dat misschien verder toelichten? ( ik leer graag Knipoog )

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 13:13

Apple schreef:
Kan het zijn dat ze vanwege de verharing last heeft van een enigzins hangend rooster? Dan zou het vanzelf weer over gaan als ze weer in d'r zomervacht zit Lachen.


Daar zeg je iets...
Als ik terug ga rekenen bedenk ik me dat ze vorig jaar ook een tijdje met halster gereden hebben rond deze tijd omdat ze zo fel op het bit reageerde...
leek me toeval, maar misschien dus toch niet?

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:18

Tijdens de verharing hebben ze een wat verminderde weerstand. Grotere kans dus op dergelijke ongemakken. Vorig jaar was Kevin net bij ons, kwam slecht door zn haar en kreeg toen ook last van zn mond (toch wat stress van de verhuizing). Dit jaar is er niets aan de hand. Verharen gaat lekker, geen mondprobleem. *klopt af Haha!*
Ander paard op stal (staat er nu ook net een maand) heeft nu ook last van een wat hangend rooster. Combinatie van factoren. Tijdens verharing zitten ze niet zo lekker in hun vel.
Ik ken verder een derde paard dat standaard rond de verharing er last van heeft.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:22

Goh, zo leer je weer iets bij...
Wilde al voorstellen om er leem omheen te wikkelen als ze last blijft houden.....(doen ze bij koetsbitten)

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:23

Kan heel goed dat ze last van haar mond heeft door de verharing. Jordy heeft sowieso al een hangend rooster, maar nu met die verharing hangt het weer een flink stuk onder zijn voortanden uit....
Wel zou ik even kijken hoe het met de lagen zit, die kunnen ook gaan opzetten daardoor.
Ik rijd Jordy dan op een ongebroken happy mouth bitje, daar reageert hij wel goed op.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:17

happy mouth...is dat niet zo'n stukje leer als bitje?! (staat me iets van bij...)

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:27

nee dat is een bit met appelsmaak, gewone bitten. Ik begrijp welk bit jij bedoeld, maar kan even niet op de naam komen.
edit: volgensmij bedoel je een Meroth's lederen bit. /edit

Apple, zou het in dit geval ook helpen het paard oud bruin bier te geven ivm gemakkelijkere verharing?

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:56

Geen idee of Oud Bruin helpt. Ik geef nu elke dag een zemelenslobber met een flinke scheut zonnebloemolie. Hij zit nu veel beter in zn vacht.

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:18

Dit is een happy mouth bit:
Afbeelding

Inderdaad dus kunststof met appelsmaak. Doordat het ongebroken is kan het niet in het verhemelte prikken, en is er minder druk op de lagen (geen knijpwerking zoals een gebroken bit).

Run free Jordy.... 1997 - 2021

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 22:00

Haar gehemelte is wel wat zacht, maar ook wel mooi roze. Ze is geschoren, en haart nog niet echt....
Waar kan je een hangend rooster verder aan herkennen? Is dat aangeboren? Of kan dat ook op latere leeftijd ontwikkelen?

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:09

Een hangend rooster houdt gewoon in dat het verhemelte lager ligt dan normaal. Dat kan alleen achter de voortanden zijn, of het hele verhemelte kan bol gaan staan.
Bij Jordy zie je het heel duidelijk, zijn verhemelte steekt onder zijn voortanden uit, en in het midden van zijn verhemelte zit een flinke bult.
Het kan verschillende oorzaken hebben, en kan inderdaad ook aangeboren zijn. Bij aangeboren is het blijvend.
Bij jonge paarden komt het het meest voor, tijdens het wisselen. Ook door verharen kan het komen (gaat veel energie inzitten, minder weerstand), of door veranderen van bijvoorbeeld hooi.
Het kan op iedere leeftijd voorkomen, maar gaat vrijwel altijd weer weg.
Omdat je zegt dat ze het vorig jaar rond deze periode ook had, weet je toevallig of er iets veranderd is pas geleden wat vorig jaar ook zo was?

Run free Jordy.... 1997 - 2021

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 22:15

nee, kan niks bedenken.
Vorig jaar kuil, nu ook, geen nieuw merk brok, staat nog op stro, niks anders (ja, vorig jaar was ze drachtig rond deze tijd (9 mnd) en nu niet...

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 08:13

onze heeft dat ook gehad, steigeren enzo maar je zag dat het uit pijn was, tandarts laten komen niks...
dan hebben we zo'n therapeut laten komen en die zei dat ze een ontsteking had aan haar kaken en tandvlees, nu helemaal opgelost

F

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 21:13

Heb nu zelf maar eens uitvoerig gekeken, en met mijn (leken...) kennis en dit topic kom ik idd tot de conclusie van een hangend rooster. Ik ben van Hon en jamaica heen en weer gelopen om te vergelijken. Bij hon hangt het geribbelde stuk van het gehemelte idd laag. Opvallend is dat het ontzettend zacht is (hoort dat?) en ze vind het niet leuk als ik eraan zit.
Ze eet goed, en met halster is ze braaf, dus ik denk dat ik het maar even aan moet kijken Verward


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers