Paarden/ruiters vs. mountainbikers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DeDwerg
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Boxtel

Paarden/ruiters vs. mountainbikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 23:52

Hallo,

ik ben hier nieuw op het forum, dus een kleine introductie is misschien wel op zijn plaats.

Allereerst, ik rij geen paard en heb opzich niet zoveel te doen met paarden, buiten dat ik eigenlijk stiekum toch wel heel graag zou willen rijden. Zover is het eigenlijk nooit gekomen.

Verder; ik ben wél een mountainbiker in hart en nieren. Ben op dit forum terecht gekomen via een vriendin van me, die hier moderator uithangt zo af en toe.

Waarom ben ik lid geworden? Eigenlijk om 1 reden voorlopig. Ik ben zeer geïnteresseerd in jullie meningen over mtb-ers.... Ik ken een deel van 'onze' kant... nu de van jullie nog...

Ik rij redelijk veel, zeker in het voorjaar-zomer-najaar, tot 150-250km per week op de mountainbike. En jah, dat doen we het liefst in de bossen.

Tijdens die ritten kom ik geregeld ruiters tegen. Nu weet ik dat velen 'ons' niet zo hoog hebben zitten.. en ik denk deels terecht. Zeker op een mooie dag kom ik meerdere malen groepjes of enkele ruiters tegen. Daarbij hou ik persoonlijk van doorduwen ... dus ketting naar rechts en stampen maar... (stevig doorrijden dus). Echter, ik ben me zeer bewust van het feit dat wij vaak onverwachts uit het niets opdoemen en dat vooral de paarden daar erg van kunnen schrikken. Om nog maar niet te spreken van het onregelmatige geluid wat wij produceren.

Ik heb gelukkig mijn medebikers waar ik wekelijks mee op stap ben, er van overtuigd hetzelfde te doen als ik. Afremmen, voorzichtig kenbaar maken dat je er aan komt, voorbij wilt, etc. Geen onverwachte bewegingen maken en zeker geen harde of onverwachte geluiden produceren. Ook niet om juist daarmee kenbaar te maken dat je er aan komt. Daarnaast wel altijd even een vriendelijk gedag zeggen of de hand op steken naar de ruiter(s). Dat wordt gelukkig ook gewaardeerd.

Nu weet ik helaas uit eigen ervaring dat niet elke mountainbiker even subtiel is en vaak geen benul heeft wát er allemaal kán gebeuren. Wellicht scheelt het dat één van mijn medebikers zelf ook paardrijd en ik uit eigen ervaring weet wat er o.a. kán gebeuren.

Wat ik dus graag eens van jullie wil weten is, wat jullie denken over het gedrag van mountainbikers en wat je eventueel zou willen zien veranderen. Hiermee doel ik dus op eventuele tips waar 'wij' rekening mee kunnen houden om elkaar recht in de ogen aan te kunnen blijven kijken en er voor te zorgen dat wel allemaal even veel plezier blijven behouden in dát geen wat we graag doen...

Gegroet,

een mountainbiker.

Afbeelding

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:56

Mensen die zich gedragen zoals jij heb ik geen enkel! probleem mee. Mensen die in je kont komen rijden, op twee centimeter van je stijgbeugel langssjezen, denken dat het bos van hen alleen is ipv van iedereen en die denken dat een paard een machine is, mogen van mij in de hoogste boom gaan hangen die ze kunnen vinden.

Met wederzijds respect en gezond verstand kom je al een heel eind Lachen

Tips heb ik verder niet voor je: je doet het prima naar ik zo lees (als je je aan je eigen woorden houdt natuurlijk Knipoog )

Oh ja, welkom op Bokt Haha!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:59

leentje schreef:
Mensen die zich gedragen zoals jij heb ik geen enkel! probleem mee. Mensen die in je kont komen rijden, op twee centimeter van je stijgbeugel langssjezen, denken dat het bos van hen alleen is ipv van iedereen en die denken dat een paard een machine is, mogen van mij in de hoogste boom gaan hangen die ze kunnen vinden.

Met wederzijds respect en gezond verstand kom je al een heel eind Lachen


Precies, zulke mensen!
Of van die figuren die er ook DIRECT, METEEN langs moeten als je problemen hebt door hele aparte omstandigheden met je paard (denk aan boormachines/graafmachines/vrachtwagens in hele gekke kleuren) en dan ook nog levensmoe langs je heen suizen op 2 centimeter afstand...

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:59

Inderdaad, complimenten voor zoals je bezig bent! Ook met het overtuigen van je medebikers. Behalve de dingen die je noemt heb ik niet echt extra tips, tja, misschien dat iedereen zich aan zijn eigen paden houdt (je hoort wel vaker dat mountainbikers ook de ruiterpaden gebruiken (leuke uitdaging)) en rekening met elkaar houdt op de gemeenschappelijke paden (maar dat doe je dus al).

DeDwerg
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 00:08

Kaunos schreef:
Inderdaad, complimenten voor zoals je bezig bent! Ook met het overtuigen van je medebikers. Behalve de dingen die je noemt heb ik niet echt extra tips, tja, misschien dat iedereen zich aan zijn eigen paden houdt (je hoort wel vaker dat mountainbikers ook de ruiterpaden gebruiken (leuke uitdaging)) en rekening met elkaar houdt op de gemeenschappelijke paden (maar dat doe je dus al).


Nu.. daar zit een deel van een probleem waar wij regelmatig tegen aan hikken...

Wandelpaden... ruiterpaden... en fietspaden zijn er wel... Sinds onze sport is opgekomen, is er in het begin niet veel voor gedaan. Daardoor ontstonden er vaak situaties waarbij wandelaars én ruiters vaak geconfronteerd werden met van die losgeslagen doldwazen op fietsen met dikke banden. De laatste jaren is er steeds meer erkenning dat de sport ook niet meer weg te denken is uit de bossen. Daarom dus maatregelen. Zo zijn er in verschillende gebieden, net zoals ruiterpaden, ook mountainbike paden aangelegt. Dat lijkt allemaal zeer netjes te gaan. Ieder zijn eigen terrein. Helaas kán dat verhaaltje niet altijd op gaan.

Juist dáár moet inderdaad wat aan veranderen, dat op die plaatsen iedereen gewoon braaf een vrolijk leven verder kan leven...

Ik heb er zelf een pleurishekel aan als een automobilist weer eens totaal geen rekening houd met ons 'fietsers' (even heel algemeen). Dat is gewoon niet fijn, dat is voor jullie tov mountainbikers ongetwijfeld niet veel anders.

Daarom; een betere maatschappij begint bij jezelf Knipoog, en zonder al te profetisch te worden... denk ik wel dat er hoop is....

De natuurlijke arrogantie van velen is helaas iets wat zich niet alleen in de bossen manifisteerd, maar gewoon in het dagelijkse leven een harde feit is. Ik voel me niet geroepen de wereld even te verbeteren, maar daar waar ik kansen zie, benut is ze.. zo ook deze.

Jah, ik doe altijd zoals beschreven hierboven.. puur omdat ik wéét dat ik er zelf een kloothekel aan zou hebben als ik op dat paard zat en er zo'n stuk onverlaat voorbij moet.

Gewoon afremmen, rustig voorbij gaan .. en sprintje trekken... meteen een goede intervaltraining Knipoog

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:16

Mja over de paden heb ik het niet gehad omdat dat gelukkig in de omgeving waar ik rijd nog niet van toepassing is.
Wel is het zo dat ze bepaalde stukken van het natuurgebied afgesloten hebben met sluizen ed omdat de mountainbikers de boel zouden kapot rijden, maar wat gebeurt er: zij tillen even hun fiets boven of onder de balken door en gaan gewoon vrolijk verder, wij met de paarden kunnen er niet meer in (en het is en blijft wel zo dat paardenhoeven in een normaal tempo minder schade aanbrengen dan diepe profielbanden...)
Vind ik opzich erg jammer, maar valt nu eenmaal weinig aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 02:38

Ik heb al wel een paar keer een niet zo fijne confrontatie gehad met mountainbikers.
Niet in het bos, maar in de duinen. Rijd je op het ruiterpad, dat wat bochtig en onoverzichtelijk is, staat je paard ineens neus aan neus met een mtb-er.
Nu snap ik dat de fietspaden in duinen niet interessant zijn voor mtb-ers, maar vind het wel jammer dat ze dan de ruiterpaden gaan gebruiken.
Wat hier aan te doen is, tja mtb-ers van het ruiterpad afschoppen Knipoog maar ik denk eerder dat dit een kwestie is voor staatsbosbeheer (of wie er maar over het duingebied gaat).
Verder heb ik nog nooit erg lastgehad van mtb-ers....wel van wielrenners (maar da's weer wat anders).
Maar voor DeDwerg...ga zo door!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 07:48

Wij hebben nooit zo'n last van mountainbikers, maar wel van wielrenners. Dat is namelijk echt (sorry dat ik het zeg) 'prutsvolk'. Om bij het bos te komen moeten we een stuk van ongeveer 20 minuten over de weg. Die weg loopt van druk fietspad over in landweg. Maar het maakt niet uit hoe druk of hoe rustig het is; ze komen standaard volgas, en zo dicht mogelijk langs je. Maar het meest irritante is nog als je paard ergens van geschrokken is, en je staat een beetje te stunten op het fietspad, dat je iedereen om je heen afstand ziet nemen en zelfs ziet stoppen, totdat er een hele colonne wielrenners aankomt; die gaan uiteraard vol gas erlangs. Daar baal ik van......We moeten de weg met zijn allen delen, maar zij nemen het alleenrecht.
Sorry als ik hier een andere groep fanatiekelingen mee voor het hoofd stoot, maar het is niet fijn als je rustig aan het stappen bent en ze komen zo hard langs (paard schrikt daar gelukkig niet van), en ze roepen ook nog eens heel nare dingen naar je hoofd. Dat gaat er bij mij niet in!

DeDwerg
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 07:52

leentje schreef:
Mja over de paden heb ik het niet gehad omdat dat gelukkig in de omgeving waar ik rijd nog niet van toepassing is.
Wel is het zo dat ze bepaalde stukken van het natuurgebied afgesloten hebben met sluizen ed omdat de mountainbikers de boel zouden kapot rijden, maar wat gebeurt er: zij tillen even hun fiets boven of onder de balken door en gaan gewoon vrolijk verder, wij met de paarden kunnen er niet meer in (en het is en blijft wel zo dat paardenhoeven in een normaal tempo minder schade aanbrengen dan diepe profielbanden...)
Vind ik opzich erg jammer, maar valt nu eenmaal weinig aan te doen.



Dat is een discussie opzich en ik kan je vertellen dat er inmiddels uit verschillende hoeken van de wereld diverse reacties komen hierover. Er zijn een aantal studies gedaan over de erosie die ontstaat door recreatie in natuurgebieden. De vermeende 'enorme' erosie die door ons mountainbikers zou ontstaan is feitelijk lang niet zo erg als geschetst wordt en zeker niet meer of minder dan de erosie die ontstaat door bijv. paarden.

Begrijp me niet verkeerd, maar om te stellen dat mountainbikers over het algemeen meer erosie/schade aan de natuur toe brengen dan andere gebruikers spreek ik resoluut tegen. De bewijzen zijn daar al lang voor geleverd.

Nu, dat is even een heel andere discussie.. komt misschien later nog wel Knipoog

DeDwerg
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 08:00

esther82 schreef:
Wij hebben nooit zo'n last van mountainbikers, maar wel van wielrenners. Dat is namelijk echt (sorry dat ik het zeg) 'prutsvolk'. Om bij het bos te komen moeten we een stuk van ongeveer 20 minuten over de weg. Die weg loopt van druk fietspad over in landweg. Maar het maakt niet uit hoe druk of hoe rustig het is; ze komen standaard volgas, en zo dicht mogelijk langs je. Maar het meest irritante is nog als je paard ergens van geschrokken is, en je staat een beetje te stunten op het fietspad, dat je iedereen om je heen afstand ziet nemen en zelfs ziet stoppen, totdat er een hele colonne wielrenners aankomt; die gaan uiteraard vol gas erlangs. Daar baal ik van......We moeten de weg met zijn allen delen, maar zij nemen het alleenrecht.
Sorry als ik hier een andere groep fanatiekelingen mee voor het hoofd stoot, maar het is niet fijn als je rustig aan het stappen bent en ze komen zo hard langs (paard schrikt daar gelukkig niet van), en ze roepen ook nog eens heel nare dingen naar je hoofd. Dat gaat er bij mij niet in!


Haha! mountainbikers en wielrenners moeten elkaar doorgaans niet, dus inderdaad.. wielrenners zijn prutsers OK dan!

Nee, zonder dolle... helaas is mij ook vaak gebleken dat het gedrag van wielrenners, met name in een groep, als tamelijk arrogant beschreven kan worden. Maar daar eigenlijk hetzelfde probleem als bij 'ons' mountainbikers; mensen doorzien vaak niet wat hun handelen aan kan richten.

Mijn advies voor iedereen: groet (desnoods lichtelijk overdreven) een voorbijganger altijd. Dat doe ik in zeker zin altijd, ook bij voetgangers.

Ik kan boekdelen volschrijven over de opmerkingen die we ooit horen als we wandelaars tegen komen. Hierbij hetzelfde verhaal; een harde kern blijft asociaal en houdt geen rekening met een ander, in dit geval de voetganger.

Als ik een voetganger passeer of tegemoet kom, laat ik op een bepaalde manier blijken dat ik ze opgemerkt heb en ga er 'normaal' langs. En jah.. dat kán hard.. als je maar zorgt dat de mensen jou ook gezien hebben en je idd niet rakelings voorbij raast. Een bedankje of een duim opsteken is voldoende om zo iemand zijn dag niet te vergallen.

Ik stel voor dat we dit meer doen; dus vriendelijkheid... ook al kennen we elkaar totaal niet. Even een duimpje, of gedagzeggen is voldoende om respect voor elkaar te tonen. Bij mij werkt het....

Eigenlijk zou dit toepasbaar zijn in de hele maatschappij... waar we feitelijk met hetzelfde te maken hebben.. arrogant gedrag en totaal geen besef van wat je eigen handelen voor gevolgen heeft of kán hebben. Ook dat is een discussie opzich... Ach gut

De garoet'n!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 08:20

Hey dat is leuk zeg!!! Goed initiatief.

Zelf heb ik ook gemtb'd maar door de RSI staat mijn prachtige Giantje nu in de schuur Boos!. Wie weet ga ik het toch weer oppakken ooit.

Mijn mening over mountainbikers is tot nu toe heel positief. Liever een Mtbér dan een wielrenner. Wielrenners vind ik echt arrogant. Een mountainbiker zegt je gedag, heeft een etiquette. Een wielrenner roept van verre boos dat je aan de kant moet. Dus heb ik dat een keer niet gedaan. En schreeuwen en tieren en bla bla bla. Dus ik zei 'goh, je had het misschien toch ook fatsoenlijk kunnen vragen in plaats van meteen tieren en schelden? Tenslotte is dit een openbare weg waar ik net zoveel rechten heb als jij. Roept er een uit dat groepje 'ze heeft wel gelijk' Haha!.

Maar goed. Ik vind het groeten van een voorbijganger niet overdreven. Men vindt mij vaak wel overdreven omdat ik iedereen groet maar wat is nou de moeite in het zeggen van gedag? Helemaal niets. Je maakt met z'n allen gebruik van de faciliteiten in dit land dus waarom niet even hallo of goedenmiddag roepen. Je bereikt er doorgaans mee dat mensen positief naar je gaan kijken. Ook ga ik altijd even in stap over bij passeren of een rustige draf. Kleine moeite, groot plezier.

Met mountainbikers nooit problemen gehad. Altijd wederzijds respect gehad. Ook als ik per ongeluk Bloos eens op hun pad zat Haha!. Over die paden. Zou het niet mooi zijn als we vriendschappelijk elkaars paden konden gebruiken????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 08:55

DeDwerg schreef:

Dat is een discussie opzich en ik kan je vertellen dat er inmiddels uit verschillende hoeken van de wereld diverse reacties komen hierover. Er zijn een aantal studies gedaan over de erosie die ontstaat door recreatie in natuurgebieden. De vermeende 'enorme' erosie die door ons mountainbikers zou ontstaan is feitelijk lang niet zo erg als geschetst wordt en zeker niet meer of minder dan de erosie die ontstaat door bijv. paarden.


Toch wil ik daar wel even op in gaan Knipoog
Ik woon zelf midden in de bossen op de Veluwe, werk zelf bij de politie en 1 van mijn taken is groen milieu/coordinator van de groene boa's (boswachters/jachopzichters), daarnaast werkt mijn vader voor Staatsbosbeheer en heb ik dus letterlijk mijn hele leven in het bos gewoond.
De grootste irritatie is dat een hoop mtb'ers van de paden afgaan, ongeacht of dit nu wandel,fiets of ruiterpaden zijn, en de wildwissels op gaan (wildwissel= klein, bijna niet zichtbaar paadje waar het wild langs trekt) met als gevolg: verstoord wild (met alle verkeersongevallen vandien), kapot gereden wildwissel dat niet meer door het wild gebruikt wordt.
De nieuwe wissel die onstaat wordt vervolgens ook weer aan gort gereden Boos!
Omdat we hier op stuifgronden zitten is er wel degelijk sprake van erosie.
We hebben er folders over laten maken en deze uitgedeeld op mtb-verenigingen, ook gaan we regelmatig de bossen in om ze te bekeuren.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 09:26

DeDwerg schreef:
Echter, ik ben me zeer bewust van het feit dat wij vaak onverwachts uit het niets opdoemen en dat vooral de paarden daar erg van kunnen schrikken. Om nog maar niet te spreken van het onregelmatige geluid wat wij produceren.

Ik heb gelukkig mijn medebikers waar ik wekelijks mee op stap ben, er van overtuigd hetzelfde te doen als ik. Afremmen, voorzichtig kenbaar maken dat je er aan komt, voorbij wilt, etc. Geen onverwachte bewegingen maken en zeker geen harde of onverwachte geluiden produceren. Ook niet om juist daarmee kenbaar te maken dat je er aan komt. Daarnaast wel altijd even een vriendelijk gedag zeggen of de hand op steken naar de ruiter(s). Dat wordt gelukkig ook gewaardeerd.

Nu weet ik helaas uit eigen ervaring dat niet elke mountainbiker even subtiel is en vaak geen benul heeft wát er allemaal kán gebeuren. Wellicht scheelt het dat één van mijn medebikers zelf ook paardrijd en ik uit eigen ervaring weet wat er o.a. kán gebeuren.



Ik vind jouw invalshoek al top! Zo zouden er meer MTB'ers moeten zijn! OK dan!

Ik kom ze 'gelukkig' niet zo vaak tegen in het bos waar ik regelmatig rijd (hoewel mijn vriend wel eens meegaat op de MTB, maar die blijft dan bij mij in de buurt fietsen). Wel als ik een stuk noordelijker ga, daar heb je ook veel van die paden. Zelf zorg ik ervoor dat ik iig niet op de specifieke MTB-route beland met mijn paard. En als ik zo'n pad van links of rechts zie komen, dan kijk ik altijd extra goed uit. Een MTB'er is tenslotte niet in het bos om rustig rondjes te fietsen, ik ben me er dan ook van bewust dat er elk moment eentje met een noodvaart van opzij kan opduiken.

Van de andere kant bezien kan ik het ook erg waarderen wanneer een MTB'er vaart mindert wanneer hij/zij mij al van verre ziet aankomen, en niet te dicht langs mijn paard fietst wanneer hij/of zij mij inhaalt.

Zolang alle bosgebruikers (ruiters, MTB'ers, wandelaars met en zonder honden) proberen om zoveel mogelijk rekening met elkaar te houden, blijft het voor ons allemaal leuk in het bos. Maar ja, je zult er net één minder subtiele jongen/meid tussen hebben... en die verpest het dan vaak voor de rest.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:07

Bij ons in het Dijkgatbos is een paar weken geleden een extra route geopend voor de mountainbikers. Erg fijn omdat je ze nog al eens tegen kwam.
Al vind ik mountainbikers minder erg dan wielrenners. Die zijn meestal arrogant en hoor je niet aan komen. Mountainbikers houden meestal meer rekening met je en die hoor je meestal aan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:33

He een sociale mountainbiker! WELKOM!!!!!!!!!

Waar ik me het meeste aan stoor is dat de mountainbikers hier op de Holterberg het voor ons allemaal aan het verzieken zijn. Blijven niet op de aangewezen paden, rijden alles overhoop. En dat terwijl dit 1 van die weinige mooie gebieden is waar bijna alles nog mag ALS je maar op de paden blijft. Als het zo doorgaat zit ik straks dus weer vast in strakke aangegeven ruiterroutes, omdat niet de ruiters maar de mountainbikers het hier lopen te verzieken.

Toen ik hier net woonde deed ik het in het bos zoals het hoorde: als ik iemand tegenkwam ging ik in stap, stapte uiterst rechts op de weg of op het pad, groette vriendelijk.
Maar...... ik word van m'n sokken gereden door die ATBdingen, een groet kan er niet af, (een G*DVERDOMME wel, want het wordt je kwalijk genomen dat je ook in het bos bent), uiteraard moet er precies naast het paard even "Neusgesnoten" worden (oftwel 1 neusgat dichtdrukken en 'n beste groene fluim richting jou als tegenligger Misselijk ). Ook komen ze op de vreemdste plaatsen ineens uit de bosjes kachelen (waar helemaal geen paden liggen/horen te liggen, want de heren leggen ze hier zelf wel aan) zodat je je 't apenzuur schrikt. Wat het paard dan doet, laat zich raden....

Tegenwoordig "bescherm" ik mijn paard en mij dus: ik rij midden op het pad om die idioten een beetje af te remmen, laat m'n paard een beetje hupsen alsof 'ie bang is van ze, en zeg dan met een lief lachje "Sorry, ze is een paar keer bijna aangereden door ATB'ers en nu is ze wat bangig geworden.... " in de hoop dat er dan ooit een kwartje gaat vallen.
En als ik ze op een smaller pad aan zie komen en ze gaan niet aan de kant en weigeren vaart te minderen, dan zet ik ook wel eens een galopje in. Als ze dan vloekend de kant induiken, stop ik en zeg ik dat zij op ons hetzelfde effect hebben als dat ik nu op hen had. Tja, als je niks doet, dringt het misschien nooit tot ze door dat ze niet helemaal jofel bezig zijn....

Wat ik erg prettig zou vinden:
* Als ook de ATB'ers zich aan de paden zouden gaan houden, zodat iedereen optimaal van dit prachtige gebied kan blijven genieten.
* BEETJE rekening houden met anderen is toch niet te veel gevraagd? Beetje vaart minderen, beetje afstand bij het passeren (paden zijn breed genoeg, maar een beetje ATBér verlaagd zich ook bij het passeren blijkbaar niet tot het betreden van het doorgaans aanwezige verharde fietspad...) en even groeten in plaats van vloeken komt ook wat minder asociaal over!

Ik hoop dat jouw mentaliteit een beetje overslaat naar je MedeATB'ers DeDwerg, dan kunnen we veel beter met elkaar door 1 bos!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-03-04 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:34

Aha, dan is mij meteen duidelijk waar de aso bikers op de Berg uithangen: aan de kant van Holten! Knipoog

In de omgeving van Nijverdal valt het 100% mee met de overlast. Tenminste, dat is mijn ervaring. Maar idd, asociale bikers kunnen het ook flink verpesten voor de ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:39

Klopt, als ik maar richting Nijverdal ga, is het ATB'leed geleden. Maar ze starten en eindigen graag bij de Canadese begraafplaats, mooi de ruimte om hun auto's te "verliezen" ( Mag geen parkeren heten wat ze daar doen Haha! )
Maar ja, als je even een uurtje 't bos in wilt, zit je toch aan onze kant....

Overigens is het doorgaans alleen in het weekeinde zo idioot druk en weten we ze meestal wel te ontlopen. Maar 't buiten de paden rijden steekt me echt, want daarmee verzieken ze het echt.

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:51

Ik heb wel een tijdje een probleem gehad met mountainbikers omdat mijn paard de neiging had de benen te nemen zodra hij er een zag, en hem dat ook een paar keer lukte. Inmiddels heeft hij dat afgeleerd. De ruiterpaden bij ons zijn breed, dus zolang de mountainbikers vaart minderen en rustig waarschuwen dat ze eraan komen, zoals DeDwerg zegt, heb ik er geen probleem mee. Wat ik nog wel eens lastig vind is als ze een ruiterpad op snelheid kruizen en daarbij niet links of rechts kijken...

En ook, als je paard ervan schrikt, dat ze dan vaak niet reageren door voorzichtiger te zijn. Het zou wel fijn zijn als ze dan even stoppen tot je je paard weer onder controle hebt of even een ander pad in gaan.

Ik kan het niet laten om even een anecdote te noemen: ik reed in het bos, passeerde twee mountainbikers die langs de kant stonden te wachten tot ik gepasseerd was. Pal achter mijn paard vertrekken ze weer, paard schrikt omdat hij iets raars hoort maar niets ziet (dode hoek!) en rent ervandoor. Zo'n 50 meter verder hebben we de rem weer gevonden en draai ik om, om even m'n verhaal te halen. 'Wat doen jullie eigenlijk op een ruiterpad met je fiets?' 'O, we zijn een mountainbikeroute aan het uitzetten voor een wedstrijd' 'Op het ruiterpad?' 'Ja, dat doen we altijd, geen probleem' Maar je ziet toch net dat een paard er van kan schrikken?' 'Ach, welnee'. Frusty

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:10

Van MTB'er heb ik geen last, alleen maar van hardlopers. Vlakbij de stal waar ik sta heb je een klein parkje die door vele mensen gebruikt wordt. De ruiterpaden liggen over het algemeen redelijk uit de buurt van fietspaden en wandelpaden en zou je dus eigenlijk geen last van elkaar moeten hebben. Er is een klein stukje (naast de golfbaan) waar je lekker kunt galloperen. Alleen moet je daar dus weer oppassen omdat hardlopers het ook zo'n fijn stuk vinden. Ik heb er bijna een keer iemand van zijn sokken gereden. Ik was me rot geschroken maar ook super kwaad, het liep dus uit op een fikse ruzie. Gelukkig kwam er toen een parkopzichter aan een heeft die man bekeurd. Tja het heten niet voor niets ruiterpaden.

Maar nogmaals MTB'ers zijn mij niet tot last. Haha!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:59

OK dan! Toppie DeDwerg
Als er nou eens meer van zulke ATB-ers op de wereld rond liepen.....
Nee, da´s een geintje, er zijn er gelukkig wel meer die net zo meedenken als jij doet, maar anderen....... Stoom uit je oren
Het bos bij ons is ook een zeer geliefde rij-omgeving van zowel ATB-ers als ruiters. Enig nadeel, mijn paardje is nog vrij jong en houdt niet zo van achter opkomende fietsers (auto´s interesseren haar geen biet maar fietsers/wielrenners/ATB-ers >;) ) en schrikt zich bijna iedere keer het lamlazerus als er wat van achteren komt. Van voren maakt het haar ook niet uit. De eerste keren staat ze dan stokstijf stil en te kijken wat er nou dan weer in godsnaam aan komt om vervolgens te concluderen dat het van die rare mensjes op die rare ijzeren dingen zijn Haha!
Mijn stalgenootje en ik hebben dan ook regelmatig contact met MTB-ers en zijn ook niet over iedereen te spreken. Diegene die netjes langs ons heen rijden, afstand houden en aangeven dat ze er aan komen worden door ons vriendelijk gegroet en eventueel bedankt (het handje opsteken en hallo zeggen), op anderen wordt luidruchtig gemopperd zeker als duidelijk te zien is dat een van de paarden het er niet helemaal mee eens Haha!

Over het algemeen merk ik dat het door onze niet-te-paard-begevende medeweggebruikers het wel degelijk op prijs wordt gesteldt als ik hen vriendelijk groet en/of bedank. In mijn ogen kweek je op deze manier toch een beetje respect voor elkaar en ik hoop dat zij een volgende keer dan ook (nog meer) rekening gaan houden met ruiters en hun paarden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:05

Ik heb geen moeite met MTBers,
zolang ze maar gewoon op de paden blijven en niet als een gek met oogkleppen op door het bos stieren.
Ik ken het bos op mijn duimpje en weet op welke paden het verantwoord is om eens even lekker het paard de benen te laten strekken. Dat zijn de stukken waar geen zijpaden op uitkomen...
Je raadt het al, als ik daar met de tranen in mijn ogen overheen vlieg en er komt op eens een MTB uit de bosjes gezet Scheve mond

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:17

Een belangrijke... op TIJD vaart minderen, dus ruim van te voren en niet 10 meter achter een paard ineens op de rem staan. Dat maakt namelijk een hard rotgeluid waar de meeste paarden zich kapot van schrikken. Terwijl als je op tijd vaart terugneemt en iemand even aanroept ("Hallo, kan ik er langs?") er 9 van de 10 keer niets aan de hand is.

Probleem van Sjuim heb ik ook een enkele keer; flinke galop, tranende ogen, een paard dat vind dat 'ie nog wel een tandje harder kan, en dan ineens een MTBer uit de struiken. Nou dan hang je in de bomen hoor...

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:23

Of de MTBers die van mening zijn dat je een braaf manege paard bezit, waar ze voor de makkelijkheid maar ff op 2cm afstand moeten passeren..... Boos!
En dan ook nog net als je langs stroomafzetting loopt.....

Of als je op een hele stijle helling je paard op de noodrem moet trekken en dus bijna naarbeneden donderd ook nog het lef hebben om heel boos te worden, omdat je hun ritme verstoord......

Nee inderdaad, doe mij maar zon "DeDwerg MTBer" OK dan!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:27

Mensen, hoewel ik ook een ruiter ben. Laten we vooral niet vergeten dat er ruiters bij zijn die zeer zeker geen heilige boontjes zijn he. Dus alles alleen op ATB afschuiven is niet reeel.

Beide partijen moeten eens wat meer aan elkaar gaan denken.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:27

Wij hebben hier maar een redelijk klein bos, maar ook mtb'ers zijn er tegenwoordig te vinden. Probleem is dat we hier gewoon paden hebben, geen speciale voetgangers-, ruiter- of mtb-paden. Dus iedereen moet rekening met elkaar houden.
Ik heb er op zich helemaal geen probleem mee, mijn paard is redelijk bomproof en schrikt zich ook niet kapot als ze weer eens ineens uit de bosjes komen zetten.
Wat wel vreselijk irritant is, de paden zijn hier op sommige stukken heel smal, en moeten de mtb'ers even wachten tot ze erlangs kunnen. En dan begint het gescheld hoor Scheve mond Ze blijven vlak achter je hangen, of ze proppen zichzelf er op de meest onmogelijke manieren er alsnog langs, zodat ik of mijn paard als het even tegenzit een stuur tegen zch aan krijgt.... Even wachten is toch niet zo moeilijk?
Helaas hebben we hier tegenwoordig nog iets veel ergers..... ze scheuren hier nu ook als het even kan met quads door het bos Boos!